2014-12-16, 10:51
  #1297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Enligt Söder är dessa människor, som tillhör minoritetsgrupperna, svenskar i den bemärkelsen att dem har svenska medborgarskap. Detta i sig innebär dock inte per automatik att dem ser sig som svenskar eller identifierar sig själva med den svenska nationen. Förstår du?
Jag förstår. Självklart är det så. Har jag sagt att alla identifierar sig själva som svenskar? Problemet är inte det, problemet är att Björn Söder tar sig rätten att bedöma vem som är svensk och inte. Alltså förnekar han ju möjligheten för dessa människor att kalla sig svenskar och han säger emot sig själv.
Citera
2014-12-16, 10:53
  #1298
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Har du inte lärt dig? För en Sverigedemokrat kan man bedriva vilken politik som helst men sedan räcker det med att säga "jag är inte rasist" eller "det är upp till individen själv" så kan man hänvisa till dessa uttalanden och alla SD-tomtar på nätet kan hänvisa till att SD har en nolltollerans eller att Björn Söder sa att det är upp till varje individ att bestämma. Samtidigt som man fortsätter att arbeta hårt för att bedriva sin faktiska politik som är raka motsatsen till vad de själva säger i media för att försvara sig.

Om något är rasistiskt i denna debatt så är det din tro på att det är en förolämpning att vara- eller kallas för något annat än svensk. Att SD är nationalistiska är det nog ingen som förnekar.

Rasist- och nu nazist/fascist-kortet börjar bli lite gammalt. Tycker du taktiken har fungerat? Hur kommer det sig att ett parti som är nazistiskt och rasistiskt och allt vettefan växer så som SD gör? Är det 30-talet som spelar in igen, eller har du någon mer verklighetsförankrad förklaring?

Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Men för fan... han erkänner ju att han sagt det. Är du så borta I känslodimmorna att du tror att en stor tidning som DN bara ljuger ihop ett uttalande? Och att dessutom SD inte på något sätt reagerar på det utan låtsas som det är sant? Tänker du någon efter vad som är rimligt innan du bestämmer dig för att tro att det du vill ska vara sant är det?

Vad är det han har sagt exakt, som är så upprörande? Har han sagt att att en same inte kan vara svensk? Nej, det har han inte. Har han sagt att samer är mindre värda än svenskar? Nej, det har han inte.

Jag är inget fan av Björn Söder. Tycker att han är en pajas med många vidriga åsikter och som sätter sig i konstiga situationer. Men att förvanska sanningen vinner ingen på. Media har kört denna taktik i snart 5 år.
Citera
2014-12-16, 10:58
  #1299
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Nåja, vi kan ju göra ett försök att vara intellektuellt hederliga. Så här står det i ingressen som alltså DN har satt, möjligen Niklas Orrenius själv:



I själva texten får vi läsa citatet där det som vanligt står något helt annat:


Citat:
Ursprungligen postat av Björn Söder svarar
Kan man inte vara både jude och svensk, samtidigt?

– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige. Samer och judar har levt i Sverige under lång tid.

Han hävdar alltså inte alls att judar och samer inte är svenskar, men att vissa av dem förknippar sig själva som i huvudsak judar eller samer. Lögner från MSM alltså, precis som vanligt.

Han svarar framförallt inte på frågan.

"Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet."

Han "tror". Ska en politiker bygga hela sin politiska agenda på tro? Tro gör man i kyrkan. Men det är fortfarande inget svar på frågan om man kan BÅDE vara jude och Svensk.
Han tror bara att en del lämnar sin judiska tro... men det är ju inte frågan och det är inte svaret.

Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem

Nä, det är väl de som hela antirasismen bygger på. Människor ska få vara som de själva vill utan att staten ska lägga sig i.

Men han säger också att det "behöver" det inte bli ett problem. Det ÄR ett problem, men BEHÖVER inte vara det... det är han metabudskap.


Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet.

Måste man? Vem säger det?

De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige.
Ja, det är väl det som ungefär 100% av de svenskar som bor i Sverige gör.
Mina muslimska vänner som är svenska medborgare, bor i Sverige.

Och det är ju ungefär det som 100% av antirasismen bygger sin tes på... man kan vara precis som man själv vill, tro, rösta, se ut, klä, älska vem man vill och ändå vara svensk.
Men det är fortfarande inte ett svar på frågan om man både kan vara JUDE och SVENSK

Han svarar på att man kan vara svensk medborgare och BO i sverige. INte om man enligt SD är Svenska.


