2014-12-18, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Och vad står SD för som BS nu visade? Mer än att judar, samer (+3 till) har en minoritetställning som gör att de både är svenska medborgare men samtidigt tillhör en annan "nation". Att de själva kan bestämma om de ska benämna sig som svenskar, samer eller svensk-same. Förklara utifrån de verkliga citatet, inte något påhittat i ditt huvud.

De språk som har minoritetsställning är jiddisch, samiska, finska, romani chip, och meänkieli. Folk grupper som har officiell minoritetställning är judar, samer, finnar, romer och tornedalingar. Men det krävs också släkten bott i Sverige i flera generationer, typ från 1500-talet. När det gäller finnar, tornedalingar, finska romer och samer spelar det ingen roll vilken sida av gränsen släkten eller de själva, har bott eftersom Finland var en del av Sverige fram till 1809. Hela världens judar eller romer kan givetvis inte komma hit och kräva att få minoritetställning. Romani är inte ett enhetlig språk - och romer talar inte ens romani alla gånger. Den romani som finska romer talar, om de ens talar romani istället för finska - är så olik den romani som man talar i Rumänien eller på övriga Balkan att en finsk rom inte skulle ens förstå vad en rumänsk säger på sitt modersmål. Romerna fördrevs från Sverige redan på 1500-talet . De sökte sig till Finland som visserligen var en del av Sverige då men ungefär så som Sibirien alltid varit en del Ryssland, en ort dit man utvisar folk. Även svenska kungligheter som hade gjort bort sig tillika svenska lågbegåvade adelsmän straffades med förvisning till Finland där det var rena rama vilda västern, bara skog och ingen civilisation. Jiddisch är ett numera dött språk som få judar behärskar oavsett om de bor i Sverige eller någon annanstans. De svenska judarna har fått dölja sin religion av och till, under århundraren. Samiska och finska var förbjudna språk länge, i Sverige. Barn som talade samiska eller finska i Tornedalen och Lappland agades i skolan. Samiskan saknade skriftspråk fram till 1970-talet. Meänkieli är ett språk som kommit till därför att man inte fick tala finska i Tornedalen. Jag förstår inte vad problemet skulle vara att dessa minoriteter eller andra minoriteter fick bevara sitt språk och kultur. Det finns ingen romsk ''nation'', det finns ingen judisk ''nation'', det finns ingen tornedalisk ''nation'' eller samisk ''nation'' i Sverige Om man vill behålla sitt språk och kultur, varför skulle man inte få göra det oavsett om språket just nu inte har en minoritetställning. All forskning talar för att ju mera barn uppmuntras för att lära sig läsa och skriva på sitt eget modersmål desto bättre förutsättningar de får för att lära sig andra språk. Är det upp till SD att säga vilka grupper får behålla sitt språk och sin kultur. Jag förstår att de är ordentligt sura på samerna men att de tycker lite bättre om judarna och finnarna. Romerna avskyr de till den milda graden att Björn Söder inte ens nämnde dem.
Senast redigerad av nantale 2014-12-18 kl. 18:10.
Citera
2014-12-18, 17:39
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Det finns en inbyggd funktion inom oss som urskiljer de som är svenskar från de som inte är det.

Jasså?- Björn Söder tror också på nedärvda egenskaper- Vad finns det då för mening med att diskutera detta med en journalist? Vilken funktion är det i dig som gör att när du ser Scarlett Johanson eller Natalie Portman som gör att du tänker- Jude- inte svensk?
Citera
2014-12-18, 17:57
Medlem
Lordshins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Så då är det alltså inte svenska folket som väljer sina företrädare?Svensk demokratin vilar på idén att svenska folket väljer sina företrädare och att definitionen av svenska folket är de som har medborgarskap i det här landet.

