2014-12-16, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Logiken har fallerat totalt.

Såvitt jag vet så ligger fortfarande inte SD i majoritet, så måste det rimligtvis finnas fler som vill detta.
Tja, kan det vara Alliansen kanske? SD har ju inte majoritet i riksdagen så jag antar att just Alliansen gick på SD:s linje.
Citera
2014-12-16, 21:54
Medlem
Det här är intressant, angående gerilla-finansiering av mediaproduktion:

https://www.kickstarter.com/projects/2079803541/moral-superpower-a-book-on-immigration-by-tino-san

Tino Sanandaji torde vara bekant för många i tråden. Han försöker nu finansiera sin senaste bok med frivilliga bidrag från allmänheten via Kickstarter. Målet är 400,000 kr, och han har nu efter två dagar redan fått in 273,000 kr.

Detta är ett konkret exempel på möjliga framtidsscenarier som diskuterats i tråden: kvalificerade ämnesexperter skriver direkt för sina läsare, utan mellanhänder i form av journalister. Finansieringen av denna sorts textproduktion kan förstås se ut på olika sätt. Glädjande att Tinos kickstarter-experiment verkar falla så väl ut.
Citera
2014-12-16, 22:22
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Svaret på den frågan är nog ganska enkelt. Läsaren väljer då bort sajten helt istället för att stänga av Adblock. Istället söker de då upp en annan sajt och det är antagligare viktigare med en läsare som inte ser reklam än ingen läsare alls.
Fram till ungefar nu har det varit sa eftersom manga salt reklamplats pa rackvidd. Nu nar ad verification och viewability (i princip tekniska losningar som sakerstaller att en annons faktiskt laddats och dessutom varit pa en skarm en viss tid och alltsa helt enkelt gatt att se) borjar bli stort sa kommer det att forandras.

Det pagar en revolution i hur annonsorer koper annonser och det blir faktiska annonser framfor nagons ogon som raknas och betalas. I takt med att det slar igenom finns det ingen anledning for den som ager content att lata folk med adblockers slita pa bandbredden om det tekniskt kan hindras.
Citera
2014-12-16, 23:28
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Hur skulle det vara möjligt rent tekniskt, utan att använda verifierande åtgärder ända ut i grafikkortets drivrutiner?
Osaker, inte sarskilt teknisk av mig. Skulle tro att det finns mojligheter att lura systemen och 100% lar aldrig bli mojligt men tiden da 50% av alla annonser som media salde faktiskt aldrig laddades pa en skarm och de fick betalt for lasare med ad block ar pa vag att forsvinna for alltid.

Mer info har:
http://en.wikipedia.org/wiki/Viewable_Impression
Citera
2014-12-17, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarp
Nu har jag inte läst på hur det funkar, men det låter ju rätt otroligt att det inte skulle gå att fuska. Adblock laddar bara inte annonserna i dagsläget, men den skulle ju lika gärna kunna ladda de och bara inte visa de men säga att den gör. Så länge pluginet körs på datorn har den ju total kontroll över vad som händer.

Man kan dra en parallell till HDCP, där mediaägaren och utrustningstillverkaren går i allians mot slutkunden för att stoppa piratkopierat material. Skillnaden är att slutkunden i det fallet har ett större intresse av att mediaägaren ska vilja vara kvar på tåget. En TV som inte kan visa Hollywood-filmer är väldigt begränsad, men en dator som inte kan visa slaskpress-webbsidor är fortfarande användbar.

Citat:
Ursprungligen postat av tarp
Skulle tidningsbranchen pusha för det så kommer de ju att begå självmord. Om däremot apple eller google eller något skulle försöka pusha för det så skulle det nog gå mycket trögt, men möjligt att de skulle kunna få igenom det på sikt.

Jag tror att Google är en vinnare i detta scenario, eftersom de har ett helt annat upplägg för annonsvisning. Annonsen visas i samband med en sökning, och är mycket oftare relevant. Dessutom har de vett att hålla tillbaka på utrymmet, det är diskreta textlänkar och inga blinkande helsidesannonser med ljud och video. Annonsköparen betalar per klick istället för per visning, så man slipper hela diskussionen om huruvida annonsen faktiskt syns och uppmärksammas eller inte. Enkelt och effektivt.

Avvägningen mellan uppmärksamhet och diskretion är svår, och det verkar som att media tycker att reklamen får kräva mer uppmärksamhet på nätet. Varför har inte Aftonbladets papperstidning annonser insprängda mellan styckena i artiklarna? Eller en helsida reklam på varannan sida? På nätet verkar man tycka att det är OK med extremt påträngande reklam, men jag tror att man långsiktigt förstör sin egen marknad för att vinna kortsiktiga fördelar.
Citera
2014-12-17, 11:29
Medlem
flipflaps avatar
Jag anar att DN har skitit i det blå skåpet genom att skapa en rubrik om en talmans uttalande, en rubrik vilken är osann.
Det stöter starkt bort läsare och reducerar förtroendet kraftigt. Jag menar, att en "agendasättande journalistik" vilken kräver att läsaren faktagranskar... vad får det för resultat i sin förlängning? Tänk på det en stund DN-representanter som följer den här tråden.

