Citat:
Ursprungligen postat av
vonEisen
Jag vill påstå att Belgien är intressantare. Belgien har ungefär lika stor befolkning som Sverige och de har inte heller byggt massvis med bostäder. Lika väl som i Sverige kan demografi, räntor och inkomstökningar motivera prisökningarna i Belgien.
Bortsett från 1990 så har deras husprisindex följt Sveriges från 70-talet till idag.
Får väl se vad som händer med statsskulden / statens budgetunderskott i Belgien, men än så länge har vi inte sett någon krasch.
Belgien har något fler invånare än Sverige, och är lika stort som Småland. Amorteringskrav på max 35 år, ränteavdrag är knepiga att räkna ut men går från ingenting för gamla, billiga hus på landet till 80 % för nybyggda, dyra hus i stadsmiljö (men bara under några års tid, sedan faller det till 10 %). I princip alla bostäder är ägarlägenheter, fri hyressättning, hyran är skattefri inkomst för hyresvärden och det finns inga problem med att bo i en annan stad än den man jobbar i. Jämförelser med Sverige blir snedvridna.
När du tittar på HPI måste du komma ihåg att en stad som Karlskoga skulle bebos av folk som arbetade i Stockholm om de legat i Belgien, och samtidigt så finns det en större marknad för de riktigt rika som har ordentliga lyxbostäder. Jag kan utan problem tänka mig att ett HPI som kan jämföras med Sverige bara kan bero på att priserna stuckit iväg i vissa kranskommuner till storstäderna som blivit populära bostadsorter för pendlare, samt det faktum att ränteavdrag infördes någon gång nu på 2000-talet. Bättre i stället att titta på hur priserna utvecklats i relation till vad folk tjänar, där har det nämligen stått i stort sett still i Belgien de senaste åren. Annat är det i Sverige...
Eller, med andra ord: Belgien har en jämnare prisnivå över landet än Sverige och saknar ett "Stockholm", samtidigt som rika invånare i Belgien får rika svenskar att se ut som knegare.