2014-12-16, 16:44
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schweizergarde
Man kan identifiera sig som same-svensk. Eventuellt pga att man har samiska rötter och har integrerat sig i det svenska samhället. Eller så har den samiska identiteten släppts helt och man ser sig bara som "svensk".

Men i vilket fall som helst kan vi konstatera att det finns en svensk identitet och det finns en samisk identitet, och de är INTE ≠ lika!

Förklara för mig vad som är så fruktansvärt kontroversiellt med att säga att etniska samer inte är samma sak som etniska svenskar.

Rent logiskt, begreppsmässigt, så kan de aldrig vara samma sak. Speciellt inte om det översätts i reell politik och legislativ praktik som exempelvis sameting, där inte alla svenskar får lov att rösta.

Argument mot det som står ovan är per definition helt kvasiintellektuella eftersom de bygger på abstraktioner som inte är logiska.

För att raggar-sverige ska förstå att det finns olika svenskar, men likt förbannat svenskar, så kan man byta ut ordet svensk med "grogg".
Citera
2014-12-16, 16:54
Medlem
Pastor Greens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Om du läser mitt inlägg igen så är det inte jag som definierar honom. Det är den allmänt vedertagna uppfattningen om vem som är svensk och vem som är kurd. Som sagt, vad jag och kurden anser om saken är ganska irrelevant, om personen är kurd och inte beter sig väldigt svenskt så kommer varken andra svenskar eller andra kurder att se honom som svensk.

Fråga: Om det kommer en same i full traditionell sameutstyrsel, tänker du då: "Titta, där är en svensk, precis som jag!". Eller om det kommer en svart somalie i lång vit klänning, muslimmössa på huvudet och svamlar en massa saker på ett främmande språk, tänker du då: "Titta, där är en svensk, precis som jag!"

Du bestämmer ju vad han är efter hans utseende. Det är helt obegripligt för mig hur du inte kan se att du definierar människor och vill bestämma deras identitetstillhörighet - precis som iofs SD-väljare gör.
Det finns ingen vedertagen uppfattning som flyter omkring som ett neutralt öga. Du kan inte skylla ifrån dig eller gripa efter stereotyper.
Min poäng är ju att det finns nyanser och att väldigt många inte passar in i den "vedertagna uppfattningen". Jag tror det blir ett kostsamt projekt det där med repatriering.
Citera
2014-12-16, 16:56
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
P1 med ett sakligt inlägg om Söder.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6046990

P1 förvånar mig mer och mer. Till det bättre.
Jag är smått chockad. Sveriges Radio låter någon uttala sig som har bättre analysförmåga än en tolvåring. Någon som faktiskt försökte förstå vad som sägs och varför.

Det är verkligen illa när ett påläst och opartiskt beteende är vad som förvånar och inte motsatsen.
Citera
2014-12-16, 16:57
Medlem
Nu börjar Söder säga att det inte är upp till honom som politiker att bestämma vem som är svensk eller inte?

Det är ju för fan allt han gör? Annars så kan ju alla som vill definiera sig som "svenskar"? Hur ska Söder ha det egentligen?

Ju mer han öppnar käften ju mer klavertramp begår han ju. Otroligt.
Citera
2014-12-16, 16:57
Medlem
Schweizergardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
För att raggar-sverige ska förstå att det finns olika svenskar, men likt förbannat svenskar, så kan man byta ut ordet svensk med "grogg".

Och för att neutralisera ditt argument kan vi konstatera att alla groggar är dryck, men inte all dryck är groggar.

Ordlekar som dina kan fortfarande inte frånta logiken i enkla operatörer som AND ≠ OR ≠ AND/OR.
Citera
2014-12-16, 17:00
Medlem
Durzons avatar
För det första är massmedias uppfattning om begreppet "svensk" och "svenkhet" helt förvridna.
Om en arab som bott i Sverige i 30 år kommer till tex ett land i latinamerika och han blir frågad var han kommer ifrån. Kommer han då säga "jag är svensk"?! Han kommer mer att säga något i stil med "jag är från Irak från böjan men är svensk medborgare". Massmedia kan inte göra begreppet svensk till något som inte har med etnicitet att göra, det kommer alltid att tolkas på olika sätt. Egentligen är det korkade journalister med utopiska ideer som ska ställas mot väggen och få svara på intrikata frågor!

Sättet som Björn Söder uttrycker sig på är det sätt som de allra flesta egentligen ser saker på.

