2014-12-15, 21:32
Medlem
goran744s avatar
[quote=Bogomil|51498174]"Viskar" är en rejäl underdrift när det rör sig om dom 'guder' som ledar i den globala popularitets-tävlingen.

Och ...?

Försök nu fokusera på vad jag faktisk skrev (istället för att slingre dig): Att dom populäraste 'guder' uppmanar till våld och underkastelse.[/QUOTE

Nej det är människor som mördar, krigar, lemlästar och är fullkomligt omänskliga i sitt beteende( inte alla som tur är) men tyvärr tillräckligt många och en hel hög av oss andra som INTE säger: nu j..... får det vara bra, eller många som tänker: ä fy f.. tur att det inte är jag... Antagligen en kombination av det hela.
Människor tycks underkasta sig helt vansinniga mördar människor.
Det är min åsikt i det hela. Har du sett Gud stått och dirigerat dessa varelser?
Självklart smyger dessa psykopater in bland religiösa grupper också.
Det gäller att stanna upp och tänka: Vad f... är detta? I allt!
Citera
2014-12-15, 21:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nej det är människor som mördar, krigar, lemlästar och är fullkomligt omänskliga i sitt beteende( inte alla som tur är) men tyvärr tillräckligt många och en hel hög av oss andra som INTE säger: nu j..... får det vara bra, eller många som tänker: ä fy f.. tur att det inte är jag... Antagligen en kombination av det hela.
Människor tycks underkasta sig helt vansinniga mördar människor.
Det är min åsikt i det hela.

Överlag irrelevant för vad jag skrev.

Citat:
Har du sett Gud stått och dirigerat dessa varelser?

Jag har läst tros/religions-urkunder som påstås komma från 'gud'...

Citat:
Självklart smyger dessa psykopater in bland religiösa grupper också.

... och jag har haft massor av kommunikation med individer som påstår sig ha nån typ av direkt 'guds'-kontakt och som predikar underkastelses-teologi.

Citat:
Det gäller att stanna upp och tänka: Vad f... är detta? I allt!

Ingen särskild svår fråga. Pådyvlande teism är ett elände.
Citera
2014-12-15, 22:38
Medlem
Folk som är djupt troende är oftast rätt så hjärntvättade, dom inbillar sig saker som dom tror händer.
Citera
2014-12-15, 22:43
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMPnola
Folk som är djupt troende är oftast rätt så hjärntvättade, dom inbillar sig saker som dom tror händer.
Den hjärntvättningen pågår hos alla människor! I alla samhällen, instanser och länder. Inte endast i religiösa sammanhang. Du har nog själv blivit hjärntvättad av samhället.
Citera
2014-12-15, 22:44
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Överlag irrelevant för vad jag skrev.

Jag har läst tros/religions-urkunder som påstås komma från 'gud'...

... och jag har haft massor av kommunikation med individer som påstår sig ha nån typ av direkt 'guds'-kontakt och som predikar underkastelses-teologi.

Ingen särskild svår fråga. Pådyvlande teism är ett elände.
Ja den är inte trevlig!
Citera
2014-12-15, 23:06
Medlem
qbits avatar
Citat:
Jag kan endast säga detta. Om jag vore Gud så skulle jag kunna ge dig svaret på dina frågor men nu är jag endast en människa som du. ...

Fair enough!

Citat:
... Och som jag ser på saken så är det människor som skjuter skallen av varandra, krigar och lemlästar varandra "trots vår så kallade oerhörda intelligens"
Med andra ord så är det vi människor som håller på med dessa dumheter och naturligtvis vi som skall lösa det också.
Vem väntar eller förväntar du dig att skall ordna upp detta ÅT oss?
De som tror? Gud? Eller du kanske?

Naturligtvis har vi människor alla ett ansvar att göra vad vi kan för att skapa en bättre värld. Dessvärre kan ingen enskild människa lösa alla problem som orsakar fruktansvärt mänskligt lidande. Det finns inte en "silverbullet" som löser alla våra problem, utan det måste snarare göras genom "alla bäckar små blir till slut en stor å", d.v.s. genom summan av allas ansträngingar.

Men för att gå tillbaks till diskussionen om en hypotetisk guds existens, så är jag fortfarande nyfiken på hur du som troende resonerar kring "teodicé-problemet", d.v.s. hur kan extremt och fruktansvärt lidande existera ifall en hypotetisk allsmäktig och allgod gud existerar. Själva teodicé-problemet kan sammanfattas med följande analogi:

Om en kvinna blir våldtagen framför ögonen på mig, och jag inte gör någonting för att förhindra våldtäktsmannen, t.ex. ringer polisen eller fysiskt ingriper, hur skulle du betrakta min passivitet? Skulle du inte förvänta dig av mig att göra allt som står i min makt för att försöka förhindra våldtäkten? Skulle du t.o.m. anse att jag har en moralisk skyldighet att göra vad jag kan att förhindra våldtäkten?

