2014-12-16, 00:56
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast jag mördar inte mina barn. Eller dränker dom. Om man ägnar sig åt grov cherrypicking så kan jag hålla med dig om att Gud talar om kärleken. Men han har inte monopol på den och kärlek fanns nog före Gud. Eftersom Gud med stor sannolikhet är ett mänskligt påhitt.
Ja det kan det vara. Ingen vet, i alla fall ingen av oss nu levande människor.
Nej han har inte monopol på den och vill nog inte ha det heller.
Kärleken har funnits alltid och finns inom oss alla oavsett tro eller inte tro.
Jag tycker dock att det verkade farligare att vara människa på den tiden. Steningar, korsuppspikningar och en massa barbariska saker.
Jag tycker att människa faktiskt har blivit en finare varelse. Det finns fortfarande barbariska steningsstraff och galenskap. Men jag anser att vi människor har blivit bättre människor.
Vi har lite ljugartag, högmodighet, och avund sinns emellan men ändå så ser jag i min omgivning att alla är fina små varelser.
Det finns svin och galningar, fanatiker och psykopater men de flesta vill leva i lugn och ro.
Citera
2014-12-16, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jesus var en människa och Gud är Gud! Så tror jag i alla fall!
Så du tror att Jesus menade "Den som tror att jag är en vanlig människa kommer få evigt liv" i John 8?
Citera
2014-12-16, 01:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kärleken har funnits alltid och finns inom oss alla oavsett tro eller inte tro.

Belägg för din teologiska version av detta, tack.

Jag skall inte ha något smusslat med in via din retoriska bakdörr.
Citera
2014-12-16, 01:07
Medlem
Honey.B.Blues avatar
åjo, visst fanns förbannelsetro och förbannelselära i stammarna i dåtida kulter innan literaturen stagades upp och stramade till det stilistiskt istället, att åtnjutas mer "sas kultiverat, så det började leta sig in i de högre elitskikten, man förstod den dynamiska kraften i att kasta besvärjelser på varandra, bokstaveligen"

så fungerar romersk katolska n i dessa dagar, och andra riktningar i minst lika förbannelse-tros grad.

så att förbinda sig till stilistiskt skriven bibel, i det lär man aldrig känna vad hängiven tro är.

och inte är det särskilt mystiskt heller, att putsa upp ren besvärjelsekonst för varje decennium eller sekel som flyter på.

att spela gitarr i kyrkan och piffa upp är ju att ändå mest tidsenliga charmoffensiver. i annrs ganska död utagerat troskap - sedan ändå avslutar med försök att kontakta vad man vill tro : det veritabla dödsriket, se vilken tid och ansträngningar man läger vid begravningar av död person.

jag ser inte det rimliga i det, men det är jag - uppenbart vill man inte sluta klänga vid det mest primitiva, och det samtidigt därefter bege sig till sjukhuset och be om lite medel att hålla sig vid liv, ännu lite mer.. och lite mer.. och så lite mer... och mer.. och guld och mobiler datorer och snart EXAKT på ateistisk linje, så gott som helt å hållet.

has faded away.. det är tomskrällande ihåliga ord för att man njuter av att reflektera sig i patina - och så är det ett enda jäkla lidande.

jag tycker det är makabert.

men folk gillar det makabra, se hur troende fundamentalister blir helt förvridna i sorg.... och meningen med att förvrida sig i sorg medan man har allt och lite till?

SPEL FÖR GALLERIA, narcissism i olika chatteringar.

om man drar ner det dit det är, och försöker se teologins syfte... rätten att oja sig för ingenting.

det finns bot för det mesta, men ist sitter man och ber åt döda och kallar det gör himmelskt

makabert.

oavsett hur "vackra verser kan vara, om så till tårar, så är det ovanlig självsuggerering.. att drömma så hårt medan livet lever.

makabert. finns ingen andledning ens.

liv är liv och död är bäst att hållas där det är i fred. inte kleta med död - men som jag ser det.

och jag har studerat det, haft många anledningar, tyvärr.
Citera
2014-12-16, 01:09
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du som snacker med 'gud' kunne ju fråga.

Naturligvis. 'Gud' är "outgrundlig"

Men du som snacker med 'gud' är RIKTIG troende?

