2014-11-01, 12:22
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Det förekommer ju idioter som absolut inte orkar följa väjningsplikten. Men vems är egentligen ansvaret om jag som kör i cirkulationsplatsen kolliderar med en bil som kör in och inte följt väjningsplikten?. Ligger ansvar på mig att hålla anpassad hastighet också eller åker allt ansvar på den som inte följt väjningsplikten?

Ett praktexempel på mardrömsrondell är Brommaplan i Sthlm. Förutom att den är hårt trafikerad så förekommer också trafikljus i anslutning till cirkulationsplatsen vilket leder till stopp och köer. och alla kör också så fort tillfälle ges även om det inte alltid är 100% säkert. Kommer du t.ex från Vällingbyhållet och ska mot Sthlm, så tittar du åt vänster och ser en lucka och gasar på, men samtidigt så tycker bilisten som kommer från Ekeröhållet att han också kan köra ut. Men då har det slagit om till rött och har skapats köer och hen får tvärnita..men jag då? tänk en hal vinterdag..

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
På den som inte följt väjningsplikten så klart. Hur skulle det kunna vara annorlunda? Väjningsplikt är som högerregeln. Den som kommer från vänster blir vållande om en krock uppstår.
Jo,det stämmer väl,om man ska följa lagen "bokstav,för bokstav"..

Men i praktiken (även omständigt beskrivet i lagen har jag för mig) får du inte köra på någon öht..

Säg att en lastbil kör in i en lite för liten lucka,den tar ju en del tid (och utrymme) på sig att få upp hastigheten.

Känns det som att ett "smart move" att köra på den och skylla på "väjningsplikt"?
Citera
2014-11-01, 14:24
Bannlyst
dessa svin som kör rakt in i en rondell så man nästan krockar med dom, sen när man själv står utanför o väntar nån gång så blir man fan inte insläppt av folk som kommer från andra sidan o kör in i rondellen. så får man stå 5 minuter o vänta.
Citera
2014-11-01, 15:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Jo,det stämmer väl,om man ska följa lagen "bokstav,för bokstav"..

Men i praktiken (även omständigt beskrivet i lagen har jag för mig) får du inte köra på någon öht..

Säg att en lastbil kör in i en lite för liten lucka,den tar ju en del tid (och utrymme) på sig att få upp hastigheten.

Känns det som att ett "smart move" att köra på den och skylla på "väjningsplikt"?

Du resonerar helt fel. Naturligtvis vill ingen köra på någon, eftersom det bara är besvär även om man har lagen på sin sida. Alla påkörningar som sker gör det på grund av att någon [eller några] brutit mot någon [eller några] trafikregler.

Med ditt resonemang skulle djungels lag råda. Om en lastbil kör in i en cirkulation och blir påkörd av en bil som ligger inne i cirkulationen så är det lastbilens fel till 100 %. "Väjningsplikt" och "högerregeln" utgör fundamentet i trafikreglerna. Om någon blivit påkörd av en annan som brutit mot väjningsplikt eller högerregeln behöver de inte "skylla" på något alls. Det är fullständigt självklart hur den skuldfrågan kommer att hanteras.
Citera
2014-11-01, 16:56
Medlem
Redors avatar
Citat:
Du resonerar helt fel. Naturligtvis vill ingen köra på någon, eftersom det bara är besvär även om man har lagen på sin sida. Alla påkörningar som sker gör det på grund av att någon [eller några] brutit mot någon [eller några] trafikregler.

Med ditt resonemang skulle djungels lag råda. Om en lastbil kör in i en cirkulation och blir påkörd av en bil som ligger inne i cirkulationen så är det lastbilens fel till 100 %. "Väjningsplikt" och "högerregeln" utgör fundamentet i trafikreglerna. Om någon blivit påkörd av en annan som brutit mot väjningsplikt eller högerregeln behöver de inte "skylla" på något alls. Det är fullständigt självklart hur den skuldfrågan kommer att hanteras.

