2014-12-17, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
I länder som haft stora etniska problem, såsom, Rwanda, Indien, Pakistan, Afganistan, Irak, Iran, Libanon,, Somalia, forna Jugoslavien, Tyskland Sydafrika osv...
Här har det varit raskrig. Och varför? Jo, för att starka Nationalistisk rasistiska ledare som säger: "Den sida är råttor osv"... Där råder det också samhällstrukturer som tillåter sån skit.
Iran har sin religion, Rwanda fattigdom, Somalia islamister, Jugoslavien fascister, Tyskland Nazister.
Nu gör du misstaget att jämföra afrikanska länder med Sverige. Afrika till skillnad från Sverige är en jävligt stor ö. Kontinenten har under lång tid inte haft några egentliga naturliga nationsgränser utan det har varit stammar och klaner som haft sina områden. Sen kom européerna och drog upp gränser med linjal. Man trängde ihop stammar som krigat i urminnes tider i "nationer" och kallade dem "somalier", "kongoleser" osv. Det handlar således inte om "ledare" som skapar konflikter utan om konflikter som funnits sedan länge, en korrupt ledare underlättar dock inte fredsprocesserna.
Du gör även misstaget att tro att Jugoslavien hade ett raskrig. Jugoslavien ett land som bestod av flera olika folk och religioner. Tvärt om din tes så var det just en väldigt stark och nationalistisk ledare som höll ihop landet. När han dog vet vi alla hur det gick (ja kanske inte du men vi andra)...
/
Citera
2014-12-17, 13:33
Medlem
ArneIIIs avatar
Vad som kunde kunna bli en skandal i den meningen att det kortsiktigt kunde påverka SD:s opinionssiffror blir nog antagligen platt fall då V och MP i riksdagen nu schabblat bort ett gyllene läge genom diverse ogenomtänkt fjanteri.

Tack för den
Citera
2014-12-17, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Det var en märklig liknelse; SD:s fokus är ju just frågor om invandring och nationell identitet. Resonemang om dessa frågor är vad man kan vänta sig från SD; miljöbrott är inte vad man kan vänta sig från MP.

Fast våran vice statsminister Åsa Romson,Mp är en miljöbov det finns en tråd om det .
Citera
2014-12-17, 13:37
Medlem
andromedis avatar
Citat:
– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet.

Vad menar han? Jag förstår inte. Vad exakt är judisk identitet och hur lämnar man den? För han pratar väl knappast om att konvertera till kristendomen. Någon som förstår?

Och alla som är upprörda över hans "uttalande om att judar inte är svenskar" - det sa han väl inte ens? Han säger ju:
Citat:
gör de inte det behöver inte det vara ett problem.
ang att lämna sin "identitet".
Överlag ett otroligt svamlande.
Citera
2014-12-17, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nu gör du misstaget att jämföra afrikanska länder med Sverige. Afrika till skillnad från Sverige är en jävligt stor ö. Kontinenten har under lång tid inte haft några egentliga naturliga nationsgränser.
Du vet att Afrika bara har varit en ö i 147 år va?
Citera
2014-12-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andromedi
Vad menar han? Jag förstår inte. Vad exakt är judisk identitet och hur lämnar man den? För han pratar väl knappast om att konvertera till kristendomen. Någon som förstår?

