Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Att FU inleds innebär att det inte alls är klockrent att de följt regelverket - vilket du försöker hävda.
Det finns en misstanke om brott - inte en misstanke/utgångspunkt att allt gått rätt till.
Faktiskt tvärtom - att en människa dör till följd av ett ingripande ger starka indikationer på att allt inte gått rätt till.
Är du ett troll eller rentutav något slags virus skapat för att reta upp andra användare? Verkar som det?
Jag har inte ens varit närheten av att påstå det du säger. Jag har påstått att inledande av en FU inte säger mycket, i det närmaste ingenting.
Står klart och tydligt i RB 23:1 att misstankegraden som krävs är " anledning att anta", står svart på vitt. Det måste tom även du kunna se?
Nej att en människa dör under ett ingripande ger inte alls så starka indikationer då människor i många fall även dött i situationer där våld inte ens varit inblandat.
Att det sedan
KAN vara ett felaktigt eller rentutav brottsligt agerande bakom är en annan sak.
Citat:
Nej, det krävs inte någon misstänkt för att utreda brott under allmänt åtal - däremot krävs att handlingen faktiskt kan utgöra ett brott som faller under allmänt åtal.
Det är där du går fel i din tankegång när du försöker skrika dig hes om hur "rätt" polisen faktiskt har.
Även om man nu är en bitter väktare som aldrig kom in på PHS så skall det väl inte vara så svårt att läsa och ta till sig en enkel jävla text. Skriker mig inte hes ett jävla skit konstaterar bara att det krävs i princip
INGENTING för att en FU skall inledas. Står klart och tydligt i lagen.
Att en handling KAN utgöra ett brott är ljusår från att brott skall vara styrkt och väldigt långt ifrån att man har stark bevisning för någon skuld också.
Det skrivs hos polisen anmälningar på rent strunt, varje dag, just pga att det som någon virrpelle anmäler " kan" vara ett brott
Citat:
Vet du att inga tvångsåtgärder använts?
När locket läggs på och tillsluts hermetiskt så handlar det inte om att skydda utredningen - det handlar om att de lärt sig att uttalanden för att skydda polisen kan slå tillbaka rejält.
Jo det råder förundersökningssekretess. Nu verkar ju du inte vara förmögen att ta åt dig fakta utan sätter mera din tilltro till artiklar i en skvallerblaska men iaf.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090400.htm
Citat:
Sekretess gäller för uppgift som hänför sig till förundersökning i brottmål eller till angelägenhet som avser användning av tvångsmedel i sådant mål eller i annan verksamhet för att förebygga brott, om det kan antas att syftet med beslutade eller förutsedda åtgärder motverkas eller den framtida verksamheten skadas om uppgiften röjs.
Nej jag vet inte,men vi
VET att där inte står om någon skälig misstanke. Vi
VET att där inte står att man har någon specifik misstänkt. Håller man sig till den lägre misstankegraden så gäller ju den alla ´poliser som ens var på plats.
Har man ingen skälig misstanke finns inga möjligheter till tvångsmedel ser du.
Citat:
Jag förstår - och alla andra också - att du in absurdum går in i trådar och gapar dig hes i vad du tror skulle vara något stöd för polisen. När ditt gastande och dina försök att låtsas att du dels vet vad som hänt dels kan tolka regelverk korrekt snarare är kontraproduktivt.
Jag har inte påstått att jag vet vad som hänt. Det har
DU gjort och jag har påpekat att det är av en anledning man faktiskt utreder händelsen. Det är av en anledning dom som jobbar med detta har lite mer utbildning än en bitter väktare som är allmänt bitter på rättsväsendet för att hon inte kom in på PHS
Vad exakt var det inte som gick in där jag klart och tydligt redogjorde vad respektive misstankegrad innebär?
Vad exakt var det du inte begrep när jag klart och tydligt redogjorde för att " anledning att anta" är en mycket låg misstankegrad, i det närmaste en gissning.
Jag håller mig till vad vi vet. Det är att FU inletts och för att inleda en sådan krävs i princip ingenting med anledningen av att det krävs såpass låg misstankegrad. Du kan fråga vilken som helst polis eller annan juridiska kunnig om detta
Citat:
Omöjligen kan ha vetskap om?
Det är en uppgift som getts till anhöriga av behandlande läkare -- tror du verkligen inte läkaren har kompetens att avgöra om en person kräkts och om kräket gått ner i lungorna/kvävt vederbörande etc
Oj, tunga vetenskapliga källor vi kommer med här, artiklar i aftonbladet
Läkare har definitivt den kompetensen, misslyckade väktare som är bittra, inte kan lagen och som länkar till artiklar i
AFTONBLADET som källor har det uppenbarligen
INTE
Citat:
Vad man kan säga är att du har inga som helst belägg för att säga att insatsen varit korrekt - och dina loskor mot svensk polis om att de minsann inte är tuffa nog berättar att du inte heller är så insatt i regelverket som du vill göra gällande..
Har aldrig påstått mig ha belägg för något, det jag säger är att människor faktiskt kan dö, och att dödsfall kan ske utan att något brott ha inträffat. Oavsett om poliser är inblandade eller inte. Det som för dig och många andra tydligen verkar vara en omöjlighet
Citat:
Och .. när man bojat en person så har man en skyldighet att se till att personen inte ligger på ett sådant sätt att andnings/hjärtstillestånd uppstår av felaktig hantering - eller att personen kvävs i sina egna spyor/av sin egen tunga etc..
Det är så det kan ha gått till, men att det kan ha gått till så betyder inte att det är bevisat. Vilket är vad som krävs ser du.
Du är inte rättsläkare, har inte skuggan av kompetens att bedöma detta och sitter inte på utredningsdetaljer för att kunna avgöra att det var så det gick till. Så enkelt är det med den saken
Citat:
Tjänstefel är ingångsläget i det här fallet.
En anmälan om detta är upprättad. En FU är inledd, det vet vi. Vi vet också att det inte säger särskilt mycket, så enkelt är det med den saken.