2014-12-18, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Om jag som svensk anser att DU inte är svensk för du har ett burdust sätt att prata om mina vänner. Får jag slänga ut dig ur landet då?

Om du röstar på ett parti som vill stifta fram en sådan lag så har du möjlighet till det.
Citera
2014-12-18, 13:17
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andromedi
Ja, men poängen här är ju att kunna definiera vad som är svenskt, för att på så sätt kunna se vilka som kan uteslutas - det som alltså SD försöker sig på. Men med denna slags tolkning kan ju verkligen ingen uteslutas då det rör sig om individuella känslor. Det är två helt olika saker,
1) Skriv en vacker tolkning av ditt hemland Sverige som du älskar
2) Beskriv vad som gör oss i Sverige till svenskar och vad som är svenskt.

Enligt mig är nr 2 fortfarande omöjlig. (Med det inte sagt att jag är emot användningen av ord som svenskt och Sverige.)

Det finns en inbyggd funktion inom oss som urskiljer de som är svenskar från de som inte är det. Jag blir nästan förvånad hur lätt jag kan avgöra om en person med utländsk bakgrund är adopterad/fullständigt assimilerad. Det går nästan att se i ögonen, men om inte annat så när man börjar prata med personen. Det handlar inte bara om hur väl personen kan språket, utan de där små små ordvalen, tonhöjd, mikroskopiska mellanrum mellan orden, samspelet mellan oral kommunikation
Citera
2014-12-18, 14:13
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Ju fortare Söder kopplas bort från valrörelsen ju bättre för SD. Att dra upp frågan om judar är svenskar eller inte förstärker många personers uppfattning att SD är ett rasistiskt parti. Varför är det viktigt att förstärka den bilden?? Jag trodde man ville ses som ett seriöst parti med huvudbudskapet att invandringen måste minska. Finns det inga kloka valstrateger i partiet? För det kan väl inte vara SD:s plan att försöka vinna valet på att älta sådana för väljarna totalt oviktiga frågor???
Tala om att dra ner byxorna på sig själv....
Med tanke på den position Björn Söder har så tror jag vi kan utgå från att hans uttalanden är vad partiet står för. Han är ingen stollig kommunpolitiker i periferin som slunkit in av misstag.

Menar du (och många andra) att:
- Detta är hans personliga uppfattning och inget som partiet står bakom
- Detta är partiets ideologi men man bör ligga lågt med det för att inte skrämma bort väljare.
- Något annat?

Jag tror att många som röstat på SD inte insett fullt ut vad partiet står för. Moderater och socialdemokrater som vill minska invandringen och kanske har lite (social)konservativa värderingar, men inte egentligen delar den nationalistiska ideologin.
Citera
2014-12-18, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Menar du (och många andra) att:
- Detta är hans personliga uppfattning och inget som partiet står bakom

Partiet har inte beslutat något ifrågan vid någon kongress, inte vad jag vet. Därmot finns det ju individer som tycker han sa fel (eg jomshof) och sådana som antyder att det är en viktig ideologisk punkt medn är för vaga för att man ska veta vad dom menar. (eg Karlsson). Men ingen har väl gått ut och hållit med rakt av?

Citat:
- Detta är partiets ideologi men man bör ligga lågt med det för att inte skrämma bort väljare.

Nationalismen bör man ligga lågt med. Speciellt den extrema likriktningspolitk man har, och dom totalitära åtgärder ett genomförande skulle kräva.

Även socialkonservatismen bör man hålla käft med.

Både dessa är avskydda av väljarna, även bland SDs egna väljare, och SD förlorar varje gang dom snackar om det. Det är när dom maler på om invandringen och hur fattigt sverige är som dom vinner väljare.
Citera
2014-12-18, 14:54
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Med nuvarande politiska diktaturfasoner har vi livegna svenskar inga rättigheter.

Vilka vi? Är jag inkluderad?
Citat:
Om/När SD med Björn Söder tar över valvinsten vid nästa val i mars så får vi svenskar äntligen känna oss som svenskar och känna lite mänskligt värde som värnar om sitt eget folk i sitt eget land som den andra politiska dyngan förbjudit som själva aldrig skulle umgås med eller bo i närheten av några zigenare eller andra bidragsturister.

Ja sedan blir alla svenskar precis som svenskar var förr? Vänliga, solidariska och trevliga som ömmar för orättvisor runt om i världen.

Citat:
Välkomna till makten SD och Björn Söder som är en förträffligt bra vise talman som då slipper se upp till svartskallar som hetsar mot honom när han försöker sköta sitt jobb.

Ja för att rädda välfärden och stärka pensionärers ställning var väl inte argumentet?
Senast redigerad av varmluftsballong 2014-12-18 kl. 15:21.
Citera
2014-12-18, 14:56
Moderator
Tinuviels avatar
Åter till topic.

