2014-12-15, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Så länge han inte ser henne som svensk har jag inga som helst problem med att hon inte ser honom som sin talman.
Hon gick upp i talarstolen när han gav henne ordet. Då gick det tydligen bra att se honom som talman.
Citera
2014-12-15, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det du inte begriper är att Söder tar sig rätten att betrakta Dinamarca som ickesvensk hon är enligt honom medlem av någon annan nation; Chilensk, latinsk, indiansk eller något annat. Vet inte riktigt hur han definierar nationstillhörighet.

Uppenbarligen har inte Söder förstått talmansrollen när han dömmer ut riksdagsledamöter och väljare som icke-svenskar

Vet du ens skillnad på etnicitet och medborgarskap?
Citera
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romang67
Svammel
Varför svarar du inte på frågan istället svamla vidare om saker som är off-topic?
Vad gjorde Dinamarca för fel?
Citat:
Så du förstår verkligen inte varför det är negativt att Dinamarca anser sig stå över Söder i hans roll som talman?
Jag påstår att hon inte ens har försökt ställa sig över Söder, däremot har jag aldrig försvarat hennes agerande.
Citat:
Att Dinamarca anser att hon inte behöver lyssna på personen som innehar Sveriges näst högsta embete
Förstår du verkligen vad talmannens roll är?
...Sist jag kollade var det Urban Ahlin som var talman och innehar Sverige näst högsta ämbete. Är du säker på att du överhuvudtaget förstått vem som är Sveriges talman?
Citera
Medlem
Praxis bryts hit och dit. Svensk politik börjar bli likt ett stort jävla dagis.
Citera
Medlem
Romang67s avatar
Citat:
Det du inte begriper är att Söder tar sig rätten att betrakta Dinamarca som ickesvensk hon är enligt honom medlem av någon annan nation; Chilensk, latinsk, indiansk eller något annat. Vet inte riktigt hur han definierar nationstillhörighet.

Uppenbarligen har inte Söder förstått talmansrollen när han dömmer ut riksdagsledamöter och väljare som icke-svenskar
Jo, jag begriper det. Jag begriper även i vilken roll Söder kommenterar det, vilket du inte gör.

Det spelar ingen roll vad Söder gör i sin roll som riksdagsledamot. När han sitter som talman så ska han lyssnas på, då det annars inte finns någon auktoritet i riksdagen.

OM Söder börjar kommentera politiskt i sin roll som talman så bör han fråntas embetet. Men så har inte skett.
Citera
2014-12-15, 17:22
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Har Söder i egenskap av talman dömt ut nån som icke-svensk?
Söder har i egenskap av person dömt ut t.ex Dinamarca som ickesvensk eller menar du att hans åsikter varierar beroende på var han befinner sig
Citera
2014-12-15, 17:23
Medlem
tlcswes avatar
Någon som kan förklara vad en talmans roll är?
Är dem typ som vår kung, ingen vet vad man ska med han till, men han skall finnas där för tradition.
Citera
2014-12-15, 17:24
Medlem
Romang67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Varför svarar du inte på frågan istället svamla vidare om saker som är off-topic?
Vad gjorde Dinamarca för fel?

Jag påstår att hon inte ens har försökt ställa sig över Söder, däremot har jag aldrig försvarat hennes agerande.

...Sist jag kollade var det Urban Ahlin som var talman och innehar Sverige näst högsta ämbete. Är du säker på att du överhuvudtaget förstått vem som är Sveriges talman?
Besvara mina frågor. Jag har förklarat vad Dinamarca gjorde för fel.

Att du försöker kasta det jag säger åt sidan genom att kalla det svammel gör bara att du bevisar dig vara usel på att argumentera. Det gör inte att du har rätt.
Citera
2014-12-15, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Någon som kan förklara vad en talmans roll är?
Är dem typ som vår kung, ingen vet vad man ska med han till, men han skall finnas där för tradition.
Det är en bra förklaring här: http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Talmannen/Talmannens-uppdrag/I-kammaren/
Citera
2014-12-15, 17:25
Medlem
Romang67s avatar
Citat:
Söder har i egenskap av person dömt ut t.ex Dinamarca som ickesvensk eller menar du att hans åsikter varierar beroende på var han befinner sig
Hans ROLL varierar beroende på var han befinner sig.

I hans roll som talman så ska han vara politiskt obunden. Det har Söder förstått, men inte Dinamarca.
Citera
2014-12-15, 17:25
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Han har väl inte misskött sitt talmansuppdrag, till skillnad från riksdagsledamoten Rossana som inte klarar av att anpassa sig till demokratins spelregler.
Citera
2014-12-15, 17:26
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Så...vad gjorde Dinamarca för fel?

Oj, nytt rekord i offerkofta? Vilken del känner du att Dinamarca gjorde sig skyldig till?

Riksdagen är Sveriges högsta beslutande församling som stiftar våra lagar. Givetvis ställs det högre krav på vett och etikett där än i andra sammanhang, vilket RD kanske inte är van med.

Här är en beskrivning av talmannens uppgifter i kammaren:

"Det är talmannen som kallar till och leder sammanträdena i kammaren. De vice talmännen avlöser talmannen som ordförande. Sittande talman har bland annat ansvar för att ordningen upprätthålls i kammaren.

Inför sammanträdena gör talmannen, med stöd av riksdagsförvaltningens kammarkansli, en föredragningslista och beslutar i vilken ordning ärendena ska tas upp. Dessutom bestäms ordningen mellan de talare som har anmält sig i förväg.

Ett riksdagsparti kan begära att det anordnas en kammardebatt om ett aktuellt ämne eller annan fråga av särskild vikt. Det är talmannen som efter samråd med partiernas gruppledare beslutar om en sådan debatt ska hållas.
Talmannen ger ordet

Under ett sammanträde i kammaren ger talmannen ordet till de olika talarna och håller reda på hur länge de talar. De som begär ordet under själva debatten får tala i den ordning de anmäler sig.

Vid en omröstning meddelar talmannen hur rösterna har fördelat sig och bekräftar beslutet med ett klubbslag.

Under sammanträdena turas talmannen och de vice talmännen om att sitta ordförande. Oftast tjänstgör de som ordförande två timmar i taget. Den som sitter ordförande får inte yttra sig i sakfrågan. De vice talmännen har dock, till skillnad från talmannen, rösträtt då ärendet avgörs och medverkar i övrigt i riksdagsarbetet på samma villkor som andra ledamöter."

Givetvis måste talmannen visas respekt i alla detaljer, om man inte vill fula ut sig från demokratiska sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in