Citat:
Ursprungligen postat av
tarp
Nu har jag inte läst på hur det funkar, men det låter ju rätt otroligt att det inte skulle gå att fuska. Adblock laddar bara inte annonserna i dagsläget, men den skulle ju lika gärna kunna ladda de och bara inte visa de men säga att den gör. Så länge pluginet körs på datorn har den ju total kontroll över vad som händer.
Man kan dra en parallell till HDCP, där mediaägaren och utrustningstillverkaren går i allians mot slutkunden för att stoppa piratkopierat material. Skillnaden är att slutkunden i det fallet har ett större intresse av att mediaägaren ska vilja vara kvar på tåget. En TV som inte kan visa Hollywood-filmer är väldigt begränsad, men en dator som inte kan visa slaskpress-webbsidor är fortfarande användbar.
Citat:
Ursprungligen postat av
tarp
Skulle tidningsbranchen pusha för det så kommer de ju att begå självmord. Om däremot apple eller google eller något skulle försöka pusha för det så skulle det nog gå mycket trögt, men möjligt att de skulle kunna få igenom det på sikt.
Jag tror att Google är en vinnare i detta scenario, eftersom de har ett helt annat upplägg för annonsvisning. Annonsen visas i samband med en sökning, och är mycket oftare relevant. Dessutom har de vett att hålla tillbaka på utrymmet, det är diskreta textlänkar och inga blinkande helsidesannonser med ljud och video. Annonsköparen betalar per klick istället för per visning, så man slipper hela diskussionen om huruvida annonsen faktiskt syns och uppmärksammas eller inte. Enkelt och effektivt.
Avvägningen mellan uppmärksamhet och diskretion är svår, och det verkar som att media tycker att reklamen får kräva mer uppmärksamhet på nätet. Varför har inte Aftonbladets papperstidning annonser insprängda mellan styckena i artiklarna? Eller en helsida reklam på varannan sida? På nätet verkar man tycka att det är OK med extremt påträngande reklam, men jag tror att man långsiktigt förstör sin egen marknad för att vinna kortsiktiga fördelar.