Och alla som är upprörda över hans "uttalande om att judar inte är svenskar" - det sa han väl inte ens? Han säger ju:
ang att lämna sin "identitet".
Överlag ett otroligt svamlande.
Det är inget svammel. Det är du som inte förstår.
Citera
2014-12-17, 13:55
Medlem
dontbeaheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Samerna var inte först i det område som idag kallas för Sverige, försök lära dig det.
Alla i Sverige är invandrare, så även Samer.
Det säger sig själv att första människan i norden måste ha kommit utifrån, alltså invandrat från någonstans. Vem som var här först är helt jävla ointressant med tanke på att det område vi idag kallar Sverige bildades på 1500-talet. Sen ska man vara försiktig med att använda ordet Ursprungsbefolkning i den mening att Samer var först i norden.
Det finns inga bevis för sådana påståenden.
Däremot är Samer Sveriges Urbefolkning, vilket pr definition betyder att folkgruppen har levt i området i tusentals år innan staten Sverige bildades och har således vissa rättigheter för att kunna bevare sin kultur och traditioner. Kanske borde etniska svenskar också ha en urbefolkningsstatus och inneha vissa rättigheter för att kunna bevara sin kultur och traditioner.
Citera
2014-12-17, 13:57
Medlem
Tramset i Riksdagen fortsätter. Vänsterpartiet håller lekstuga. Hur olämpligt Söders uttalande än må vara står det knappast i proportion till de infantila reaktioner han fått. Jag är en av dem som inte blev särskilt imponerad av Söders verbala talanger men responsen, att grundlöst inkludera epitetet "rasist" i varje mening, är än mer beklämmande och verkligen pinsamt för alla inblandade. Är fortfarande orolig för personer som Söder men är stärkt i min uppfattning att rösta på SD i de kommande extravalen nästa år. En offentlig debatt om vem som kan kalla sig svensk måste nu till varje pris undvikas i media. Ser ut som att det ändå var ett smart drag av Söder och SD gläds åt de ökade stödet. Om bara Söder kan låta någon annan inom SD sköta snacket i fortsättningen kan nog SD äga även denna fråga. Ska bli intressant.
Citera
2014-12-17, 14:02
Medlem
andromedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxium
Det är inget svammel. Det är du som inte förstår.

Svara på frågan då.
Citera
2014-12-17, 14:09
Medlem
Syeks avatar
Judar är väl inte svenskar? Eller?
Citera
2014-12-17, 14:14
Medlem
andromedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontbeahero
Kanske borde etniska svenskar också ha en urbefolkningsstatus och inneha vissa rättigheter för att kunna bevara sin kultur och traditioner.

Skillnaden är väl att samer diskriminerats av svenskar i historien. Idag finns det ingen som vill förbjuda de traditioner som finns i Sverige, utan "hotet" är snarare att ökad invandring innebär att en större del av befolkningen kommer från andra kulturer.

Att vilja minska invandring på grund av detta är en sak, men att som Björn Söder börja försöka definiera "det svenska", vilka som är svenskar och inte, är onödigt och i princip omöjligt. SD:s tidigare uttalande om detta har också framstått som löjliga - t.ex försöken att definiera svenskhet. Det blir typ "ja vi är väl lite mer tystlåtna, firar jul och midsommar, har matlåda till jobbet..."
Citera
2014-12-17, 14:14
Medlem
dontbeaheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Tramset i Riksdagen fortsätter. Vänsterpartiet håller lekstuga. Hur olämpligt Söders uttalande än må vara står det knappast i proportion till de infantila reaktioner han fått. Jag är en av dem som inte blev särskilt imponerad av Söders verbala talanger men responsen, att grundlöst inkludera epitetet "rasist" i varje mening, är än mer beklämmande och verkligen pinsamt för alla inblandade. Är fortfarande orolig för personer som Söder men är stärkt i min uppfattning att rösta på SD i de kommande extravalen nästa år. En offentlig debatt om vem som kan kalla sig svensk måste nu till varje pris undvikas i media. Ser ut som att det ändå var ett smart drag av Söder och SD gläds åt de ökade stödet. Om bara Söder kan låta någon annan inom SD sköta snacket i fortsättningen kan nog SD äga även denna fråga. Ska bli intressant.
Jag förstår ärligt talat inte problemet.
Om en andra generationens invandrare från Afrika ser sig som svensk, så är han ju svensk.
Han har växt upp i Sverige och är en del av den kulturen. Alltså är han svensk.
Han är däremot inte etnisk svensk.
Om jag flyttar till Kina och mina barn föds och växer upp där, då kan jag kalla dem kineser.
Dem är däremot inte etniska kineser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in