2014-12-16, 07:28
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
problemet med lejonhjärta och Jesus är att jesus predikar fred men i lejonhjärta är det krig, ( nån drake som sprutar eld ) och bara spänning och dramatik men i jesus är det fred och frid.
Det är väl inget problem.
Med kristen moral får du bara två ömmande kinder om angriparen stannar med det.
Tror kristna övergett den strategin som struntprat redan från dag ett.

Ingen religion det förts så många krig i skuggan av.
Citera
2014-12-16, 07:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
ja, i såna fall var ju jesus en sagolik sagoberättare som sa att man skulle älska Gud och andra och göra gott mot andra. Visst låter det som en bra saga ?

Å visst är sagan sann när de 12 gick ut i världen för att sprida sagan om jesus som ville gott och göra gott mot andra, för i dag är sagan så känd över hela världen.

Alla vet vem sagoberättaren var - Jesus Kristus.

Du väljar att presentera ett ovanligt selektivt perspektiv på saken, där du énögd plockar fram gulle-sidan (båda doktrinellt och i pragmatiken) och ignorerar det negativa.

Missförstå mig inte, jag uppskattar och sympatiserar med den "milda"-Jesus-kristendom, men du hjälpar inte kristendomens "image" med hjälp svart/vit propaganda.

En sån svart/vit attityd är faktisk en manifestation av en icke-funktionell mentalitet, som skyggar för kritik och självkritik.
Citera
2014-12-16, 23:46
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
problemet med lejonhjärta och Jesus är att jesus predikar fred men i lejonhjärta är det krig, ( nån drake som sprutar eld ) och bara spänning och dramatik men i jesus är det fred och frid.

Jaha? Det blir bättre (=fredligare) i uppföljaren alltså?
Jag håller på med del I (Gamla Testamentet) ännu så länge.

Jag tror att Bibeln skulle tjäna på att ges ut som enhanced e-bok,
med lite filminslag och stillbilder. Man måste nog hänga med i
marknadsföringen om man ska kunna konkurrera.
Citera
2014-12-16, 23:55
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jaha? Det blir bättre (=fredligare) i uppföljaren alltså?
Jag håller på med del I (Gamla Testamentet) ännu så länge.

Jag tror att Bibeln skulle tjäna på att ges ut som enhanced e-bok,
med lite filminslag och stillbilder. Man måste nog hänga med i
marknadsföringen om man ska kunna konkurrera.
Videokurs från Yale universety om GT.
https://www.youtube.com/watch?v=mo-YL-lv3RY&list=PLh9mgdi4rNeyuvTEbD-Ei0JdMUujXfyWi

Jäkligt bra, rekommenderas varmt.
De har en lika bra om NT också.
Citera
2014-12-17, 13:09
Medlem
Bogomils avatar
Nu finns det egentligen inte så mycket att diskutera om angående kristna (och övriga teisters) mentala störninger. Såna FINNS, så frågan är om mentalt störda är överrepresenterade inom kristendomen (eller teismen) och i så fall varför.

Blir nån teist av redan att vara fnoskig, eller blir man fnoskig av att vara kristen (eller teist)?

Det finns ett rikt underlags-material för studier av denna fråga här på forumet, där en avsevärd del av dom teistiska deltagarna är zombier, mentalsjuka eller sociopater.

(Förväxla inte dessa med "vettiga" teister, som är mentalt välfungerande).
Citera
2014-12-17, 14:11
Medlem
Bogomils avatar
Som tillägg till mitt senaste inlägg (#569) vill jag framföra min favorit-hypotes om vad som VERKLIGEN är det centrala problemet i den pådyvlande kristendomens (eller abrahamismens eller teismens) verklighets-förvirring, d.v.s. mentala störning.

Emå är det den skolastiska retoriken (a.k.a. semantisk akrobatik), som i århundraden har förstörd människans möjligheter för att kunne tänka klart*.

Jag vill för tillfället inte fördjupa mig mer i detta här, men hänvisar till denna tråd:

(FB) Ateismens tro på att hjärnan är Gud (och skaparen) i människan

som ett studie-underlag där den skolastiska retoriken/semantik-akrobatiken flödar över.

Sen kan vi återuppta diskussion här, om intresse finns.

(*Som vanligt undantar jag "vettig" teism.)
Citera
2014-12-17, 14:13
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det är väl inget problem.
Med kristen moral får du bara två ömmande kinder om angriparen stannar med det.
Tror kristna övergett den strategin som struntprat redan från dag ett.

Ingen religion det förts så många krig i skuggan av.
Kristen moral har historiskt sett inkluderat mer än bara två ömmande kinder.
Citera
2014-12-17, 14:34
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Kristen moral har historiskt sett inkluderat mer än bara två ömmande kinder.
Ohh ja.
Men ibland orkar man inte gå in närmare på detaljer.
Citera
2014-12-17, 16:17
Medlem
Bogomils avatar
Jag har just nu ... kort och tillfälligt .. upprepat ett tidigare experiment, där jag ger mig in i navelskådande (a.k.a. att använda det "inre andliga kompasset") och in i den skolastiska retoriken (~semantiska akrobatiken).

