2014-12-16, 12:52
Bannlyst
Allt är inte svart eller vitt

Viveca: Vi samer kallar oss inte svenskar.

Här kommer ett reportage om en Same i Göteborg lägligt för Söder
Och bra jobbat Ove Haugen. Expressen

GT http://www.expressen.se/gt/kultur/viveca-vi-samer-kallar-oss-inte-svenskar/
Senast redigerad av Bejrut 2014-12-16 kl. 12:57. Anledning: Rubrik:
Citera
2014-12-16, 12:56
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
....men i så fall betyder det att människor utan problem kan integreras och att man kan få ett framgångsrikt samhälle.

Sverigedemokrater talar dock sällan om metoder för integrering. Det handlar snarare om att vi inte ska ha någon invandring, till och med att vi ska betala folk för att flytta tillbaka .

Hur framgångsrik integrationen blir beror på utbud och efterfrågan. Sverige efterfrågor inte fler att bidragsförsörja, men eftersom vi erbjuder den möjligheten och det är något som efterfrågas, så är det vad vi får.

Om svenskar hade någonstans att åka som välfärdsturister, så skulle många av oss också göra det.
Citera
2014-12-16, 12:57
Medlem
longbow4ys avatar
P1 med ett sakligt inlägg om Söder.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6046990

P1 förvånar mig mer och mer. Till det bättre.
Citera
2014-12-16, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medburgare
Verkar som flera SD väljare som jag har annan åsikt om Björn Söder. Delat läger råder.
Totalt oväsentligt om hans rasbiologiska teorier stämmer eller inte.

Att nu när SD har århundradets chans att verkligen påverka och fler och fler av svenskarna börjar ge sitt stöd, då ger sin en av partiets högsta företrädare sig in i en helt meningslös diskussion/utlägg om samer, judar med en av Sveriges mest SD hatande journalist?

Varför gör han det? Kanske han tror nu när SD ökar att tiden är mogen för lite rasbiologi?
Björn Söder borde ha en god man.
Kan inte resten av SD ledningen låsa in honom tills nyvalet är klart.

Kan bara instämma - enorm brist på fingerspitzengefühl hos Söder. Att ens gå med på att låta sig intervjuas av en så rabiat SD-hatare som Niklas "Romregistret" Orrenius tyder på att man inte riktigt har koll på medialandskapet. Även om det enda han frågat var vilket Söders favoritfotbollslag är, skulle rubriken lyda "SD bekräftar kopplingar till Nazismen" (oavsett fotbollslag...).

Korkat Björn, bara så oändligt korkat.
Citera
2014-12-16, 13:03
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut

Citat:
Hur definierar du dig själv i första hand - är du göteborgare, svensk eller same?

- Same, definitivt. Vi samer kallar oss inte svenskar utan just samer. Sen är det svårt att definiera vad skillnaden innebär, men den finns där. Ibland känner jag mig mer avslappnad i sammanhang där det bara finns andra samer,
och det beror antagligen på att jag i ungdomen behövde förklara och försvara mig gentemot omvärlden.

Känns det kluvet att bo i en relativt stor stad som Göteborg?

- Ja, ibland känner jag mig utanför den samiska kulturen, ibland känner jag mig utanför den svenska kulturen.

Vi uppehåller oss en stund vid identitetsklyvningen, försöker definiera skillnaderna, men som hon själv påpekade är det svårt att konkretisera.

Hur håller en stadsbo den samiska kulturen vid liv?

- Jag slöjdar fortfarande, såsom min pappa gjorde. Sen sitter jag med i styrelsen i "Sameföreningen i Göteborg". Vi har regelbundna möten, arrangerar julfester, träffas i vår kåta i Vättlefjäll och äter surströmming. Med mera...

