2014-12-16, 20:54
Medlem
drulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Ett är medborgarskap.

Detta kan alltså en papperslapp avgöra? Om det står på ett papper att jag är en hjärndöd krokodil, stämmer det då?

Citat:
Ett tredje kan vara att känna sig svensk.

Bara för att jag gillar fyrverkerier, pingis och ris så betyder det inte att jag är en kines.
Citera
2014-12-16, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Kulturmarxism är det kanske enskilt största hotet mot den samiska nationen. För ett par år sedan sändes några intressanta program där samer försvarade sin rätt att endast riktiga samer ska få vara samer. En röding försökte själv bli same då hon "kände sig som en same" utan att vara det enligt de lagstiftade kriterierna. Håll till godo:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/182153?programid=3048

Ps. Mattias Åhrén debatterar mot vänsterhäxan.

Kul att inte vem som helst kan bli same men att vem som helst kan bli svensk. Det finns bara en lösning ur vänsterperspektiv. Inom bara några timmar kommer ett angrepp på de samiska reglerna med krav på att vem som helst ska kunna bli same, Dinamarca anklagar samerna för att vara rasister och Arnstad deklarerar myndigt att de alla är fascister. Ska bli kul, jag hoppas Åhrén och Salming är beredda. Söder kan också få uttala sig, som krydda till debatten

Söders uttalande kanske inte var så dumt ändå, det är ett ämne värt att diskutera.
Citera
2014-12-16, 20:56
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Till och med Jomshof (SD: s bästa politiker) anser ju att Söder är ute och svamlar.

Han anser att Söder har rätt i sak, men att han har uttryckt sig otydligt. Vilket är en korrekt analys.
Citera
2014-12-16, 20:58
Medlem
drulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skorven
Ja det måste man väl ändå säga, antalet folkgrupper går ju knappast att förringa och även om du tycker 8% låter lite så rör det väl sig ändå om 110 miljoner människor.
Snacka om mångkultur!

Samtliga av dessa är inte från olika folkgrupper dock. Det är som skottar och svenskar ungefär.
Citera
2014-12-16, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drulman
Detta kan alltså en papperslapp avgöra? Om det står på ett papper att jag är en hjärndöd krokodil, stämmer det då?

Ett demokratiskt fattat beslut, men ja, på ett papper. Om du nöjer dig med ett papper, vart ska jag skicka det?
Citera
2014-12-16, 21:00
Medlem
drulmans avatar
Citat:
Ett demokratiskt fattat beslut.

Är det? Har vi svenskar fått lägga en lapp i en låda om detta?

Isf, när?
Citera
2014-12-16, 21:00
Medlem
Citat:
Samtliga av dessa är inte från olika folkgrupper dock. Det är som skottar och svenskar ungefär.

Du kan hitta på vad som helst men fakta är fakta, Kineserna består av ca. 50 folkgrupper
Citera
2014-12-16, 21:01
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Kul att inte vem som helst kan bli same men att vem som helst kan bli svensk. Det finns bara en lösning ur vänsterperspektiv. Inom bara några timmar kommer ett angrepp på de samiska reglerna med krav på att vem som helst ska kunna bli same, Dinamarca anklagar samerna för att vara rasister och Arnstad deklarerar myndigt att de alla är fascister. Ska bli kul, jag hoppas Åhrén och Salming är beredda. Söder kan också få uttala sig, som krydda till debatten

Söders uttalande kanske inte var så dumt ändå, det är ett ämne värt att diskutera.

(FB) DN: Björn Söder (SD) Hävdar att Judar är inte är svenskar.

Lyssna!
Citera
2014-12-16, 21:02
Medlem
Citat:

Isf, när?

Vi har representativ demokrati i det här landet fick jag lära mig i skolan, fick inte du? När du läst och förstått hela mitt inlägg som du klippte från kan vi fortsätta diskussionen.
Citera
2014-12-16, 21:02
Medlem
RemeronDreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Inte i fallet med judendomen. Judendomen är starkt hopkopplad med etnicitet och nationalitet. Judar överlag anser inte att du kan bli jude, du har ingen judisk mor. Folk är verkligen okunniga och går i enkla fällor, om man tycker SD och Björn Söder är rasister, då är samer och judar rasister X 10. Minst. Dom hävdar verkligen sin särprägel, etnicitet, rättigheter som grupp, sina områden, sin tro, sina traditioner, sin kultur osv osv.

Du kan födas in i judendomen via en judisk mor, då går alltihop automatiskt. MEN du kan även konvertera genom att läsa lite hebreiska, gängse religiöst hokuspokus (inklusive litet test) och på så vis bli jude och upptas i församlingen.

Huruvida andra judar kommer att räkna dig som riktig jude om du konverterat kan nog variera, men du är med i församlingen helt klart.
Senast redigerad av RemeronDreams 2014-12-16 kl. 21:21.
Citera
2014-12-16, 21:03
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Med andra ord, han svamlar.

Nej, men han var inte tydlig/enkel nog för obildade personer, och han var otydlig nog för att intellektuellt ohederliga personer skulle utnyttja det.
Citera
2014-12-16, 21:03
Bannlyst
Citat:

Det är rasistiskt att säga lapp - det heter same
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in