Etnicitet är en meningslös faktor som möjligen hade betydelse 1850 men 2014 behöver man en byråkrati av nazityskt mått om man ska definiera och administrera vem som är etniskt svensk, kulturell svensk, nationell svensk och vem som är född av vem och vilka stamfäder dessa har. Men det är väl bara en tidsfråga innan SD kommer föreslå att vi alla ska gå omkring med vår stamtavla i plånboken.

Det behövs ingen byråkrati av typen rasbiologiska institutet i uppsala för att avgöra vem som är etnisk svensk, är du född av svenska föräldrar så är du svensk, svårare än så är det inte.
Om alla med medborgarskap vore svenskar i annan mening än medborgarskap så förnekas ju samernas existens t.ex.
Jag har också rätt till en etnisk och kulturell identitet, det är inte bara samer, judar och kurder som har det.
Problemet är väl bara att sverige har varit etniskt homogent så länge att svensk betyder två saker idag. Kineserna har det enklare, majoritetsfolket är han folket, men alla medborgare i kina är kineser, så det blir ju enklare att skilja på de två begreppen där än här.
Jag får f.ö känslan av att många som är arga på detta uttalande är arga för att det var BS som sa det. Hade någon icke SDare kläckt ur sig detta hade det inte blivit samma uppståndelse även om en och annan säkert hade stört sig.
Citera
2014-12-18, 18:00
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Du kommer från ämnet igen. Vad ger dig (och eventuellt Björn Söder) tolkningsföreträde i frågan vad som är svensk kultur?

Mina värderingar i övrigt är ointressanta.
Men om det är viktigt för dig av privat nyfikenhet att få veta, skriver jag under på flera saker i din retoriska betraktelse. Några tillägg bör nog göras (mycket mina subjektiva värderingar - som jag i o f sig föreställer mig delas av ganska många): exempelvis arbetarrörelsens framväxt och kultur, folkbildningen, jämlikhetstankarna, den höga tillitsgraden, proggen och punken.
Kanske även vissa av de liberala idéerna: yttrandefriheten, individualismen, humanismen. Kyrkan och protestantismen spelar naturligtvis även den en viktig roll - åtminstone historiskt. Idag tror jag sekularism och/eller religionsfrihet är viktigt för många svenskar.
Sen skulle jag ha åtskilligt att säga om ditt litterära urval - eller konsten: du missar exempelvis sverigedemokratiskt hela modernismen. Allt är liksom inte höganäskrus och Heidenstam.

Obs. Ovanstående är ett axplock. Jag gör inga anspråk på att vara heltäckande eller att skapa någon norm. En vidare diskussion kring svensk kultur ser jag ingen plats för i tråden.
Nöjd nu och kan återgå till topic? Vad ger dig och ett fåtal andra sd:are den rätten att definiera kultur och etnicitet framför andra?
Bra exempel.

När mormor började skolan kunde de, barnen, inte svenska, men de fick stryk om de talade sitt modersmål, tornadalsfinska. Tornedalsfinnarna skulle assimileras och försvenskas. Tur att utvecklingen gått framåt tänkte man.

Som barn fick man lära sig att inte kasta skräp i naturen eller prata högt och sjunga på bussen. Uppväxten lärde mig att uppskatta julmust, pitepalt, luciatåg, djur och natur. Mina föräldrar lärde mig också att människor är lika mycket värda - att man inte gör skillnad på folk och att lita till förnuft och vetenskap snarare än fördomar. Inte meningen att idealisera - i paketet ingår även lite jantelag blyghet etc.

Jag tycker allt det ovanstående är en del av mitt svenska arv och kultur, likaväl som ABBA, köttbullar och IKEA. Det är lite ironiskt att folk som kallar sig "sverigevänner" vill ta bort delar av detta, som enligt mig är en del av den svenska kulturen som de säger sig försvara.

