2014-12-17, 11:59
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Nä, det gäller bara för Ahlin. De andra talmännen ska bete sig som riksdagsmän utom när de agerar som tolman i kammaren.
Det finns inga "regler" så vitt jag vet som säger att talmannen måste vara neutral överhuvudtaget.
Citera
2014-12-17, 12:01
Medlem
Det ger verkligen totalt motsatt effekt. Rubriker som "SD hånas" eller i detta fall "Söder hånas" applåderas bara av dem som redan är hängivna motståndare till SD.
Resterande ser det ju bara som löjligt av politikerna. Speciellt när den politiska situationen är som den är.

Jävla barnungar det ska vara i den där kammaren.
Citera
2014-12-17, 12:02
Medlem
fluffiss avatar
Uppenbarligen måste det införas en uppförandekod i riksdagen eftersom det numera huserar en massa småbarn där.

-Ordentlig klädsel, utan missnöjesyttringar
-Anförandet ska börjas med "Herr talman", på svenska
-Blöjbyte för MP- och VPK-ledamöter ska ske i därtill anpassat utrymme

Brott mot dessa regler ska rendera avstängning från riksdagens lokaler med allt från 1 dag till 1 månad beroende på hur grov förseelsen var.
Citera
2014-12-17, 12:03
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
De gör bort sig. Detta börjar mer och mer gynna SD nu, och det säger jag trots jag tyckte var onödigt av Björn att trassla in sig i hela den här debatten från början...

Aftonbladet hjälper oväntat till. "Hånar", ja, det är precis det dem håller på med. Eller mobbar kanske.
Ja, väldigt onödigt av Björn Söder, men som vanligt skjuter oppositionen/etablissemanget sig själva i foten. Hoppas att detta fortsätter. Gärna direkta förolämpningar nästa gång.

För varje snedsteg som en SD:are gör följer tio snedsteg från sjuklövare.
Citera
2014-12-17, 12:05
Moderator
Allaballawallas avatar
Well, de erkänner åtminstone att han är "deras talman"...

Men med tanke på allt trams de håller på med i riksdagen nu för tiden och att antalet riksdagsledamöter som väljer att göra sin egen pryl istället för att följa den gängse ordningen verkar öka kanske det äntligen är läge att lägga ner hela skiten.

Ingen riksdag 2015!
Citera
2014-12-17, 12:12
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Det finns inga "regler" så vitt jag vet som säger att talmannen måste vara neutral överhuvudtaget.

Talmannen ska stå utanför det ordinarie politiska arbetet och inte ha eller ge några synpunkter i det politiska arbetet.

"Riksdagens talman, för närvarande Urban Ahlin (S), har det yttersta ansvaret för hur riksdagsarbetet planeras och bedrivs. Talmannen står utanför det partipolitiska riksdagsarbetet och deltar varken i utskottsarbetet, i debatter eller omröstningar i kammaren."
http://www.dagensarena.se/innehall/problematiskt-att-talmannen-agerar-politiskt-i-riksdagen/

Men det händer någon gång att misstanke uppstår att talmannen kanske ska ta politisk ställning, och då är det allvarligt;

" Hur menar du att det är en konstitutionell kris?

– Om mer än halva riksdagen säger att talmannen än politiserad, det är att gå väldigt, väldigt långt. Det vore otroligt olyckligt om vi skulle hamna i den situationen.

Anna Kinberg Batra (M), ordförande i finansutskottet, tycker att det är viktigt att talmannen står utanför det partipolitiska.

– Jag tycker att vi ska avstå från ytterligare politisering av den här frågan. Talmannens beslut ska stå över det partipolitiska, säger hon.
"
http://www.dn.se/nyheter/politik/talmannen-agerar-partipolitiskt/
Citera
2014-12-17, 12:15
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Talmannen ska stå utanför det ordinarie politiska arbetet och inte ha eller ge några synpunkter i det politiska arbetet.

"Riksdagens talman, för närvarande Urban Ahlin (S), har det yttersta ansvaret för hur riksdagsarbetet planeras och bedrivs. Talmannen står utanför det partipolitiska riksdagsarbetet och deltar varken i utskottsarbetet, i debatter eller omröstningar i kammaren."
http://www.dagensarena.se/innehall/problematiskt-att-talmannen-agerar-politiskt-i-riksdagen/

Men det händer någon gång att misstanke uppstår att talmannen kanske ska ta politisk ställning, och då är det allvarligt;

" Hur menar du att det är en konstitutionell kris?

– Om mer än halva riksdagen säger att talmannen än politiserad, det är att gå väldigt, väldigt långt. Det vore otroligt olyckligt om vi skulle hamna i den situationen.

Anna Kinberg Batra (M), ordförande i finansutskottet, tycker att det är viktigt att talmannen står utanför det partipolitiska.

– Jag tycker att vi ska avstå från ytterligare politisering av den här frågan. Talmannens beslut ska stå över det partipolitiska, säger hon."
http://www.dn.se/nyheter/politik/talmannen-agerar-partipolitiskt/
Där ser man. Då är främst upp till de egna partierna att bestämma över om deras vice och andre vice talman ska vara neutrala eller?
Citera
2014-12-17, 12:16
Moderator
Carlboms avatar
När ska Urban Ahlin gå in och läxa upp hela gänget? Det här tramset kan väl inte få fortgå?
Citera
2014-12-17, 12:20
Medlem
brunnsangs avatar
Jag tyckte det var tråkigt med BS uttalande och insåg rätt snabbt att röster kommer tappas. Det var kallt och hårt, jag undrade hur röster skulle vinnas tillbaka. Nu vet jag att dom vunnits tillbaka med råge tack vare dessa utomordentligt korkade pajsare som sjunker så otroligt lågt. Herregud vad håller dom på med? Jag vill rösta på rakryggade politiker som beter sig vuxet och kommer med konkreta förslag och handlingar, inte vuxna som beter sig värre än snorungar i sandlådan. Det här är bland det löjligaste jag någonsin sett.
Citera
2014-12-17, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
När ska Urban Ahlin gå in och läxa upp hela gänget? Det här tramset kan väl inte få fortgå?

Ja det är ju ändå Ahlin´s jobb. Är han tyst så ser jag det som att han godkänner detta beteende, och då ska han absolut inte vara kvar som talman.
Citera
2014-12-17, 12:23
Medlem
NorthPorts avatar
Det här är ju bara för roligt. Vänstern försöker vinna politiska poäng genom att mobba Björn Söder. Vilken samling slödder som huserar i riksdagen alltså.
Citera
2014-12-17, 12:24
Avslutad
Detta är fan det mest patetiska jag varit med om i svensk politik!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in