2005-10-28, 22:27
Medlem
Hawns avatar
Familjen har just sett klart Sagan om konungens återkomst. Jag har inte läst boken så jag har frågor, jag måste ha svar på.

Vart åker alverna, Gandalf, Frodo samt Bilbo i slutet?

Varför måste Frodo åka, vad lockar dom alla dit?

Gimli? Ensam dvärg bosatt i Minas Thirit?

Prins av alvriket, pratar vi om samma Legolas?

Du som kan svara, skriv gärna en egen fråga du funderat över som du också kan svaret på.

Som slutord vill jag bara säga att jag får tankar om ett annorlunda liv, att jag vore död men fortfarande ser saker som jag vore levande. Känner, smakar, luktar, tänker som en levande, men jag är död. Fängslad, tills jag dör på nytt i mina tankar.

Tack för kommande svar.
Citera
2005-10-30, 20:52
Medlem
tminstone en del av din nyfikenhet borde kunna stillas genom att du lser Silmarillion. Var bara beredd p att det inte direkt r ngot actionventyr.
Citera
2005-10-30, 22:15
Medlem
P.Gs avatar
Nu kommer jag inte ih namnet p platsen men Gandalf, Frodo, Bilbo och alverna seglade ver havet fr att n ett land som endast frunnas alverna och dr sknhet alltid rder.
Ringbrarna seglade ver drfr att sren Ringen hade skapat hos dem bara kan lkas dr.
Legolas var prins i alvriket i Mirkwood (Mrkmrden p svenska?). Han och Gimli seglade ocks ver havet, fast lie senare. Gimli var aldrig fast bosatt i Minas Tirith vad jag vet, han och andra dvrgar hjlpte Aragorn att bygga upp staden i alla fall.

Det hr r mycket kortfattat, och jag r inte sker p att allt detta stmmer. En god vn om du vill veta mer r The Encyclopeia of Arda: http://www.glyphweb.com/arda/
Citera
2005-10-31, 21:32
Medlem
Tjacktorskens avatar
1. Landet heter Valinor. Platsen dr alla sr helas och dr allt r oddligt.
2. Frodo blev ju som bekant stucken av hxmstaren frn Angmar och senare utav honmonstret och skadorna som ringen gav honom blev aldrig riktigt lkta. S han reste med det sista skeppet till Valinor fr att slippa plgorna.
3. Gimli bodde vl bara under en kort tid i Minas Tirith, han flyttade senare till glittergrottorna vid Helms klyfta och blev dr kung ver en stor skara dvrgar. Senare byggde Gimli och Legolas en bt med vilken dem frskte ta sig ver till vstern. (Valinor)
4: Legolas var prins ver skogsalverna i mrkmrden.
Citera
2005-12-11, 03:29
Medlem
times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjacktorsken
1. Landet heter Valinor. Platsen dr alla sr helas och dr allt r oddligt.
2. Frodo blev ju som bekant stucken av hxmstaren frn Angmar och senare utav honmonstret och skadorna som ringen gav honom blev aldrig riktigt lkta. S han reste med det sista skeppet till Valinor fr att slippa plgorna.
3. Gimli bodde vl bara under en kort tid i Minas Tirith, han flyttade senare till glittergrottorna vid Helms klyfta och blev dr kung ver en stor skara dvrgar. Senare byggde Gimli och Legolas en bt med vilken dem frskte ta sig ver till vstern. (Valinor)
4: Legolas var prins ver skogsalverna i mrkmrden.

Hm. Str det inte i ngon av bcker i trilogin att Gimli dr i ett krig?
Citera
2009-10-17, 22:35
Medlem
Exitludes avatar
Sagan om Ringen+Midgrd frgor

Sg precis frsta filmen och lste bckerna fr inte mnga mnader sen, det r alltid en dlig id att lsa bckerna ttt inp filmen d man ser s mycket ortt de gjort ven om Jacksons tolkning r genial. Nu till mina frgor, blandade frn filmer och bcker. Jag vet inte om alla r besvarbara men hoppas att ngra ska ha svar.

