2014-12-16, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Har jag missat något eller slutar verkligen ettan med Frodo's och Sam's fortsatta vandring, t om på en version som ska vara förlängd? Det Känns bara så ofullständigt att efter så jävla lång tid så har knappt något egentligen hänt.
Inget har hänt? Vad menar du? Moria, Gandalf död. Du menar att det inte är en så bra cliffhanger eller?
Citera
2014-12-16, 17:45
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomsblues
Inget har hänt? Vad menar du? Moria, Gandalf död. Du menar att det inte är en så bra cliffhanger eller?

Ja precis, själva avslutet i Mordor som resan gått ut på.
Citera
2014-12-16, 17:48
Medlem
Citat:
Ja precis, själva avslutet i Mordor som resan gått ut på.
Ok det får du gärna tycka. Det är ju egentligen 1 bok som delats i 3 på grund av ekonomiska skäl. Så du har väl någon slags poäng.
Citera
2014-12-16, 17:59
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ok det får du gärna tycka. Det är ju egentligen 1 bok som delats i 3 på grund av ekonomiska skäl. Så du har väl någon slags poäng.

Ja ok. Men rent allmänt så känns det som att trådarna inte riktigt knyts i handlingen. I 2:an t ex så är helt plötsligt Gandalf där med resten av sällskapet och de två hoberna har lyckats fly medans Saruman är fängslad - allt innan de ens hunnit komma fram!

Men det kanske bara är jag som missat någon detalj?
Citera
2014-12-16, 20:49
Medlem
Citat:
Ja ok. Men rent allmänt så känns det som att trådarna inte riktigt knyts i handlingen. I 2:an t ex så är helt plötsligt Gandalf där med resten av sällskapet och de två hoberna har lyckats fly medans Saruman är fängslad - allt innan de ens hunnit komma fram!

Men det kanske bara är jag som missat någon detalj?
Det är en jävla lång väg till Mordor så det är väl rimligt att det händer lite annat medan Frodo och Sam går dit. Du kanske borde se om filmerna om du är så konfunderad
Citera
2014-12-18, 14:02
Medlem
MartinStLouiss avatar
Funderar på att läsa både The Hobbit och Lord of the Rings nu när alla filmer har kommit ut, spelar det någon roll vilken upplaga på engelska man beställer av böckerna eller är det sak samma?
Citera
2014-12-18, 15:51
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Funderar på att läsa både The Hobbit och Lord of the Rings nu när alla filmer har kommit ut, spelar det någon roll vilken upplaga på engelska man beställer av böckerna eller är det sak samma?
Det spelar ingen roll, alla upplagor har i stort sett samma text.
Citera
2014-12-18, 16:05
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Det är en jävla lång väg till Mordor så det är väl rimligt att det händer lite annat medan Frodo och Sam går dit. Du kanske borde se om filmerna om du är så konfunderad

Jag såg 3:an innan 2:an
Citera
2014-12-19, 01:01
Medlem
Sixts avatar
Jag läste trilogin för många år sedan och såg om filmerna för någon månad sen. Någonting jag alltid har stört mig på är den fantasilösa geografin i Midgård. Mordor ligger vägg i vägg med Gondor och är praktiskt inringat i en fyrkantig bergskedja med en officiell ingång. Seriöst...

Något annat som är märkligt är varför det finns så många krigare i Midgård innan Sauron börjar bygga upp Mordor igen. Vilka krigade Gondor och Rohan med innan orcherna kom tillbaka som motiverar att de i praktiken har stående arméer på flera tusen man? Territorial expansion verkar det enbart vara Sauron som är intresserad och han försvann i praktiken under ca 3000 år. Jag minns inte att boken beskriver några storkrig mellan människor, alver och dvärgar som förklarar den militarism som verkar finnas.
Citera
2014-12-19, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Jag läste trilogin för många år sedan och såg om filmerna för någon månad sen. Någonting jag alltid har stört mig på är den fantasilösa geografin i Midgård. Mordor ligger vägg i vägg med Gondor och är praktiskt inringat i en fyrkantig bergskedja med en officiell ingång. Seriöst...

