2014-12-18, 08:33
Medlem
andromedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Det går inte att semantiskt definiera det svenska. Det krävs målande bilder för att imitera känslan och trycka på just den punkten i hjärtat som gör att just vi älskar det här landet.

Det är som kärlek! Om någon frågar dig vad kärlek är, hur ska du då beskriva den känslan? Du kommer sväva iväg och prata om ultimat lycka, rosor, skratt, värme, kyssar... Den som frågar dig säger då: "Men det låter som en poetisk tolkning, fylld av metaforer och liknelser. Berätta för mig vad definitionen av kärlek är." Då återstår bara att rycka på axlarna och berätta för den andre att man måste uppleva kärlek för att veta hur det känns.

Ja, men poängen här är ju att kunna definiera vad som är svenskt, för att på så sätt kunna se vilka som kan uteslutas - det som alltså SD försöker sig på. Men med denna slags tolkning kan ju verkligen ingen uteslutas då det rör sig om individuella känslor. Det är två helt olika saker,
1) Skriv en vacker tolkning av ditt hemland Sverige som du älskar
2) Beskriv vad som gör oss i Sverige till svenskar och vad som är svenskt.

Enligt mig är nr 2 fortfarande omöjlig. (Med det inte sagt att jag är emot användningen av ord som svenskt och Sverige.)
Citera
2014-12-18, 08:38
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Är du kvar?

..Min lilla frustrerade ..

Få se nu. Större delen av ditt inlägg går ut på att jag skulle vara av judisk börd. Vilket du alltså inte vet men förutsätter. Själv har jag aldrig svarat någon på¨den frågan. Men jag argumenterar mycket i israeltrådarna. Sånt är antagligen misstänkt för dig.

Sen fortsätter du att gapa om min person och mina åsikter där du blandar förutfattade meningar med personangrepp. Inget av det hela har att göra med ämnet: nämligen det faktum att du själv vill vara den som bestämmer vad som är svenskt och vad som är svenska värderingar.

Notera att jag inte nämnt mina egna värderingar. De hittar du glatt på. Jag konstaterar bara att det finns folk som tycker... olika.

Till sist konstaterar jag som jag tidigare nämnt i tråden: att ni som försvarar Söder onekligen är motsägelsefulla. Ena sekunden hävdar man att BS är feltolkad, felciterad - och att han i själva verket tycker precis tvärtom om judar och samer mot vad han uttryckte i Orrhenius intervju.

När ni sedan blir kritiserade anklagar ni motparten för att vara jude (sannolikt med en hemlig agenda). Men ett sånt sätt att resonera behöver man egentligen ingen motpart för att få fel.
Senast redigerad av hundensår 2014-12-18 kl. 08:44.
Citera
2014-12-18, 08:40
Medlem
andromedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azintono
En viss tillhörighet finns såklart där, då jag har levt här under min uppväxt men landet känns inte som "mitt" land. I Israel finns liksom allt det heliga inom våran religion, som klagomuren m.m, dvs judaland, vårat land...
Sverige är enormt dåliga på att hjälpa judar och att ens bry sig om dem enligt mig, har haft lärare i skolan som nästintill varit fientliga mot mig då de har varit på Palestiniernas sida, oftast med politiska riktningar lutade åt vänsterhållet. Det finns ju anledningar till att folket flyttar härifrån om man säger så..

Okej, så det är delvis det negativa bemötandet du fått här som har påverkat dig? Om du hade haft enbart positiva upplevelser av Sverige kanske du snarare hade sagt att du har två hemland, Sverige och Israel? (bara en gissning.) Det är logiskt att en person som på grund av sitt ursprung möter fientlighet eller avståndstagande i Sverige har lättare att börja betrakta sitt födelseland, alternativt ursprungsland, som sitt hemland. Sen blandas det med att man känner en koppling till det landet, via sina föräldrar och så vidare.
Citera
2014-12-18, 08:58
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Få se nu. Större delen av ditt inlägg går ut på att jag skulle vara av judisk börd. Vilket du alltså inte vet men förutsätter. Själv har jag aldrig svarat någon på¨den frågan. Men jag argumenterar mycket i israeltrådarna. Sånt är antagligen misstänkt för dig.

