Citat:
Haha, brist på respekt mot demokratin? Vad är det med demokratin hon äventyrar?
Hon bryter mot praxis lite ja men det verkar ju funka bra att göra när det passar SD.
Jag tycker hela tråden är full med tjutfärdiga Sd-sympatisörer men jag har kanske sett fel....
Tycker hon verkar ha lyckats reta upp mycket löst folk hur som helst.
Hon bryter mot praxis lite ja men det verkar ju funka bra att göra när det passar SD.
Jag tycker hela tråden är full med tjutfärdiga Sd-sympatisörer men jag har kanske sett fel....
Tycker hon verkar ha lyckats reta upp mycket löst folk hur som helst.
Björn Söder innehar av och an ämbetet talman i Sveriges folkvalda församling, det är detta ämbete och symbol för demokratin som Dinamarca trotsar och förlöjligar genom sitt agerande. Ja, det finns anledning att kritisera det, hon spottar på mig och alla andra i det här landet som står upp för demokrati och allas rätt att bemötas med respekt i sin ämbetsutövning.
Om Dinamarca bespottar och trotsar Björns Söder vid de tillfällen som han inte är ämbetsman är det en helt annan sak och helt i sin ordning i det politiska tjyv och rackarspelet. Om Dinamarca inte förstår skillnaden på politiker och ämbetsmän och dess olika roller i en demokrati bör hon inte sitta i en folkvald församling, det är ett hån mot alla dem som värnar vårt demokratiska statsskick.
Angående praxisargumentet så är det löjligt, det kan förklaras med samma princip som ovan. Det finns en praxis när det kommer till att utse riksdagens talmän, förmodligen av demokratiska skäl. Talmansfrågan är väsensskild ifrån budgetomröstningar som är en del av det politiska maktspelet. Förstår man inte den här skillnaden är man troligen urbota korkad eller född i Chile.