Något annat som är märkligt är varför det finns så många krigare i Midgård innan Sauron börjar bygga upp Mordor igen. Vilka krigade Gondor och Rohan med innan orcherna kom tillbaka som motiverar att de i praktiken har stående arméer på flera tusen man? Territorial expansion verkar det enbart vara Sauron som är intresserad och han försvann i praktiken under ca 3000 år. Jag minns inte att boken beskriver några storkrig mellan människor, alver och dvärgar som förklarar den militarism som verkar finnas.

Håller med om att det är en del konstigt. Men Sauron skapade väl Mordor om jag inte mins fel så han tyckte tydligen att en fyrkantig borg var ok - dvs den är inte naturlig och behöver då inte se naturlig ut.

Att ha krigare kostar, helt klart. I Rohans fall får man anta att krigarna har dubbla yrken, typ vikingar (som är inspirationskällan för dem) som kan kriga samt vara bönder/handelsmän etc.

Gondor har ju mist sin andra stad Minas Ithil (Minas Morgul) så de har anledning att vara på sin vakt. De har ju noll marginal, som du skriver, till Mordor. Att de ligger nära varandra har ju den förklaringen att de har varit i krig och att Gondor förlorat. Annars är ju Gondor ättlingar till Numenor och deras "problem" med Sauron så de har mest anledning av alla (mer än alverna) att hata just Sauron.
Citera
2014-12-19, 10:12
Medlem
Lt.Takeyamas avatar
Citat:

Efter den sista alliansen (slutet på andra åldern då Gil-Galad och Elendil stupade och Isildur tog härskarringen från Sauron) såg Gondor det som sin uppgift att bevaka Mordor och förhindra att Sauron någonsin skulle kunna återvända. Således byggde man vakttorn och befästa städer längs Mordors västra gräns och bemannade dem med soldater, men allteftersom årtusendena gick och Gondor försvagades förföll dessa befästningar. Så när Saurons styrka åter började växa under den tredje åldern var det ingen svår sak för honom att övermanna de få vakter och utposter som fanns kvar.

Sen låg ju Gondor sedan gammalt i krig med österlänningar och sydlänningar, dvs folk från Rhûn och Harad med rötter i de "vilda folk" som levde i Midgård under andra åldern, samt med svarta Númenorianer, alltså ättlingar till de västerlänningar som lät sig korrumperas av Sauron under andra åldern och sedermera blev mäktiga herrefolk i Midgård. Alla dessa tjänade Sauron och var fiender till Gondor och västerns folk. Dessutom fanns det alltid Orcher och annat otyg kvar i berg och skogar, och i norr förföll Arnor (det nordliga "systerkungadömet" till Gondor) under Häxmästarens onda inflytande, så det fanns goda skäl för både Gondor och Rohan att ha arméer redo.

Ang. geografin kan den ju tyckas fantasilös vid ett första påseende, men om man gräver ned sig lite i Midgårds och Ardas rika historia märker man att den egentligen är väldigt genomarbetad - de flesta platser och regioner har en historia och en betydelse, och även om världen är rätt kondenserad med moderna mått mätt så får man inte heller glömma att Tolkien baserade sitt legendarium på västeuropas tidiga kulturer och inte var särskilt intresserad av resten av världen - i hans mytologi är Öst och Syd i princip vilda länder utan högtstående kulturer, där Morgoths skugga vilar tung. Dessutom var ju västra Midgård betydligt större från början, men hela Beleriand, som låg väster om det som nu är Grå Hamnarna, sjönk i havet vid den första ålderns slut.
Citera
2014-12-19, 17:04
Medlem
Superkufs avatar
Citat:

Såvitt jag vet hade Rohan ingen stor stående armé, utan den klassiska mixen litet livgarde för kungen och sedan en mobiliseringsarmé som (ytterst) bestod av alla fria män. När Aragorn & co mötte rohirrim hade dessa redan börjat mobilisera (om än motarbetade av Grima Ormstunga) eftersom de externa hoten från orcher, dunlänningar och Mordor hade vuxit i flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in