// mod
Citera
2014-12-18, 15:03
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontbeahero
Alla i Sverige är invandrare, så även Samer.
Det säger sig själv att första människan i norden måste ha kommit utifrån, alltså invandrat från någonstans. Vem som var här först är helt jävla ointressant med tanke på att det område vi idag kallar Sverige bildades på 1500-talet. Sen ska man vara försiktig med att använda ordet Ursprungsbefolkning i den mening att Samer var först i norden.
Det finns inga bevis för sådana påståenden.
Däremot är Samer Sveriges Urbefolkning, vilket pr definition betyder att folkgruppen har levt i området i tusentals år innan staten Sverige bildades och har således vissa rättigheter för att kunna bevare sin kultur och traditioner. Kanske borde etniska svenskar också ha en urbefolkningsstatus och inneha vissa rättigheter för att kunna bevara sin kultur och traditioner.
Hmm fram till 1800-talet definerade dalmasen sig som dalakarl och inte svensk. Nationsstaterna är ett nytt påfund.
Citera
2014-12-18, 15:04
Medlem
Nostradamus72s avatar
Jag tror det är bra att Söder säger som han gör. Det klargör SDs nationalism. En del svenskar håller med SD rörande invandringsfrågan men har i övrigt ganska dålig koll på SDs nationalism och socialkonservatism. Många av deras väljare tror att pizzan bara innehåller tomat, ost och skinka när i princip halva pizzan består av råttkött. Tids nog kommer deras väljare att inse att det inte bara var tomat, ost & skinka på pizzan utan lite annat, som inte smakar lika gott.
Citera
2014-12-18, 15:04
Medlem
nins avatar
Citat:
Jag tror att många som röstat på SD inte insett fullt ut vad partiet står för. Moderater och socialdemokrater som vill minska invandringen och kanske har lite (social)konservativa värderingar, men inte egentligen delar den nationalistiska ideologin.
Och vad står SD för som BS nu visade? Mer än att judar, samer (+3 till) har en minoritetställning som gör att de både är svenska medborgare men samtidigt tillhör en annan "nation". Att de själva kan bestämma om de ska benämna sig som svenskar, samer eller svensk-same. Förklara utifrån de verkliga citatet, inte något påhittat i ditt huvud.
Citera
2014-12-18, 15:10
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Jag tror det är bra att Söder säger som han gör. Det klargör SDs nationalism. En del svenskar håller med SD rörande invandringsfrågan men har i övrigt ganska dålig koll på SDs nationalism och socialkonservatism. Många av deras väljare tror att pizzan bara innehåller tomat, ost och skinka när i princip halva pizzan består av råttkött. Tids nog kommer deras väljare att inse att det inte bara var tomat, ost & skinka på pizzan utan lite annat, som inte smakar lika gott.
Man skulle ju lika gärna kunna hävda att minoritetsbefolkningarna är nationalister. Du får gärna förklara för mig varför detta skulle vara dåligt.
Citera
2014-12-18, 15:10
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Stranger
Han svarade på frågan och sa som det är, vad är problemet? Resten är medias fel som förstorat upp hela denna grejen till någonting det inte är, därför vi sitter här idag och diskuterar

Ja allting är medias fel. (det eviga mantrat). Men inbilla dig inte att det är du och jag som recenserar en artikel. Den här gången har Björn Söder tagit ett fundamentalt snedsteg.

Citat:
Ursprungligen postat av The Stranger
Journalisten hade kunnat ställa samma frågor till samtliga partiledare och jag lovar att man hade kunnat sätta en bra rubrik på det och sen misstolka och sprida det men klart det är inte lika kul och smutskasta andra partier

Ja gud ja media är ju enbart inriktade på SD, eller hur? Minns du Juholt? Sahlin? Gudrun?

Björn Söders provocerande famtoning är väldigt nära att slå tillbaka hårt- den är inte långt borta- han gör bäst i att hålla truten ett bra tag framöver istället för att kräva respekt tillbaka.

Jag gissar på att skåningen inte är kapabel till att knipa käft.

Dock är det roligt att Söder också hävdar att allting hela tiden är medias fel och att man bör ta avstånd ifrån all form av "gammel" media. (en delförklaring till b. .la. Åkessons sjukskrivning)

Hycklaren sätter sig sedan ner med DN och talar om Samer och Judar aldrig kan bli svenskar för att sedan försvara sig med att han varit naiv? Men tjeeeeeena du tröge förljugna- helt vanliga svensken.
Senast redigerad av varmluftsballong 2014-12-18 kl. 15:23.
Citera
2014-12-18, 15:22
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Partiet har inte beslutat något ifrågan vid någon kongress, inte vad jag vet. Därmot finns det ju individer som tycker han sa fel (eg jomshof) och sådana som antyder att det är en viktig ideologisk punkt medn är för vaga för att man ska veta vad dom menar. (eg Karlsson). Men ingen har väl gått ut och hållit med rakt av?

Nationalismen bör man ligga lågt med. Speciellt den extrema likriktningspolitk man har, och dom totalitära åtgärder ett genomförande skulle kräva.

Även socialkonservatismen bör man hålla käft med.

Både dessa är avskydda av väljarna, även bland SDs egna väljare, och SD förlorar varje gang dom snackar om det. Det är när dom maler på om invandringen och hur fattigt sverige är som dom vinner väljare.
Har inte koll på deras kongresser men tänker att folk i den positionen är partiets röst. Även om det finns medlemmar på gräsrotsnivå som tycker annorlunda så är det partitoppen som driver politiken och för talan utåt.

Om han yttrat sig om en fråga som inte är lika central för partiet så har jag lättare att förstå ifall åsikterna skiljer sig mellan individer i partitoppen. Men detta har med profilfrågan att göra.

(Det händer nog de flesta partiledare att de ibland föra en linje som inte är deras personliga åsikt pga beslut på kongress. Det framgår ibland i utfrågningar då de har svårt att övertyga pga av att det inte är deras egen åsikt.)

Om han så nära ett val går ut i DN med åsikter som inte är förenliga med partiet, då skulle vik. partiledaren snabbt vidta åtgärder. Tror ni inte det?

Är det någon som har dementerat?

Vore det inte bättre om väljarna vet vad de röstar på?
Senast redigerad av TigerKid 2014-12-18 kl. 15:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in