2013-04-18, 15:00
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Ja, det ser ut som om vi är eniga, förutom att jag vägrar att kalla det eviga för gud.

Jag vill inte heller kalla den för gud. Är vi helt överens då?
Citera
2013-04-18, 15:10
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag vill inte heller kalla den för gud. Är vi helt överens då?

Japp
Citera
2013-04-18, 20:53
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
han gav oss inte så mycket verktyg. vi skapade dom flesta själv, som till exempel atombomber, så att vi skulle kunna skapa mer lidande.

Klart att "han" i så fall gjorde. Annars så skulle det vara omöjligt att skapa t. ex. en Atombomb. Men nu finns det alltså gav "han" oss möjligheten/verktygen att skapa det.

Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
smärta finns så att vi kan veta vad vi bör undvika. om vi till exempel inte kände något när rör något hett så skulle vi bränna oss. likadant finns det saker och tankar i den psykiska världen man bör undvika.

Varför inte bara skapa en värld där vi bara känner njutning och inte behöver smärta? Jag menar, det är ju skaparen/del allsmäktige vi talar om här.
Senast redigerad av TheBurden 2013-04-18 kl. 21:00.
Citera
2013-04-18, 23:31
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Klart att "han" i så fall gjorde. Annars så skulle det vara omöjligt att skapa t. ex. en Atombomb. Men nu finns det alltså gav "han" oss möjligheten/verktygen att skapa det.

Varför inte bara skapa en värld där vi bara känner njutning och inte behöver smärta? Jag menar, det är ju skaparen/del allsmäktige vi talar om här.

"Allsmäktighet" är ett ord som per definition leder till motsättningar. Allsmäktighet betyder inte att vad som helst kan åstadkommas.
Den värld du efterlyser är himmelriket. Gud kan inte göra en gudlös värld till ett himmelrike. Men min syn på guds allsmäktighet är att han kan låta en värld bli till utan sin inblandning, en värld där mänskan är fri. Så gud gav oss möjligheter och friheten.
Citera
2013-04-19, 10:55
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Jo, det brukar låta så att det goda har Gud skapat och det onda har människan själv skapat. Men varför gav då Gud oss verktygen att skapa allt detta lidande?

Menar du den fria viljan?

Fria viljan har vi till för att välja lycka och fred och inte elände och lidande.

Med den fria viljan kan man antingen skapa fred eller krig.
Med den fria viljan kan man antingen bygga upp ett samhälle eller förstöra den.
Med den fria viljan kan man med atomenergi antingen producera elektricitet eller en atombomb.
Med den fria viljan kan man ha eld till att värma upp ett hus eller bränna ner den.

Det är bara människan som väljer att gå fel väg. Det är bara människan som skapar allt lidande.

Citat:
Och varför gav "han" oss förmågan att känna smärta och ångest? Vad skulle det vara bra för?

Smärta och ångest är kroppens alarmsystem. Hade vi inte haft smärt och ångest hade vi inte känt att någon fara sker i kroppen eller utanför.

Citat:
Sedan så kan jag tala om för dig att jag själv lider av ångestproblematik och det är då fan ingenting jag orsakat själv.

Alla har någon form av ångest, det tillhör livet. Men den kan hamna ur balans därför kan man behöva hjälp. Funderar man noga varför man har ångest så finner man i slutändan att det är en själv som orsakat det. Antingen har man accepterat vissa tankar medvetet eller omedvetet som orsakar ångesten eller så har man missbrukat droger eller andra saker. Människan föds inte med ångesten.
Senast redigerad av kunskap1 2013-04-19 kl. 10:58.
Citera
2013-04-19, 11:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Fria viljan har vi till för att välja lycka och fred och inte elände och lidande.

Falsk dikotomi.

Citat:
Det är bara människan som väljer att gå fel väg. Det är bara människan som skapar allt lidande.

Nonsens. Har du aldrig sett en katt ta en mus?

Citat:
Alla har någon form av ångest, det tillhör livet. Men den kan hamna ur balans därför kan man behöva hjälp. Funderar man noga varför man har ångest så finner man i slutändan att det är en själv som orsakat det.

