Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-18, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det var MOP som diskuterades och där ansågs Rolf Dahlgren trovärdig, fanns inga negativa omdömen om honom överhuvudtaget. Min egen anmärkning är att Dallas historia aldrig kunnat beslås med lögn, istället har smutskastning använts för att sänka trovärdigheten. Hans alkoholism har jag aldrig sett en tillstymmelse till fakta som styrker.

Jag ser en klar koppling i behandlingen av Ulla Strömbäck-Larsson där rykten spreds att hon var en bag-lady och Hans Holmer kritiserade henne för att hennes kläd-signalement var för bra. HH verkar inte känna det kvinnliga släktet speciellt bra. Min dam ser direkt minsta fläck på en skjorta medan jag är helt ovetande om såna detaljer.

Tack! Väldigt intressant. Bilden av Dahlgrens trovärdighet stämmer ju också med den bild som Martinger ger.

Det kan ju vara värt att notera att många vittnen som initialt kommer med vad som ser ut som värdefull information några år senare är misskrediterade eller har misskrediterat sig själva. I vissa fall skulle jag gissa att det beror på att det faktiskt är föga trovärdiga personer som har kommit med informationen. I andra fall kan man inte utesluta att det ligger en kampanj bakom. Ulla S-L är ju det tydligaste exemplet; men där misslyckades ju kampanjen. Jörgen B är ett annat vittne vars vittnesmål jag misstänker är autentiskt, men där en svartmålningskampanj inletts. Den tycks ha lyckats någorlunda bra; Jörgen Bs trovärdighet ifrågasätts ju tom av Grk.
Citera
2014-12-18, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ungefär så uppfattar jag situationen .

Var det som vakthund eller för att ha kontroll så man visste vad man hade honom tror du?
Citera
2014-12-18, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Det är intressant att de åkte till amerikanska ambassaden. Åkebring var dessutom vän och granne med en på ambassaden som var pressansvarig. CIA-agent?

Tja ambassaden har ju ganska öppet (via AF) under åren sökt folk i olika perioder med polisbakgrund att t ex stå för informella kontakter (med Säpo och SSI t ex) när det gäller t ex visumprövningar samt i vissa fall även civilspaning för att kartlägga t ex demonstranter. Det är numera ingen hemlighet.

Att de var av den politiska uppfattning de var var nog inget som låg dem om foten direkt. Fast man valde nog sammanhange när det var på besök. Referenser till folk i WACL etc bör ju ha funnits.

Man kan nog inte förvänta sig att de skulle tagit emot SSU-are från Offensiv lika bredvilligt. Fast frågan är intressant vilken nytta man såg i att odla just den kontakten men det finns fler exempel ju...

Enligt min erfarenhet jobbar Ambassaden intensivt med det vi numera kallar nätverkande i alla riktningar. Myndigheter, privata företag, organisationer, politiker och enskilda. Det är ett bra sätt att hålla sig informerad och att vid behov hitta kontaktvägar och rekryteringsmöjligheter för sådana med nyttiga kunskaper inom många områden. Har själv träffat ambassadfolk under avspända former där det var både lättsamt och trevligt. Tjänstemännen och kvinnorna där är både jovialiska och inger kunnigt förtroende. Jag trivdes mycket bra i deras sällskap. Sådana som dessa herrar fick nog bete sig för att platsa in.

Resan skedde väl i den vevan när VG släpptes... om jag inte minns fel..
Senast redigerad av boboslacke 2014-12-18 kl. 19:38.
Citera
2014-12-18, 19:44
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Det är intressant att de åkte till amerikanska ambassaden. Åkebring var dessutom vän och granne med en på ambassaden som var pressansvarig. CIA-agent?

Gjorde inte CGÖ och I Grundborg några jobb åt USAs abamsad? Dom hade ju en liten firma. Vill minnas det, någon test av säkerheten och sådnat.
Sedan har vi ju träffar på Walingatan 34 med WACL och baltiska kommiten, båda CIA-ankuntna organisationer. Och CIA huserade ju förståss på USAs ambasad. Så nog fanns det kontakter där alltid.
Citera
2014-12-18, 19:52
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Gjorde inte CGÖ och I Grundborg några jobb åt USAs abamsad? Dom hade ju en liten firma. Vill minnas det, någon test av säkerheten och sådnat.
Sedan har vi ju träffar på Walingatan 34 med WACL och baltiska kommiten, båda CIA-ankuntna organisationer. Och CIA huserade ju förståss på USAs ambasad. Så nog fanns det kontakter där alltid.

