2014-12-15, 02:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shubnigurath.666

Vad i utredningen visar detta? Fram med dom uppgifterna eller sluta tramsa. Kräkas kan man göra av flera olika anledningar, liksom man kan dö på många olika sätt.

Enligt uppgift-ja, uppgifter från en skvallerblaska
Nej, uppgifter som en av de anhöriga fått från en läkare.
Givet att du inte har några andra uppgifter som motsäger det så är det ju bara patetiskt att du försöker framställa dem som felaktiga.

Citat:
Det är faktiskt inte ett jävla dugg oväsentligt att man kollar på vad relevant lagstöd säger i dom aktuella frågorna ser du. Något dy helt uppenbarligen inte besitter den mest grundläggande kunskap i. Grattis
Problemet för dig är 1) Du kan inte regler och lagar utan hittar på lite på vägen. 2) Du har inte en aning som vad som hänt och ha därför inte heller en aning om huruvida poliserna agerat korrekt eller inte .. ändå rapar du försvarstal in absurdum...

Citat:
Nej, men jag vet att det är rättsläkare som fastställer dödsorsak, vilket var vad jag skrev

Du tror uppenbarligen att ett dödsfall( när polisen på något sätt är inblandad i det hela) alltid innebär att någon har gjort sig skyldig till brott( polisen alltså) så vi ska nog inte gå in på vem som tillför mest i denna debatt
Alltid?
Var har jag skrivit det?
Börjar du bli hysterisk och hallucinera nu?

Citat:
Jag har spenderat många år på högre lärosäten än PHS, har läst en hel del juridik. Oavsett vad du jobbat med kan jag säga en sak, den mest grundläggande kunskap i straffrätt behärskar INTE du. Det är så uppenbart. Ska du låtsas att du kunnig får du låtsas bättre än så här.
Vilket alltså inte ger dig kunskap i vad som gäller för polisen, vid ingripande eller bojning.

Och till skillnad från dig har jag faktiskt både grundläggande kunskap och förmåga att tolka text.

Citat:
Du har ingen jävla aning om det var så dödsfallet gick till, du har uppenbarligen inte ens fattat syftet med varför man UTREDER sådana här saker.
Till skillnad från dig så inser jag att det inte föreligger någon "rätt att döda" och att förundersökning om brott inleds för att utreda om och vilket brott som begåtts..

Citat:
Står det något om exakt hur dom lade ned personen, vilken vinkel, åt vilket håll osv osv.nej det gör det inte

Vad säger vittnen, ev misstänkta osv osv.. nej just det det framgår inte heller
Alltså kan du sluta rapa om hur rätt polisen agerat - för du kan inte veta det.

Att han fått kräka i lungorna och ingen hjälp gavs förrän läkare kom på plats talar däremot för minst underlåtenhet i olika delar.

Citat:
Nej, du har av allt att döma INTE i din " yrkesroll" förvärvat någon som helst bildning och erfarenhet av polisiärt arbete, inte ett dugg. För då hade du vetat att det heter " laga befogenhet " och är något som kan läsas i polislagen 10§
Laga befogenhet betyder - vad man med stöd av lagen får göra ... vilket omfattar också annat än våldsanvändning.

Du har också missat att laga befogenhet att använda våld i tjänsteutövning inte betyder vilket våld som helst, hur som helst eller av vilka skäl som helst - utan det är omgärdat med restriktioner, proportionalitetsprincipen är en av dem.

Citat:
Anser man sedan att användande av handbojor är över gränsen för att hålla en person till ordningen så som beskrives i denna artikel är man inte bara okunnig i vad lagen säger utan ganska dum i huvudet också
Nej, du är däremot ganska dum i huvudet som inte inser att när man belagt någon med fängsel så har man ett ansvar för att personen inte dör av felhantering i det läget.

Svamla vidare nu ...
Senast redigerad av micro113 2014-12-15 kl. 02:23.
Citera
2014-12-15, 02:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Varför sitter poliserna oftast på en gärnings man även när denna är bojad!
Dem brukar sitta eller ha knät i ryggen en lång stund tills läkaren kommer. Och vad gör sex poliser dem sitter alla på gärningsmannen. Tydligen har han dött under det skedet som värkar vara vanligt.
Det är väl inte särskilt vanligt att en läkare kommer när polisen bojat någon?

