2014-12-09, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagkan77
angående besök i sverige under tiden, när jag frågade migrations verket så sade dem så här till mig:

Ja. Ett problem är att informationen är olika, jag har talat med två handläggare och båda har sagt att
det inte på något vis påverkar, om man nu får Visum.

Så jag skrev till den här kvinnan och klagade om just detta- Men hon svarade inte.

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Var-organisation/Bemotandeombudsmannen.html
Citera
2014-12-09, 20:24
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
Ja. Ett problem är att informationen är olika, jag har talat med två handläggare och båda har sagt att
det inte på något vis är olagligt om man nu får Visum.

Så jag skrev till den här kvinnan och klagade om just detta- Men hon svarade inte.

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Var-organisation/Bemotandeombudsmannen.html
Det är inte olagligt att vara i Sverige om du får visum. Vad som står är att det är grund för att vänta med handläggningen, och senare även är ett grund för avslag. Men inget lagbrott har begåtts.
Citera
2014-12-09, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camaku
Tack för svar snälla. Då är det nog uteslutet med turistvisum för vår del eftersom min man kommer ifrån Afrika. Dessutom har vi det jättejobbigt med kontakten på grund utav både dåligt nätverk och strömförsörjning. Utan att kommunicera ordentligt blir detta en riktig plåga ännu mer. Kan inte förstå att man i modern tid kan få behandla människor i våra situationer så här. Det är brutalt.

Lider med er och har precis samma problem.

Det blir en sorglig jul.
Citera
2014-12-09, 20:30
Medlem
det är klart att det inte är olagligt om man får visum, men om det skulle fördröja saker och ting ytterligare... jag vet inte om jag själv skulle vilja utmana ödet att det kommer ta ännu längre tills han får uppehållstillstånd.
Citera
2014-12-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det är inte olagligt att vara i Sverige om du får visum. Vad som står är att det är grund för att vänta med handläggningen, och senare även är ett grund för avslag. Men inget lagbrott har begåtts.

Sant. Det är inte den informationen jag fick dock. x2
Citera
2014-12-09, 20:32
Medlem
Citat:
det är klart att det inte är olagligt om man får visum, men om det skulle fördröja saker och ting ytterligare... jag vet inte om jag själv skulle vilja utmana ödet att det kommer ta ännu längre tills han får uppehållstillstånd.

Jag talar bara om vad jag har fått för svar på min fråga.
Citera
2014-12-09, 20:58
Medlem
ja och det verkar ju väldigt vanligt att man får olika svar av olika människor där. man tycker ju att det borde vara någon struktur på det där.
Citera
2014-12-10, 10:16
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:

En utländsk anhörig-ansökare är i sin fulla rätt att besöka Sverige med giltigt visum, t ex turistvisum, som är begränsat till max 90 dagar. Och diverse andra skäl uppfyllda, ekonomiska vistelsegarantier, försälkringsskydd, förbetald returflygresa mm. Gäller hela Schengen, när visat är beviljat. Norge har hårdare regler än EU-länderna, dom kräver bitopsy och fingeravtryck även betr turistvisum.

Nu har jag också fått bekräftat att ID-delen, devss bitopsy/ögon plus fingeravtryck alltid görs i sökandens hemland eller närmast "ambassad-utrustade" belägna land, om ambassad saknas. Trots att MigV:s ansökningsformulär ger sökande mljlighet att välja alternativt land. För t ex filippiner innebär detta besök i Bangkok, Thailand, vilket ytterligare spär på kostnaden med flygresor, hotell, marktransport mm. Men sånt sk*ter svenska staten och MigV i, det är ju inte syrier det handlar om, och då skall det kosta så det svider, uppenbarligen.
Citera
2014-12-10, 10:30
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
En utländsk anhörig-ansökare är i sin fulla rätt att besöka Sverige med giltigt visum, t ex turistvisum, som är begränsat till max 90 dagar. Och diverse andra skäl uppfyllda, ekonomiska vistelsegarantier, försälkringsskydd, förbetald returflygresa mm. Gäller hela Schengen, när visat är beviljat. Norge har hårdare regler än EU-länderna, dom kräver bitopsy och fingeravtryck även betr turistvisum.

