2014-12-20, 12:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Haha, brist på respekt mot demokratin? Vad är det med demokratin hon äventyrar?
Hon bryter mot praxis lite ja men det verkar ju funka bra att göra när det passar SD.
Jag tycker hela tråden är full med tjutfärdiga Sd-sympatisörer men jag har kanske sett fel....
Tycker hon verkar ha lyckats reta upp mycket löst folk hur som helst.

Björn Söder innehar av och an ämbetet talman i Sveriges folkvalda församling, det är detta ämbete och symbol för demokratin som Dinamarca trotsar och förlöjligar genom sitt agerande. Ja, det finns anledning att kritisera det, hon spottar på mig och alla andra i det här landet som står upp för demokrati och allas rätt att bemötas med respekt i sin ämbetsutövning.

Om Dinamarca bespottar och trotsar Björns Söder vid de tillfällen som han inte är ämbetsman är det en helt annan sak och helt i sin ordning i det politiska tjyv och rackarspelet. Om Dinamarca inte förstår skillnaden på politiker och ämbetsmän och dess olika roller i en demokrati bör hon inte sitta i en folkvald församling, det är ett hån mot alla dem som värnar vårt demokratiska statsskick.

Angående praxisargumentet så är det löjligt, det kan förklaras med samma princip som ovan. Det finns en praxis när det kommer till att utse riksdagens talmän, förmodligen av demokratiska skäl. Talmansfrågan är väsensskild ifrån budgetomröstningar som är en del av det politiska maktspelet. Förstår man inte den här skillnaden är man troligen urbota korkad eller född i Chile.
Citera
2014-12-20, 13:25
Medlem
arakas avatar
angående Debatt (SVT), kolla in Dinamarcas min när Stig Larsson har sagt sitt, obetalbar. Glappkäften hade inte mycket att säga efter det inlägget. 15.38 http://www.svtplay.se/debatt
Snacka om att ge ordet plakatpolitik ett ansikte.
Senast redigerad av araka 2014-12-20 kl. 13:30.
Citera
2014-12-20, 13:27
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
angående Debatt (SVT), kolla in Dinamarcas min när Stig Larsson har sagt sitt, obetalbar. Glappkäften hade inte mycket att säga efter det inlägget.
Tyckte det var lite pinsamt det han sa, jag är SDare men förstod inte riktigt vad han menade med tankens horor hit och dit. Vad ska man egentligen svara?
Citera
2014-12-20, 13:35
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Tyckte det var lite pinsamt det han sa, jag är SDare men förstod inte riktigt vad han menade med tankens horor hit och dit. Vad ska man egentligen svara?
istället för de vanliga flosklerna skulle hon lägga fram konkreta budskap om hur sverige med sin extrema arbetsmarknads/bidragspolitik ska kunna kombineras med världens mest generösa och extrema invandringspolitik. Vi snackar om MINST 100.000 nya medborgare från U-länder som syrien och somalia varje år under överskådlig framtid. Hur ska de kunna försörja sig på arbete när trösklarna till arbetsmarknaden och kraven på arbetskraften är så höga? Undrar om svensson har tänkt igenom resultatet av den politiken? Dessutom, om 50 år kommer vita att vara i minoritet i Sverige, är det önskvärt om man betänker vad den arabiska och afrikanska mentaliteten har gjort för de regionernas samhällen?
Senast redigerad av araka 2014-12-20 kl. 13:43.
Citera
2014-12-20, 13:42
Medlem
Doktordonkas avatar
Rossana, hjältinna!
Nånstans måste man ändå se att det är en konsekvens av hur SD agerar, lite som man bäddar får man ligga.
Citera
2014-12-20, 13:49
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
istället för de vanliga flosklerna skulle hon lägga fram konkreta budskap om hur sverige med sin extrema arbetsmarknads/bidragspolitik ska kunna kombineras med världens mest generösa och extrema invandringspolitik. Vi snackar om MINST 100.000 nya medborgare från U-länder som syrien och somalia varje år under överskådlig framtid. Hur ska de kunna försörja sig på arbete när trösklarna till arbetsmarknaden och kraven på arbetskraften är så höga? Undrar om svensson har tänkt igenom resultatet av den politiken? Dessutom, om 50 år kommer vita att vara i minoritet i Sverige, är det önskvärt om man betänker vad den arabiska och afrikanska mentaliteten har gjort för de regionernas samhällen?
Ja men det är ju en självklarhet, Rossana är ett direkt skämt och hycklare som gärna åker taxi och tar flyget till jobbet för skattebetalarnas pengar, men just Stigs uttalande om horeri förstod jag inte riktigt poängen bakom...
Citera
2014-12-20, 14:38
Medlem
En annan anledning till hennes agerande, förutom deras helt olika politiska åsikter, är att hon har blivit hjärntvättad till en feminist, så hon gillar inte att en man har makt över henne.
Citera
2014-12-20, 14:41
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Rossana, hjältinna!
Nånstans måste man ändå se att det är en konsekvens av hur SD agerar, lite som man bäddar får man ligga.