Nej! Jag vet helt enkelt inte om Gud är nöjd med mig.Skulle jag vara Gud så skulle jag tycka att detta "jag" var en otroligt envis, hopplös och jobbig person.
Under tiden lever jag ett roligt liv med allt jag vill göra.
Men jag avundas ingen något, eller är högmodig, eller ljuger om saker( vita lögner kan jag).
Ja jag snackar och skäller och suckar och skäller på Gud och har till och med suttit uppe en hel natt och sagt: Ja kom nu då! men, men det blev inget besök.
Jag pratar om de som påstår sig vara RIKTIGA troende som dessutom dömde Jesus till döden.
Sådana finns det idag också.
Citera
2014-12-16, 01:14
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Så du tror att Jesus menade "Den som tror att jag är en vanlig människa kommer få evigt liv" i John 8?
Nej! Den som tror på mig( Jesus budskap alltså) den får evigt liv. Han kunde ha hetat Kalle också!
Jag som sagt var tror att det eviga livet får jag den dagen jag lämnat alla mina synder här nere bland fan och hans gelikar. Det är här vi får möta alla tänkbara småjävlar. Inte hos Gud! Då skall man vara färdig med sig själv. Mycket svårt!
Det är inte bara att säga jag tror på Jesus! vad tror man på då? Jesus kroppen eller det han gjorde och sa?
Citera
2014-12-16, 01:16
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Belägg för din teologiska version av detta, tack.

Jag skall inte ha något smusslat med in via din retoriska bakdörr.
Belägga kärleken? Ja tack det kan du få göra åt mig.
Citera
2014-12-16, 01:17
Bannlyst
Citat:
Nej! Den som tror på mig( Jesus budskap alltså) den får evigt liv. Han kunde ha hetat Kalle också!
Jag som sagt var tror att det eviga livet får jag den dagen jag lämnat alla mina synder här nere bland fan och hans gelikar. Det är här vi får möta alla tänkbara småjävlar. Inte hos Gud! Då skall man vara färdig med sig själv. Mycket svårt!
Det är inte bara att säga jag tror på Jesus! vad tror man på då? Jesus kroppen eller det han gjorde och sa?
Man tror på GUD. Han kallade sig inte utan orsak för SANNINGEN.

Eftersom han är Gud fader så är det det enda man behöver bry sig om.
Citera
2014-12-16, 01:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du som snacker med 'gud' kunne ju fråga. Naturligvis. 'Gud' är "outgrundlig"
Men du som snacker med 'gud' är RIKTIG troende?

Citat:
Nej! Jag vet helt enkelt inte om Gud är nöjd med mig.

Jag är totalt ointresserad av om 'gud' är nöjd med dig eller inte. Och jag implicerade inte heller något åt det håll i mitt inlägg.

Citat:
Skulle jag vara Gud så skulle jag tycka att detta "jag" var en otroligt envis, hopplös och jobbig person.
Under tiden lever jag ett roligt liv med allt jag vill göra.
Men jag avundas ingen något, eller är högmodig, eller ljuger om saker( vita lögner kan jag).
Ja jag snackar och skäller och suckar och skäller på Gud och har till och med suttit uppe en hel natt och sagt: Ja kom nu då! men, men det blev inget besök.

Och inte heller är jag intresserad av din introspektion eller din självbiografi.

Citat:
Jag pratar om de som påstår sig vara RIKTIGA troende som dessutom dömde Jesus till döden.
Sådana finns det idag också.

Däremot intresserar din énpersons-tro ...som du sättar istället för andras tro och missionerer så flittigt för ... mig.
Citera
2014-12-16, 01:18
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Man tror på GUD. Han kallade sig inte utan orsak för SANNINGEN.

Eftersom han är Gud fader så är det det enda man behöver bry sig om.
Vad menar du med det enda man behöver bry sig om?
Citera
2014-12-16, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
det finns bot för det mesta, men ist sitter man och ber åt döda och kallar det gör himmelskt

makabert.
Här kan jag hålla med dig. GUD är EN och han vill knappast att människor ska tro att det sitter "helgon" som f.ö nån jävla påve har bestämt reglerna om, och tar emot "förböner"..

Jesus är inte död utan han är GUD.
Citera
2014-12-16, 01:19
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag är totalt ointresserad av om 'gud' är nöjd med dig eller inte. Och jag implicerade inte heller något åt det håll i mitt inlägg.

Och inte heller är jag intresserad av din introspektion eller din självbiografi.

Däremot intresserar din énpersons-tro ...som du sättar istället för andras tro och missionerer så flittigt för ... mig.
Jaha! Ja så kan det vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in