Har det ens framkommit några uppgifter om att sex poliser (eller ens en polis) suttit på honom?
Citera
2014-12-15, 09:30
Bannlyst
Nej jag har aldrig sagt att jag vet vad som har hänt, men jag sitter på samma information som du och följaktligen vet du inte heller, vilket du påstår dig gör.

Jag försvarar ingen, det är DU som sitter och leker allsmäktig och skall spela smart i saker du faktiskt inte har kunskap om, något jag endast motsäger

Det enda jag påstår är

1) uppgifter i en dagstidning, särskilt sådana som är återgivning av vad anhöriga i en( förvisso förståelig) affekt har sagt, inte är bevis.

2) Dödsfall kan inträffa vid polisingripanden fast man följer regelboken till punkt och pricka .

Ska det vara så jävla svårt att fatta

Detta och inget jävla annat har jag påstått. Att du sedan är patetisk nog att hitta på att jag skulle ha sagt en massa saker jag inte gjort( som syns tydligt i tråden fö) stärker bara min tes ytterligare, dvs att vi har att göra med en korkad, lågutbildad, bitter och misslyckad väktare här

Jag har inte ens tolkat någon lagtext, det är enkla och konkreta fakta vad utrycket " anledning att anta " betyder i hänseende av misstankegrad.

Behärskar man inte ens den vetskapen och tror att en inledning av en FU är någon stark bevisning, eller ens bevisning öht, så skall man nog passa sig jävligt noga för att påpeka vad andra kan och inte kan om lagen.

Du vet inte ett skit om vad jag har för kunskap om bojning men en sak är säker för alla som läser denna tråd. Det är inte jag som misslyckas med att ens tolka den mest grundläggande lagtext

Om dom gjort fel i den biten vet varken du eller jag. Sitter du inte på någon som helst info om vad vittnen och inblandade poliser har sagt så vet du faktiskt inte ett skit om hur dom lagt honom, när, vart osv osv.

Sen har jag heller inte påstått att man får " döda folk" med hänvisning till våld i laga befogenhet, dock är det inga som helst konstigheter att lägga hand och fotfängsel på en person som beter sig som killen enligt beskrivningen i aktuell artikel har gjort

En bojad person lägger man på sidan/på magen om man vill undvika att dom kräks och sätter i halsen. Bojor lägger man på så att dom båda handryggarna vilar emot varandra( håll händerna bakom ryggen och prova att hålla insidan av underarmarna mor varandra jämfört med utsidorna så märker man att man får betydligt svårare att andas vid det förstnämnda). Inte svårt alltså, men då är jag en person med erfarenhet av högre och lite mer avancerade studier så att förvärva dylik kunskap är ingen herkulesuppgift för mig som det tycks vara för andra
Senast redigerad av Shubnigurath.666 2014-12-15 kl. 09:37.
Citera
2014-12-15, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är väl inte särskilt vanligt att en läkare kommer när polisen bojat någon?

Har det ens framkommit några uppgifter om att sex poliser (eller ens en polis) suttit på honom?

Polisens användning av handfängsel tar, fram till den 1/1-15, sitt avstamp i Häkteslagen.

HL kap.4

Citat:
10 § En intagen får beläggas med fängsel
1. vid förflyttning inom förvaringslokalen och vid transport eller annan vistelse utanför lokalen, om det är nödvändigt av säkerhetsskäl, eller
2. om han eller hon uppträder våldsamt och det är absolut nödvändigt med hänsyn till den intagnes egen eller någon annans säkerhet till liv eller hälsa.
En läkare ska så snart som möjligt undersöka en intagen som belagts med fängsel enligt första stycket 2.
Senast redigerad av Thyrsos2 2014-12-15 kl. 12:45.
Citera
2014-12-15, 17:23
Bannlyst
"Händelsen kommer också att utredas av landstinget som även ska lex Maria-anmäla den till Inspektionen för vård och omsorg."
Citera
2014-12-15, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PAC12
"Händelsen kommer också att utredas av landstinget som även ska lex Maria-anmäla den till Inspektionen för vård och omsorg."