Jag har också för mig det men kan inte hitta något material om det. CGÖ hade ju även kontakter med den sydafrikanska ambassaden. Ja, nog fanns det kontakter och beröringspunkter med både WACL och CIA. Vi skall inte heller glömma bort att EAP på den tiden var integrerat med CIA. Detta var innan uppbrottet mot Bush m. fl. Läs gärna Leopolds m fl. "basanlys" av EAP. Mycket intressant läsning.

http://www.leopoldreport.com/LRsajt86.html
Senast redigerad av riskybizzy 2014-12-18 kl. 19:54.
Citera
2014-12-18, 20:35
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Jag har också för mig det men kan inte hitta något material om det. CGÖ hade ju även kontakter med den sydafrikanska ambassaden. Ja, nog fanns det kontakter och beröringspunkter med både WACL och CIA. Vi skall inte heller glömma bort att EAP på den tiden var integrerat med CIA. Detta var innan uppbrottet mot Bush m. fl. Läs gärna Leopolds m fl. "basanlys" av EAP. Mycket intressant läsning.

http://www.leopoldreport.com/LRsajt86.html

Kan inte låta bli att tänka på hur VG togs emot av USA med öppna armar trots att det rimligen borde ha gjorts en säkerhetsanalys av honom som f.d. misstänkt statsministermördare. Vet att bl. a. mvagrippa har reflekterat över detta tidigare.
Citera
2014-12-18, 21:04
Medlem
p.norths avatar
Citat:
Inte bara det, att en kollega "tjallade" på dessa herrar måste har varit riktigt tufft gjort. Som vanligt så blev han "skrämd" till tystnad. Undra vem den va?
Citera
2014-12-18, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej det skulle väl vara opolisiärt och oproffsigt att han en drinkare som chaufför till pass med kort varsel.
Det var ju så att Dahlgren fått ett besked att det inte skulle bli några körningar
på fredagen. Under eftermiddagen fick han besök av ett par kolleger som hade
med sig sprit men RD ville inte delta i drickandet. Osannolikt beteende om han
hade haft alkoholproblem.
Citera
2014-12-18, 21:54
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Kan inte låta bli att tänka på hur VG togs emot av USA med öppna armar trots att det rimligen borde ha gjorts en säkerhetsanalys av honom som f.d. misstänkt statsministermördare. Vet att bl. a. mvagrippa har reflekterat över detta tidigare.
Nu får ni rätta mig om jag har fel...men utvandrade verkligen VG till USA, eller var han där på turistvisum ? Har för mig att "klippo" kollade upp att hela tiden var skriven i Sverige fram till sin död.
och om det är så, behövs inte bara ett utdrag från brottsregistret för att få visum ? ...och han var väl inte dömd för något innan ? Att han blev " mottagen med öppna armar " ??? Han åkte väl dit som vem som helst hade kunnat göra.
Citera
2014-12-18, 22:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

Inte vad jag kan dra mig till minnes. Däremot gjorde dom affärer med sydafrikanska legationen,
Citera
2014-12-18, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tidsuppfattningen är nog diffus och varierande för olika vittnen alltid. Särskilt när det gäller korta tidsförlopp kan olika vittnens beskrivningar variera. Sekunderna har en tendens att gå långsamt när man överrumplas av en händelse. Försöker man se helheten så är det dock rimligt att dra slutsatsen att skotten föll ganska snabbt efter varandra. Först en "miss" och sedan lungt och snabbt ett dödande skott i målet efter att ha tagit om med en ny riktning.

Ja så är det ju förvisso. Vad pratar vi om för GM tror ni? Proffs, amatör, något emellan dessa alternativ? Känns ändå märkligt att han skulle missa det första skottet men det är väl möjligt i stundens hetta.
Citera
2014-12-19, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Ja så är det ju förvisso. Vad pratar vi om för GM tror ni? Proffs, amatör, något emellan dessa alternativ? Känns ändå märkligt att han skulle missa det första skottet men det är väl möjligt i stundens hetta.

Vad är proffs?! Mossads svärdet använder olika metoder över hela skalan från sprängmedelsfyllda telefoner via drönare till finkalibriga vapen och putta framför pendeltåg.
Under kriget valde man att skjuta förrädare med huvudskott och sedan lämna dem öppet som budskap.

sk Proffs använder antagligen det vapen och den metod som krävs och är möjlig i en given situation. Det finns inget formulär.

Skottet som dödade Palme är nog det säkraste skott man kan använda i den situation som var och med det vapen som användes så i vart fall hade GM fått instruktionen och agerande kallt och systematiskt trots ett litet misstag så man får gissa att det var någon med viss vana och erfarenhet av skjutvapen och "skarpa" situationer. Inger arg galning inte som pepprar på i hat eller upprört tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in