2014-12-14, 19:25
Medlem
Min man riskerar att bli "innebombad" eftersom dom bombar alla gränser och flygplatser.
Är det någon idé att kontakta MIG i denna fråga, har någon någonsin hört om ifall
man kan få något slags undantagstillstånd till idiot-reglerna att partnern ej bör vistas i Sverige?
Citera
2014-12-15, 06:12
Medlem
usch vad hemskt! oturligt nog så vet jag inte mycket om sånt, men ring MIG och fråga. Jag har bara sett förtur om man har barn eller är gravid, men dem kan ju mycket väl ha några förtur regler dem INTE sätter ut på webbsidan.
Citera
2014-12-15, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagkan77
usch vad hemskt! oturligt nog så vet jag inte mycket om sånt, men ring MIG och fråga. Jag har bara sett förtur om man har barn eller är gravid, men dem kan ju mycket väl ha några förtur regler dem INTE sätter ut på webbsidan.

Tack för ditt svar.

Pratade med dom nyss men deras enda svar är att dom inte rekommenderar den ansökande att befinna sig i Sverige under handläggningstiden. ( Ref. till "utlänningslagen", va?)

Det hade inte spelat någon roll om han befann sig i Syrien ens, vilket nu inte är fallet som tur är.

Citera
2014-12-15, 21:12
Medlem
Och idag fick jag svar från JO... dom har inte alls tagit bort vårt ärende från webben Vad betyder det? Ja, enligt migr. verket så betyder det att vi ska få beslut om någon, några månader. Ringde o kollade med dom också, men som sagt, den som lever får se.
Fattar ingenting!
Citera
2014-12-15, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxox
Och idag fick jag svar från JO... dom har inte alls tagit bort vårt ärende från webben Vad betyder det? Ja, enligt migr. verket så betyder det att vi ska få beslut om någon, några månader. Ringde o kollade med dom också, men som sagt, den som lever får se.
Fattar ingenting!

Otroligt att ni får vänta så länge utan någon förklaring + fel förklaring, helt förjävligt.
Citera
2014-12-15, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
Min man riskerar att bli "innebombad" eftersom dom bombar alla gränser och flygplatser.
Är det någon idé att kontakta MIG i denna fråga, har någon någonsin hört om ifall
man kan få något slags undantagstillstånd till idiot-reglerna att partnern ej bör vistas i Sverige?
Hej
helt vansinnigt.
vi fick svar förra veckan och
att han nu får komma efter två år.
Vet ju inte vad som hänt där.
Mv gör så folk ledsnar på varann.
Känns nästan som att min kille
gjort det är helt annorlunda nu sista året. Kanske inte ens kommer
till mig. Vet ju inte vem han tex skaypar med bakom min rygg och
sedan utnyttjar att jag fixa ut kort .
vet ju ingenting när dom drar ut så dant på tiden. Men hoppas jag har fel och det är hjärn spöken bara
Citera
2014-12-15, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Helt korrekt. Men iaf, asyl är i ett landsorienterat perspektiv groteskt mycket enklare, för den ID-befriade s k syrier-flyktingen, som anländer till Sverige, med "kastat" pass. Anhörig-ansökare, visumansökare, av vilket annat skäl som helst (hederliga, ärliga, lagreglerat definierade) har ett långdraget, dyrt och superkontrollerat förfarande att genomlida, innan beslut meddelas.

Arbetsvisum-ansökare, utan att jag är mer än allmänt kunnig, understöttade av företag som behöver spetskompetens utifrån, har sannolikt en hyfsad "snabbväg".

Vissa anhörig-ansökanden tycks ha passerat +18 månader, efter vad dom skriver här. Jag vet att denna abnorma tidsutdräkt kan strida mot vissa internationella konventioner, men vem orkar/har råd att ta striden, det kan handla om åratal. Med reservationen - det kan givetvis finnas graverande skäl, att de facto ifrågasätta ärligheten i en relation. Det skall givetvis beivras, tycker jag, precis som varje annat falskt skäl i allmänhet. Och sånt lär inte någon yttra sig om i tråden, som ansökande, av förståeliga skäl.
Håller med jag har suttit i den sitsen till nu . 2 år sedan han åkte hem till Algeriet och vi fick avslag först men nu får han komma. Klart jag är glad ,men känner honom ju knappt längre och vet heller inte vad som hänt därnere.
Kanske inte ens kommer till mig
vem vet , kanske träffa nån annan via Skype etc och utnyttja det jag jobbat ,kanske inte från början men pga väntetiderna
Citera
2014-12-15, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fia68
Håller med jag har suttit i den sitsen till nu . 2 år sedan han åkte hem till Algeriet och vi fick avslag först men nu får han komma. Klart jag är glad ,men känner honom ju knappt längre och vet heller inte vad som hänt därnere.
Kanske inte ens kommer till mig
vem vet , kanske träffa nån annan via Skype etc och utnyttja det jag jobbat ,kanske inte från början men pga väntetiderna

Varför fick ni avslag?
Citera
2014-12-16, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
Varför fick ni avslag?
Hej
jo för hon gjorde våran första intervju skrev ner helt fel mot vad han sagt ,då hon både är receptionist, sekreterare mm
och var inte van med intervjuer. Så hon skrev fel på många punkter, min son tex kallas jocke ,hon skrev nycker mm mm och Migrationsverket tyckte min sambo borde veta vad mina barn hette tex bara ett av många fel så jag kontakta UD då vart det fart. Fick ny intervju på en gång. Men då hade vi redan vänta ett år på den vändan, men nu väntar vi ut kortet
kommer nog runt 21 dec
Citera
2014-12-16, 00:25
Medlem
[quote=fia68|51499352]Hej
helt vansinnigt.
vet ju ingenting när dom drar ut så dant på tiden. Men hoppas jag har fel och det är hjärn spöken bara[/QUOT

Måste kännas hårt! Jag har full förståelse att det känslor av tvivel kan komma när processen är över. Man har koncentrerat sig och lagt energi på att få beviljat och sen när det går igenom kommer verkligheten. Vill DU att han ska komma över?
Citera
2014-12-16, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fia68
Hej
helt vansinnigt.
vet ju ingenting när dom drar ut så dant på tiden. Men hoppas jag har fel och det är hjärn spöken bara

Måste kännas hårt! Jag har full förståelse att det känslor av tvivel kan komma när processen är över. Man har koncentrerat sig och lagt energi på att få beviljat och sen när det går igenom kommer verkligheten. Vill DU att han ska komma över?
Citera
2014-12-16, 09:26
Medlem
Hej kan ni snälla svara på ett par frågor! !!!!
Min kille har ansökt om att bli sambo med mig. Vi har skickat in ansökan elektroniskt och jag gjorde likadant
. De enda dokument vi skickade med var kopia på pass. Jag började sen fundera på om man kanske skulle skicka med bilder också? Jag ringde upp migrationsverket och efter 1 h i kö verkade hon inte veta så mycket. Hon sa att jag kan ju skicka bilder till deras mail om jag vill. Så nu frågar jag er, ska man skicka bilder i ansökan?ska man skicka med personbevis på någon av oss? Några andra dokument förutom kopia på pass? Några mer bevis än bilder?? Vi fick aldrig det alternativet utan i ansökan frågade dom efter pass bara. Då borde de skrivit vilka dokument de vill ha in. Tacksam för svar!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in