Om du förväntar dig av mig, eller t.o.m. anser att jag har en moralisk skyldighet att ingripa i beskrivna scenario, borde du inte förvänta dig samma sak av en hypotetisk allsmäktig och allgod gud?

Hur resonerar du som troende själv kring detta?
Citera
2014-12-15, 23:20
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Fair enough!

Naturligtvis har vi människor alla ett ansvar att göra vad vi kan för att skapa en bättre värld. Dessvärre kan ingen enskild människa lösa alla problem som orsakar fruktansvärt mänskligt lidande. Det finns inte en "silverbullet" som löser alla våra problem, utan det måste snarare göras genom "alla bäckar små blir till slut en stor å", d.v.s. genom summan av allas ansträngingar.

Men för att gå tillbaks till diskussionen om en hypotetisk guds existens, så är jag fortfarande nyfiken på hur du som troende resonerar kring "teodicé-problemet", d.v.s. hur kan extremt och fruktansvärt lidande existera ifall en hypotetisk allsmäktig och allgod gud existerar. Själva teodicé-problemet kan sammanfattas med följande analogi:

Om en kvinna blir våldtagen framför ögonen på mig, och jag inte gör någonting för att förhindra våldtäktsmannen, t.ex. ringer polisen eller fysiskt ingriper, hur skulle du betrakta min passivitet? Skulle du inte förvänta dig av mig att göra allt som står i min makt för att försöka förhindra våldtäkten? Skulle du t.o.m. anse att jag har en moralisk skyldighet att göra vad jag kan att förhindra våldtäkten?

Om du förväntar dig av mig, eller t.o.m. anser att jag har en moralisk skyldighet att ingripa i beskrivna scenario, borde du inte förvänta dig samma sak av en hypotetisk allsmäktig och allgod gud?

Hur resonerar du som troende själv kring detta?

Ja visst sjutton har jag svurit och sagt åt Gud att han borde göra något åt det här då han ser att vi inte klarar av det.
Men antagligen blir en människa inte bättre då andra löser problemen åt dem.
Det måste man vilja själv! Förändra sig själv.
Ja självklart griper jag in. Min moral!
Vi vet ju alla idag att krig är åt helvete, man våldtar inte någon, man mördar inte någon och så vidare men jag tycker att de flesta människor faktiskt inte gör sådant.
Hur skall Gud få ett slut på det då? Förinta oss? Förtrolla oss? Samma dag och alla samtidigt?
Just nu anser jag att det är vi människor som har valet! Hur vill vi ha det i livet runt omkring oss?
Vem skall ändra på det här? Vi själva? Jag, du, den? Gud? Skall vi sitta och vänta på att Gud skall rycka in?
Citera
2014-12-15, 23:28
Medlem
Tror det är rätt många som inte vet, och som därför sätter en peng på den 'säkra' sidan.

*Hmm... Det finns alltså en risk att man kan hamna i helvetet... Bäst att jag tror på Gud.*

Den stora frågan är varför vi är så rädda att helt enkelt erkänna att vi inte vet.

En person som kan vara värd att lyssna på är Markus Birro, som trots allt offrat ett stor del av sitt liv till denna högre makt.
https://www.youtube.com/watch?v=3uiRn0r_vss
Citera
2014-12-15, 23:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Pådyvlande teism är ett elände.

Citat:
Ja den är inte trevlig!

Vad är det som i så fall hindrar dig från att sluta med den.
Citera
2014-12-15, 23:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi vet ju alla idag att krig är åt helvete, man våldtar inte någon, man mördar inte någon och så vidare men jag tycker att de flesta människor faktiskt inte gör sådant.
Hur skall Gud få ett slut på det då?

En bra början skulle vara om han slutade med att rekommendera eller legitimera det i sina olika manualer.
Citera
2014-12-15, 23:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanninglrbs
Tror det är rätt många som inte vet, och som därför sätter en peng på den 'säkra' sidan.

*Hmm... Det finns alltså en risk att man kan hamna i helvetet... Bäst att jag tror på Gud.*

Pascal's Wager är inte "säker". Tvärtom.
Citera
2014-12-15, 23:40
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanninglrbs

Den stora frågan är varför vi är så rädda att helt enkelt erkänna att vi inte vet.

En person som kan vara värd att lyssna på är Markus Birro, som trots allt offrat ett stor del av sitt liv till denna högre makt.
https://www.youtube.com/watch?v=3uiRn0r_vss
Jag finner den anledningen ganska obegriplig. Vad är det som talar för att en gud vars främsta propagandaverktyg är individers rädsla för att plågas i en evighet är någonting man vill finna sitt öde i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in