2014-12-15, 20:29
Medlem
Proclaimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Nej, jag säger att svenskt medborgarskap bygger på blodets rätt. Vad gäller svensk etnicitet så är den förbehållen svenskar exklusivt.

Ja, jag tror inte vi kommer längre i vår diskussion, men att svenskt medborgarskap är en sak kan jag hålla med om. Däremot är "svensk etnicitet" och "svenskar" väldigt luddiga begrepp.

Svenskt medborgarskap = Folk som innehar papper på att de är svenska medborgare.

Svensk etnicitet = ??? Nordisk etnicitet skulle jag kunna sträcka mig till, även om folkgruppen samer också bor i norden. Men att en etnicitet skulle begränsas till ett lands gränser går jag inte med på. När Finland var svenskt, var då folket som bodde där av finsk eller svensk etnicitet?
Eller var skåningarna av svensk eller dansk etnicitet när Danmark ägde skåne?

Svensk = ???

Bottomline. Det finns folk som tillhör den Nordiska folkgruppen/rasen eller vad fan man nu vill kalla det. Det finns folk som tillhör andra folkgrupper som existerar ute i världen. Och det finns folk som tillhör båda. Ingen är mer eller mindre värd. De kan kalla sig vadfan de vill så länge de identiferar sig med den nationstillhörigheten.
Citera
2014-12-15, 20:29
Medlem
El Capitanos avatar
Det är verkligen helt vansinnigt allting. Jag är mest förvånad över hur fräckt svensk media kommer undan med det här. SD är för fan det mest pro-judiska partiet som finns i svensk riksdag. Det är bara att läsa hur den israeliska tidningen Jerusalem Post rapporterade om det svenska valresultatet till exempel. Och man SD hade för guds skull israeliska flaggor på sin egen jävla valvaka. Men nu är det tydligen antisemiter enligt svensk pisspress. Det är chockerande låg nivå uppriktigt talat.

De som verkligen ogillar judar är sedan lång tid tillbaka vänsterfolket. Man hatar Israel över allt annat och judar är man mycket skeptiska till i allmänhet. Minns Henrik Arnstads genomtänkta tweet om hur judiska barn är medskyldiga till "dödandet" i Palestina till exempel.
Citera
2014-12-15, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Tror mer folk reagerar på att det är Björn och hans kompisar som definierar vad som är min identitet.

Fast det är vita PK-svenskar som reagerar starkast, av oförklarliga skäl? Kanske dags att ställa frågan till samerna istället?

http://www.expressen.se/gt/kultur/viveca-vi-samer-kallar-oss-inte-svenskar/
Citera
2014-12-15, 20:33
Medlem
Jok3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Kulturer blandas inte, de ersatter varandra eller skapar samhallen vid sidan om. Multikultur ar och forblir ett fatalt misslyckande. Soder talar dock om narionalitet tillhorighet , jag har aldrig trffat en invandra som framst ser SOM svensk. Mina kinesiska vanner ar fodda och uppvuxna I sverige , de skulle saga : klart SOM fan jag ar kines tror du jag vill vara svenne eller.

Jag som bor i Kina , skulle aldrig nagonsin havda att jag ar kines , haha , det skulle vara helt sjukt att havda har nere.

Helt korrekt.

Förövrigt är det ganska talande att media aldrig frågar invandrare i denna diskussion om svenskhetens vara eller icke vara. Eventuellt hittar de någon avtrubbad husneger som stämmer in i kören. Men faktum är att denne inte ens representerar 0,1% av alla invandrare. Är det svenska etablissemanget månne rädda för svaret de skulle få om de vågade fråga mig exempelvis? För innerst inne lär även Löfven och Reinfeldt veta att vi invandrare har våra egna nationaliteter, kulturer och rötter som för all framtid kommer vara överordnat ett eventuellt svenskt medborgarskap. Att inte kunna särskilja nationell tillhörighet och medborgarskap är direkt pinsamt och visar vilken sandlådenivå diskussionen håller.
Citera
2014-12-15, 20:34
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dealbreaker
Fast det är vita PK-svenskar som reagerar starkast, av oförklarliga skäl? Kanske dags att ställa frågan till samerna istället?

http://www.expressen.se/gt/kultur/viveca-vi-samer-kallar-oss-inte-svenskar/
Fast Viveca gör enligt mig samma fel som Björn där. Man kan inte ställe en fråga "till samerna"

En same är en individ.
Citera
2014-12-15, 20:35
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det är verkligen helt vansinnigt allting. Jag är mest förvånad över hur fräckt svensk media kommer undan med det här. SD är för fan det mest pro-judiska partiet som finns i svensk riksdag. Det är bara att läsa hur den israeliska tidningen Jerusalem Post rapporterade om det svenska valresultatet till exempel. Och man SD hade för guds skull israeliska flaggor på sin egen jävla valvaka. Men nu är det tydligen antisemiter enligt svensk pisspress. Det är chockerande låg nivå uppriktigt talat.

