[quote=Bey|24178451]
Citat:
Är det någon mer än jag som får trollvarningar varje gång kristna pratar om gud?
Självklart, så fort man/de.. överlämnar och eller överger mänsklig status tappas fotfästet.
De vill, vad man genomgående sett, idka moralväktare, visdomsväktare, hur det nu hör ihop med infantila fantasier med statusjakt... gärna se att en majoritet vurmar sig i utopisk idealismus lika mycket som dom , men oklart vad som får dem så hagalna... och vågade att anklaga utifrån att känslorna blir lite väl hala och huvudet åker på sned... obetäksam besatthet , för det är ju ofta att de kapitaliserar "hänförandet" (en sann troende ska gärna låta känslor ta över, sedan släppa dem också... för att släppa in gud... förminska sig, medan man sedan ändå HÄVDAR, när man tar på sig mänskliga kostymen igen i mänskliga (ofta hårdhudade hårdmoraliserande politisk-ideologiska missionen) interaktionen - om man skulle se sådant beteende utifrån en rymdsond... skulle det te sig fruktansvärt infantilt. lite amöba-beteende vilka verkligen inte förmår ta hänsyn för mer än där den lever. dvs jag-i-mitt-ego-känsla och tankar därefter.
: kan ha med att narcissismen som tar över, samtidigt lossar spärrar och de förstår inte vad som är självgillrande fällor in i mentalt träsk att rusa runt i sin omloppsbana, för det blir ofta FIXA idéer av det hela : dvs gudstron : omedvetet insiktslöst, tyvärr)
Citat:
Jag kan absolut inte ta en kristen på allvar och jag vet inte vad det beror på. Är det kanske för att kristna har lägre genomsnittligt intellekt än agnostiker/ateister? Det skär iallafall i ögonen varje gång någon prata som om han fanns.
ATt prata om gud som en företrädande entitet, vilken behöver uppmärksamhet - ÄR sinnesförvirringens ROT.
/ sant, dessutom. Det finns ingen lag på jorden, som någonsin statuerat att mänskliga fantasier i utopians utmark, behöver ges respekt. Däremot behöver man inte gå krigiskt fram eller se religiösa som ufon, jag ser religiösa som människor, inget annat de får det bemötandet jag förväntar mig av mänsklig individ då jag råkar veta vad en människa har för behov. Man behöver inte känna till bibel koran bgdavit och alla löjliga kruseduller de påklistrar sina fantasier.
De behöver endast mogna, nu mognar vissa mkt sent och somliga aldrig, och de påverkar varandra, så när de trollar unisont eller i kanon.. kanske de bara vill gå mer än själviskt, att be till gud är den form människan har att gulla med sig själv.
inget konstigt, egoism har alltid funnits, det är rätt signifikant för människorasen. djuren inkl kräldjuren är mer distansierade och oemottagliga för fantasierna, medan människan känner sig ofta ädel utifrån att kunna ljuga.
riktiga djur ljuger inte, människor gör dock. det som väcker antipatin.