2014-12-18, 22:41
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GurkPorr
Som synes på bilden står det redan bilar rakt fram som hindrar förarens utfart ur rondellen.
Syns väldigt dåligt på bilden. Lyckas inte tyda den alls, faktiskt. De fåtal gånger jag har stött på fulla rondeller (rusningstrafik och rödljus längre fram) har jag gett fan i att köra in i rondellen innan det går att köra runt. Detta för att inte blockera för de som kommer från annat håll.
Citera
2014-12-18, 22:46
Medlem
Lajtels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Syns väldigt dåligt på bilden. Lyckas inte tyda den alls, faktiskt. De fåtal gånger jag har stött på fulla rondeller (rusningstrafik och rödljus längre fram) har jag gett fan i att köra in i rondellen innan det går att köra runt. Detta för att inte blockera för de som kommer från annat håll.

Och då kommer du, och alla bilar bakom dig, genast få vänta betydligt längre än om du hade kört in i cirkulationsplatsen, eftersom alla bilar från andra hållet kommer fylla på och blockera din möjlighet att komma in i cirkulationsplatsen.
Citera
2014-12-18, 23:00
Medlem
Provocative2.0s avatar
Stannar du i det röda området hindrar du bilar som vill in bakom dig om du har bilar efter dig i rondellen.
Har du inga bakom så finns ingen anledning att släppa in någon före dig. De kan vänta på en bil.

Lagligt sätt så kan du skita fullständigt i de som vill in då du har företräde. Så kör vi rövhål i Linköping. Inte släpper vi in någon. Vi kan förlora fem meter.
Citera
2014-12-18, 23:05
Medlem
Provocative2.0s avatar
Varför stannade du?
Citera
2014-12-18, 23:07
Medlem
Omorals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Ja I det läget du beskriver kan man klart blinka höger om man ska åt höger.

I ditt inlägg som jag citerade så pratade vi om vänster. Som du redan har glömt, och missat läsa. Bravo. Så återigen, hjälper det någon? Förmodligen. Stjälper det? Nej.

Varför inte?
Citera
2014-12-18, 23:15
Medlem
Steffestekares avatar
Jag har väldigt svårt att förstå er som stör er på de som blinkar vänster om det är dit man ska.

Väldigt enkelt.

Höger i rondell: Blinka höger vid infart i rondellen och tills du lämnar rondellen.

Rakt fram i rondell: Blinka inte vid infart i rondell utan endast när du lämnar rondellen.

Vänster eller ytterligare en avfart: Blinka vänster vid infart i rondellen och fortsätt tills du skall svänga av och då i god tid blinka höger.

Att inte alla gör på detta viset är för mig väldigt märkligt.

https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/ Här beskrivs tydligt hur man skall göra för dem som känner det.
Citera
2014-12-18, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steffestekare
Jag har väldigt svårt att förstå er som stör er på de som blinkar vänster om det är dit man ska.

Väldigt enkelt.

Höger i rondell: Blinka höger vid infart i rondellen och tills du lämnar rondellen.

Rakt fram i rondell: Blinka inte vid infart i rondell utan endast när du lämnar rondellen.

Vänster eller ytterligare en avfart: Blinka vänster vid infart i rondellen och fortsätt tills du skall svänga av och då i god tid blinka höger.

https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/ Här beskrivs tydligt hur man skall göra för dem som känner det.

Jag brukar köra i yttersta filen i cirkulationsplatser av två anledningar som egentligen är ointressanta.. Hur fan vet bakomvarande om jag blinkar för att byta till inre filen eller för att jag vill köra hela varvet? Det finns bara en lösning - låt blinkersen vara för svängar och filbyten, inget annat. Att blinka vänster när man följer leden (runt i cirkulationsplatsen) är bara korkat det är typ att ange att man tänker svänga in i rondellen som flera redan påpekat. Att reglerna sen säger att detta varken är rätt eller fel gör inte saken bättre...
Citera
2014-12-18, 23:41
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel
Och då kommer du, och alla bilar bakom dig, genast få vänta betydligt längre än om du hade kört in i cirkulationsplatsen, eftersom alla bilar från andra hållet kommer fylla på och blockera din möjlighet att komma in i cirkulationsplatsen.
Inte i den rondellen jag har varit med om. Där är det tydligt vilka filer man ska ligga i när man ska åt vissa avfarter samt att det bara är totalt 3 avfarter i den.
Citera
2014-12-18, 23:46
Medlem
schmuckens avatar
Är väldigt vanligt att folk blinkar vänster i rondeller, vilket försvårar för den som ska in i rondellen. Till exempel i en pyntad rondell så är det helt omöjligt att avgöra var bilen med vänsterblinkers på skall. Sen är det många som motiverar detta med:
"det är bättre att vara övertydlig i trafiken"
-Ja men endast för bilister bakom dig. När du väl är inne i rondellen så ska du fan inte ha nån jävla blinkers igång.
Citera
2014-12-19, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Ni failade båda två. Du skall blinka ut ur en rondell. Alltså blinka höger när du skall svänga ur skiten.

Japp. Folk är idioter som inte kan köra bil.
Citera
2014-12-19, 00:12
Medlem
Omorals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steffestekare

Väldigt enkelt.

Det är samma personer som har åsikter som "Första dan me minusgrader och folk börjar köra 60 på 80 väg, pinsamma #idioter #pressa #vänsterfil" när vägen fullkommligt glimmrar i ljuset pga av alla iskristaller på körbanan. "Vissa ska inte ha körkort!" #Oxymoron.
Citera
2014-12-19, 00:15
Medlem
Omorals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se33
Jag brukar köra i yttersta filen i cirkulationsplatser av två anledningar som egentligen är ointressanta.. Hur fan vet bakomvarande om jag blinkar för att byta till inre filen eller för att jag vill köra hela varvet? Det finns bara en lösning - låt blinkersen vara för svängar och filbyten, inget annat. Att blinka vänster när man följer leden (runt i cirkulationsplatsen) är bara korkat det är typ att ange att man tänker svänga in i rondellen som flera redan påpekat. Att reglerna sen säger att detta varken är rätt eller fel gör inte saken bättre...

Men förbövelen du kör väl inte ytterfilen till den tredje avfarten? Allvarligt, du kommer skada någon vilken dag som helst.

Edit - Har jag gjort det igen? Lyckats missta ironi för seriositet på internet, igen?
Senast redigerad av Omoral 2014-12-19 kl. 00:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in