Citat:
Ursprungligen postat av
Vindhler
Nej, jag säger att svenskt medborgarskap bygger på blodets rätt. Vad gäller svensk etnicitet så är den förbehållen svenskar exklusivt.
Ja, jag tror inte vi kommer längre i vår diskussion, men att svenskt medborgarskap är en sak kan jag hålla med om. Däremot är "svensk etnicitet" och "svenskar" väldigt luddiga begrepp.
Svenskt medborgarskap = Folk som innehar papper på att de är svenska medborgare.
Svensk etnicitet = ??? Nordisk etnicitet skulle jag kunna sträcka mig till, även om folkgruppen samer också bor i norden. Men att en etnicitet skulle begränsas till ett lands gränser går jag inte med på. När Finland var svenskt, var då folket som bodde där av finsk eller svensk etnicitet?
Eller var skåningarna av svensk eller dansk etnicitet när Danmark ägde skåne?
Svensk = ???
Bottomline. Det finns folk som tillhör den Nordiska folkgruppen/rasen eller vad fan man nu vill kalla det. Det finns folk som tillhör andra folkgrupper som existerar ute i världen. Och det finns folk som tillhör båda. Ingen är mer eller mindre värd. De kan kalla sig vadfan de vill så länge de identiferar sig med den nationstillhörigheten.