Fast även om du påstår att väjningsplkten och högerregeln är utgör fundament i trafiken så kvarstår det ju ändå för den andra bilisten att anpassa sig. Jag kan ju inte köra i 90 bara för att "jag får", har jag inte anpassat hastigheten och kör in i någon som ignorerat väjnings/högerreglen så kan jag åka dit för det också, lr så hinner jag helt enkelt inte bromsa pga väglaget. Det är ungefär som om någon öppnar upp en bildörr på en parkerad bil och den körande kör in i den, det är inte den parkerade bilistens fel, det är mitt som inte anpassat hastigheten för de situationer som kan uppstå och därmed ha tid till att bromsa. Som bilist kan man inte förutsätta att hen inte kommer köra ut framför dig, man måste vara lite proaktiv också.
Citera
2014-11-01, 17:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Fast även om du påstår att väjningsplkten och högerregeln är utgör fundament i trafiken så kvarstår det ju ändå för den andra bilisten att anpassa sig. Jag kan ju inte köra i 90 bara för att "jag får", har jag inte anpassat hastigheten och kör in i någon som ignorerat väjnings/högerreglen så kan jag åka dit för det också, lr så hinner jag helt enkelt inte bromsa pga väglaget. Det är ungefär som om någon öppnar upp en bildörr på en parkerad bil och den körande kör in i den, det är inte den parkerade bilistens fel, det är mitt som inte anpassat hastigheten för de situationer som kan uppstå och därmed ha tid till att bromsa. Som bilist kan man inte förutsätta att hen inte kommer köra ut framför dig, man måste vara lite proaktiv också.

Vad är det du försöker förklara? Jag kan berätta följande så slipper du försöka konstruera teoretiska exempel.

Väjningsplikten/högerregeln upphävs inte för att den som kommer på huvudled/från höger kör för fort. Du har nog för det första inte förstått att väjningsplikten/högerregeln inte bara avser momentet att komma ut. Den gäller en bra bit efteråt också. Om någon kommer i 90 blås på en 50-väg på en huvudled eller från höger, så är det väl ännu större anledning att inte köra ut.

Med ditt resonemang verkar du ha fått för dig att den som har väjningsplikt skulle bli befriad från skuld om motparten är oförsiktig. "Försiktighetstagandet" gäller i första hand den (inte "hen") som har väjningsplikt/kommer från vänster vid högerregeln.

Om motparten kör rejält fort och inte beaktar väglaget så kan det i vissa fall innebära att även den (inte "hen") ställs med ett vållande. Den (inte "hen) som brutit mot väjningsplikten/högerregeln blir dock aldrig befriad från sitt vållande.

Senast redigerad av HerrGickhan 2014-11-01 kl. 17:21.
Citera
2014-11-01, 18:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det är ungefär som om någon öppnar upp en bildörr på en parkerad bil och den körande kör in i den, det är inte den parkerade bilistens fel, det är mitt som inte anpassat hastigheten för de situationer som kan uppstå och därmed ha tid till att bromsa.

Du kan ju läsa 50 § i Trafikförordningen och fundera på vad det betyder:

Citat:
När ett fordon stannats eller parkerats, skall föraren vidta åtgärder för att hindra att fordonet kommer i rörelse av sig självt.
Föraren av ett motordrivet fordon skall även vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att fordonet obehörigen brukas av någon annan.
Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår.

Tror det är bra om du läser på lite bättre om vilka regler som gäller innan du ger dig ut i trafiken.
Citera
2014-11-01, 22:56
Medlem
Redors avatar
Citat:
Du kan ju läsa 50 § i Trafikförordningen och fundera på vad det betyder:

Tror det är bra om du läser på lite bättre om vilka regler som gäller innan du ger dig ut i trafiken.

Principen är lite samma som när man kör i tätbefolkat område (eller var som helst egentligen). eller du tycker barn, hundar eller andra saker som plötsligt kan komma ut i vägbanan också ska beläggas med ett ansvar?. JAG som kör måste köra på ett sådant sätt att jag har tid att reagera och bromsa OM det finns en möjlig risk att t.ex ett barn plötsligt skulle springa ut i vägbanan, eller om någon slänger upp en bildörr etc etc. Man har ett ansvar som bilist att vara förutseende i trafiken. Men den biten verkar du ha missat.
Senast redigerad av Redor 2014-11-01 kl. 23:02.
Citera
2014-11-01, 23:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Principen är lite samma som när man kör i tätbefolkat område (eller var som helst egentligen). ... JAG som kör måste köra på ett sådant sätt att jag har tid att reagera och bromsa OM t.ex ett barn plötsligt skulle springa ut i vägbanan, eller om någon slänger upp en bildörr etc etc.

Det är inte vad frågan gäller. Frågan handlar om att väjningsplikt och högerregel är ett fundament som inte kommer att upphävas av att någon annan eventuellt kör vårdslöst. Det är det du hävdade i ditt inlägg och det är FEL.

I övrigt ska man så klart köra aktsamt, men den som kommer på huvudled eller från höger ska inte överta det ansvar som vilar på den som har väjningsplikt eller kommer från vänster. Om man resonerar så har man med ens upphävt lagstiftarens fundamentala intentioner.

