2014-12-17, 08:19
Medlem
iKQQLs avatar
178cm, 22år, cirka 112kg

Äter i nuläget lite bullar på morgonen och tar snus.
Vid 11 tiden blir det en fet jävla pizza. ibland Mcds.
Äter sedan lite god saker om jag blir hungrig

Bara för 4 år sen vägde jag 70kg lol
Citera
2014-12-17, 08:26
Medlem
KungensKistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Folk övervärderar motion när det gäller viktmiskning. Det är bra att motionera för hälsa men om du vill gå ned eller kontrollera din vikt så är det 90% din diet och 10% hur mycket du rör på sig. Bara nån som aldrig tränat tror att det är den viktigaste biten. För viktminskning alltså. För hälsa o välbefinnandet så kanske motion o diet är mer likvärdigs komponenter.
Som exampel så har jag sprungit 15 km i veckan, hela året i år. Inte gått ned ett gram. Tvärtom. Snarare är magen större än någonsin.

15 km är ju knappt någon motion. I perioder kan jag springa 5-6 mil i veckan, äta som en häst och samtidigt gå ned i vikt.
Citera
2014-12-17, 08:42
Medlem
Armadass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Folk övervärderar motion när det gäller viktmiskning. Det är bra att motionera för hälsa men om du vill gå ned eller kontrollera din vikt så är det 90% din diet och 10% hur mycket du rör på sig. Bara nån som aldrig tränat tror att det är den viktigaste biten. För viktminskning alltså. För hälsa o välbefinnandet så kanske motion o diet är mer likvärdigs komponenter.
Som exampel så har jag sprungit 15 km i veckan, hela året i år. Inte gått ned ett gram. Tvärtom. Snarare är magen större än någonsin.

Kryper du fram eller ? 15 km i veckan är ingenting. Orkar du inte springa mer rekommenderar jag powerwalks.
Senast redigerad av Armadas 2014-12-17 kl. 08:47.
Citera
2014-12-17, 09:57
Medlem
Herr-PKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ael
Man måste inte vräka i sig skit för att gå upp i vikt. Är inte 7000 kcal ungefär ett kilo i vikt? 300 kcal för mycket per dag skulle då bli 15 kg på ett år. 300 kcal är inte så mycket. Lite för stora portioner, lite för mycket mellanmål, lite för lite motion.
Det funkar inte så.
Citera
2014-12-17, 10:09
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungensKista
15 km är ju knappt någon motion. I perioder kan jag springa 5-6 mil i veckan, äta som en häst och samtidigt gå ned i vikt.

"Jag springer mer än du, därför är det ingen motion. Jag är bra och du är dålig". Du förstår inte hur patetiskt det framstår eller?

15 km i veckan är antagligen mer än 90% av befolkningen motionerar och det är heller inte särskilt lite motion. En halvmil tre gånger per vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr-PK
Det funkar inte så.

Pratar vi fettvikt, vilket är vad han gör, så är det exakt så det fungerar. Du kanske inte ska svara på saker du har noll koll på.
Citera
2014-12-17, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-PK
Det funkar inte så.

Det är precis så det fungerar. Många bäckar små är nog anledningen till 90% av all övervikt. Tröstätning och annat är bara marginella anledningar.

Jag brukar roa mig med att hitta de allra värsta kaloribomberna och färdig sås typ Lallerstedts bea. Den innehåller över 700 kcal/100g. Om man trycker i sig en halv sån bägare till kött och pommes så är bara såsen mer kcal än en vettig middag. Byter man till en nästan lika enkel variant på lätt creme fraiche och pulver kommer man ner i kanske 40-50 kcal istället... Galna skillnader.

Den där såsen är kaloristinn så den är värre än kroppsfett! Om du äter ett kilo sås motsvarar det 1,014 kilo kroppsfett!
Citera
2014-12-17, 10:30
Medlem
87 cm
89 kg

Inte jätte fet, men skulle vilja gå ner lite. Äter skräpmat ca 3 ggr i veckan.
Citera
2014-12-17, 10:56
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-man

Den där såsen är kaloristinn så den är värre än kroppsfett! Om du äter ett kilo sås motsvarar det 1,014 kilo kroppsfett!

Förutsatt att det också faktiskt är ett överskott av kalorier så ja, ungefär. Det är inte exakt 7000 kcal och det är, såvitt jag minns, heller inte exakt samma för alla. Det är alltså meningslöst att försöka räkna med decimaler, men det fungerar som en approximation.
Citera
2014-12-17, 11:11
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaugenhauz
Väger runt 115kg

En vanlig dag ser väl ut som så här

Frulle:

Ett stort glas kaffe
2 skivor limpa med ost

Lunch:

Normalportion med gårdagens rester som ofta består av någon form av köttfärssås eller liknande tillsammans med pasta eller potatis.

Middag:

Ungefär det samma som lunch.

Snacks/helg:

Äter nästan aldrig snacks eller godis och läsk dricker jag mycket sällan.
Några öl kan det dock bli

Motion:

Nästintill obefintlig...

Typ exakt samma som mig , ater dock valdigt mycket vegitariskt kak pa vardagarna. Hur lang e du ? Jag ar typ 194 cm och har legat pa typ exakt samma vikt i 2 ar nu.