Men det är klart, med (minst) 25% tornedalsfinska gener är man kanske ingen riktig svensk?
Citera
2014-12-18, 18:05
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autoboten
Söder borde inte uttala sig om svenskhet osv, det får bara partiet att framstå som rasistiskt, vilket det enligt min åsikt inte är annars. Det är garanterat inte bra för partiet. Min enda tvekan på att rösta på SD igen i nyvalet är pga Söder. Det är inte utan att man saknar Sveriges bästa politiker Jimmie.

När katten är sjukskriven dansar råttorna på bordet.
Citera
2014-12-18, 19:01
Medlem
hushlittledarlings avatar
[quote=The Crash|51534386]
Citat:
Fast själva utgångspunkten i SDs principprogram är att man kan definiera sig själv som vad fan som helst. Sedan så får man ju självklart räkna med att andra kanske inte ser dig som det du definierar dig som, och vill du att andra ska se dig som exempelvis kines så får du lära dig att prata kinesiska och anamma den kinesiska kulturen.
Ifall du redan är kines och har anammat den kinesiska kulturen, men istället ser dig som något annat så har du all rätt att definiera dig som det.

Ja, det är ju det jag skriver. Man får definiera dig som vad som helst, men inte som Svensk, om du inte är "godkänd" av SD. En muslim kan aldrig bli svensk och hör inte hemma i Sverige även om individens själv anser sig vara svensk.

SD tycker att man absolut får kalla sig Same, men inte svensk. Samar får kalla sig vad som helst, men Svensk är de inte, även om samen själv anser sig vara svensk.

SD har patent på vad som är svenskt eller ej.

Citat:
Däremot så kan man inte frångå verkligheten. Jag som aldrig varit i Brasilien och inte vet hur de lever i Brasilien kan ju omöjligen definiera mig som brasilianare.
Men vad är brasilianare? Gillar fotboll, öl och samba?
Jag gillar fotboll, öl och samba. Men jag är inte braslianare för jag har inte ett braslilansk pass och jag bor inte där... dumt då att ens försöka.

Vad är svensk? En person som bor här, uppbär svensk pass och följer svenska lagar och känner sig som svensk. Fast en SDare skulle säga: Nä, du är muslim.
- Ja, jag kommer från ett muslimsk land och jag har flytt.
- Ja, precis, men du är inte svensk.
- Jo, jag firar jul, jag arbetar, jag går på skansen, jag står i kö, jag gillar Kalle Anka, jag känner mig som svensk, jag har är snäll, jag betalar skatt.
- Nä, du är inte svensk, säger SDaren då... Man ska "känna sig svensk också"
- Jag känner mig svensk och jag känner mig som turk med.
- Nja, fast det kan du inte...
- Jo, jag kan... om du inte kan så är det ditt problem. Jag känner mig som både svensk och turk.
- Fast nu är jag politiker och jag säger att du inte kan det...

Citat:
SDs ledning har aldrig påstått att det finns EN kultur.
Sverige ska bestå av Svensk kultur och av svenskar. Sverige åt Svenskarna, som det så fint heter.
Att Björn Söder pekar ut att det finns fem olika folkgrupper, men det är ju för att det redan är lagstadgat. Ett nödvändigt ont.

Hela iden med SD är en gemensam kultur. Inte menar du väl att vi alla ska gå och bli judar. SD menar EN kultur. Den Svenska. Och inget annat.
Att påstå att SD vill ha flera kulturer och folkgrupper i Sverige är en ren lögn.
SD är och kommer alltid prata om "Sverige åt Svenskarna" och att individer från andra länder ska Asseliminera sig till svenskheten. FÖr inte fan är det till judendomen... som också i Sverige...

Citat:
Det är ju snarare alla andra som påstår att det bara finns en kultur och att vi alla bara är människor(ett folk).
Ja, djävlar va dum i huvudet.
Vad innebär Mångkultur?
SD är emot all form av mångkultur utan vill skapa en monokultur och betala de som inte assimilerar sig.

Citat:
SD talar inte i termer om gener och raser, och det förstår vilken påläst människa som helst.
När de pratar om etnicitet och kultur.