Vad som däremot förvånar mig är att inget medium tar tillfället i akt och säljer lösnummer på att rätta till det felaktiga. En strid om vilken media som äger den sanna beskrivningen borde sälja papper som smör i solsken.

Men istället så mumlar de övriga inom pressen i bakgrunden och IGEN har papper retat upp 100 000 läsare.
Bra jobbat
Citera
2014-12-17, 12:26
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Jag anar att DN har skitit i det blå skåpet genom att skapa en rubrik om en talmans uttalande, en rubrik vilken är osann.
Det stöter starkt bort läsare och reducerar förtroendet kraftigt. Jag menar, att en "agendasättande journalistik" vilken kräver att läsaren faktagranskar... vad får det för resultat i sin förlängning? Tänk på det en stund DN-representanter som följer den här tråden.

Vad som däremot förvånar mig är att inget medium tar tillfället i akt och säljer lösnummer på att rätta till det felaktiga. En strid om vilken media som äger den sanna beskrivningen borde sälja papper som smör i solsken.

Men istället så mumlar de övriga inom pressen i bakgrunden och IGEN har papper retat upp 100 000 läsare.
Bra jobbat
DNs fuljournalistik lär inte vara det enda skälet till att folk lessnar på att köpa tidningen: http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3852023.ece
Citera
2014-12-17, 17:13
Medlem
FarbrorBerits avatar
Kanske av intresse: Riv upp detta vansinniga beslut.

Citat: "Hundratals personer slöt upp vid Myntorget..."

Jo, tjena. Det såg ganska glest ut i leden av surbrödsbakande Hipsters.
Citera
2014-12-17, 17:19
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit

Den uppslutningen är nog den sorgligaste jag sett sedan Swedish Defence League lyckas samla ihop 20 pers för sin demonstration, men åtminstone så kan man inte beskylla SDL att ha bra mediekontakter.
Citera
2014-12-17, 17:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Det här humur på fantastisk nivå:
Citat:
Självfallet handlar det inte om ett ekonomiskt motiverat beslut. Det är rätt och slätt politisk maktutövning baserad på en ideologisk doktrin, och på viljan att med ett simpelt tangenttryck tysta ett kritiskt samtal som pågått i hundratals år, som i hög grad har gett kontur åt modernitet, upplysning och demokrati.
Å fan, jag visste inte att presstödet var hundratals år gammalt & var det som ledde fram till "modernitet, upplysning och demokrati".

Man tror inte att dessa pajasar finns på riktigt. Hur klarar dom ens av att knyta skorna?
Citera
2014-12-17, 17:28
Medlem
Sixts avatar
Citat:

Citat:
Under slagordet ”Rädda kulturtidskrifterna från schavotten” samlades mer än 100 demonstranter för att bokstavligen skära ned medhavda kulturtidskrifter med hjälp av en pappersskärare från 10TALs redaktion.

– Vi har med oss en giljotin för att visa på den lilla flärp som blir kvar av en kulturtidskrift efter den här nedskärningen, sa Jonas Gren, redaktör på 10TAL och Klimatmagasinet Effekt.

Kulturpersoner? Verkar snarare vara en elit av bidragstagare. Om ingen vill köpa skiten, varför ska skattebetalare finansiera deras fritidsintresse. Bidrag verkar i stort sett vara deras enda inkomstkälla.

Citat:
Stödet till kulturtidskrifterna kan återinföras redan ett halvår in på 2015. Kulturutskottets beslut om en nedskärning av kulturtidskriftsstödet från 19 till 4 miljoner kronor kan rivas upp om det blir rödgrön seger i ett extraval i vår.

http://www.dn.se/kultur-noje/stodet-till-kulturtidskrifter-kan-aterinforas/

En viktig anledning att inte rösta vänster i mars.

EDIT. Noterade detta.

Citat:
Madeleine Grive, talade om kulturfientliga tider och en marknadsfundamentalism som fått Folkpartiet att tappa sina liberala värderingar och Moderaterna att glömma sitt värnande om kulturarvet.

Vilket kulturarv kan man undra? Enligt vänstern finns det inget svensk kulturarv, och om det enbart handlar om 68-vänsterns "kulturarv" är det kanske inte så konstigt att Moderaterna inte vill finansiera det.
Senast redigerad av Sixt 2014-12-17 kl. 17:33.
Citera
2014-12-17, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
[...]
Man tror inte att dessa pajasar finns på riktigt. Hur klarar dom ens av att knyta skorna?

Det såg väldigt riskabelt ut med papperskniven, men man ser i närbild att den har en grå och stadig petimot-kant. Utan kulturstöd hade han säkert köpt någon billig kina kniv och skurit av sig hela handen.

Sen förstår jag inte hur man drar in stödet med "tangent tryckningar". Är det någon form av näthat de utsätts för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in