2014-12-15, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Straxx
Men snälla. Du tror verkligen att svenskar är nöjda med dagens invandring? Tror du inte folk nu lyssnat och förstår vad Söder säger?

Nej, SD kommer inte bli ett fjuttparti som MP eller V.

Nej, absolut inte. Men dela in folk i olika grupper skapar bara större problem för samhället. Du kan vara emot invandringen, men samhället bör man utveckla tillsammans istället för att dela upp det.
Citera
Medlem
Ojoj. SD har vuxit stort i Pajala men frågan är hur detta tas emot nu? I Pajala är man jävligt noggrann med att man inte är någon finländare utan svensk. Dessutom kallar vi oss tornedalingar och inte tornedalsfinnar. Det finns en rivalitet med Finland här som jag kan anta finns i Skåne med Danmark och det här svider för många röstare här. Frågan är vad min farfar säger nu, som är stenhård SDare nuförtiden, då han fullkomligt hatar Finland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Därför att det är sant kanske, alla vet dessutom detta. Är du korkad?
Vi vet att det är sant och du säger själv att alla vet om det, varför ta upp det då? Är du korkad?
Citera
2014-12-15, 22:42
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honestoo
Nu när Åkesson är borta dansar råttorna på bordet. Bra att nu också ledande Sverigedemokrater visar partiets rätta ansikte.

Återstår att se om

1. Många som röstat "för att röra om i grytan" får en tankeställare och röstar på något annat
2. SD fortsätter att öka ändå

Alternativ 2 vore ju mest sorgligt för då har vi svart på vitt att en stor del av Sveriges befolkning verkligen är rasister.

Det blir allt svårare att hävda att SD inte är rasister.
Nej, det är en folklig proteststorm eftersom massinvandringen saknar folklig förankring. SD kommer att öka oavsett plumpa uttalanden från företrädare. Framtidsfrågan är så mycket större än någon politiker som inte lyckas vandra rätt i medias gillrade minfält som är lika smal som en slak lina.

SDs väljare tycker säkert olika om Söders uttalanden. De flesta, inklusive mig tycker att det i vanlig ordning är hysteriska reaktioner på ett uttalande som kan tolkas på flera sätt. Jag har läst intervjun och tycker att det är ett nytt journalistisk lågvattenmärke att skriva en sådan rubrik. Gatloppsmedia gör mig bara fastare i min övertygelse att det råder en åsiktsdiktatur när tröskeln är så låg för vad för personliga reflektioner man tillåts att ha. Sen så glömmer du att för en invandringskritiker inte har några alternativ till SD även om man nu blir illa till mods av Björn Söders funderingar kring svenskhet.
Citera
2014-12-15, 22:42
Medlem
Passepartouts avatar
Om man har en egen nationalsång, ser man sig inte som ett eget folk då?

"Nordiska samekonferensen i Åre 1986 beslutade att Sámi soga lávlla eller Samefolkets sång, officiellt skulle utses till Samernas nationalsång. [...] Arne Sörlies melodi blev godkänd som sångens officiella melodi vid Samekonferensen 1992 i Helsingfors." http://anariset.se/samefakta/

Om man ser det som tvingande att markera sin tillhörighet som folk genom att omskära åtta dagar gamla spädbarn, räknar man sig inte som ett eget folk då?

"Dessutom är omskärelse av pojkar på åttonde dagen som sagt intimt förknippat med judisk identitet då det är genom denna ceremoni som judiska pojkar inlemmas i förbundet med Gud enligt 1 Mos 17:12–14:

”Alla av manligt kön bland er skall omskäras när de är åtta dagar gamla, i släktled efter släktled /…/ Så skall ni ha mitt förbund på er kropp som ett evigt förbund. Men en oomskuren, en av manligt kön som inte har fått förhuden bortskuren, han skall utstötas ur sitt folk: han har brutit mitt förbund.” http://www.svd.se/kultur/understrecket/omskarelsen-fast-forankrad-i-judisk-tradition_6771407.svd

Eftersom både samer och judar tillhör två av fem nationella minoriteter i Sverige, vad är problemet att referera till detta? "De har även en egen religiös, språklig eller kulturell tillhörighet och en vilja att behålla sin identitet." http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/sv/manniska-och-samhalle/nationella-minoriteter/Pages/default.aspx
Citera
2014-12-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
En fråga.
Skulle du definiera norrmän och finnar som egen etnisk folkgrupp?

Och vi gav tillbaks de länder sin nationalitet eftersom de vill känna sig som norrmänn och finnar. INTE som svenskar.
Citera
2014-12-15, 22:44
Medlem
HerrRobots avatar
Citat:
En fråga.

men det förstår du väl att de är egna etniska folkgrupper?
landgränser avgör inte folkslag.

eller tycker du att ester, letter, lituaer, ukrainare, etc är ryssar då de tillhört samma nation?

finns inte kurder enligt dig då de inte har något land?
Citera
2014-12-15, 22:44
Medlem
Skattesmitarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vad gick fel i intervjun från Söders sida?
Han svamlade bara som respons på tydliga och direkta frågor. Som exempelvis frågan "Kan man vara svensk och jude samtidigt" ...
Citera
2014-12-15, 22:45
Medlem
Det tjatas om olika kulturer och grupper i samhället. Nu helt plötsligt existerar inga kulturer eller folkgrupper i världen. Hur ska dess schizofrena vänsterextremister ha det?
Citera
Medlem
safadinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceriksson78
Nu jävlar sjunker sd dit dom hör hemma, under 4% spärren. Alla som bor i Sverige med medborgarskap eller uppehållstillstånd är svenskar. Hur jävla svårt ska det vara att förstå??? Tydligen svårt nog för iq befriade nassar. Leve mångkultur!

Du är inte bara IQ befriad, du är hjärndöd.

Så du menar på fullt allvar att bara för att jag har PUT i Brasilien så är jag Brasilianare??
Citera
Medlem
Codaxs avatar
Min magkänsla säger att Björn Söder inte blir långvarig inom politiken. Det brukar slutligen straffa sig när man gör sig ovän med judarna.

Med all rätt hoppas jag man inom en snar framtid slipper se Björn Söders fula tryne.
Citera
2014-12-15, 22:46
Medlem
Karmans avatar
Citat:
En fråga.
Tycker du att du briljerar nu? Bara för att Sverige styrde över Finland respektive Norge tidigare, så betyder det väl inte att de som bodde i dessa länder var svenskar? Det finns ju massor av sådana exempel i världen och det borde du veta om du har någon form av utbildning, vilket jag med ledning av ditt infantila inlägg betvivlar.

Så ja, självklart är finnar och norrmän etniska grupperingar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Norwegians
http://en.wikipedia.org/wiki/Finns
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in