Dessutom finns ett antal andra grundläggande faktorer som är värda att hålla sig till:

- håll avståndet till framförvarande om vederbörande plötsligt behöver bromsa för något

- se till att det är klart bakåt vid backning

- öppna inte en dörr på en parkeringsplats om det kommer en annan bil som ska köra in bredvid

Citat:
...eller du tycker barn, hundar eller andra saker som plötsligt kan komma ut i vägbanan också ska beläggas med ett ansvar

Den som öppnar en dörr befinner sig i en bil och en bilförare inklusive vederbörandes passagerare ska beläggas med fullt ansvar.

Återigen, läs på så blir du bättre informerad.
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-11-01 kl. 23:08.
Citera
2014-11-02, 08:25
Medlem
Redors avatar
Citat:
Det är inte vad frågan gäller. Frågan handlar om att väjningsplikt och högerregel är ett fundament som inte kommer att upphävas av att någon annan eventuellt kör vårdslöst. Det är det du hävdade i ditt inlägg och det är FEL.

I övrigt ska man så klart köra aktsamt, men den som kommer på huvudled eller från höger ska inte överta det ansvar som vilar på den som har väjningsplikt eller kommer från vänster. Om man resonerar så har man med ens upphävt lagstiftarens fundamentala intentioner.

Dessutom finns ett antal andra grundläggande faktorer som är värda att hålla sig till:

- håll avståndet till framförvarande om vederbörande plötsligt behöver bromsa för något

- se till att det är klart bakåt vid backning

- öppna inte en dörr på en parkeringsplats om det kommer en annan bil som ska köra in bredvid

Den som öppnar en dörr befinner sig i en bil och en bilförare inklusive vederbörandes passagerare ska beläggas med fullt ansvar.

Återigen, läs på så blir du bättre informerad.

Jag har INTE påstått att högerreglen lr väjningsplikten på något sätt skulle upphöra bara för att någon kör vårdslöst. Jag skrev att ÄVEN jag som kör vårdslöst kan åka dit för det. Vi tar exempel igen då ..
Huvudled 70km/h : Jag kör i 120km/h och det är dåligt väglag, föraren från höger som ska ut på huvudleden ser sin chans att köra ut men hinner inte ge mig fri väg (eftersom jag kör fortare än denne tror) varpå jag kör in i honom. Huvudansvarig: Föraren från höger som inte följt rådande regel, Ansvarig nr två. JAG som körde vårdslöst.
Så, som sagt. Jag har inte sagt att någon lag upphör bara för att andra omständigheter råder.

Men ALLA har ett ansvar i trafiken oavsett lagar och regler. Det finns regler och lagar som inte är skrivna någon stans heller men man följer dem ändå, för att man samspelar i trafiken. "Blixtlåsprincipen" är exempel på en sådan, det är ingen lag eller regel att man ska turas om att köra när två filer går ihop till en eller om annat hinder finns, men för att underlätta för varandra så brukar man tillämpa den iaf. Fast du kanske är en sån som inte gör något underlättande i trafiken så länge det inte står någon stans?
Citera
2014-11-02, 10:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag har INTE påstått att högerreglen lr väjningsplikten på något sätt skulle upphöra bara för att någon kör vårdslöst.

Således, och vilket diskussionen handlade om, ska alla som har väjningsplikt och lyder under högerregeln ge fan i att sticka fram nosen. Speciellt om det kommer någon i alldeles för hög fart. Vill man krocka eller?
Citera
2014-11-02, 15:33
Medlem
Redors avatar
Citat:
Således, och vilket diskussionen handlade om, ska alla som har väjningsplikt och lyder under högerregeln ge fan i att sticka fram nosen. Speciellt om det kommer någon i alldeles för hög fart. Vill man krocka eller?

Naturligtvis vill man inte krocka, men som du säkert vet så är det svårt, även för det tränade ögat att uppskatta hastigheten (innan det är försent) på mötande eller bakomvarande bilar.
Citera
2014-11-02, 15:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Naturligtvis vill man inte krocka, men som du säkert vet så är det svårt, även för det tränade ögat att uppskatta hastigheten (innan det är försent) på mötande eller bakomvarande bilar.

Det är för många som inte fattar vad väjningsplikt/högerregeln innebär. De tror att man har upphävt den bara man har kommit ut framför den bil som färdas på huvudled/kommer från höger. Av det skälet finns det ingen anledning att försöka hitta faktorer som på något sätt skulle försvara den som bryter mot väjningsplikt/högerregeln.

Vårdslöshet i trafik är en sak för sig. Det har ingen särskild koppling till det vi diskuterar här. Det är väl, i så fall, mycket mer sannolikt att någon skulle påbörja en omkörning och möter en bil som kör fortare än det trott. Det finns inget svårare än att bedöma avstånd och fart framifrån.

Summa summarum: Chansa inte vid väjningsplikt, högerregel och omkörning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in