Citat:
Ursprungligen postat av
Emerain
Det är en stor skillnad på att söka visum och att söka asyl.
Helt korrekt. Men iaf, asyl är i ett landsorienterat perspektiv groteskt mycket enklare, för den ID-befriade s k syrier-flyktingen, som anländer till Sverige, med "kastat" pass. Anhörig-ansökare, visumansökare, av vilket annat skäl som helst (hederliga, ärliga, lagreglerat definierade) har ett långdraget, dyrt och superkontrollerat förfarande att genomlida, innan beslut meddelas.
Arbetsvisum-ansökare, utan att jag är mer än allmänt kunnig, understöttade av företag som behöver spetskompetens utifrån, har sannolikt en hyfsad "snabbväg".
Vissa anhörig-ansökanden tycks ha passerat +18 månader, efter vad dom skriver här. Jag vet att denna abnorma tidsutdräkt kan strida mot vissa internationella konventioner, men vem orkar/har råd att ta striden, det kan handla om åratal. Med reservationen - det kan givetvis finnas graverande skäl, att de facto ifrågasätta ärligheten i en relation. Det skall givetvis beivras, tycker jag, precis som varje annat falskt skäl i allmänhet. Och sånt lär inte någon yttra sig om i tråden, som ansökande, av förståeliga skäl.