Nu har jag också fått bekräftat att ID-delen, devss bitopsy/ögon plus fingeravtryck alltid görs i sökandens hemland eller närmast "ambassad-utrustade" belägna land, om ambassad saknas. Trots att MigV:s ansökningsformulär ger sökande mljlighet att välja alternativt land. För t ex filippiner innebär detta besök i Bangkok, Thailand, vilket ytterligare spär på kostnaden med flygresor, hotell, marktransport mm. Men sånt sk*ter svenska staten och MigV i, det är ju inte syrier det handlar om, och då skall det kosta så det svider, uppenbarligen.
Det är en stor skillnad på att söka visum och att söka asyl.
Citera
2014-12-10, 12:26
Medlem
Oyes antligen kom mailet om att vi kan boka intervjun. Tog bara 131 dagar från vi gjorde ansökan men nu e den här Försökt ringa ambassaden men numret kopplas inte fram så mailade dem istället och bad dem ringa upp mig eller ge han närmast möjliga intervjutid de hade.

Så här ser det ut för oss just nu:

Webbansökan 1 augusti 2014
Mail om interju: 10 december 2014
Enhet: Örebro
Citera
2014-12-10, 13:11
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det är en stor skillnad på att söka visum och att söka asyl.

Helt korrekt. Men iaf, asyl är i ett landsorienterat perspektiv groteskt mycket enklare, för den ID-befriade s k syrier-flyktingen, som anländer till Sverige, med "kastat" pass. Anhörig-ansökare, visumansökare, av vilket annat skäl som helst (hederliga, ärliga, lagreglerat definierade) har ett långdraget, dyrt och superkontrollerat förfarande att genomlida, innan beslut meddelas.

Arbetsvisum-ansökare, utan att jag är mer än allmänt kunnig, understöttade av företag som behöver spetskompetens utifrån, har sannolikt en hyfsad "snabbväg".

Vissa anhörig-ansökanden tycks ha passerat +18 månader, efter vad dom skriver här. Jag vet att denna abnorma tidsutdräkt kan strida mot vissa internationella konventioner, men vem orkar/har råd att ta striden, det kan handla om åratal. Med reservationen - det kan givetvis finnas graverande skäl, att de facto ifrågasätta ärligheten i en relation. Det skall givetvis beivras, tycker jag, precis som varje annat falskt skäl i allmänhet. Och sånt lär inte någon yttra sig om i tråden, som ansökande, av förståeliga skäl.
Citera
2014-12-10, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camaku
Tack för svar snälla. Då är det nog uteslutet med turistvisum för vår del eftersom min man kommer ifrån Afrika. Dessutom har vi det jättejobbigt med kontakten på grund utav både dåligt nätverk och strömförsörjning. Utan att kommunicera ordentligt blir detta en riktig plåga ännu mer. Kan inte förstå att man i modern tid kan få behandla människor i våra situationer så här. Det är brutalt.

Min man och jag kommunicerade via Viber när det gick. Han hade bara ström i 4 timmar/dag ibland. När Viber var blockerat fick jag ta till Telia utland som har riktigt bra priser till Afrika. 1.49 kr/minut. Visserligen fick jag oftast ringa minst 5 gånger innan jag blev framkopplad eller rättkopplad.

Det var så vi gjorde våran ansökan, via telefon och det tog ca 3,5 timmar då han gav mig fullmakt att fylla i ansökan. Men vi gjorde den tillsammans över telefon i början av april 2014. Fullmakten fotade han och skickade till mig via mobiltelefonen och så bifogade jag det fotot med ansökan.

Han fick intervjutid i annat land i juni 2014 dit han flög t.o.r för en kostnad av ca 7000 kronor. Biometrin gjordes då. Svenska ambassaden i Mali avrådde svenskar från att besöka någon annan stad än just huvudstaden Bamako där ambassaden ligger vid den tidpunkten. De var även mycket tydliga med att vägarna inte var säkra när min man bokade intervjutid.

Jag var inne på visum men fick beskedet att om han fick visum så sattes ansökan på pausläge så länge han var i landet. Jag skickade in en ansökan om förtur i september men fick avslag med vändande post.

Vi fick handläggare i oktober(varför vet jag inte) och då gick det fort. Han lämnade Sverige i början av februari och det var otroligt jobbiga månader. Men man orkar mer än man anar....
Senast redigerad av MrsAfrika 2014-12-10 kl. 17:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in