Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Jo, det brukar låta så att det goda har Gud skapat och det onda har människan själv skapat. Men varför gav då Gud oss verktygen att skapa allt detta lidande?
Menar du den fria viljan?
Fria viljan har vi till för att välja lycka och fred och inte elände och lidande.
Med den fria viljan kan man antingen skapa fred eller krig.
Med den fria viljan kan man antingen bygga upp ett samhälle eller förstöra den.
Med den fria viljan kan man med atomenergi antingen producera elektricitet eller en atombomb.
Med den fria viljan kan man ha eld till att värma upp ett hus eller bränna ner den.
Det är bara människan som väljer att gå fel väg. Det är bara människan som skapar allt lidande.
Citat:
Och varför gav "han" oss förmågan att känna smärta och ångest? Vad skulle det vara bra för?
Smärta och ångest är kroppens alarmsystem. Hade vi inte haft smärt och ångest hade vi inte känt att någon fara sker i kroppen eller utanför.
Citat:
Sedan så kan jag tala om för dig att jag själv lider av ångestproblematik och det är då fan ingenting jag orsakat själv.
Alla har någon form av ångest, det tillhör livet. Men den kan hamna ur balans därför kan man behöva hjälp. Funderar man noga varför man har ångest så finner man i slutändan att det är en själv som orsakat det. Antingen har man accepterat vissa tankar medvetet eller omedvetet som orsakar ångesten eller så har man missbrukat droger eller andra saker. Människan föds inte med ångesten.