Citat:
Ursprungligen postat av
8711
Har man en stark judisk identitet så har man ju självmant valt att ha just en judisk identitet. Varför ska jag säga åt den personen att han ska vara svensk om han vill värna sin judiska bakgrund? Vill han kallas svensk och vara en del av det svenska så är han ju det, då går han ju upp i den svenska identiteten direkt som också Björn Söder säger att en väldigt stor andel gör. Om man har denna önskan önskar man ju inte samtidigt att ha en stark exempelvis samisk identitet
Du drar bara jude-kortet för att du tror det ska ta bättre. Väx upp och för en ärlig debatt istället. Det som påstås att Björn Söder skulle ha sagt stämmer inte, det står inte så någonstans, däremot tvärtom står det. Att man visst kan uppgå i en svensk identitet om man har den önskan. Men vill man vara same och kalla sig det så är det också okej.
Jag drar judekortet för att jag känner ett antal judar som tog väldigt illa vid sig av det Söder sade. Och det är fortfarande inte frågan om att man ska tala om för någon att han ska vara svensk, det är frågan om att tala om för någon att han INTE är svensk. Men det vet du förstås men föredrar att vända på det av retoriska skäl.
Dessa judar har flera generationer i sverige, jobbar här, betalar skatt här, föds här, dör här, hejar på sverige i fotboll, har julgran för de små barnen och firar samtidigt Chanukka...men enligt söder så kan de inte anses vara svenskar så länge de behåller sin judiska identitet.
Kortfattat innebär det att du inte anse dig vara svensk om du är jude, vill du bli ansedd som svensk så måste du säga upp din judiska identitet. Hur kan man tolka det på något annat sätt?
Och det är återigen inte frågan om du ska "säga åt den personen att han ska vara svensk om han vill värna sin judiska bakgrund" så det argumentet kanske vi kan släppa nu?