Citat:
Ursprungligen postat av
Tociizh
Ber om ursäkt på förhand att jag uppdaterar en gammal tråd!
Har en fråga, gällande
Smeagol.
Smeagol leder just både
Frodo &
Sam till
Mordor. Men tänkte aldrig på
varför Smeagol kunde så sjukt mycket om allting, ända fram till
Mordor. Tex, när dom går i andra filmen, så kommer dom till ett "swamp", helt plötsligt så kan
Smeagol precis ALLT om stället.
Hur kommer det sig att
Smeagol kan så mycket? Hade för mig att han levde en grotta typ
konstant. Någon kunnig?

Rent allmänt blev Gollum, efter att han hittat Ringen, dödat sin kusin och blivit utstött från sin hobbit-klan, tvungen att bli mycket skicklig i att smyga, hålla sig gömd och upptäcka faror - något som hober redan från första början har talang för. Minns att dvärgarna i
Bilbo ville ha en inbrottstjuv som kunde smyga sig förbi en drake. Så att Gollum kunde leda Frodo och Sam förbi faror eller överleva i ödemarken var inte det mest förvånande.
Rörande Gollums förmåga att navigera genom Aemon Mull och Döda Träsken (öde platser utan vägar, stigar eller särskilt mycket till landmärken), kände till så mycket om Svarta Portarna eller Morgulpasset (akut livsfarliga ställen) eller Hornmonstrets håla (ännu värre, i kubik) medger jag är lite svårare att förklara.
Under Elronds rådslag berättar Gandalf och Aragon (bland mycket annat) om hur de jagade Gollum för att få veta mer om ringen. Utifrån detta, och några andra bisatser i böckerna, lämnade Gollum det grottsystem där han träffade Bilbo för att återta Ringen. Det var inte Moria, utan det mer nordligt belägna Gunderbad (nordöst om Vattnadal), som också verkar ha varit ett dvärgfäste orcerna tagit över. Gollum gick österut från Dimmiga Bergen, eftersom det var riktningen Bilbo hade tagit. På något sätt (jag har för mig att Gandalf nämner att Sauron drar till sig schlemma typer av Gollums karaktär) söker sig Gollum sydväst, ner mor Mordor. Och det är samma väg som Frodo och Sam tar, så när Gollum är deras vägvisare har han redan gjort samma resa tidigare.
Vi vet inte hur lång tid Gollumägnade åt varje ställe - jag har fått intrycket att han tog det långsamt, jagade i brist på lembas och inte hade någon deadline.
Någon gång greps han av Saurons trupper och släpades tydligen i väg till huvudfästningen Barad-Dur. Han kan ha sett Svarta Portarna, insett att de var ogenomträngbara och sedan ägnat åratal åt att urforska Skuggbergen tills han hittade passet vid Minas Morgul och lyckades ta sig förbi Honmonstret varpå han senare greps inne i Mordor - eller han kan ha gripits utanför Svarta Portarna. Jag skulle gissa det förstnämnda.
Efter en rejäl vända tortyr och förhör (att bli utfrågad av Sauron torde vara grov tortyr i sig) blev Gollum utsparkad från Mordor - som agent för Sauron eller som allmän kaosspridare är oklart. Något år innan händelserna i Sagan om Ringen börjar råkar Aragon stöta på Gollums spår och fånga honom - tydligen någonstans nordväst om Svarta Portarna. Gollum kan med andra ord ha passerat genom dessa områden två gånger.