2014-12-17, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skorven
Jo och det är fastslaget av ILO som är ett av FNs organ

Är du på riktigt? Om FN uttalar sig och säger att månen egentligen är en ost så måste det vara sant, eller hur? Samer var inte först i Sverige, och således bör de som etnisk minoritet sluta ropa varg varje gång vi svenskar försöker styra vårt land. Är det inte renskötsel det lipas över så är det fan ta mig alltid något annat...
Citera
2014-12-17, 01:01
Medlem
SmokeOns avatar
Ju mer man tänker på det, desto större potential kan man se i Söders uttalande. Vilken position media än intar så anskaffar de fienden.

Ska de säga att alla är svenskar?

Då attackerar de bl.a. samerna.

Ska de säga att alla får definiera sig själva?

Då betyder det att en stor andel samer inte är svenskar och Söder får rätt.
Citera
2014-12-17, 01:04
Medlem
trailblasers avatar
Bakgrund till min fråga

Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig hur jag gör för att läsa tweetsen till artikeln. Måste man vara inloggad?
http://www.svt.se/nyheter/sverige/ma...-inte-svenskar
Citera
2014-12-17, 01:06
Medlem
Läs Rosanna Dinamarca motion om ökat självstyre för samer.
Hon särskiljer samer.

http://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-partier/Hitta-ledamot/Ledamoter/Dinamarca-Rossana-0321885416125/
Citera
2014-12-17, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Ju mer man tänker på det, desto större potential kan man se i Söders uttalande. Vilken position media än intar så anskaffar de fienden.

Ska de säga att alla är svenskar?

Då attackerar de bl.a. samerna.

Ska de säga att alla får definiera sig själva?

Då betyder det att en stor andel samer inte är svenskar och Söder får rätt.
Så du menar att de som var här först dvs samerna är inte svenskar?
Citera
2014-12-17, 01:18
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Bakgrund till min fråga

Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig hur jag gör för att läsa tweetsen till artikeln. Måste man vara inloggad?
http://www.svt.se/nyheter/sverige/ma...-inte-svenskar

Det är upp till var och en av de som twittrar vart de vill att tweeten ska hamna någonstans. Det finns stora flöden som t.ex. #svpol som ofta används.

Rekommenderar dig att regga dig på twitter, följa flöden och påverka.

Här har du en enkel och bra tutorial i fyra delar:

https://www.youtube.com/watch?v=h08SlngA2zk

Om det är något du undrar över så PM:a bara.
Citera
2014-12-17, 01:18
Medlem
vassapennans avatar
Den som tror att Björn Söder är en röstmagnet som lockar till sig nya väljare är totalt IQ befriad. En kortväxt man, aggressiv framtoning, skinnskalle och med en dialekt som låter fruktansvärd. Denna pappskalle tillsammans med Kent Ekeroth borde sparkas ut ur partiet.
Citera
2014-12-17, 01:20
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga

Vem bryr sig, egentligen? Personligen tror jag att vi kom ungefär samtidigt.

Hur som helst så vill samerna vill bevara sin etnicitet, sin kultur, sitt språk, sin traditioner och sin rennäring. Det gör de helt rätt i, precis som vi svenskar borde bevara det som definierar oss.
Citera
2014-12-17, 01:29
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
Ursäkta min usla bildning! Men du kanske kan förklara skillnaden mellan nationalitet och medborgarskap?

Björn Söders uttalande står fast, och hans definition av svenskhet gynnar inte SD!

En kurd i turkiska Kurdistan är turkisk medborgare, men av kurdisk nationalitet. PÅ samma sätt kan du vara av palestinsk nationalitet, men inte medborgare (eftersom staten Palestina inte ännu är erkänd av världssamfundet).
Hoppas det klarnar!
Citera
2014-12-17, 01:38
Medlem
SD innehåller ju själva en stor minoritet "Icke-svenskar" enligt deras egen nationsprincip.

Plus han nämner den arabiska nationen? Undras vilket land det är?
Citera
2014-12-17, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga

Förstår inte hur det är relevant för fem öre, dock ett argument som dyker upp jämt och ständigt. Det folk som utgör majoritetsbefolkningen i ett land är den grupp som äger rätten till att kalla sig för "svenskar" om det nu handlar om Sverige. Ponera att indien attackerar och 250 miljoner människor av indisk sort bosätter sig i sverige. Inom 10 år kommer hela riksdagen, regeringen, chefer, p-lisor utgöras av indier. Knappast att jag kan kalla det för mitt land bara för att jag var här före dom.

I övrigt håller jag med Jomshof. Egentligen inget märkligt med Söders uttalande men det är lätt att bli missförstådd.
Citera
2014-12-17, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Förstår inte hur det är relevant för fem öre, dock ett argument som dyker upp jämt och ständigt. Det folk som utgör majoritetsbefolkningen i ett land är den grupp som äger rätten till att kalla sig för "svenskar" om det nu handlar om Sverige. Ponera att indien attackerar och 250 miljoner människor av indisk sort bosätter sig i sverige. Inom 10 år kommer hela riksdagen, regeringen, chefer, p-lisor utgöras av indier. Knappast att jag kan kalla det för mitt land bara för att jag var här före dom.

I övrigt håller jag med Jomshof. Egentligen inget märkligt med Söders uttalande men det är lätt att bli missförstådd.

Där har du fel. Länder har suveränitet och folkrätten ger erkända stater rätten till sitt land, annars hade det ju varit rena vilda västern och fritt fram ta vad man vill. Det finns ju vissa spelregler även om världen består av olika nationer (storleksmässigt och militärt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in