Citat:
Det förekommer ju idioter som absolut inte orkar följa väjningsplikten. Men vems är egentligen ansvaret om jag som kör i cirkulationsplatsen kolliderar med en bil som kör in och inte följt väjningsplikten?. Ligger ansvar på mig att hålla anpassad hastighet också eller åker allt ansvar på den som inte följt väjningsplikten?
Ett praktexempel på mardrömsrondell är Brommaplan i Sthlm. Förutom att den är hårt trafikerad så förekommer också trafikljus i anslutning till cirkulationsplatsen vilket leder till stopp och köer. och alla kör också så fort tillfälle ges även om det inte alltid är 100% säkert. Kommer du t.ex från Vällingbyhållet och ska mot Sthlm, så tittar du åt vänster och ser en lucka och gasar på, men samtidigt så tycker bilisten som kommer från Ekeröhållet att han också kan köra ut. Men då har det slagit om till rött och har skapats köer och hen får tvärnita..men jag då? tänk en hal vinterdag..
Ett praktexempel på mardrömsrondell är Brommaplan i Sthlm. Förutom att den är hårt trafikerad så förekommer också trafikljus i anslutning till cirkulationsplatsen vilket leder till stopp och köer. och alla kör också så fort tillfälle ges även om det inte alltid är 100% säkert. Kommer du t.ex från Vällingbyhållet och ska mot Sthlm, så tittar du åt vänster och ser en lucka och gasar på, men samtidigt så tycker bilisten som kommer från Ekeröhållet att han också kan köra ut. Men då har det slagit om till rött och har skapats köer och hen får tvärnita..men jag då? tänk en hal vinterdag..
Citat:
Jo,det stämmer väl,om man ska följa lagen "bokstav,för bokstav".. Men i praktiken (även omständigt beskrivet i lagen har jag för mig) får du inte köra på någon öht..
Säg att en lastbil kör in i en lite för liten lucka,den tar ju en del tid (och utrymme) på sig att få upp hastigheten.
Känns det som att ett "smart move" att köra på den och skylla på "väjningsplikt"?