2014-12-16, 17:12
Medlem
drwaddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Jag drar judekortet för att jag känner ett antal judar som tog väldigt illa vid sig av det Söder sade. Och det är fortfarande inte frågan om att man ska tala om för någon att han ska vara svensk, det är frågan om att tala om för någon att han INTE är svensk. Men det vet du förstås men föredrar att vända på det av retoriska skäl.

Dessa judar har flera generationer i sverige, jobbar här, betalar skatt här, föds här, dör här, hejar på sverige i fotboll, har julgran för de små barnen och firar samtidigt Chanukka...men enligt söder så kan de inte anses vara svenskar så länge de behåller sin judiska identitet.

Kortfattat innebär det att du inte anse dig vara svensk om du är jude, vill du bli ansedd som svensk så måste du säga upp din judiska identitet. Hur kan man tolka det på något annat sätt?

Och det är återigen inte frågan om du ska "säga åt den personen att han ska vara svensk om han vill värna sin judiska bakgrund" så det argumentet kanske vi kan släppa nu?

Och dessa Judar har läst de felcitat som du hävdar Söder sagt ?
Eller har dom läst källan ?

Citat:
Ursprungligen postat av dagensnyheter
Kan man inte vara både jude och svensk, samtidigt?

– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet.
Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem.
Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet.
De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige.
Samer och judar har levt i Sverige under lång tid.

http://unvis.it/dn.se/val/nyval-2015/den-leende-nationalismen/

Jag menar inte på att misstro att några med judisk bakgrund har tagit illa vid sig.
Men vi som för denhär diskutionen i Söders favör menar på att, det är just felcitaten som alla läser.
Många många går på bara rubriker i slasktidningarna.
Jag kan för mitt liv inte förstå i vad som Söder sa, kan tolkas till att han påpekar att Judar inte kan vara svenskar.
Citera
2014-12-16, 17:14
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpMz
Eftersom Björn Söder tidigare befattat sig med både nazister och ss veteraner så borde det ringa en del väckarklockor när ett liknande uttalanden kommer.
Hade Söder varit en sådan hårdkokt nazist skulle han lämnat SD redan 2001 i samband med delningen mellan socialkonservativa SD och etnobaserade ND.
Citera
2014-12-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Green
Du bestämmer ju vad han är efter hans utseende. Det är helt obegripligt för mig hur du inte kan se att du definierar människor och vill bestämma deras identitetstillhörighet - precis som iofs SD-väljare gör.
Det finns ingen vedertagen uppfattning som flyter omkring som ett neutralt öga. Du kan inte skylla ifrån dig eller gripa efter stereotyper.
Min poäng är ju att det finns nyanser och att väldigt många inte passar in i den "vedertagna uppfattningen". Jag tror det blir ett kostsamt projekt det där med repatriering.

Jag tror du underskattar tyngden när det kommer till det här med identitet. Personligen, när jag är ute och samverkar med olika människor, är det inget jag funderar på men när man dissekerar hela fenomenet i ett större perspektiv finner man att det styr väldigt mycket, undermedvetet, i vår vardag. Jag ser enorma problem med ett samhälle där många olika, vitt skilda, identiteter tvingas samexistera och det är bara att sopa problemet under mattan när man för in alla identiteter under samma benämning, när de de facto inte är lika.

Jodå, visst finns det allmänna uppfattningar. Jag kan lova dig att den allmänna uppfattningen är att midsommar och kräftskiva är två väldigt svenska företeelser, medan ramadan inte är det. Eller att Sven är ett svenskt namn och Muhammed inte är det. Det är förmodligen en allmän uppfattning både hos svenskar och invandrare.

Jag håller med om att det finns nyanser. Jag brukar jämföra det med en färgskala: Det finns en röd färg i färgskalan. Det är inte väldefinierat var den röda färgen börjar eller slutar, men det betyder inte att den röda färgen inte existerar, och det betyder inte heller att hela färgskalan är samma färg.
Citera
2014-12-16, 17:20
Medlem
longbow4ys avatar
Tycker Orrenius skall intervjua den samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén:

Citat:
Jag blir personligen nästan mer bekymrad när alla andra partier från höger till vänster tar debatten och säger att samer är svenskar – för det är vi inte. Det är därför vi har ett Sameting, rätt till att ha undervisning och utbildning på samiska och det är därför vi har särskilda rättigheter till landområden och naturresurser, säger Mattias Åhrén.

Han menar att det i grund och botten är mer farligare argument att säga att samer är svenskar.