1) Hur lyckades Gollum(enligt Jackson?) flja efter dem in i Moria? Porten och hela valvet rasade in och de vervakade hela proceduren. Jag har alltid tnkt; han lg vl dr inne p lur, men Gandalf sger sedan att han fljt efter dem i tre dagar. Sedan blir de jagade av Baldrogen & co och Gandalf frstr bron och p andra sidan flockas det av orcher som till slut lyckas ta sig ver och flja efter dem. Hur lyckades Gollum verleva hela turen?

2) Hur mnga av Dunedains ttlingar lever kvar? r det endast de trettio som undstter Aragorn?

3) Varfr gr alverna ingen kraftanstrngning(vldsam) i slutskedet av kriget?

4) Vilka r/var medlemmarna i vita rdet? Gandalf, Elrond, Saurman, Galadriel+?

5) Hur mnga alver levde i Lorien vid Frodos genomresa, bara ett tusental eller fler?

6) Hur gamla blir dvrgar?

Det var vl det jag kom p s hr p rak arm, jag hoppas f fylla p med fler frgor i efterhand och ni andra r sjlvklart vlkommna att frga om era funderingar ocks. Mvh
Citera
2009-10-17, 22:41
Medlem
Pallevantes avatar
Varfr tog dom keffa hoberna inte bara flyget ner till berget och kastade i ringen? Dom kunde ju flyga tillbaka, dom borde rimligen ha kunnat flyga dit. Att Gandalf blev polare med flygfna nr han lg uppe p tornet medan Frodo redan hade dragit hller inte- flygdjur finns verallt.

Svar p frga ett iaf: Dom kommer frn olika hll. Gollum gick in genom den ppning som brdraskapet r p vg mot nr dom passerar genom Moria
Senast redigerad av Pallevante 2009-10-17 kl. 22:44.
Citera
2009-10-17, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
Varfr tog dom keffa hoberna inte bara flyget ner till berget och kastade i ringen? Dom kunde ju flyga tillbaka, dom borde rimligen ha kunnat flyga dit. Att Gandalf blev polare med flygfna nr han lg uppe p tornet medan Frodo redan hade dragit hller inte- flygdjur finns verallt.

Uppenbart, givetvis r det inte enbart hoberna som kan anvnda sig av flygande saker, kommer inte ihg vad dem heter, men dem 9 ryttarna som fljer efter frodo och ska ta tillbaka ringen kan ju flyga p sina drakar ocks.

S d hade dem varit otroligt ltta targets, sen finns ju katapulter och bgar att skjuta med ocks. Drfr var deras nda hopp att smyga in.
Citera
2009-10-17, 22:59
Medlem
janwindahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante

Hur spnnande hade den boken varit?
Citera
2009-10-17, 23:11
Medlem
Exitludes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petta99
Uppenbart, givetvis r det inte enbart hoberna som kan anvnda sig av flygande saker, kommer inte ihg vad dem heter, men dem 9 ryttarna som fljer efter frodo och ska ta tillbaka ringen kan ju flyga p sina drakar ocks.

S d hade dem varit otroligt ltta targets, sen finns ju katapulter och bgar att skjuta med ocks. Drfr var deras nda hopp att smyga in.

Ja precis, var Sauron inte helt koncentrerad p slaget/det blivande slaget utanfr hans portar som han var skulle han snabbt upptckt dem.
Citera
2009-10-17, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exitlude
Vilka r/var medlemmarna i vita rdet? Gandalf, Elrond, Saurman, Galadriel+?

Frsta rdet kan jag knappt ngot om, men jag har fr mig att det, i ngon av bckerna som handlar om de ldre tidsldrarna, str att Gil-galad var ledaren. Exakt vilka som var med i det andra vita rdet tvistar de lrde om, men att Saruman ledde rdet och att Gandalf, Galadriel, Elrond och Crdan var med vet man med skerhet. Glorfindel och Galadriels make Celeborn torde ocks ha varit invigda, kan man tycka.
Citera
2009-10-17, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Exitlude
6) Hur gamla blir dvrgar?

typ 250 r.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto