2014-12-12, 23:00
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soBre
Skulle ge dig rådet att inte bo i Brickebacken, finns väl bara skit att säga om det området.
Brickebacken har varit bra sen jag flyttade hit i september. Ingen jobbar här eftersom det bara bor feta wt:s, pensionärer och invandrare här men några problem har det inte varit och det är ett relativt lugnt område. Det jobbiga är bara backen man måste upp för när man ska till skolan. Sen är det mycket bättre att bo här uppe i delad lägenhet med en person än att bo i en grisig korridor med en massa andra kids.
Citera
2014-12-13, 10:11
Medlem
dont_blame_mes avatar
Ni som faktiskt hittat studentboende i örebro, hur har ni gjort det?

Känns som det är sjukt svårt via öbo, där alla har så mkt poäng..
Citera
2014-12-13, 15:39
Medlem
Lecapitaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dont_blame_me
Ni som faktiskt hittat studentboende i örebro, hur har ni gjort det?

Känns som det är sjukt svårt via öbo, där alla har så mkt poäng..
Finns Asplund, behrn, husherren som förmedlar bostäder.
Delad lägenhet i brickebacken får du nästan garanterat, annars finns bostadsgarantin
Citera
2014-12-14, 12:02
Medlem
Jag har blivit antagen till civilekonomprogrammet nu till våren. Jag har över 400 köpoäng hos ÖBO, så det är inga problem för mig att hitta bostad, så att säga. Men jag undrar, Tybble vs Studentgatan, vilket är bäst? Förvisso ligger Studentgatan närmare universitet, men om man bortser från det, vilka nackdelar och fördelar finns det mellan de två bostadsområden? Jag undrar också angående eventuellt schema och när man ska köpa kurslitteraturen.
Citera
2014-12-16, 00:08
Medlem
GunnersAreRunnerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquaz
Jag har blivit antagen till civilekonomprogrammet nu till våren. Jag har över 400 köpoäng hos ÖBO, så det är inga problem för mig att hitta bostad, så att säga. Men jag undrar, Tybble vs Studentgatan, vilket är bäst? Förvisso ligger Studentgatan närmare universitet, men om man bortser från det, vilka nackdelar och fördelar finns det mellan de två bostadsområden? Jag undrar också angående eventuellt schema och när man ska köpa kurslitteraturen.

När det kommer till studentgatan vs tybble så är det svårt. Det beror lite på hur man är som person och hur kräsen man är. Något som man kan fastställa redan nu är att Studentgatan är närmare till universitet, cirka 5 minuter i regel beroende på vart i studentgatan du bor. Tybble är något längre men fortfarande grymt nära till universitet, cirka 10 minuter skulle jag tippa.

Gällande miljön på respektive ställe så är det precis som med alla delade korridorsrum, det vill säga ett rent lotteri, det vill säga säga om du hamnar in en lugn korridor eller en vild. Jag kan dock säga efter några års studerande här i örebro samt efter alla man stött på genom åren att Tybble är betydligt lugnare än Studentgatan i regel. Du har större chans att hamna i en lugn korridor om du väljer tybble framför studentgatan. Sen finns det givetvis undantag, folk som lever rövare i diverse korridorer i tybble respektive folk som har bibliotekstyst i sina korridorer i studentgatan.

Korridors rum generellt sett är ett rent lotteri som sagt och är inget jag skulle rekommendera att slänga ifrån sig större köpoäng på. Grankotten & Muttrarna är områden jag skulle satsa på om jag hade duktigt med poäng, du har allt för dig själv och slipper dela med folk eller riskera att hamna i en skitig korridor. Sen jävligt nära till universitetet.

Men om man inte bryr sig så mycket om att dela kök, att det festas när som helst från grannar bredvid och snabbt vill komma in det och lära känna folk så är korridor absolut något att överväga.
Citera
2014-12-16, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PIN0CCHI0
Tja!

Vilka områden rekommenderas att skaffa studentlägenhet i? Studentgatan, tybble eller Grankottevägen?

Vilka för och nackdelar finns med dessa områden? Hur är standarden rent generellt?

Om du vill ha allt för dig själv och slippa dela med folk så ska du satsa på Grankotten, Muttrarna eller någonstans vid Universitetsgatan. Om du hellre föredrar korridor med delat kök så är det Tybble eller studentgatan som gäller.

Rörande standarden på Studentgatan och Tybble så är det ett rent lotteri. Vissa korridorer skulle få vilken mor som helst att rysa till av renligheten och lugnet medan andra korridorer skulle kunna sätta samma mor i koma under bra många år.

