2014-12-15, 17:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad är språkets viktigaste uppgift: att vara kommunikativt fungerande eller att vara estetiskt tilltalande?
Det är faktiskt ingen självklart fråga från ett humanevolutionsbiologiskt perspektiv. Faktakommunikationen kan mycket väl vara emergent, och inte språkets primära funktion.

Citat:
Sedan kan man alltid fundera över vems skönhetsuppfattning som ska vara styrande.
Mm. Från samma evolutionsbiologiska perspektiv är nog svaret på den frågan Den som du för tillfället vill imponera på eller ställa dig in hos.
Citera
2014-12-15, 17:55
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Jag är så JÄVLA trött på missbrukandet av ordet...

..."missbruket av" inte "missbrukandet" av...

Citera
2014-12-15, 17:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är faktiskt ingen självklart fråga från ett humanevolutionsbiologiskt perspektiv. Faktakommunikationen kan mycket väl vara emergent, och inte språkets primära funktion.

Du menar: inget självklart svar???

Citat:
Mm. Från samma evolutionsbiologiska perspektiv är nog svaret på den frågan Den som du för tillfället vill imponera på eller ställa dig in hos.

Ja, fåfängligheten är ju framgångens kvicksand.
Citera
2014-12-15, 18:26
Medlem
egon2bs avatar
Antecknat:
emergent förmåga = uppdykande evolutionär bieffekt
Lustigt nog kan en emergent förmåga ha legat latent i miljoner år. Tonsinnet kan vara en sådan förmåga, som med talorganet har firat triumfer.

Färgkänslighet för rött är ett annat exempel. Tre sorters tappar passade TV-industrin som hand i handske.
Senast redigerad av egon2b 2014-12-15 kl. 19:01.
Citera
2014-12-15, 18:44
Medlem
Littons avatar
Instämmer.

Om någon säger "Jag ska ta han." så hör jag "Jag ska ta Han.". Och tänker det var ett synnerligen ovanligt namn, Han alltså.

Sorgligt när folk inte kan sitt eget språk. I Norrland är det betydligt mer macho än övriga delar av riket och då kan jag gå anse att det är mer acceptabelt med maskuliniserande av språket. Dock ej sagt att det är uppskattat eller vackert.

Sedan finns det alltid en massa pellejönsar som tycker det är helt ok, och till och med bra med språkförbistring. Men de talar och skriver korrekt på engelska. Jag har faktiskt aldrig hört en vuxen svensk välja fel bland personliga pronomen på engelska.

Till er som skriver "dom". Jojo, om jag uttrycker mig kort, ni jobbar i uppförsbacke.

Lägg sedan till svaga böjningar av verb och disharmonin börjar närma sig fulländning.
Citera
2014-12-15, 19:02
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litton
Instämmer.

Om någon säger "Jag ska ta han." så hör jag "Jag ska ta Han.". Och tänker det var ett synnerligen ovanligt namn, Han alltså.

Sorgligt när folk inte kan sitt eget språk. I Norrland är det betydligt mer macho än övriga delar av riket och då kan jag gå anse att det är mer acceptabelt med maskuliniserande av språket. Dock ej sagt att det är uppskattat eller vackert.

Sedan finns det alltid en massa pellejönsar som tycker det är helt ok, och till och med bra med språkförbistring. Men de talar och skriver korrekt på engelska. Jag har faktiskt aldrig hört en vuxen svensk välja fel bland personliga pronomen på engelska.

Till er som skriver "dom". Jojo, om jag uttrycker mig kort, ni jobbar i uppförsbacke.

Lägg sedan till svaga böjningar av verb och disharmonin börjar närma sig fulländning.

Gott om halmgubbar på lager. Du verkar mena att de som säger "Jag ska ta han" är inkonsekventa sexister på grund av två anklagelser som du just gör.

Antar att du drivs dels av en jämlikhetstanke, dels av en djupt rotad längtan efter att svenskar ska skaffa sig ett lika skitnödigt förhållningssätt till sitt eget språk som dom har till engelskan.
Citera
2014-12-15, 19:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litton

Vad är problemet med svaga verb?
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-12-15 kl. 19:31.
Citera
2014-12-15, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle

- Johan tycker bättre om glass än mig.
- Johan tycker bättre om glass än jag.

Båda är korrekt svenska, men de betyder inte samma sak.

Vad är skillnaden? När jag sökte på nätet så är jag subjektsformen av det personliga pronomen, mig är objektformen. Men betydelse måste väl vara den samma alltså att man hänvisar till sig själv.

Från mitt perspektiv är det ingen skillnad, men att sätta jag där borde inte stämma med svenska grammatikregler?

Man kan ju inte säga, "bordet har målats av vi" man säger ju "bordet har målats av oss"
Citera
2014-12-15, 20:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TabascoXXX
Vad är skillnaden?

- Johan tycker bättre om glass än mig. (Johan tycker om glass mer än han tycker om mig, glass får 5 av 5 medan jag (mig) får 4 av 5) )
- Johan tycker bättre om glass än jag. (Johan tycker om glass mer än jag gör, Johan ger glass 5 av 5 medan jag ger glass 4 av 5)
Citera
2014-12-15, 21:28
Medlem
Littons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Gott om halmgubbar på lager. Du verkar mena att de som säger "Jag ska ta han" är inkonsekventa sexister på grund av två anklagelser som du just gör.

Antar att du drivs dels av en jämlikhetstanke, dels av en djupt rotad längtan efter att svenskar ska skaffa sig ett lika skitnödigt förhållningssätt till sitt eget språk som dom har till engelskan.

Argumentationsfel bemöts ej.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Guilt_by_association

Och ditt förhållningssätt till engelska skiter jag i
Citera
2014-12-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
- Johan tycker bättre om glass än mig. (Johan tycker om glass mer än han tycker om mig, glass får 5 av 5 medan jag (mig) får 4 av 5) )
- Johan tycker bättre om glass än jag. (Johan tycker om glass mer än jag gör, Johan ger glass 5 av 5 medan jag ger glass 4 av 5)

Objektsformen av personligt pronomen innebär att något utsätts eller påverka en handling, vad är handlingen i Johan tycker bättre om glass än mig.
Citera
2014-12-15, 22:19
Medlem
johnlund213s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Norra Småland också. Jag har folk i min närhet som säger "han" i stället för "honom". Däremot hör jag aldrig "hon" i stället för "henne"; var säger man så?

"Det var hon som tog den"

Annars så är hon inte lika attraktivt att använda som han tydligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in