– Därför att det i leder till assimilering och i slutändan till att den samiska kulturen försvinner, menar Åhren.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar
Citera
2014-12-16, 17:21
Medlem
Sebbe.Straxxs avatar
Citat:

Detta bör rimligen innebära att vill du bli ansedd som svensk så måste du lämna sin judiska identitet.

Måste?? Snacka om att tolka som en PK- ist.
Citera
2014-12-16, 17:22
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Svaret är mycket enkelt. Det tycker vi att han är, om han själv vill det. Om han vill kallas svensk har han på ett mycket enkelt och självklart sätt gått upp i att vara svensk. Vill han inte det får han vara same och främja sin officiella minoritet. Det är vad Björn Söder också sagt.

Det Söder har gjort är att godkänna en massa citat för publicering, och efter publiceringen har han pratat långa haranger och förklarat vad han menade med att han sa som han gjorde men har ändå medgivit att han blivit korrekt citerad, men att citaten inte ska återges annat än i ett större sammanhang, och så har han svamlat vidare och trasslat in sig i sina ord, och där sitter han nu fast och sprattlar till journalisternas stora glädje.
SD har i och med detta tappat röster och var så säker att de kommer att tappa ännu mer om han eller någon annan i SD svamlar vidare på samma tema
Citera
2014-12-16, 17:23
Medlem
drwaddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Tycker Orrenius skall intervjua den samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén:

Titta !
Lite bra kött på benen i diskutionen från "offren"
Citera
2014-12-16, 17:24
Bannlyst
Söder tar hänsyn till , 7- klövern gör det inte, utan de är översittare angående hur människor skall kategoriseras avseende tillhörighet.

- "Jag blir personligen nästan mer bekymrad när alla andra partier från höger till vänster tar debatten och säger att samer är svenskar – för det är vi inte. Det är därför vi har ett Sameting, rätt till att ha undervisning och utbildning på samiska och det är därför vi har särskilda rättigheter till landområden och naturresurser, säger Mattias Åhrén".

– Man får gärna ta debatten – om sådana här uttryck, men det får inte bli så att det slår över till det andra hållet. Det är väldigt viktigt för den samiska utvecklingen och samiska rättigheter att vi faktiskt blir sedda som annorlunda än svenskarna, säger Mattias Åhrén.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=6047760
Senast redigerad av Manzanillas 2014-12-16 kl. 17:26.
Citera
2014-12-16, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manzanillas
Söder tar hänsyn till , 7- klövern gör det inte, utan de är översittare angående hur människor skall kategoriseras avseende tillhörighet.

- "Jag blir personligen nästan mer bekymrad när alla andra partier från höger till vänster tar debatten och säger att samer är svenskar – för det är vi inte. Det är därför vi har ett Sameting, rätt till att ha undervisning och utbildning på samiska och det är därför vi har särskilda rättigheter till landområden och naturresurser, säger Mattias Åhrén".

Exakt. Anledningen till att samer är en nationell minoritet är ju just för att de inte är svenskar. Hade de varit svenskar hade de ju tillhört majoritetsbefolkningen och således inte varit en minoritet.
Citera
2014-12-16, 17:26
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Jag drar judekortet för att jag känner ett antal judar som tog väldigt illa vid sig av det Söder sade. Och det är fortfarande inte frågan om att man ska tala om för någon att han ska vara svensk, det är frågan om att tala om för någon att han INTE är svensk. Men det vet du förstås men föredrar att vända på det av retoriska skäl.

Jag tar väldigt illa vid mig när någon som inte är svensk hävdar att den personen är lika svensk som jag. Jag tar väldigt illa vid mig när det svenska folkets själva existens förnekas, vår historia bespottas och när judar och andra i media förklarar att det svenska folkets historiska landområde skall koloniseras av kurder, somalier och andra.

Har den som känner sig kränkt alltid rätt?
Citera
2014-12-16, 17:27
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
SVT:

Case closed?
PK-slöddret kommer nog fortsätta att hacka på Söder, men hoppas att svenska folket läser artikeln:
Citat:
Jag blir personligen nästan mer bekymrad när alla andra partier från höger till vänster tar debatten och säger att samer är svenskar – för det är vi inte. Det är därför vi har ett Sameting, rätt till att ha undervisning och utbildning på samiska och det är därför vi har särskilda rättigheter till landområden och naturresurser, säger Mattias Åhrén.
Citera
2014-12-16, 17:27
Medlem
PanNarranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Straxx
Du kan börja med att läsa vad han sa än gå på ABs rubriker.

Vid det här laget trodde jag alla visste hur svensk media vinklar när det gäller SD.

Fast i det här fallet stämmer ju Björn Söders resonemang hyffsat bra med SD principprogram. Förstår inte ens hur detta kan bli en nyhet då detta är SD-politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in