De som verkligen ogillar judar är sedan lång tid tillbaka vänsterfolket. Man hatar Israel över allt annat och judar är man mycket skeptiska till i allmänhet. Minns Henrik Arnstads genomtänkta tweet om hur judiska barn är medskyldiga till "dödandet" i Palestina till exempel.

Men nu gällde det ju Björn Söders uttalanden om judar och samer. Det är han personligen som gör sitt bästa för att framstå som antisemit. Och om nu SD är det "mest pro-judiska partiet" som du skriver så verkar snillet Söder ha en annan uppfattning om judar än vad hans parti har...
Senast redigerad av pestloppan 2014-12-15 kl. 20:38.
Citera
2014-12-15, 20:37
Medlem
Citat:

Det är en skillnad mellan att vara pro-israelisk och pro-judisk. Ofta går de hand i hand men inte alltid. Och jag vill nog mena att SD är just pro-israeliska, det passar som handen i handsken med en kulturkonservativ ideologi. Judar i diasporan är ofta kulturradikala.
Citera
2014-12-15, 20:38
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasarely
Läs nästa paragraf i Orrenius artikel också: "– Jag tror inte att man kan det, att tillhöra två nationer på det sättet. Däremot kan ju kurder vara svenska medborgare. Problemet är om det blir för många i Sverige som tillhör andra nationer." Man kan utläsa ganska tydligt ur detta att man måste välja. Antingen judisk eller svensk, kurd eller svensk, osv. Det är alltså binärt, och inte upp till var och en hur de känner sig. En jude eller kurt blir alltså diskvalificerad att kunna bli svensk om han eller hon inte avsäger sig judendom eller kurdiskhet.

Du har nästan rätt, de blir inte ens svenskar även om de skulle avsäga sig judendomen eller kurdiskheten . Etnicitet är medfött, det är ingenting man väljer.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:

Det där är något sionistkåren hittar på för att vänstern stödjer Palestina.
Citera
Medlem
AuJjas avatar
Förr när man pratade med de som kom från Balkan så sade de att de var Jugoslaver, antagligen för att kommunist-Tito trummat in ´budskapet´om det enade landet. När man lärde känna dem bättre så blev de serber, kroater, makedonier eller bosnier, men de var ändå "juggar" med varann och för världen.

Allt det där försvann i ett slag när Jugoslavien föll sönder. Av förklarliga skäl blev det viktigt att tillhöra sitt folk, och nu är de i första hand serber, kroater, makedonier, bosnier, slovener och kosovo-albaner.

Frågar man dessa idag så är de självklart stolta över sitt folk och ursprung, och varför skulle de inte vara det?

Jag är svensk i många generationer från olika delar av Sverige, norrland, småland, skåne osv. Min etnicitet är svensk, i hela världen ses jag som svensk, det är min identitet.

När jag hör på nyheterna att 40 svenskar har varit i Syrien och krigat för ISIS och återvänt blir jag förbannad av flera anledningar:

För det första, jag är svensk och det f-n inte svenskar som krigar för ISIS.
För det andra, dessa jihadister har gjort sitt val och är inte välkomna tillbaka.
För det tredje är det uppenbart att svenskt medborgarskap delas ut allt för lättvindligt och naivt.

Om någon frågar mig idag så är jag stolt över mitt folk och ursprung, och då kan jag helt enkelt inte acceptera att ISIS-krigarna kallas för svenskar.
Senast redigerad av AuJja 2014-12-15 kl. 20:44.
Citera
2014-12-15, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Fast Viveca gör enligt mig samma fel som Björn där. Man kan inte ställe en fråga "till samerna"

En same är en individ.

Sant. Fast med den retoriken går det knappt att generalisera något om någon grupp av människor. Den blir lite snäv, då alla på något vis är olika.

Vad tycker du själv skulle krävas för att du skulle kalla dig spansk, om vi ponerar att du flyttar till Spanien?
Citera
2014-12-15, 20:40
Medlem
JustZlatans avatar
DN färgade Björn Söders ögon blå så att de ska associeras med SVT:s propagandaserie Blå ögon.

(FB) Sverigedemokraterna i media 2 (samlingstråd /mod)

Ytterligare ett bevis på att DN ljuger och förtalar SD och Björn Söder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in