"Samer och judar har levt i Sverige under lång tid."

Tack för informationen. Men det är fortfarande inget svar på frågan.

Det lättaste hade varit att säga:
JA

Men det gör han inte. Han krånglar in sig i nation, medborgarskap, bott länge, hur man känner sig osv...

Han krånglar och slingrar sig.




Man kan fortfarande vara Svensk medborgare och leva i Sverige....
Ja, öh... det är väl det som typ 100% av svenskar som bor i Sverige gör.

"Samer och judar har levt i Sverige under lång tid"
Citera
2014-12-16, 11:00
  #1300
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Vad snackar du om? Jag betvivlar att du har ens godkänt i läsförståelse.

Du måste läsa på, Björn Söder har helt rätt och har läst läxan.

De fem erkända nationella minoriteterna i Sverige är judar, romer, samer (som även är ett urfolk), sverigefinnar och tornedalingar. De historiska minoritetsspråken är jiddisch, romani chib, samiska, finska och meänkieli.

Gemensamt för minoritetsgrupperna är att de har befolkat Sverige under lång tid samt att de utgör grupper med en uttalad samhörighet. Samerna har sametinget och exempelvis den samiska nationen.

De har även en egen religiös, språklig eller kulturell tillhörighet och en vilja att behålla sin identitet. Deras respektive nationer omfattas inte av assimilations- eller integrationskrav som gäller andra minoriteter.

Med detta sagt håller jag med om att det är oerhört korkat av Söder att gå ut och prata med en ohederlig slaskjournalist som Orrenius om detta. Det kan bara bli fel. Tiden är inte inte för att prata om ideologi och nationen. Det räcker att låta det mer överhängande arabkaoset tala för sig självt för att SD ska växa.
__________________
Senast redigerad av PatriaNostra 2014-12-16 kl. 11:03.
Citera
2014-12-16, 11:00
  #1301
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dealbreaker
Om något är rasistiskt i denna debatt så är det din tro på att det är en förolämpning att vara- eller kallas för något annat än svensk. Att SD är nationalistiska är det nog ingen som förnekar.

Rasist- och nu nazist/fascist-kortet börjar bli lite gammalt. Tycker du taktiken har fungerat? Hur kommer det sig att ett parti som är nazistiskt och rasistiskt och allt vettefan växer så som SD gör? Är det 30-talet som spelar in igen, eller har du någon mer verklighetsförankrad förklaring?

Förtydliga för mig. Jag är rasisten för att jag vill att mina medmänniskor ska kunna få benämnas som svenskar? Jag säger så som jag gör för att jag inte tycker det är tillräckligt fint att vara jude t.ex? Du har nog läst av mig lite fel. Det är absolut ingen förolämpning att kallas något annat än svensk men att förvägras att kallas svensk när man enligt mig är det, DET är rasism.

Hur det kommer sig att SD växer? Det är mycket enkelt. Vi har för mycket invandring. Och detta rasistiska parti utnjyttjar detta faktum för att växa sig starka samtidigt som övriga partier tagit enad ställning mot SD istället för att prata om politiska lösningar.
Citera
2014-12-16, 11:00
  #1302
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Enligt Söder är dessa människor, som tillhör minoritetsgrupperna, svenskar i den bemärkelsen att dem har svenska medborgarskap. Detta i sig innebär dock inte per automatik att dem ser sig som svenskar eller identifierar sig själva med den svenska nationen. Förstår du?

Det är inte Svenskar för att man har svenskt medborgarskap.
Ungefär som att Zlatan inte är Svensk.

För att vara Svensk ska man godkännas av Sverigedemokraternas definition.

Vi andra fortsätter att gå till jobbet. De sitter kvar och funderar på "vem som känner sig"
Citera
2014-12-16, 11:03
  #1303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Andreas Johansson Heinö visar att han, trots att han är liberal, har lite vett innanför pannbenet: http://andreasjohanssonheino.blogspot.se/2014/12/darfor-bor-inte-liberaler-besvara.html

Där ser man vad lite bildning kan tillföra debatten. Heinö verkar ju både bildad och klarsynt. Skulle mycket hellre se honom "ta debatten" med SD än någon annan. Antagligen skulle det bli den mest sakliga debatten hittills.
Citera
2014-12-16, 11:04
  #1304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Du måste läsa på, Björn Söder har helt rätt och har läst läxan.

