Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
Jag kan endast säga detta. Om jag vore Gud så skulle jag kunna ge dig svaret på dina frågor men nu är jag endast en människa som du. ...
Fair enough!
Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
... Och som jag ser på saken så är det människor som skjuter skallen av varandra, krigar och lemlästar varandra "trots vår så kallade oerhörda intelligens"
Med andra ord så är det vi människor som håller på med dessa dumheter och naturligtvis vi som skall lösa det också.
Vem väntar eller förväntar du dig att skall ordna upp detta ÅT oss?
De som tror? Gud? Eller du kanske?
Naturligtvis har vi människor alla ett ansvar att göra vad vi kan för att skapa en bättre värld. Dessvärre kan ingen enskild människa lösa alla problem som orsakar fruktansvärt mänskligt lidande. Det finns inte en "silverbullet" som löser alla våra problem, utan det måste snarare göras genom "alla bäckar små blir till slut en stor å", d.v.s. genom summan av allas ansträngingar.
Men för att gå tillbaks till diskussionen om en hypotetisk guds existens, så är jag fortfarande nyfiken på hur du som troende resonerar kring "teodicé-problemet", d.v.s. hur kan extremt och fruktansvärt lidande existera ifall en hypotetisk allsmäktig och allgod gud existerar. Själva teodicé-problemet kan sammanfattas med följande analogi:
Om en kvinna blir våldtagen framför ögonen på mig, och jag inte gör någonting för att förhindra våldtäktsmannen, t.ex. ringer polisen eller fysiskt ingriper, hur skulle du betrakta min passivitet? Skulle du inte förvänta dig av mig att göra allt som står i min makt för att försöka förhindra våldtäkten? Skulle du t.o.m. anse att jag har en moralisk skyldighet att göra vad jag kan att förhindra våldtäkten?
Om du förväntar dig av mig, eller t.o.m. anser att jag har en moralisk skyldighet att ingripa i beskrivna scenario, borde du inte förvänta dig samma sak av en hypotetisk allsmäktig och allgod gud?
Hur resonerar du som troende själv kring detta?