Sen fortsätter du att gapa om min person och mina åsikter där du blandar förutfattade meningar med personangrepp. Inget av det hela har att göra med ämnet: nämligen det faktum att du själv vill vara den som bestämmer vad som är svenskt och vad som är svenska värderingar.

Notera att jag inte nämnt mina egna värderingar. De hittar du glatt på. Jag konstaterar bara att det finns folk som tycker... olika.

Till sist konstaterar jag som jag tidigare nämnt i tråden: att ni som försvarar Söder onekligen är motsägelsefulla. Ena sekunden hävdar man att BS är feltolkad, felciterad - och att han i själva verket tycker precis tvärtom om judar och samer mot vad han uttryckte i Orrhenius intervju.

När ni sedan blir kritiserade anklagar ni motparten för att vara jude (sannolikt med en hemlig agenda). Men ett sånt sätt att resonera behöver man egentligen ingen motpart för att få fel.
Så mycket ord, så lite konkret argumentation utefter vad personen du citerade faktiskt har skrivit. Fast det är sant, du klipper ju bara inledande citat från den du citerar, och då känns det säkert lättare att försöka glida undan med att svara med högtravande floskler.

Ännu en gång; du som jude/same/kurd har ingen rätt att försöka relativisera vår etniskt svenska kultur, där för att du inte är etniskt svensk på samma sätt som jag aldrig kan bli etnisk jude. Sedan är vi säkert svenskar båda två i andra bemärkelser.

Kom igen nu, håller du med om det fetade eller inte, eller ska du ännu en gång svara med retoriska undanglidningar i form av högtravande retoriska undanglidningar?
Citera
2014-12-18, 09:00
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andromedi
Ja, men poängen här är ju att kunna definiera vad som är svenskt, för att på så sätt kunna se vilka som kan uteslutas - det som alltså SD försöker sig på.

Nu gör du en tolkning om att icke svenskar skall uteslutas. Var finner du det stödet?

BS och SD vill ju tvärtom att de skall inkluderas och assimileras.
Citera
2014-12-18, 09:03
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Stranger
Det fungerar utmärkt! Läste lite av dina inlägg, är du på riktigt?
Med ditt resonemang så kan väl en hund vara 100% tax och 100% golden också
En tröja kan vara 100% svart och 100% bomull men den kan inte vara 100% svart
och 100% blå.

Så du läste ett inlägg och tänkte att jag inte är på riktigt, för att läsa ett inlägg till för att fastslå att jag inte kan vara på riktigt? Sedan använder du mitt resonemang till att prata om raser- trots att både golden och tax är 100% hund. Kanske dit vi skall? Rakt ner i genpolen- studera och avgöravem som är vad?

Citat:
Ursprungligen postat av The Stranger
För mig är hon 50% kurd och 50% svensk! Vill hon se sig som nåt annat så får hon göra det, hon har en fri vilja men i mina ögon kan man ej vara 200%.

Kanske en bra sak att dra upp vid fikabordet på jobbet? Det där med fri vilja att själv bestämma vad och vem man är går väl fint i dagens ljus. Men med Björn Söder i maktposition upphör denna fria vilja. Då bestäms du efter dina nedärvda egenskaper med modern vetenskap som referens.

Problemet är alltså inte egentligen vad din kategorisering är uppbyggd på och hur du själv ser på anda- det är ditt val. Men om en statsminister ska börja kategorisera befolkningen är vi på väg mot ett jävligt förlegat och gammalt sätt att tänka på. Sådan politik är inte värdigt Sverige 2014.
Senast redigerad av varmluftsballong 2014-12-18 kl. 09:07.
Citera
2014-12-18, 09:13
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Så, det tycks mig som att SD gynnas även av de senaste veckornas drev, och att varje gång Björn Söder äntrar talarstolen i Riksdagen, så kan han göra det i förvissningen om att SD:s motståndare inte kommer att lyckas denna vecka heller.