Områden du bör undvika är, Vivalla, Markbacken, Brickebaken & Varberga. mycket stökiga områden och inte direkt de säkraste. Absolut inget att föredra. Det är som att kasta sina köpoäng i sjön.
Citera
2014-12-16, 16:12
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnersAreRunners
Om du vill ha allt för dig själv och slippa dela med folk så ska du satsa på Grankotten, Muttrarna eller någonstans vid Universitetsgatan. Om du hellre föredrar korridor med delat kök så är det Tybble eller studentgatan som gäller.

Rörande standarden på Studentgatan och Tybble så är det ett rent lotteri. Vissa korridorer skulle få vilken mor som helst att rysa till av renligheten och lugnet medan andra korridorer skulle kunna sätta samma mor i koma under bra många år.

Områden du bör undvika är, Vivalla, Markbacken, Brickebaken & Varberga. mycket stökiga områden och inte direkt de säkraste. Absolut inget att föredra. Det är som att kasta sina köpoäng i sjön.
Som jag skrev förut så är Brickebacken inte stökigt. Enkelt att få boende och helt okej bortsett från backen. Att det är stökigt är missvisande info.
Citera
2014-12-16, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Som jag skrev förut så är Brickebacken inte stökigt. Enkelt att få boende och helt okej bortsett från backen. Att det är stökigt är missvisande info.

Vi har nog olika definitioner av stökigt. Området är väl helt okej och långt ifrån ett Ghetto men sannolikheten för att du ska råka du för misshandel eller bli bestulen är relativt stor jämfört med andra områden. Samt att det är många ungdomar som härjar runt utan destination och håller på med små hyss. Men det är absolut inget Ghetto eller liknande. Området är till mestadels befolkat med en hel drös med WT familjer samt invandrare. Det jag säger är att kasta inte poängen på en lägenhet i brickebacken. Bostadsgaranti, fine! Men att slänga iväg sina köpoäng på en lägenhet i brickebacken är bara onödigt.
Citera
2014-12-16, 22:57
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Under sommaren har det varit en och annan bilbrand i Brickebacken och något rån samt misshandelsfall. Det sägs att Brickebacken har blivit bättre under de senaste åren, men jag är tveksam. Grankottevägen ligger i utkanten av Brickebacken.
Citera
2014-12-17, 13:54
Medlem
Gilgamesh.s avatar
Jag har blivit antagen till Örebro och tackat ja, men har inte fått mail om kursstart eller något. Det ända är ett meddelande på antagning:
Citat:
Du är antagen till utbildning vid Örebro universitet. Du kommer att få information från den institution där utbildningen ges via den e-postadress du angivit på antagning.se. Glöm inte att tacka ja till din plats!

Någon annan med samma problem? Det vore kul att få veta lite datum/litteratur etc.
Citera
2014-12-17, 14:59
Medlem
Grmmbls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gilgamesh.
Jag har blivit antagen till Örebro och tackat ja, men har inte fått mail om kursstart eller något. Det ända är ett meddelande på antagning:

Någon annan med samma problem? Det vore kul att få veta lite datum/litteratur etc.
Om jag inte missminner mig så brukar det ibland strula med att få mailet. Skicka ett mail till den ansvarig för kursen och fråga hur du skall gå till väga. Om du vet vilken kurs det är som läses först i programmet kan du söka fram den på www.oru.se och sedan surfa in där du hittar kursplanen, där står det vilken litteratur som gäller för dig.

Under https://kronox.oru.se/ kan du söka fram ditt schema för kursen sedan.
Citera
2014-12-17, 16:39
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnersAreRunners
Vi har nog olika definitioner av stökigt. Området är väl helt okej och långt ifrån ett Ghetto men sannolikheten för att du ska råka du för misshandel eller bli bestulen är relativt stor jämfört med andra områden. Samt att det är många ungdomar som härjar runt utan destination och håller på med små hyss. Men det är absolut inget Ghetto eller liknande. Området är till mestadels befolkat med en hel drös med WT familjer samt invandrare. Det jag säger är att kasta inte poängen på en lägenhet i brickebacken. Bostadsgaranti, fine! Men att slänga iväg sina köpoäng på en lägenhet i brickebacken är bara onödigt.
Jag tror inte det eftersom jag är uppvuxen i ett kritvitt apartheid-område och kan jämföra med det. Att råka ut för misshandel osv är vanligt i det här landet de senaste åren. Öppna ditt hjärta.
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Under sommaren har det varit en och annan bilbrand i Brickebacken och något rån samt misshandelsfall. Det sägs att Brickebacken har blivit bättre under de senaste åren, men jag är tveksam. Grankottevägen ligger i utkanten av Brickebacken.
Men samtidigt så slår invandrare ner alla möjliga utanför skolan med sina "hit and run" - lekar så jag tror inte att Brickebacken är så mycket mer otryggt än resten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in