2014-12-17, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
åååååh ännu en bubbelbabblande foliehatt i tråden, är ni så tröga att ni inte fattar er blotta existens i tråden bevisar att ingen bubbla finns? Ni bubbelbbblande foliehattar står ju för 90% av inläggen i tråden. När ni gett upp eller bytt sida, då är det bubbelvarning.

.

Jag tror inte att den här tråden är representativ för hur Sveriges befolkning ser på bostadsmarknaden. Du och Kurt-Sune är nog mer representativa, tråkigt nog.

Eftersom du verkar vara Kurt-Sunes ledsagare kanske du kan svara på frågan. Ponera att det skulle finnas en bubbla, skulle då 0% ränta vara bra eller dåligt?

Oavsett om du svarar ja eller nej - är 0% ränta ett argument för att det inte är en bubbla. I så fall, på vilket sätt?
2014-12-17, 00:36
Medlem
Citat:
Nej den stora massan är bonnläppar och förorts-whitetrash som tycker bopriserna i Sthlm är sjukt höga och kommer att krascha. Som sagt ni 90-95% bubbelbabblande fåntrattar i denna tråd är bevis nog att ni, den stora massan, tror och hoppas på bubbla och att den spricker. Det sticker som fan i ögonen på er att en minoritet i Sthlm innerstad blivit miljonärer på att bo, och sen har mage att skryta om det i denna tråd.

Gå nu och lägg dej och knyt näven i pyjamasbyxfickan.

Grattis till dig om du tjänat pengar. Det har många gjort. Men att du spekulerat i bostadsmarknaden och tjänat pengar tidigare är inte bevis för att priserna ständigt kommer öka.

Att svenska bostadsmarknaden inte är spekulativ brukar ibland användas som argument för att det inte finns en bubbla. Men du köper och säljer väl lägenheter rent spekulativt? Sen att du enbart kommer med känsloargument och verkar villig att gå i graven för dina övertygelser gör det bara ännu mer oroande.

Du skrev att du ska sälja din sista lägenhet 2016, personligen tycker jag det låter smart. Men varför ska du göra det om det inte finns någon risk för prisras?
Senast redigerad av HusetsEgna 2014-12-17 kl. 00:39.
2014-12-17, 00:48
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Grattis till dig om du tjänat pengar. Det har många gjort. Men att du spekulerat i bostadsmarknaden och tjänat pengar tidigare är inte bevis för att priserna ständigt kommer öka.

Att svenska bostadsmarknaden inte är spekulativ brukar ibland användas som argument för att det inte finns en bubbla. Men du köper och säljer väl lägenheter rent spekulativt? Sen att du enbart kommer med känsloargument och verkar villig att gå i graven för dina övertygelser gör det bara ännu mer oroande.

Du skrev att du ska sälja din sista lägenhet 2016, personligen tycker jag det låter smart. Men varför ska du göra det om det inte finns någon risk för prisras?

Jämfört med andra länder buy-to-let spekulation är spekulationen i Sverige mycket begränsad. Jag tror ingen annan i landet gör som jag som bokade 6 st nyproduktion 2012-2013. Jag säljer min sista lägenhet 2016 av två anledningar, 1. det gäller att inte bli övermodig och girig. 2. Befolkningspyramiden ser inte alls bra ut ur bostadsspekulationsperspektiv efter 2016. Kan t o m med bli ett litet prisfall pga detta (2017-2019) om det sammanfaller med andra för bostadsmarknaden negativa händelser.

.
2014-12-17, 00:54
Medlem
Citat:
Jämfört med andra länder buy-to-let spekulation är spekulationen i Sverige mycket begränsad. Jag tror ingen annan i landet gör som jag som bokade 6 st nyproduktion 2012-2013. Jag säljer min sista lägenhet 2016 av två anledningar, 1. det gäller att inte bli övermodig och girig. 2. Befolkningspyramiden ser inte alls bra ut ur bostadsspekulationsperspektiv efter 2016. Kan t o m med bli ett litet prisfall pga detta (2017-2019) om det sammanfaller med andra för bostadsmarknaden negativa händelser.

.

Vad säger du din foliehatt!?
2014-12-17, 01:27
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Vad säger du din foliehatt!?

att jag troligen kommer att tjäna ca 2 miljoner brutto på de tre lägenheter jag har kvar att sälja.

vad säger din?
2014-12-17, 09:29
Avslutad
Citat:
Det sticker som fan i ögonen på er att en minoritet i Sthlm innerstad blivit miljonärer på att bo

Det är här du återigen misstar dig och använder rena känsloargument. Jag sitter själv i en BR med mer värdeökning än de flesta.

Jag inser dock att:
1. Det är ingen vinst om man inte tagit hem kapitalet.
2. Det är skillnad på boendekostnad och bopris.
3. Det kan inte fortsätta för evigt.

Citat:
Jämfört med andra länder buy-to-let spekulation är spekulationen i Sverige mycket begränsad.

Har du kollat på blocket och alla andrahandssiter efter att uthyrningsreglerna för BR ändrades? Det fullkomligt vimlar av BR med höga hyror. Ingen buy-to-let spekulation (eller iaf let-instead-of sell)?

Citat:
Jag tror ingen annan i landet gör som jag som bokade 6 st nyproduktion 2012-2013. Jag säljer min sista lägenhet 2016 av två anledningar, 1. det gäller att inte bli övermodig och girig. 2. Befolkningspyramiden ser inte alls bra ut ur bostadsspekulationsperspektiv efter 2016. Kan t o m med bli ett litet prisfall pga detta (2017-2019) om det sammanfaller med andra för bostadsmarknaden negativa händelser.