Och ännu engång hittade ... eller hitta-på'ade ... jag: "Transmofoglyfiering av ambrojade".

"Transmofoglyfiering av ambrojade" är den ultimativa och absoluta metafysiska verklighets-beskrivning och består av två delar:

1/ Transmofoglyfieringen som är den dynamiska delen.

och

2/ Ambrojade som är alltets "substans".

Detta kan naturligvis ses som mycket subjektivt, men det är det inte eftersom det är den ultimativa och absoluta verklighets-beskrivning; och alla som ser det som subjektivt vet helt enkelt inte vad dom talar om, p.g.a. att dom ju inte vet vad VERKLIGHETEN (som den beskrivas i transmofoglyfiering av ambrojade) är.

Nu vill jag gå ut på det övriga forum och sjösätta min insikt och predika om den ett tag ... och jag hävdar bestämd att det inte är en mental störning, men tvärtom en mycket sund verklighets-modell jag presenterar.
Citera
2014-12-17, 22:20
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Bey|24178451]
Citat:
Är det någon mer än jag som får trollvarningar varje gång kristna pratar om gud?
Självklart, så fort man/de.. överlämnar och eller överger mänsklig status tappas fotfästet.

De vill, vad man genomgående sett, idka moralväktare, visdomsväktare, hur det nu hör ihop med infantila fantasier med statusjakt... gärna se att en majoritet vurmar sig i utopisk idealismus lika mycket som dom , men oklart vad som får dem så hagalna... och vågade att anklaga utifrån att känslorna blir lite väl hala och huvudet åker på sned... obetäksam besatthet , för det är ju ofta att de kapitaliserar "hänförandet" (en sann troende ska gärna låta känslor ta över, sedan släppa dem också... för att släppa in gud... förminska sig, medan man sedan ändå HÄVDAR, när man tar på sig mänskliga kostymen igen i mänskliga (ofta hårdhudade hårdmoraliserande politisk-ideologiska missionen) interaktionen - om man skulle se sådant beteende utifrån en rymdsond... skulle det te sig fruktansvärt infantilt. lite amöba-beteende vilka verkligen inte förmår ta hänsyn för mer än där den lever. dvs jag-i-mitt-ego-känsla och tankar därefter.

: kan ha med att narcissismen som tar över, samtidigt lossar spärrar och de förstår inte vad som är självgillrande fällor in i mentalt träsk att rusa runt i sin omloppsbana, för det blir ofta FIXA idéer av det hela : dvs gudstron : omedvetet insiktslöst, tyvärr)

Citat:
Jag kan absolut inte ta en kristen på allvar och jag vet inte vad det beror på. Är det kanske för att kristna har lägre genomsnittligt intellekt än agnostiker/ateister? Det skär iallafall i ögonen varje gång någon prata som om han fanns.
ATt prata om gud som en företrädande entitet, vilken behöver uppmärksamhet - ÄR sinnesförvirringens ROT.

/ sant, dessutom. Det finns ingen lag på jorden, som någonsin statuerat att mänskliga fantasier i utopians utmark, behöver ges respekt. Däremot behöver man inte gå krigiskt fram eller se religiösa som ufon, jag ser religiösa som människor, inget annat de får det bemötandet jag förväntar mig av mänsklig individ då jag råkar veta vad en människa har för behov. Man behöver inte känna till bibel koran bgdavit och alla löjliga kruseduller de påklistrar sina fantasier.

De behöver endast mogna, nu mognar vissa mkt sent och somliga aldrig, och de påverkar varandra, så när de trollar unisont eller i kanon.. kanske de bara vill gå mer än själviskt, att be till gud är den form människan har att gulla med sig själv.

inget konstigt, egoism har alltid funnits, det är rätt signifikant för människorasen. djuren inkl kräldjuren är mer distansierade och oemottagliga för fantasierna, medan människan känner sig ofta ädel utifrån att kunna ljuga.

riktiga djur ljuger inte, människor gör dock. det som väcker antipatin.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2014-12-17 kl. 22:31.
Citera
2014-12-17, 22:28
Bannlyst
Har också fått samma vibbar som TS.

En intresant sak med kristna är att dom påstår att kristendomen är en snäll religion och att Islam är ond & hemsk. Det roliga är att det är precis tvärtom. Går öht inte att resonera med dom.

Muslimer däremot har jag bara gott att säga om. Väldigt smarta och trevliga människor. Oftast välutbildade. Medans kristna brukar leva på soc.
Citera
2014-12-17, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sirapen
Har också fått samma vibbar som TS.

En intresant sak med kristna är att dom påstår att kristendomen är en snäll religion och att Islam är ond & hemsk. Det roliga är att det är precis tvärtom. Går öht inte att resonera med dom.

Muslimer däremot har jag bara gott att säga om. Väldigt smarta och trevliga människor. Oftast välutbildade. Medans kristna brukar leva på soc.

Ja, du verkar ju stå för ett glatt budskap.
Citat:
Ursprungligen postat av sirapen
Lär ske när Mahdi & Isa kommer. Då kommer alla konvertera till Islam. De som inte konverterar ska få sin hals avskuren.
(FB) Jesus Kristus eller Profeten Muhammad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in