2014-12-16, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
DN rankar alltså Sjöström betydligt högre än Frölander och Alshammar, och redan så högt som 40:e plats. Det tycker jag är mer på närminne och potential än faktiska meriter. Frölanders OS-guld är ett av mina absolut bästa sportminnen.

Får medhåll av självaste Chrunak.
http://www.dn.se/sport/tidigare-forbundskaptenen-om-dns-150-lista-det-ar-fel/
Citera
2014-12-16, 22:57
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Får medhåll av självaste Chrunak.
http://www.dn.se/sport/tidigare-forbundskaptenen-om-dns-150-lista-det-ar-fel/

Har ingen vidare koll på simningen och alla dess mästerskap. Råder det allmän samstämmighet om att det är större att vinna OS än att vinna VM? Att det gör mer intryck på allmänheten förstår jag, men är det svårare rent sportsligt? Om man jämför med t.ex. friidrotten så ses väl OS-guld som allra finast och får mest uppmärksamhet, men det är ju samma idrottare som tävlar, så den egentliga sportsliga prestationen i det fallet borde ses som likvärdig.
Citera
2014-12-16, 23:08
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
DN rankar alltså Sjöström betydligt högre än Frölander och Alshammar, och redan så högt som 40:e plats. Det tycker jag är mer på närminne och potential än faktiska meriter. - - -

Plus ett på den, kronologiskt närsynt, rasar det in en massa guld på två framtida OS ska hon ju isf fall om 10 år in på top-10 och där bör vi hitta Borg, Stenmark, Waldner, Sörenstam, Ingo, Zlatan och liknande - simningen visserligen en global, bred sport, men ingen stor sådan.
Citera
2014-12-17, 17:43
Medlem
welcometorealitys avatar
Tony Rickardsson blev 46a, top 20 så borde han lätt ha varit
Citera
2014-12-17, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Har ingen vidare koll på simningen och alla dess mästerskap. Råder det allmän samstämmighet om att det är större att vinna OS än att vinna VM? Att det gör mer intryck på allmänheten förstår jag, men är det svårare rent sportsligt? Om man jämför med t.ex. friidrotten så ses väl OS-guld som allra finast och får mest uppmärksamhet, men det är ju samma idrottare som tävlar, så den egentliga sportsliga prestationen i det fallet borde ses som likvärdig.

Rent sportsligt är ett guld på VM i lång bana inte mycket lättare att vinna, kanske 5% lättare, det där sista lilla som OS brukar krama ut. Det är en ganska bra liknelse med friidrotten faktiskt, det är mest prestigen det skiljer på(VM vartannat år precis som friidrott). Kortbane-VM och Långbane-EM däremot som var årets mästerskap är långt långt efter, även om några av distanserna som Alshammar och Sjöström simmar är Europa-dominerande. Kortbane-VM kan likställas med inomhus-VM i friidrott, typ..

Frölander har ett guld, två silver på OS. Två guld, tre silver, två brons på VM(lång bana).
Alshammar har två silver, ett brons på OS. Två guld, fem silver, ett brons på VM.
Sjöström har inga OS-medaljer. Två guld och ett silver på VM.

Så ser man det meritmässigt i dom stora sammanhangen är det väldigt jämnt mellan Frölander och Alshammar där OS-guldet väger över. Sjöström långt efter, just nu, ändras troligtvis men det ska göras också.
Citera
2014-12-17, 22:16
Medlem
SugaredThoughtss avatar
https://www.youtube.com/watch?v=LwW_yO8GIpU
Citera
2014-12-17, 22:36
Medlem
Mr_Sinisters avatar
31 kvar...spånade lite och kommer spontant på 27.. vilka kan jag ha missat? Sven Rydell? Agne Simonsson? Bröderna Fåglum nämnde någon tidigare?

Foppa, Sudden, Lidström
Zlatan , Torbjörn Nilsson, Nordahl
Anja Pärsson, Stenmark.,Wiberg
Borg ,Edberg, Wilander
Jörgen Persson, JO Waldner
Patrick Sjöberg, Christian Olsson, Klyft ,Hägg.
Ingo
Svan ,Wassberg,Jernberg
Wislander
Sörenstam
Thomas Gustafson
Gert Fredriksson,Agneta Andersson
Citera
2014-12-17, 22:53
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Respekten för skitblaskan DN:s lista sjönk som en sten när jag hittade Pålle-kusken, djurplågaren mm Sören Nordin där... Och apropå hästar och hästkrafter - jämför inte med Ronnie P och Kenny B som har bevisat sin duglighet genom att prestera bakom ratten på vad som inte varit top of the line, de hör hemma på listan.
Citera
2014-12-17, 23:31
Medlem
Herr.Omars avatar
Om han inte redan nämts så säger jag Ricky Bruch
Citera
2014-12-17, 23:52
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
31 kvar...spånade lite och kommer spontant på 27.. vilka kan jag ha missat? Sven Rydell? Agne Simonsson? Bröderna Fåglum nämnde någon tidigare?

Foppa, Sudden, Lidström
Borg ,Edberg, Wilander
Ingo
Svan ,Wassberg,Jernberg
Wislander
Sörenstam
Thomas Gustafson

Bra sammanställning. Alla de lär väl komma med. Jag har ju tjatat om Kjell Johansson, men även om jag inte tycker att det vore helt orimligt att placera honom före Stellan Bengtsson och Appelgren, tycker jag det verkar konstigt att han skulle komma så långt före.

Sven Rydell finns redan med på plats 95. Är Agne Simonsson så stor att han skulle kunna komma före Hamrin, Larsson, Liedholm, Gren, Brolin m.fl.? Verkar väl osannolikt också med Ralf Edström som jag nämnde tidigare. Pekka Lindmark? Sven-Åke Lundbäck? Jag är inte så bra på vare sig hockey eller skidor så jag vet inte hur det är rimligt att värdera dem. Anette Börjesson kanske om det ses som en stor merit att så sent som på 70- och 80-tal ha varit i Europaeliten i två sporter (fotboll, badminton), men meriterna från sporterna tagna var för sig räcker knappast så högt upp på listan.
Citera
2014-12-17, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister

Foppa, Sudden, Lidström
Borg ,Edberg, Wilander
Ingo
Svan ,Wassberg,Jernberg
Wislander
Sörenstam
Thomas Gustafson

Alfredsson kanske? (Hockey)

Curling är ju en extremt liten sport, men med två OS-guld och otaliga VM- och EM-guld, silver och brons är Anette Norberg ev. någon som platsar på topp 150. Hon kommer inte vara med topp 30 såklart så hon är inte med alls, men hade inte haft något emot att hon varit med någonstans.
Senast redigerad av Sific 2014-12-18 kl. 00:06.
Citera
2014-12-18, 00:24
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sific
Curling är ju en extremt liten sport, men med två OS-guld och otaliga VM- och EM-guld, silver och brons är Anette Norberg ev. någon som platsar på topp 150. Hon kommer inte vara med topp 30 såklart så hon är inte med alls, men hade inte haft något emot att hon varit med någonstans.

Säg inte det. Man vet inte riktigt hur de resonerar; på det hela taget verkar OS-guld värderas väldigt högt. Är curling mindre än pistolskytte? Skanåker hamnade ju så högt upp som på plats 45 på vad som kanske är en ungefär motsvarande medaljskörd, fast det förstås i en individuell sport.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in