Så, vad kommer nästa vecka?
Expo/DN gör idag ännu ett tappert försök att klumpa samman SD med NAZISM..
Citat:
SD framme vid sitt mål – och nu sluter nazisterna upp

Samtidigt som Sverigedemokraterna nu förbereder sig för ett extra val har de mer radikala högerextrema grupperna, som tidigare klagat över Sverigedemokraternas alltför pragmatiska hållning, slutit upp bakom partiet. Gruppen Nordisk ungdom, som bland annat attackerat ett flyktingboende och nyligen hyllade rökbombsattacken mot den lokal i Stockholm där RFSU och tidningen Ottar uppmärksammade att det har gått 40 år sedan Sverige stiftade lag om fri abort, kommer nu att stödja SD helhjärtat i ett eventuellt extra val.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/sd-framme-vid-sitt-mal-och-nu-sluter-nazisterna-upp/
Citera
2014-12-18, 09:17
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:

Björn Söder har en Israelisk flagga på sitt kontor och han har besökt Knesset i Israel! Ja, BS är feltolkad, var det något mer...

http://tommyhansson.wordpress.com/2013/07/21/sd-enda-rakryggade-partiet-i-israel-fragan/
Senast redigerad av thewellovedone 2014-12-18 kl. 09:22.
Citera
2014-12-18, 09:55
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Du vet lika väl som jag att Söder uttryckte en sak i intervjun med Orrhenius och rakt motsatt i senare uttalanden.

Jag vet vad han nämnde i artikeln.
Men att han skulle sagt något rakt motsatt i ett senare uttalande är ett rent skämt. Skulle så vara fallet skulle du ju dock gärna kunna citera denna "raka motsatsen".

Blir ju lite lustigt hur du i denna tråd utgår ifrån att Söder sagt en massa dumheter, men inte kan peka ut någon....
Senast redigerad av Oformad 2014-12-18 kl. 10:07.
Citera
2014-12-18, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Så du läste ett inlägg och tänkte att jag inte är på riktigt, för att läsa ett inlägg till för att fastslå att jag inte kan vara på riktigt? Sedan använder du mitt resonemang till att prata om raser- trots att både golden och tax är 100% hund. Kanske dit vi skall? Rakt ner i genpolen- studera och avgöravem som är vad?

Ja du verkar trolla för har svårt att ta sig seriöst
När jag gjorde jämförelsen med hundar så visste jag du skulle ta upp ras-grejen, det var lixom ganska uppenbart att du ska försöka vrida på det på ett sätt så det ska låta som att jag ville prata att vi är olika raser Vi kan ta två stolpar om det känns bättre, en stolpe kan inte vara 100% gjord av järn och 100% gjord av plast, bättre så?

Kan jag vara 100% av 10 olika nationer eller religioner?

Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Kanske en bra sak att dra upp vid fikabordet på jobbet? Det där med fri vilja att själv bestämma vad och vem man är går väl fint i dagens ljus. Men med Björn Söder i maktposition upphör denna fria vilja. Då bestäms du efter dina nedärvda egenskaper med modern vetenskap som referens.

Problemet är alltså inte egentligen vad din kategorisering är uppbyggd på och hur du själv ser på anda- det är ditt val. Men om en statsminister ska börja kategorisera befolkningen är vi på väg mot ett jävligt förlegat och gammalt sätt att tänka på. Sådan politik är inte värdigt Sverige 2014.

Jag bryr mig inte om hur många % någon är av vad, tycker hela grejen är löjlig för det har ingen betydelse men man kan fortfarande inte vara 200%. Handlar inte om mörkhyade, judar eller etniska minoritet. Jag själv kan aldrig bli 100% kurd och 100% svensk. Jag kan bli 50/50. Däremot kan jag vara 100% svensk och 100% djurgårdare för supporterskap och nationalitet är olika saker.
Vi har helt olika synsätt på hur man räknar % verkar det som så ingen ide och ens försöka reda ut det hela.