Vem är "man"? Och vilken "balans" refererar du till? Det är ju typisk för snuttefilts-teismen att bygga upp scenarior av detta slag för sen att kunne fylla ut kunskaps-gapen med mytologiska fabulationer och påstå att det är allmäna 'svar'.
Citera
2013-04-19, 14:13
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Alla har någon form av ångest, det tillhör livet. Men den kan hamna ur balans därför kan man behöva hjälp. Funderar man noga varför man har ångest så finner man i slutändan att det är en själv som orsakat det. Antingen har man accepterat vissa tankar medvetet eller omedvetet som orsakar ångesten eller så har man missbrukat droger eller andra saker. Människan föds inte med ångesten.

Du vet inte vad ångestproblematik är, eller hur? Du har aldrig upplevt panikångest eller ätit medicin mot ångest, eller hur? Jag har ångestproblematik och äter medicin mot det. Min ångestproblematik har jag inte på något sätt orsakat själv. Det är ingenting jag valt. Oavsett vad du än försöker påstå.

Din gudstro gör dig trångsynt och arrogant. Du hittar på ursäkter in i absurdum utan att du förmodligen förstår det själv ens.
Senast redigerad av TheBurden 2013-04-19 kl. 14:27.
Citera
2013-04-19, 14:25
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Du vet inte vad ångestproblematik är, eller hur? Du har aldrig upplevt panikångest eller ätit medicin mot ångest, eller hur? Jag har ångestproblematik och äter medicin mot det. Min ångestproblematik har jag inte på något sätt orsakat själv. Det är ingenting jag valt. Oavsett vad du än försöker påstå.

Din gudstro gör dig trångsynt och arrogant. Du hittar på ursäkter in i absurdum utan att du förmodligen förstår det själv ens.
+1

Det är skillnad på att må dåligt och lida av depression/ångest/panikångest.
Har en kompis som lider av panikångest och var med en gång när det slog till...
Det är något helt annat än när folk hävdar de har ågren.
Han låg bokstavligen i mina armar och trodde han skulle dö i en hjärtattack.
Det var en skakande upplevelse.
Citera
2013-04-19, 14:29
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
+1

Det är skillnad på att må dåligt och lida av depression/ångest/panikångest.
Har en kompis som lider av panikångest och var med en gång när det slog till...
Det är något helt annat än när folk hävdar de har ågren.
Han låg bokstavligen i mina armar och trodde han skulle dö i en hjärtattack.
Det var en skakande upplevelse.

Precis. Det är stor skillnad på att må dåligt över någonting och att ha ångestproblematik. Men tyvärr så är okunskapen och oförståelsen kring detta väldigt vanlig. Att man inte kan veta fullt ut vad det handlar om när man aldrig haft det själv må så vara, men man kan lyssna på oss som vet vad det är, och det är bara att söka och läsa på lite. Men för religiösa så är det som vanligt viktigare att försvara sina illusioner.
Senast redigerad av TheBurden 2013-04-19 kl. 14:40.
Citera
2013-04-19, 14:52
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:

Vem har sagt att jag inte har upplevt panikångest? Man föds inte med ångest, man får det senare i livet pga någon orsak.
Senast redigerad av kunskap1 2013-04-19 kl. 15:00.
Citera
2013-04-19, 15:00
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Så du påstår att man föds med ångest och inte att man får det senare i livet? Det var helt nytt för mig

Det du missar är att långtifrån alla råkar ut för ångestproblematik bara för att de är med om exempelvis trauman i livet, eller att vissa råkar ut för ångestproblematik utan att ha upplevt några trauman i livet.
Citera
2013-04-19, 15:07
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Det du missar är att långtifrån alla råkar ut för ångestproblematik bara för att de är med om exempelvis trauman i livet, eller att vissa råkar ut för ångestproblematik utan att ha upplevt några trauman i livet.

Självklart har jag upplevt panikångest. Får panikångest vid höga höjder. Äter medicin mot det. Men att påstå att denna panikångest kom from ingenstans är fel, enligt mig. Själv fick jag denna panikångest då jag läste mycket om flygplansolyckor på nyheter. Det är inget man själv kan kontrollera så jag förstår precis vad du talar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in