Jag tycker att allas lika värde är viktigt. Rossana Dinamarcas uppträdande var diskriminerande. Det är ju uppenbart att hon inte delar mina värderingar att alla människor har lika värde. Så berätta för mig nu. Om Rosanna bäddar sin säng med att vara en barnslig med framför allt en diskriminerande människa... vilka konsekvenser av hennes agerande vore lämpligt enligt dig? Jag kanske kan låta trycka upp en t-shirt där det står "Vänsterpartiet = diskriminerare!". Det vore ju att ta ställning mot den diskriminerande inställning som Rossana uppnebart har och eftersom Rossana är sådan och eftersom hon är med i V så måste det enligt samma logik betyda att alla i V är diskriminerare. Vad mer kan jag göra? Gå fram till henne och säga: -"Du är inte min riksdagsledamot!". Det känns som att det är dags att alla andra partier sätter ned foten och ser till så att inte V får någon som helst inflytande i politiken. Ett parti som tydligt diskriminerar en viss grupp människor måste vi alla ta avstånd ifrån.

Eftersom du anser att Rossana är en hjältinna så känns det nära att tro att även du är en diskriminerande person som anser att vissa andra grupper av människor har lägre värde än du.
Citera
2014-12-20, 14:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Rossana, hjältinna!

Men för i helvete, fatta nån jävla gång, talmannen är ett ämbete, Dinamarca borde veta hut och inte angripa statsskickets komponenter, chilenskan får gärna hoppa på SD men fan inte riksdagens ordförande i egenskap av just opolitisk ordförande.
Citera
2014-12-20, 15:35
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
talmannen är ett ämbete, Dinamarca borde veta hut
Jag tycker det var roligt gjort. Det behövs tydliga tag mot sd så de fattar var de hör hemma och var vi inte vill ha dem. Med alla pajaserier sd stått för så blir det ju bara en kraftfull markering från Dinamarca om vad folk tycker om dem. En clown kommer aldrig att bli min talman och det var just det Dinamarca markerade.
Citera
2014-12-20, 16:18
Medlem
WenJiabaos avatar
Citat:
Jag tycker det var roligt gjort. Det behövs tydliga tag mot sd så de fattar var de hör hemma och var vi inte vill ha dem. Med alla pajaserier sd stått för så blir det ju bara en kraftfull markering från Dinamarca om vad folk tycker om dem. En clown kommer aldrig att bli min talman och det var just det Dinamarca markerade.

Så om jag tycker Löfven är en clown kan jag strunta i allt som regeringen bestämmer inklusive vägtrafikförordningen? Du kanske är anarkist eller tycker du att det är förbehållet vissa människor att strunta i lagar och regler medan andra ska följa dem?
Oavsett vad hon tycker om SD och Björn Söder så ska hon som riksdagsledamot respektera talmansämbetet under debatter i kammaren. Om alla markerade hit och dit så dröjer det inte länge innan samhället faller ihop.
Citera
2014-12-20, 16:43
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
En vänstermupp kommer aldrig att bli min regering. Aldrig heller en miljötaliban. Jag ska i konsekvensens namn hädanefter inte följa ett enda påbud, förordning eller lag som jag personligen inte tycker känns rätt eller stämmer med mina egna grundvärderingar. No taxation without representation blir det också! Ansöka om e-skattsedel och bara skita i att betala in!

SD kan mycket väl nå 20% i mars. Det vill säga dubbelt så mycket som V och MP tillsammans och kanske rent av ryms även ett mindre alliansparti också där inne... Hur känns det, din papphatt, att var femte väljare tycker det kan vara nog nu med asylfifflare och tiggare?

Höjden av lycka vore om V åker ut, men det lär väl inte hända nu när alla de värsta extremisterna och samhällsomstörtarna återvänder från genusnazisterna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in