Sedan så startade hela denna Söder-grejen med en intervju där journalisten frågade Björn Söder ett par frågor och han svarade, det var inte konstigare än då! Skulle han sagt att han inte ville svara eller skulle han ljugit istället? Han svarade på frågan och sa som det är, vad är problemet? Resten är medias fel som förstorat upp hela denna grejen till någonting det inte är, därför vi sitter här idag och diskuterar

Journalisten hade kunnat ställa samma frågor till samtliga partiledare och jag lovar att man hade kunnat sätta en bra rubrik på det och sen misstolka och sprida det men klart det är inte lika kul och smutskasta andra partier
Citera
2014-12-18, 10:44
Medlem
Golonkas avatar
Citat:

Jag ber naturligtvis om ursäkt om jag kränkt dig genom att felaktigt klistra på dig någon kulturell identitet eller natio som du inte tillhör. Jag gick helt på vad en annan användare skrev och det borde jag kanske snokat reda på själv i den mån något sådant framgår av din posthistorik. Jag tappade nog fokus där lite, för jag blev en smula upprörd över att du som, förutsatt mitt antagande inte är korrekt då, inte ingår i den svenska natio, lägger dig i vad vi som gör det omfattar med vår gemensamma kulturella identitet oaktat individuella preferenser.

Så; förlåt och ursäkta med socker på toppen.

Kan du kanske försöka utveckla lite hur du då tänker själv kring mitt hypotetiska exempel i frågan om vad du visar fram av Sverige för dina utländska vänner på turistbesök?

Eller vad anser du ett "svenskt kulturhus" eller en kulturattache på en svensk beskickning utomlands ska framhålla när de visar upp och främjar svensk kultur? Kebabpizza, jembetrummor, Timbuktu och Maj Wechselman?
Citera
2014-12-18, 11:08
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finskpinne
SD är endast intresserade av makt och pengar. De är populister som utnyttjar sina väljares missnöje enbart för att gynna sig själva......

....Deras väljare är så förblindade av sin egna främlingsfientlighet att de är dumlojala som få och vägrar inse partiets brister.
Ahh... men tack som fan för heads-up! Till skillnad från filantroperna i de andra sju partierna då alltså?

Jag tror faktiskt att de flesta som röstar på SD djupt inne i kärnan av sig själv egentligen inte är speciellt främlingsfientliga. Jag skulle inte kalla mig själv för främlingsfientlig, exempelvis.

Att man röstar på SD är en reaktion på ett elitens projekt att skita i sitt eget folk, bita den hand som föder dem, vräka resurser över människor som faktiskt inte har rätt att vara här och vars närvaro kostar i runda slängar tre gånger så mycket som vad det kostar att driva hela vårt lilla diminutiva försvar under ett år. Samtidigt som allt mindre resurser läggs på dem som faktiskt betalat för detta genom livslångt arbete och strävan, eller deras barn och anhöriga!

Sedan är ju dessa främlingars otacksamma beteende och uppenbara fräckhet också givetsvis oerhört provocerande för den som betalar kalaset. Det är liksom inte vad man förväntar sig. Ett bortskämt, krävande och självmedvetet armbågande passar sig liksom inte från dem som bjudits skydd och en ny fin chans på livet!

Vidare gillar inte svensken mobbare eller orättvisor. Man har noterat att de övriga partierna i princip gör vad som helst för att undvika samverkan med SD och är beredd att gå så långt som grundlagsändringar för att utestänga snart 20% av svenska folket från inflytande. Man noterar också hur massmedierna behandlar SD och hur partiet utsätts för rätt ut förföljelse från kulturskribenter, krönikörer och journalister och redaktörer. Man drar sig inte för att begå brott och samverka med politiska extremister för att gräva fram egentligen meningslös skit som sminkas upp och ställs ut till klang och buller.

Det är sannolikt därför SD växer så det knakar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in