Det är ju knappast kulturberikarna som är välkomna hit.

Citat:
Allt SD talar om ur ett nationalistiskt perspektiv med öppen svenskhet är att det finns en svensk kultur och ett svenskt folk, och att alla som vill kan anpassa sig efter den svenska kulturen och blir en del utav det svenska folket.

Och du sa i meningen ovan:
Citat:
SDs ledning har aldrig påstått att det finns EN kultur.
Det är ju snarare alla andra som påstår att det bara finns en kultur och att vi alla bara är människor(ett folk)

Hur ska du ha det? Är du förvirrad?
Jisses.
Det är ju precis det jag skriver. SD är bara intresserade av EN kultur och Alla ska anspassa sig efter den.
De får kalla sig vad som helst bara de inte kallar sig svenskar och bor här... "åk hem till er kultur. "

Citat:
Samer är ett folk där man inte ställer några assimileringskrav då dessa är en minoritet, och ett krav på att de ska assimileras hade slutligen inneburit att den samiska kulturen försvunnit - vilket vi inte vill.
Nä det är klart ni inte vill. De är ju redan lagstadgat. Skulle ni riva upp det skulle ni ju förlora som fan. Men grunden är att SD egentligen vill det. De anser inte att Samer är Svenskt. De anser inte heller att JUDENDOMEN är Svenskt.

Så helst skulle de vilja kicka ut varenda jude och same coh neger... för Sverige ska bestå av Svenskar...
Uppenbar rasism.

Citat:
Precis som att man förstår att en person som bott i Sverige länge, som pratar svenska och känner en gemenskap med det svenska folket är svensk.
Inte ens Zlatan anses vara svensk, det ser man ju på hans kroppspråk.
Özz nujen är inte svensk.
Soran Ismail

Jag kan räkna upp en lista med folk som har annan bakgrund än svenskar som SD bespottat genom insuinera att de inte är Svenskar.
Loreen "svensk" skrev Björn Söder själv...

När ledande SDare skiker:
"Det här är inte ditt land. Det är mitt land"
Så har du ju hela resonemanget.
SD anser att människor, även om de inte bott nån annanstans, har ett svenskt pass, men uppenbarligen är invandrare, inte hör hemma här.
"vi får väl se när vi kommit in i riksdagen - då åker du hem", Sa en annan SDare...

Så vad du ser är en sak. Men vad de säger är en annan.
Du verkar blind
Citera
2014-12-18, 19:02
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Många av deras väljare tror att pizzan bara innehåller tomat, ost och skinka när i princip halva pizzan består av råttkött. Tids nog kommer deras väljare att inse att det inte bara var tomat, ost & skinka på pizzan utan lite annat, som inte smakar lika gott.

Och då väljer väl de att inte längre ge sin röst till SD? Vad är problemet? Det låter på dig som att det skulle finnas en risk för någon sorts fascistisk statskupp, att SD smyger med sin egentliga agenda för att sen slå till.
Citera
2014-12-18, 19:08
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drulman
Jag har läst igenom hela din text flera gånger men fattar inte vad du menar. Du får förklara närmare som sagt.

Citat:
Mina föräldrar lärde mig också att människor är lika mycket värda - att man inte gör skillnad på folk och att lita till förnuft och vetenskap snarare än fördomar.
Jag menar att detta är värderingar som hör till det Sverige jag växte upp i - att människor är lika mycket värda, oavsett etnicitet, religion, hudfärg och sexuell läggning. I praktiken så har förstås diskriminering och fördomar i någon grad alltid förekommit. Men rättvisa och jämlikhet är/har varit det självklara rättesnöret, vad man lär sina barn är det rätta.