Bra. Ju mer det utreds desto bättre. Men hoppas på att få någon ordentlig psykvård i det här landet som vi hade förr( då dom gamla hederliga dårhusen fanns så dessa människor kunde stå under tillsyn på mer regelbunden basis) är nog att hoppas på för mycket
Citera
2014-12-15, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noox
Så snuten dödar folk under ingripande, ganska universalt problem helt enkelt.

Min gissning är att ett par snutar brottar ner en ganska sjuk kille och mördar han, och sen ska dom utreda i hemlighet tills alla andra glömt det.

Jag känner killen mycket väl, Han var en högutbildat(civilingenjör) kille och hade topp jobb(chef) på ABB så jag tror icke han är en brottsling, jag känner till att han hade bipolära sjukdom länge.

Han har tydligen sagt till sin närmaste om jag blir sjuk lämna mig på pysk-avdelningen så att jag inte skadar någon....för övrigt han är en trevlig och snäll kille, det klart att man blir så aggressiv pga detta sjukdomen det måste polisen och personalen känna till.
Citera
2014-12-15, 20:12
Bannlyst
Citat:
Bra. Ju mer det utreds desto bättre. Men hoppas på att få någon ordentlig psykvård i det här landet som vi hade förr( då dom gamla hederliga dårhusen fanns så dessa människor kunde stå under tillsyn på mer regelbunden basis) är nog att hoppas på för mycket

Du kanske borde hålla din subjektiva uppfattningar för dig själv, att spekulera och utmåla den avlidna som en "dåre" är väldigt långsökt.
Citera
2014-12-15, 21:27
Medlem
Det är fullständigt irrelevant om han var högutbildad, lågutbildad, kriminellt belastad eller inte.

Skandalen ligger i att han sökte hjälp och samhället gick in och sa att dom är bättre rustade att ta ansvar för hans liv än vad han själv var och sen slutar det så här.

Med facit i hand kanske hans omgivningen rett ut situationen bättre på egen hand.

Åter igen 6 poliser måste kunna hantera 60kg människa (10kg/person), dessutom uppbackade av en organisation/personal som har som enda uppgift att hantera människor i den här situationen, utan att folk ska behöva sätta livet till.
Citera
2014-12-15, 21:33
Bannlyst
Citat:
Du kanske borde hålla din subjektiva uppfattningar för dig själv, att spekulera och utmåla den avlidna som en "dåre" är väldigt långsökt.

Du menar att det är ett friskhetstecken att löpa amok med ett rakblad

Jag utmålar honom inte som ett jävla skit, jag bara konstaterar att om vi hade en sjukvård med lite stake i så hade detta aldrig hänt. Det är ju liksom inte helt utan anledning som att sådana här händelser ökat lavinartat sen alla dom där mentalsjukhusen lades ned, den sk " psykvårdsreformen"

En del människor kan inte, skall inte, och mår inte ens själva bra av att vara lösa och ledig och då skall tvångsvård tillgripas

Hade denna människa omhändertagits på ett tidigare stadium, tvångsmedicinerats och placerats i en madrasserad cell med dubbla lås så hade man haft kontroll på honom. Som på den gamla goda tiden.

Men idag så skall ju så gott som all vård vara frivillig, och tvångsvård döms man bara till när man i princip begått en massa bestialiska brott. Mer möjligheter för samhället att tvångsvårda tidigare, och mera resolut.
Senast redigerad av Shubnigurath.666 2014-12-15 kl. 21:36.
Citera
2014-12-15, 21:38
Medlem
Citat:

En del människor kan inte, skall inte, och mår inte ens själva bra av att vara lösa och ledig och då skall tvångsvård tillgripas
.

Det var ju just tvångsvården han dog av.
Citera
2014-12-15, 22:03
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Han var ju psykiskt sjuk enligt de uppgifter som finns och dåre är ju bara ett annat ord för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in