Du inser alltså att risken ökar hela tiden och därför drar du dig ur marknaden. Och samtidigt säger du att det inte kan vara en bubbla?
2014-12-17, 10:32
Medlem
Citat:
att jag troligen kommer att tjäna ca 2 miljoner brutto på de tre lägenheter jag har kvar att sälja.

vad säger din?

Jag håller med ditt tidigare påstående. Jag tror också att det kommer en prisnedgång närmsta 5 åren. Svårt att säga hur kraftigt det blir dock. Om flera saker infaller samtidigt kan det nog gå illa.

Om dessa saker infaller någorlunda samtidigt tror jag att det finns risker för större prisras. Inflation, räntehöjning, lågkonjunktur, politiska beslut (amorteringstvång, avskaffande av subventioner), ökat bostadsbyggande, minskad invandring/mindre befolkningsökning .

Men den allra mest avgörande faktorn är ändå - rädsla. Om alla blir rädda på marknaden samtidigt. Om fler resonerar som tgv23000 och blir försiktigare med köp efter 2016 då kommer priserna antagligen sjunka.
Senast redigerad av HusetsEgna 2014-12-17 kl. 10:45.
2014-12-17, 11:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag håller med ditt tidigare påstående. Jag tror också att det kommer en prisnedgång närmsta 5 åren. Svårt att säga hur kraftigt det blir dock. Om flera saker infaller samtidigt kan det nog gå illa.

Citat:
Om dessa saker infaller någorlunda samtidigt tror jag att det finns risker för större prisras. Inflation, räntehöjning, lågkonjunktur, politiska beslut (amorteringstvång, avskaffande av subventioner), ökat bostadsbyggande, minskad invandring/mindre befolkningsökning .
1. Inflation trollar ju bort lånen för folk och det gynnar ju bara folk med stora lån.

2. Bara för att räntan höjs behöver det inte per automatik behöva betyda att priserna går ner. Det är ett tecken på att ekonomin går bättre och att lönerna också stigit.

3. Lågkonjunktur? Vi är redan mitt uppe i den...Därav de låga räntorna.

4. Politiska beslut? Varför skulle politiker vilja krascha bomarknaden? Möjligen kan det bli vissa åtstramningar, men det kommer att i sådana fall att ske i en relativt långsam takt.

5. Ökat bostadsbyggande för vilka pengar? Vem ska bygga och var?

6. Minskad invandring verkar det väl knappast bli...

Citat:
Men den allra mest avgörande faktorn är ändå - rädsla. Om alla blir rädda på marknaden samtidigt. Om fler resonerar som tgv23000 och blir försiktigare med köp efter 2016 då kommer priserna antagligen sjunka.
Ja men nu är det ju så att bomarknaden inte är att jämföra med aktiemarknaden. Var ska folk bo hade du tänkt? Sålde alla av sina bostäder under finanskrisen 2008-2009 för att priserna gick ner?
2014-12-17, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja men nu är det ju så att bomarknaden inte är att jämföra med aktiemarknaden. Var ska folk bo hade du tänkt? Sålde alla av sina bostäder under finanskrisen 2008-2009 för att priserna gick ner?
Det är intressant att läsa dina inlägg, du uppvisar nämligen både kunskap och fullständig ignorans. Det är som att det är två helt olika individer som skriver.

Bostadsmarknaden består självklart inte bara av säljare, och det är inte enbart inflyttning till staden. Dessutom finns det gott om folk som flyttar inom staden.

Om det är så att osäkerheten ökar på marknaden så kommer människor som känner att de kanske köpt ett lite för dyrt boende vilja sälja, människor som kommer till staden och vill köpa kommer inte vara redo att ge lika mycket, folk som vill byta ut lägenheten mot villan bestämmer sig för att bo kvar eftersom att de inte får vad de vill ha... Det finns så många olika sätt priserna kan sjunka på, och utbudet öka, helt utan att folk saknar någonstans att bo.

Ett intressant exempel är Nederländerna. Där tog det i princip tvärstopp på bostadsmarknaden. Folk hade såklart fortfarande platser att bo på, men det var många som inte ville sälja till förlust (vilket är förståeligt), och många som inte ville betala pre-crisis prices (även det förståeligt), vilket bidrog till ytterligare prisfall.
2014-12-17, 12:54
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper

Ett intressant exempel är Nederländerna. Där tog det i princip tvärstopp på bostadsmarknaden. Folk hade såklart fortfarande platser att bo på, men det var många som inte ville sälja till förlust (vilket är förståeligt), och många som inte ville betala pre-crisis prices (även det förståeligt), vilket bidrog till ytterligare prisfall.

Då kan du säkert också berätta vad den nederländska regeringen gjorde som orsakade prisraset?
2014-12-17, 14:04
Medlem
Citat:
Då kan du säkert också berätta vad den nederländska regeringen gjorde som orsakade prisraset?

Amorteringstvång. Vilket sammanträffande, det ska ju införas i Sverige också. Förhoppningsvis kommer de inte göra exakt samma misstag som i Nederländerna.
2014-12-17, 14:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Amorteringstvång. Vilket sammanträffande, det ska ju införas i Sverige också. Förhoppningsvis kommer de inte göra exakt samma misstag som i Nederländerna.

Det finns inte en chans i världen att seriösa politiker vill krascha bomarknaden som många i den här tråden verkar tro.

Möjligen en och annan vänstertomte till politiker skulle kanske känna en viss skadeglädje, men det skulle kosta betydligt mer än det smakar att följa hollands exempel.

De amorteringstvång som nu införs är relativt milda och inte alls någon större omställning från dagens redan relativt högt ställda amorteringskrav på nya köpare. Så frågan är om det har någon större inverkan på bostadspriserna när det sjösätts på allvar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in