På FB dunkar man rygg och skryter om att sparka på tiggare, de som redan sitter på marken, bokstavligen. Och Riksdagens vice talman håller ideologiskt tal om "vi" och "dem" och judiska, samiska och tornedalssvenska "nationer". Det inte det Sverige jag identifierar mig med.
Senast redigerad av TigerKid 2014-12-18 kl. 19:17.
Citera
2014-12-18, 19:09
Medlem
andromedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Svenskhet är inget som SD definierar, utan den svenska kulturen är något som folket bestämmer. Kultur är något som ändras med tiden, och om 100 år så kommer kulturen se lite annorlunda ut. Om 1000 år så har vi kanske bytt ut den helt.
Vad som definierar en kultur är delvis olika traditioner som bygger gemenskapen i landet. Exempelvis så tror jag Sverige är ganska unik med att vi hoppar som grodor runt en majstång. Som du säkert fattar så är detta inget som SD har bestämt.

Som jag sa i min förra post till någon annan användare så kan man inte använda resonemanget att det inte finns något svenskt. Det innebär per definition att jag som person och att den gemenskap som jag känner med andra svenskar inte existerar. Alla vi som känner en gemenskap med varandra blir egentligen ett enda stort vakuum.
Vad som är ännu mer intressant med fenomenet att förneka att det existerar något svenskt är att detta fenomen inte existerar i andra länder. I andra länder så har man en kultur. Sverige ska tydligen vara det enda landet i hela världen som inte har någon kultur. Det är Sverige som består utav en oikofobisk makt som försöker intala människor att de inte har en identitet.

Sedan så har vi heller aldrig hävdat svenskar skulle vara bättre än något annat folk. Det enda vi har hävdat är att genom att man ställer assimileringskrav på de invandrare så kommer hit så motverkar man också segregationen. Skulle man som svensk flytta till Japan så kommer det att gå mycket bättre om man anpassar sig i stora delar efter den japanska kulturen.

Ja, kultur är som du säger föränderligt. Den är vad befolkningen gör den till. Musik, konst osv ser ju knappast likadant ut nu som förr i tiden. Men jag har en känsla av att SD inte skulle främja dagens t.ex svenska rappare (eller vad det nu må vara) med invandrarbakgrund - eftersom SD, enligt allt jag hört från dem, är bakåtsträvande till en tid då Sverige knappt hade några invandrare. Och de invandrare som finns här nu vill de försvenska så mycket som möjligt, och de vill inte bidra till "utövandet av kulturer", dvs de vill forma kulturen till vad de ser som svenskt.

(Björn Söder skrattar visserligen idag åt sitt tidigare text om sin sorg över att inte hitta "sillamackor", dvs svensk mat, i Sverige, men jag tycker ändå det beskriver SD:s tankegångar.)

Jag tycker också det finns svensk kultur, den går inte att definiera men den kommer ju med hela uppbyggandet av landet, historien osv. Alla länder har sin kultur. Det är bara just det där att den ständigt förändras efter vad människor skapar/efterfrågar/tycker som SD inte verkar tycka om, i alla fall inte när det kommer utifrån.
Citera
2014-12-18, 19:12
Medlem
----.----s avatar
Samerna själva talar ut om deras kultur:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=503

Börjar vid 30 minuter.

Tips: Om man lyssnar på programmet så tror jag man kommer ut på andra sidan och bara är mer övertygad om att Björn Söder har rätt.
Citera
2014-12-18, 19:14
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Och Riksdagens vice talman håller ideologiskt tal om "vi" och "dem" och judiska, samiska och tornedalssvenska "nationer". Det inte det Sverige jag identifierar mig med.

Det är väldigt svårt att förstå vad du menar (med tanke på dina tidigare inlägg); vill du alltså inte att tornedalingar och samer ska få behålla sina ursprungsidentiteter och sin kulturella särprägel? Söders poäng är ju alltså att det är viktigt att dessa folk, om de vill, får behålla sin kultur och ställning som eget folk.
Citera
2014-12-18, 19:16
Medlem
drulmans avatar
En fråga till er som tycker att Söder har fel: Om jag och min flickvän flyttar till Israel och får barn där, blir våra barn judar/judinnor då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in