Citat:
Fast nu är ju frågan om man kan vara 100 procent kurd och samtidigt 100 procent svensk. Låt mig förklara. För några år sedan läste jag Chinua Achebes Things fall apart som beskriver mötet mellan den västerländska kristendomen och gamla seder i Nigeria. I en sekvens i boken beskrivs hur ett byråd handskas med ett mord. Mördarens familj får valet mellan att antingen avrätta mördaren (dvs sin egen släkting) eller ge ersättning i form av någon annan i släkten. De väljer det senare alternativet och en ung flicka ges i pant för den mördade.Fast detta svar som du väljer att ignorera visar att han ej tycker att judar och samer kan vara svenskar:
3: Komikern Soran Ismail brukar säga att han är 100 procent svensk och 100 procent kurd. Kan man inte vara det?
– Jag tror inte att man kan det, att tillhöra två nationer på det sättet. Däremot kan ju kurder vara svenska medborgare. Problemet är om det blir för många i Sverige som tillhör andra nationer.
3: Komikern Soran Ismail brukar säga att han är 100 procent svensk och 100 procent kurd. Kan man inte vara det?
– Jag tror inte att man kan det, att tillhöra två nationer på det sättet. Däremot kan ju kurder vara svenska medborgare. Problemet är om det blir för många i Sverige som tillhör andra nationer.
Vad jag vill påvisa är hur två olika kultursystem möts, dels det västerländska där individen anses som ansvarig för sina handlingar, dels den nigerianska där individen anses som en integrerad del av släkten och släkten är ansvarig för individers handlingar.
Som kulturellt svensk förväntas man ansluta till det första tankesättet, som kulturellt nigerian (på den tiden) förväntas man ansluta till det andra. Frågan är nu om det går att kombinera dessa två tankesätt. Svaret torde vara ett klart nej, det handlar om två inkompatibla system. Däremot är det givetvis möjligt att kombinera delar av dessa identiteter, men att säga "100 procent av detta och 100 procent av detta" kan innebära problem.
Sedan går det givetvis att påstå att "för mig inbegriper kultur A inte fenomen B". Men då hamnar vi i en situation där ingenting betyder någonting. Demokrati kan betyda diktatur. För vem är DU att bestämma att demokrati ska inbegripa fria val? En våldtäkt är egentligen vanligt sex. För vem är DU att bestämma att fysiskt våld inte kan ingå som en vital del i sex. Och en pizza kan vara kålsoppa. För vem är DU att bestämma att pizza ska vara på ett visst sätt. Men då blir alla diskussioner med några former av gråskala meningslösa.
Senast redigerad av hakro807 2014-12-15 kl. 13:44.
Senast redigerad av hakro807 2014-12-15 kl. 13:44.