Och Rossana Dinamarca är så sjukt blåst så jag vill spy!
Citera
2014-12-16, 17:00
Medlem
longbow4ys avatar
SVT:
Citat:
Samer är inte svenskar, säger samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén och menar att SD:s Björn Söder i sak har rätt. Det är ju därför vi har ett Sameting och rätt till utbildning på samiska, säger Mattias Åhrén

http://www.svt.se/nyheter/sverige/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar

Case closed?
Citera
2014-12-16, 17:01
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Chatt med Orrenius om 5 minuter på DN.

http://www.dn.se/chattar/chatt-hem/chatta-med-dns-niklas-orrenius/
Ställde två kritiska frågor, dels om samspelet mellan en individs och dess omgivnings uppfattning om personens nationstillhörighet, dels en om varför Sverige som en av världens äldsta och mest homogena länder inte ansågs vara en egen nation.

Föga förvånande ignorerades bägge två för ryggdunkande kommentarer där alla stödde Orrenius.
Citera
2014-12-16, 17:02
Medlem
Sebbe.Straxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Tycker att det var ett mycket dåligt uttalande av Björn Söder. Förtroendet för SD minskade för min del nu

Du kan börja med att läsa vad han sa än gå på ABs rubriker.

Vid det här laget trodde jag alla visste hur svensk media vinklar när det gäller SD.
Citera
2014-12-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Har man en stark judisk identitet så har man ju självmant valt att ha just en judisk identitet. Varför ska jag säga åt den personen att han ska vara svensk om han vill värna sin judiska bakgrund? Vill han kallas svensk och vara en del av det svenska så är han ju det, då går han ju upp i den svenska identiteten direkt som också Björn Söder säger att en väldigt stor andel gör. Om man har denna önskan önskar man ju inte samtidigt att ha en stark exempelvis samisk identitet

Du drar bara jude-kortet för att du tror det ska ta bättre. Väx upp och för en ärlig debatt istället. Det som påstås att Björn Söder skulle ha sagt stämmer inte, det står inte så någonstans, däremot tvärtom står det. Att man visst kan uppgå i en svensk identitet om man har den önskan. Men vill man vara same och kalla sig det så är det också okej.

Jag drar judekortet för att jag känner ett antal judar som tog väldigt illa vid sig av det Söder sade. Och det är fortfarande inte frågan om att man ska tala om för någon att han ska vara svensk, det är frågan om att tala om för någon att han INTE är svensk. Men det vet du förstås men föredrar att vända på det av retoriska skäl.

Dessa judar har flera generationer i sverige, jobbar här, betalar skatt här, föds här, dör här, hejar på sverige i fotboll, har julgran för de små barnen och firar samtidigt Chanukka...men enligt söder så kan de inte anses vara svenskar så länge de behåller sin judiska identitet.

Kortfattat innebär det att du inte anse dig vara svensk om du är jude, vill du bli ansedd som svensk så måste du säga upp din judiska identitet. Hur kan man tolka det på något annat sätt?

Och det är återigen inte frågan om du ska "säga åt den personen att han ska vara svensk om han vill värna sin judiska bakgrund" så det argumentet kanske vi kan släppa nu?
Citera
2014-12-16, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Straxx
Du kan börja med att läsa vad han sa än gå på ABs rubriker.

Vid det här laget trodde jag alla visste hur svensk media vinklar när det gäller SD.

Eller så har man läst det han skrev och konstaterar ändå att det faktum att han i praktiken säger att man inte kan vara jude/same och samtidigt vara svensk är problematiskt.

Citat:
Kan man inte vara både jude och svensk, samtidigt?

– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet.

Detta bör rimligen innebära att vill du bli ansedd som svensk så måste du lämna sin judiska identitet.
Senast redigerad av Frispel2 2014-12-16 kl. 17:10.
Citera
2014-12-16, 17:09
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Nu börjar Söder säga att det inte är upp till honom som politiker att bestämma vem som är svensk eller inte?

Det är ju för fan allt han gör? Annars så kan ju alla som vill definiera sig som "svenskar"? Hur ska Söder ha det egentligen?

Ju mer han öppnar käften ju mer klavertramp begår han ju. Otroligt.

Söder har förbrukat sig själv !
så fort han öppnar glappkäften så tappar SD röster.
Nu är det nog så att Söder i och med detta svammel har sett till att SD kommer att förlora sin vågmästarroll i mars
Nu handlar det inte längre om invandringspolitik utan att SD väljare ska ta ställning till om samer i allmänhet och ex Börje Salming i synnerhet är svenskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in