Citat:
Ursprungligen postat av
hoaxgammon
Det är nog du som inte kan läsa. Var någonstans har jag skrivit att samer inte ska få kalla sig samer? Var någonstans har jag skrivit att vem som helst ska få nyttja deras rennäring? Det är ju rena vanföreställningar du ger uttryck för eftersom jag inte skrivit något av det som du påstår! Man kan vara både svensk och same, men det är väl du för intelligent för att begripa.
En same som vill kalla sig same och värnar sin bakgrund och sina traditioner vill kallas just same. Inte kanadensare eller japaner. Jag förstår dom, är man same vill man såklart accepteras som den same man är. Samer blir nog arga om du tvingar dom att vara svenskar.
Vem som helst borde ju få nyttja rennäringen i norr om du inte är rasist själv som bara vill att vissa folkslag ska lägga beslag på en hel näring, är du sjuk i huvudet? Det är ju verkligen grovt rasistiskt

Tänk om svenskar lagt beslag på en näring och hindrat alla andra från detta

Då hade du ylat som en galning din sate.
Man har alltid en identitet, om man värnar sin person som same, så anser man sig vara same. Ser man sig som svensk så kallar man sig svensk. Det ska extremt mycket till för att man ska känna exakt lika gällande tro, traditioner osv, det går ju ihop så det är inte ens möjligt. Men du är väl en HEN så i din värld är ju allt möjligt