Citat:
Ursprungligen postat av
endure
Enligt lag (2009:724) om nationella minoriteter och minoritetsspråk räknas som nationella minoriteter judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar i enlighet med Sveriges åtaganden enligt Europarådets ramkonvention om skydd för nationella minoriteter (SÖ 2000:2) och den europeiska stadgan om landsdels- eller minoritetsspråk (SÖ 2000:3).
I samma lag framgår även:
(fetstil tillagd)
Sverige verkar alltså för att minoriteter ska bibehålla sin kulturella identitet, alltså inte alls assimileras.
Huruvida Björn Söder har rätt i sak eller ej lägger jag mig inte i just nu, men hela grejen med SD har jag tolkat som att de vill assimilera dessa minoritetsgrupper, att det inte räcker med att integrera, dvs ändra på nuvarande lagstiftning. Jag tolkar det som om de vill att även Mohammed ska dansa kring julgranen och prata svenska hemma.
Själv kunde jag bry mig mindre om Mustafa firar jul hemma eller inte.
Så länge som man har svenskt medborgarskap och bor inom Sveriges rikes gränser är man svensk oavsett om man tillhör en minoritet.
Judar, romer, samer har så vitt jag vet svenskt medborgarskap som bott här sedan minst 100 år tillbaka, vad ska dessa svenskar Assimileras till det begriper inte jag i alla fall.
Detta igår i Kent Ekeroths resonemang angående brottslingar, att personer födda i sverige ska registeras från var de stammar, men är man född i Sverige och bosatt här spelar det ingen roll varifrån man kommer, man är ju född i Sverige.
Man kan inte räknas som invandrare i 100 år.
Men varför tjatar inte Söder om Ekeroths ursprung då, han är ju jude för fan, men detta är de märkligt tysta om, dessa registreringar kanske inte gäller SD:are.