Edit : Dricker dock lite mer an gemene man skulle jag tippa pa dock.
Citera
2014-12-17, 11:12
Medlem
KungensKistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf

15 km i veckan är antagligen mer än 90% av befolkningen motionerar och det är heller inte särskilt lite motion. En halvmil tre gånger per vecka.

Nu pratar vi ju om vilken betydelse motion har för viktnedgång. Om man springer 15 km kanske man bränner cirkus 1000 kcal. Utspritt på en vecka blir det inte särskilt mycket. Tränar man hårt får man äta mycket, inte så konstigt det.
Sen är all motion bra motion. 15 km räcker säkert för gemene man men då får man samtidigt kombinera det med en mer begränsad kost.

Huruvida jag är patetisk eller inte låter jag vara osagt. Jag har inget behov att framhäva mig på ett anonymt nätforum och ber om ursäkt ifall du blev irriterad.
Citera
2014-12-17, 11:26
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungensKista
Nu pratar vi ju om vilken betydelse motion har för viktnedgång. Om man springer 15 km kanske man bränner cirkus 1000 kcal. Utspritt på en vecka blir det inte särskilt mycket. Tränar man hårt får man äta mycket, inte så konstigt det.
Sen är all motion bra motion. 15 km räcker säkert för gemene man men då får man samtidigt kombinera det med en mer begränsad kost.

Huruvida jag är patetisk eller inte låter jag vara osagt. Jag har inget behov att framhäva mig på ett anonymt nätforum och ber om ursäkt ifall du blev irriterad.

Vill man gå ned i vikt så fokuserar man rent generellt på fel sak om man lägger fokus på träning/motion istället för kosten, av precis den anledningen du nämner. 1000 kcal över en vecka är i princip ingenting om målet är viktnedgång. Att jämföra det med 5-6 mil löpning per vecka, som faktiskt är väldigt mycket, blir helt orealistiskt för de allra flesta.

Jag tyckte mig bara känna igen en översittarattityd som är alltför vanlig på flashback, men jag missförstod syftet med ditt inlägg. Jag uppfattade det som att du bara klankade ned på att 15 km i veckan var dåligt, när syftet var något annat. Jag ber om ursäkt för att jag var otrevlig, jag missförstod helt enkelt.
Citera
2014-12-17, 11:27
Medlem
trewqs avatar
Först och främst ska man hålla i minnet att när det kommer till tjockisar, så är det människor som är djupt nergångna i sin beroendeproblematik, alltså matmissbruk och inte sällan även ett blandmissbruk bestående av mat och alkohol. Och precis som en heroinist eller alkoholist känner ett sug direkt då de vaknar efter att ta morgonfixen eller dagens första öl, så vattnas det i tjockisars kakhål direkt då de slår upp sina blå. Det är därför som jag inte för allt i världen kan förstå dietisters tjurskalliga lobbande för att frukosten skulle vara dagens viktigaste mål. Har man en överätningssproblematik, är väl en brakfrukost det sista man bör inleda dagen med?

Kan lova att en riktig elittjockis trycker i sig mer innan de gått ut genom ytterdörren på morgonen, än vad en normal människa planerar äta under en hel dag, bara för att tjockisen fått för sig att "frukost bör man äta och är dagens viktigaste mål, i synnerhet om man vill gå ner i vikt." Typisk tjockisfrukost: 1 liter juice, en förpackning rostbröd med smör, ost och skinka, 1 liter yoghurt med sockermüsli.

I min värld skulle en rigoröst planerad och genomförd periodisk fasta i kombination med hård träning lösa 99,9% av tjockisarnas viktproblem.

Sen är det ju helt orimligt all skylla på godis, chips, alkohol och snabbmat som roten till det onda, dvs övervikten. Alla människor kan unna sig all slags föda varje vecka. vad det hänger på är att fundera över mängderna, kaloriutgifterna samt förhållandet till övrigt kostintag.

Har en bekant som de senaste femton åren notoriskt vägt mellan 110 och 120 kg till 180cm, trots flitigt motionerande. Nu umgås vi mest under semestern, med den skörlevnad som tillkommer då; floder av alkohol, grillat, utemat osv. Skillnaden mellan hur han och jag (65 kg, 180 cm) förhåller sig till mat är slående. Eftersom jag tränar enligt normala riktlinjer, dvs lever ett aktivt liv med vardagsmotion (3 gympass i veckan, 4 löprundor), äter jag och min bekant lika mycket vid t.ex en gemensam grillmåltid (rentav att jag äter mer). Skillnaden är att den tyngre av oss redan efter några timmar känner ett ostoppbart sug efter chips och choklad, medans jag fortfarande är mätt och belåten. Sagt och gjort trycker han då i sig 300g chips och 200g choklad några timmar efter middagen, medan jag inte är lika sugen och kanske nöjer mig med 100g choklad.

Har själv aldrig lyckats äta mig fet, då jag saknar den mentala styrka som krävs för att fortsätta äta när mättnadskänslorna sätter in, eller för den delen totalt sakna den moralisk spärr som hindrar mig från att ägna mig åt avancerat frosseri. Däremot har jag tidvis hällt i mig kopiösa mängder öl, när jag druckit som mest har jag snittat på runt 100 liter öl i månaden. Då har vikten stuckit upp till 90 kg, vilket är min personliga toppnotering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in