De fem erkända nationella minoriteterna i Sverige är judar, romer, samer (som även är ett urfolk), sverigefinnar och tornedalingar. De historiska minoritetsspråken är jiddisch, romani chib, samiska, finska och meänkieli.

Gemensamt för minoritetsgrupperna är att de har befolkat Sverige under lång tid samt att de utgör grupper med en uttalad samhörighet. Samerna har sametinget och exempelvis den samiska nationen.

Gemensamt för minoritetsgrupperna är att de har befolkat Sverige under lång tid samt att de utgör grupper med en uttalad samhörighet. De har även en egen religiös, språklig eller kulturell tillhörighet och en vilja att behålla sin identitet. Deras respektive nationer omfattas inte av assimilations- eller integrationskrav som gäller andra minoriteter.

Med detta sagt håller jag med om att det är oerhört korkat av Söder att gå ut och prata med en ohederlig slaskjournalist som Orrenius om detta. Det kan bara bli fel. Tiden är inte inte för att prata om ideologi och nationen. Det räcker att låta det mer överhängande arabkaoset tala för sig självt för att SD ska växa.

Du får gärna sätta texten inom citattecken när du citerar någon annan hemsida rakt av och låtsas att du själv skriver det: http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/sv/manniska-och-samhalle/nationella-minoriteter/Pages/default.aspx

Var står det att dessa grupper inte är svenskar? Helt rätt enligt vem?
__________________
Senast redigerad av backflasha 2014-12-16 kl. 11:06.
Citera
2014-12-16, 11:04
  #1305
Bannlyst
Detta är det dummaste och det sämsta han kunde bli anklagad för.

Jävligt tråkigt att dom som tror att SD inte gillar andra folkgrupper får vatten på sin kvarn.
Det partiledningen bör göra nu är att gå ut och förklara paritets ståndpunkt i denna fråga. Sen får vi hoppas att inte intervjun varit inspelad? !

Sen bör nog Björn Söder ligga lågt ett tag, en sån här sak har blåst över om en månad.
Citera
2014-12-16, 11:06
  #1306
Medlem
Svenskar är uppvuxna med höga moraliska krav, sådana utal kan nog skrämma bort röstare.
Ska man nå ut till många väljare får man nog ha en light nationalism för att partiet skall
överleva långsiktigt.
Fullständigt idiotiskt uttalande.
Citera
2014-12-16, 11:07
  #1307
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Du får gärna sätta saker inom citattecken när du rakt av citerar någon annan hemsida rakt av och låtsas att du själv skriver det: http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/sv/manniska-och-samhalle/nationella-minoriteter/Pages/default.aspx

Var står det att dessa grupper inte är svenskar? Helt rätt enligt vem?

Det står inte. Och Söder har ju heller inte sagt det.

Men jag lämnar nu. Det går inte att debattera med någon som tycker att alla som åkt tunnelbana i Stockholm är svenskar. (Nej, du har inte sagt det explicit, men det är din utgångspunkt.) Vi står för långt ifrån varandra.
Citera
2014-12-16, 11:08
  #1308
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Jasså? Eller så kan det bero på att USA pumpade in pengar i Västtyskland och Japan

Varför gick det inte lika bra för östtyskland som också var etniskt homogena? .

Varför utvecklades inte Japan till en industrination INNAN väst började lägga sig i och investera i landet? De var ju etniskt homogen och extremt isolerade.

Din kurslitteratur verkar innehålla en del brister.

Men herregud. Självklart är det inte ENKOM att man har en homogen befolkning som leder till framgång. Men det är en BIDRAGANDE orsak. Självklart spelade ANDRA faktorer också in men om tex Västtyskland hade haft en extrem mix av minoriteter hade återhämtningen med all sannolikhet gått betydligt sämre.

Att Östtyskland inte utvecklades berodde givetvis på den kommunisktiska doktrin man levde efter.

Varför tror du att alla länder i afrika är i fullständigt kaos trots fantastiska naturtillgångar som borde gjort dem rika.som troll? Den söndersmulande mångkulturen har givetvis en drl i detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in