Citat:
Ursprungligen postat av
Aquaz
Jag har blivit antagen till civilekonomprogrammet nu till våren. Jag har över 400 köpoäng hos ÖBO, så det är inga problem för mig att hitta bostad, så att säga. Men jag undrar, Tybble vs Studentgatan, vilket är bäst? Förvisso ligger Studentgatan närmare universitet, men om man bortser från det, vilka nackdelar och fördelar finns det mellan de två bostadsområden? Jag undrar också angående eventuellt schema och när man ska köpa kurslitteraturen.
När det kommer till studentgatan vs tybble så är det svårt. Det beror lite på hur man är som person och hur kräsen man är. Något som man kan fastställa redan nu är att Studentgatan är närmare till universitet, cirka 5 minuter i regel beroende på vart i studentgatan du bor. Tybble är något längre men fortfarande grymt nära till universitet, cirka 10 minuter skulle jag tippa.
Gällande miljön på respektive ställe så är det precis som med alla delade korridorsrum, det vill säga ett rent lotteri, det vill säga säga om du hamnar in en lugn korridor eller en vild. Jag kan dock säga efter några års studerande här i örebro samt efter alla man stött på genom åren att Tybble är betydligt lugnare än Studentgatan i regel. Du har större chans att hamna i en lugn korridor om du väljer tybble framför studentgatan. Sen finns det givetvis undantag, folk som lever rövare i diverse korridorer i tybble respektive folk som har bibliotekstyst i sina korridorer i studentgatan.
Korridors rum generellt sett är ett rent lotteri som sagt och är inget jag skulle rekommendera att slänga ifrån sig större köpoäng på. Grankotten & Muttrarna är områden jag skulle satsa på om jag hade duktigt med poäng, du har allt för dig själv och slipper dela med folk eller riskera att hamna i en skitig korridor. Sen jävligt nära till universitetet.
Men om man inte bryr sig så mycket om att dela kök, att det festas när som helst från grannar bredvid och snabbt vill komma in det och lära känna folk så är korridor absolut något att överväga.