- Jag tror det. De är rörliga men samtidigt måna om det samiska. Min dotter längtar till fjällen precis som jag. Hon vill uppleva sitt ursprung, fjällvandra, bo i kåta, och så vidare. Man kan bo i Göteborg hur länge man vill, att vara same är ändå inget som suddas ut i en.
"Rasisten" Söder har alltså varit nåt på spåren ändå.. Vad säger hans kritiker om same-Vivecas vittnesbörd..?
Citera
2014-12-16, 13:04
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Hur framgångsrik integrationen blir beror på utbud och efterfrågan. Sverige efterfrågor inte fler att bidragsförsörja, men eftersom vi erbjuder den möjligheten och det är något som efterfrågas, så är det vad vi får.

Om svenskar hade någonstans att åka som välfärdsturister, så skulle många av oss också göra det.

Alltså är själva invandringen egentligen inte ett problem, utan det är våra välfärdsregler?
Citera
2014-12-16, 13:05
Bannlyst
Förstår inte ens varför SD-ledningen tillåter att Söder får vara med i partiet?
Citera
2014-12-16, 13:07
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swinggail
Förstår inte ens varför SD-ledningen tillåter att Söder får vara med i partiet?
Att han själv är med i ledningen kanske har med saken att göra..
Citera
2014-12-16, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut

Tja, att hon inte gör det betyder inte att det inte finns andra samer som gör det. Tror hon att hon talar för samtliga samer har hon fel. Liksom Söder. Jomshof har däremot rätt.
Citera
2014-12-16, 13:09
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Klantigt av Björn det där med samer och judar.
Å andra sidan kan man ju undra varför de officiellt kallas samer och inte kort och gott för svenskar?
Citera
2014-12-16, 13:12
Medlem
Det gäller att inte fastna i PK´s hårklyveri-fälla.

Klart som sjutton att de desperat slänger ur sig utmanande floskler och felaktiga påståenden så att fokus hamnar på onödiga diskussioner istället för invandringsfrågan.
Har man inga bra argument så så försöker man blanda bort korten.
Funkar kanske ett tag, men fler och fler har genomskådat eländet.

SD behöver bara sitta still i båten, ha lite lugn och tålamod och tigga still så ordnar sig resten av sig självt....
Citera
2014-12-16, 13:20
Medlem
8711s avatar
Själva påståendet att han skulle ha sagt så är ju en lögn. Det är journalisten som frågar om just samer och judar, såklart ledande för att kunna vinkla och göra fula rubriker av oavsett svar. Det Björn Söder då säger är inte att man inte kan vara svensk, det han säger är att han tror det är svårt och inte tror på att man kan ha dubbla identiteter och dubbla lojaliteter, vilket är en SD-linje som drivits hela tiden mig veterligen. Folkgrupperna var det ju den där tönten Orrenius som drog upp först.

På vilket sätt är det viktigt för övrigt? För media och övriga politiker finns ju inga svenskar, då antar jag att det inte finns samer eller judar heller. Eller har dom rätt att existera och vara nationalistiska, men inte jag som svensk?

Hur som helst är det lögn att Björn Söder skulle ha påstått att samer och judar inte kan vara svenskar. Folkgrupperna tog journalisten upp och Björn Söder pratar om ett allmänt resonemang om att man oftast känner sig som det ena eller det andra. Att dom flesta från nära besläktade kulturer överger stora delar av sin tidigare kultur och helt assimileras in i det svenska och därmed uppgår i det och därmed har valt den vägen, medan andra väljer att ha kvar sina särdrag och då har större lojalitet och identitet som exempelvis same.

VAD är konstigt och VAD är det som är rasism i det? Det är ju rena självklarheter. Det enda det handlar om är smutskastning och att skapa fula rubriker, det är därför tönten till journalist ens tar upp judar, för att kunna vinkla det i rubriker och hat mot Björn Söder och Sverigedemokraterna från vänsterextrema personer som honom själv. En riktig lögnare det där. Björn Söder säger ingenstans det dom påstår, att samer och judar inte skulle kunna assimileras och bli svenskar, tvärtom säger han, att det kan dom och dom allra flesta gör det och vissa väljer själva att hellre ha en identitet som exempelvis samer.

Media, vänsterextremister och övriga politiker ----> Korkade jävla mähän!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in