2014-12-16, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
P1 med ett sakligt inlägg om Söder.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6046990

P1 förvånar mig mer och mer. Till det bättre.

Ok, nu har jag lyssnat på ert hyllade expertutlåtande. Och det är ju onekligen en annan vinkel.

Experten menar alltså att Söder inte menar att det är otilåtet att ha flera identiteter. Utan att I SDs drömsverige så följer alla den sanna sverigedemokratiska kulturen. Och gör man det så vill man inte identifier sig som något annat än svensk.

Det är inte orimmligt och jag har ingen anledning att klaga på resonemanget. Det förklarar ju också hans instälning till Soran; det är inte att Soran inte få se sig som bade svensk och kurd, det är att när han väl följer den sanna sverigedemokratiska kulturen kommer han inte vilja identifier sig som kurd.

Det finns dock en logisk lucka här. Söder vill ju göra undantag för dom fem erkända minoriteterna. Det var ju just därför han tog upp Samer och Judar. Hans resonomang stämmer då endast I det första fallet; där den judiska identiteten överges. Men en person som behåller sin judiska identitet, och är svensk medborgare som I det andra fallet, ja, där finns ju inget som hindrar att personen också ser sig som svensk. Därmed faller Söders model.
Citera
2014-12-16, 19:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av had0c
nej då samer och indianer är lika i den benämningen att dom har rättigheter som amerikanare och svenskar inte har i respektive land.

Reservat heter det i Amerika.

Det är väl knappast indianerna och samerna som har dragit det längsta strået genom historien och idag.
Citera
2014-12-16, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av had0c
nej då samer och indianer är lika i den benämningen att dom har rättigheter som amerikanare och svenskar inte har i respektive land.

Reservat heter det i Amerika.

Vad har då indianer för rättigheter i Amerika som inte vanliga amerikaner har?

Salming får kalla sina hjärnceller till sam(e)ling. Journalisterna ligger på o krämar ut vad de kan av att bedrägligt trixa med Salming o Lundell. Är vi som är götar svenskar, eller är bara svearna svenska?
Citera
2014-12-16, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Enligt lag (2009:724) om nationella minoriteter och minoritetsspråk räknas som nationella minoriteter judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar i enlighet med Sveriges åtaganden enligt Europarådets ramkonvention om skydd för nationella minoriteter (SÖ 2000:2) och den europeiska stadgan om landsdels- eller minoritetsspråk (SÖ 2000:3).

I samma lag framgår även:
(fetstil tillagd)

Sverige verkar alltså för att minoriteter ska bibehålla sin kulturella identitet, alltså inte alls assimileras.

Huruvida Björn Söder har rätt i sak eller ej lägger jag mig inte i just nu, men hela grejen med SD har jag tolkat som att de vill assimilera dessa minoritetsgrupper, att det inte räcker med att integrera, dvs ändra på nuvarande lagstiftning. Jag tolkar det som om de vill att även Mohammed ska dansa kring julgranen och prata svenska hemma.

Själv kunde jag bry mig mindre om Mustafa firar jul hemma eller inte.

Så länge som man har svenskt medborgarskap och bor inom Sveriges rikes gränser är man svensk oavsett om man tillhör en minoritet.
Judar, romer, samer har så vitt jag vet svenskt medborgarskap som bott här sedan minst 100 år tillbaka, vad ska dessa svenskar Assimileras till det begriper inte jag i alla fall.

Detta igår i Kent Ekeroths resonemang angående brottslingar, att personer födda i sverige ska registeras från var de stammar, men är man född i Sverige och bosatt här spelar det ingen roll varifrån man kommer, man är ju född i Sverige.
Man kan inte räknas som invandrare i 100 år.

Men varför tjatar inte Söder om Ekeroths ursprung då, han är ju jude för fan, men detta är de märkligt tysta om, dessa registreringar kanske inte gäller SD:are.
Citera
2014-12-16, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Personligen är jag glad över att Söder tar upp en ickefråga bland tänkande svenskar, pissar en av våra största sportprofiler, Salming, rakt i ansiktet, och gemene man börjar nog fundera på vad som diskuteras i bastun när sd-topparna träffas, vem är egentligen riktig svensk...

Ja, därifrån kan nog tankarna börja vandra vidare...

Ja, fast innan dagen är slut så är Salming nog förbannad på medierna som har lurat honom att göra sig själv till ett åtlöje.

Och fler lär vakna.
Citera
2014-12-16, 19:55
Medlem
narkoluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knaz_mongo
Det också. Det jag främst syftade på är att om samerna egentligen är svenskar, vilka är då dessa som alltså var först i landet?

Skåningarna såklart!!
Men vad vet jag, Salming kanske spelade hockey på inlandsisen
Slug journalist den där orrenius, men väldigt osvensk...
Citera
2014-12-16, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Här har en samisk expert givit Söder rätt http://www.svt.se/nyheter/sverige/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar

Om ni nu ska börja spamma den länken igen kan ni ju plocka fram den källa som jag frågade efter förra gången: (FB) DN: Björn Söder (SD) Hävdar att Judar är inte är svenskar.

Men av någon anledning blev ni ju tysta då. Jag vill jättegärna se den där källan så den här gången får ni fram den så klart!
Citera
2014-12-16, 19:56
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knaz_mongo
Fast nu kan väl inte Söder lastas för att Salming går full retard och börjar skrika om att samer egentligen är svenskar, samtidigt som han säger "vi var faktiskt först här" (liksom, va?).
Frågan är varför gröthalsen tycker att frågan om vem som är svensk är så spännande att han tycker att den ska fram i ljuset och vilken risk/reward han såg sig se?
Citera
2014-12-16, 19:57
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snajsan
Ja, fast innan dagen är slut så är Salming nog förbannad på medierna som har lurat honom att göra sig själv till ett åtlöje.

Och fler lär vakna.

Ja, det känns märkligt att Expressen låter Salming göra ett sådant idiotiskt uttalande. Det blir ju kontraproduktivt och inte i linje med deras agenda.
Citera
2014-12-16, 20:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Frågan är varför gröthalsen tycker att frågan om vem som är svensk är så spännande att han tycker att den ska fram i ljuset och vilken risk/reward han såg sig se?

Jag vet inte, kan det ha något att göra med att flera kommuner exempelvis förvandlat nationaldagen till någon jäkla freakshow där man dansar afrikansk folkdans? Listan kan ju för i helvete göras oändlig. Gå och lägg dig för fan!
Citera
2014-12-16, 20:03
Medlem
El Capitanos avatar
Har media släppt hela den här historien efter att samerna börjat gnälla om att minsann visst ska få vara samer och inte svenskar precis som Björn Söder sagt?

Jag kan inte se någonting i någon av kvällsblaskorna nu. Däremot framhäver båda att SD går framåt kraftigt i Novus undersökning.
Citera
2014-12-16, 20:03
Medlem
Sverige som land och begrepp fanns inte när samerna flyttade in och således är de väl inte svenskar. De är lika lite svenskar som indianerna i amerika är amerikaner. Att sen blanda äpplet jude med päronet nationalitet är väl ändå rätt snett? Det är ju stor skillnad på begreppen religion och nationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in