Citat:
Jag drar judekortet för att jag känner ett antal judar som tog väldigt illa vid sig av det Söder sade. Och det är fortfarande inte frågan om att man ska tala om för någon att han ska vara svensk, det är frågan om att tala om för någon att han INTE är svensk. Men det vet du förstås men föredrar att vända på det av retoriska skäl.
Dessa judar har flera generationer i sverige, jobbar här, betalar skatt här, föds här, dör här, hejar på sverige i fotboll, har julgran för de små barnen och firar samtidigt Chanukka...men enligt söder så kan de inte anses vara svenskar så länge de behåller sin judiska identitet.
Kortfattat innebär det att du inte anse dig vara svensk om du är jude, vill du bli ansedd som svensk så måste du säga upp din judiska identitet. Hur kan man tolka det på något annat sätt?
Och det är återigen inte frågan om du ska "säga åt den personen att han ska vara svensk om han vill värna sin judiska bakgrund" så det argumentet kanske vi kan släppa nu?
Dessa judar har flera generationer i sverige, jobbar här, betalar skatt här, föds här, dör här, hejar på sverige i fotboll, har julgran för de små barnen och firar samtidigt Chanukka...men enligt söder så kan de inte anses vara svenskar så länge de behåller sin judiska identitet.
Kortfattat innebär det att du inte anse dig vara svensk om du är jude, vill du bli ansedd som svensk så måste du säga upp din judiska identitet. Hur kan man tolka det på något annat sätt?
Och det är återigen inte frågan om du ska "säga åt den personen att han ska vara svensk om han vill värna sin judiska bakgrund" så det argumentet kanske vi kan släppa nu?
Och dessa Judar har läst de felcitat som du hävdar Söder sagt ?
Eller har dom läst källan ?
Citat:
Ursprungligen postat av dagensnyheter
Kan man inte vara både jude och svensk, samtidigt?
– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet.
Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem.
Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet.
De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige.
Samer och judar har levt i Sverige under lång tid.
– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet.
Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem.
Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet.
De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige.
Samer och judar har levt i Sverige under lång tid.
http://unvis.it/dn.se/val/nyval-2015/den-leende-nationalismen/
Jag menar inte på att misstro att några med judisk bakgrund har tagit illa vid sig.
Men vi som för denhär diskutionen i Söders favör menar på att, det är just felcitaten som alla läser.
Många många går på bara rubriker i slasktidningarna.
Jag kan för mitt liv inte förstå i vad som Söder sa, kan tolkas till att han påpekar att Judar inte kan vara svenskar.