2014-12-15, 13:35
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Fast detta svar som du väljer att ignorera visar att han ej tycker att judar och samer kan vara svenskar:
3: Komikern Soran Ismail brukar säga att han är 100 procent svensk och 100 procent kurd. Kan man inte vara det?

– Jag tror inte att man kan det, att tillhöra två nationer på det sättet. Däremot kan ju kurder vara svenska medborgare. Problemet är om det blir för många i Sverige som tillhör andra nationer.
Fast nu är ju frågan om man kan vara 100 procent kurd och samtidigt 100 procent svensk. Låt mig förklara. För några år sedan läste jag Chinua Achebes Things fall apart som beskriver mötet mellan den västerländska kristendomen och gamla seder i Nigeria. I en sekvens i boken beskrivs hur ett byråd handskas med ett mord. Mördarens familj får valet mellan att antingen avrätta mördaren (dvs sin egen släkting) eller ge ersättning i form av någon annan i släkten. De väljer det senare alternativet och en ung flicka ges i pant för den mördade.

Vad jag vill påvisa är hur två olika kultursystem möts, dels det västerländska där individen anses som ansvarig för sina handlingar, dels den nigerianska där individen anses som en integrerad del av släkten och släkten är ansvarig för individers handlingar.

Som kulturellt svensk förväntas man ansluta till det första tankesättet, som kulturellt nigerian (på den tiden) förväntas man ansluta till det andra. Frågan är nu om det går att kombinera dessa två tankesätt. Svaret torde vara ett klart nej, det handlar om två inkompatibla system. Däremot är det givetvis möjligt att kombinera delar av dessa identiteter, men att säga "100 procent av detta och 100 procent av detta" kan innebära problem.

Sedan går det givetvis att påstå att "för mig inbegriper kultur A inte fenomen B". Men då hamnar vi i en situation där ingenting betyder någonting. Demokrati kan betyda diktatur. För vem är DU att bestämma att demokrati ska inbegripa fria val? En våldtäkt är egentligen vanligt sex. För vem är DU att bestämma att fysiskt våld inte kan ingå som en vital del i sex. Och en pizza kan vara kålsoppa. För vem är DU att bestämma att pizza ska vara på ett visst sätt. Men då blir alla diskussioner med några former av gråskala meningslösa.
Senast redigerad av hakro807 2014-12-15 kl. 13:44.
Citera
2014-12-15, 13:41
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrRobot
men är ni helt retarderade eller?

man är såklart en svensk jude.

ett folkslag har gemensam historia, språk och kultur.

svenska judar har två historier, två språk och två kulturer – därför är de inte bara svenskar utan svenska judar.

exakt vad är konstigt med det?
Svensk-judar är alltså inte svenskar? De är svensk-judar. Var det inte just det Söder sa?
Citera
2014-12-15, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Kan du vara så vänlig och definiera vem som är Svensk.

Det beror på hur du menar.
Vem som är rent genetiskt svensk i vetenskaplig bemärkelse är inget för en lekman som mig att bedöma.
Men rent generellt så ska man ha två svenska föräldrar för att bli helsvensk(dessa måste ju då i sin tur naturligtvis också ha svenska föräldrar).
Måste man fråga "är h*n svensk?" om en person som uppenbarligen inte är svensk, så är denne troligen inte svensk

Rent politiskt så handlar ju "svenskhet" bara om medborgarskap och det är ju en helt annan fråga.

Ett som är säkert dock är att dessa frågor aldrig var några problem innan massinvandringen började.
Därför brukar jag säga att rötter innan den började någon gång tidigt 70-tal betyder att man är svensk.

Citat:
Kultur och Språk historiskt så är Svenskar, Danskar och Norrmän enbart större dialekter mellan varandra då vi alla är Nordmän, den kulltueralla skillnaden mellan Svenskar, Norrmän och Danskar började någon gång på 900-talet men det är i förstahand en språklig skillnad då våra kulturella traditioner är antingen lika eller identiska.

Här håller jag med dig.
Kanske skulle vi sluta prata om "svensk" hit eller dit och istället prata om "nordisk".
Men då blir hudfärgen ännu mer i centrum och det vill ju inte de anti-vita(politiskt korrekta).

Citat:
Det är det man ofta syftar till när man säger att Svenskar inte existerar och vissa av oss vill dra det så långt att vi vill se ett enat Skandinavien med antingen Stockholm eller Köpenhamn som huvudstad.

Jag skulle inte ha något emot ett enat norden, men tror du verkligen Danmark Norge och Finland skulle gå med på att islamiseras?

Citat:
Där håller jag med dig, det krävs åtminstone att man antingen är lojal mot sitt nya land (vet om Syrier som har gått så långt att de inte ens lär sina barn något annat språk än Svenska) alternativt att de föds i Sverige.

Vart man föds är väl ganska sekundärt anser jag.
I dagens läge kan man ju födas vart som helst på planeten, menar du att ifall du får barn under semestern i Kina så ska ungen betraktas som kines?
Citera
2014-12-15, 13:45
Medlem
drulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern

Där håller jag med dig, det krävs åtminstone att man antingen är lojal mot sitt nya land (vet om Syrier som har gått så långt att de inte ens lär sina barn något annat språk än Svenska) alternativt att de föds i Sverige.

Folk i denna tråd är ju så efterblivna att man knappt tror sina ögon. Om jag och min flickvän flyttar till Kina och får barn där så blir ju ungen för i helvete inte någon kinesjävel. Det är en SVENSK som bor i Kina.
Citera
2014-12-15, 13:46
Medlem
HerrRobots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Svensk-judar är alltså inte svenskar? De är svensk-judar. Var det inte just det Söder sa?
du är inte jättebra på att läsa va?
Citera
2014-12-15, 13:48
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrRobot
du är inte jättebra på att läsa va?
I så fall är du inte jättebra på att skriva va? Du får nog försöka konkretisera dig lite mer.
Citera
2014-12-15, 13:57
Medlem
Overminds avatar
Avgå Björn Söder. Jävla idiot. Jävla dåre! Efter detta kan han inte vara kvar... Bra jobbat. Jävla idiot!

Är Jimmie den enda vettiga i SD?
Citera
2014-12-15, 14:00
Medlem
Dimaks avatar
Allt är så vinklat!
Citera
2014-12-15, 14:00
Medlem
patriot8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Det stämmer rätt så dåligt med de judar jag känner vars släkt ofta bott i Sverige i flera generationer. De betraktar sig själva som både svenskar och judar. Samma sak med invandrare jag känner som bott här i flera decennier. De ser sig själva som både svenskar och juggar/finnar eller vad det nu kan vara.

Hursomhelst är det rätt så korkat uttalande av Söder (men vad kunde man vänta sig av honom...)
Jo på ytan och för dig så kanske de framstår som vilka svenskar som helst, men en högre lojalitet till sitt eget folk är en ganska naturlig del av religion judendom om jag utrycker mig milt.

Hur talmud ser på icke-judar (goyim).

Att ha sin främsta lojalitet till sitt eget folk framför något annat är förövrigt naturligt för alla folkslag, man behöver inte vara hatiskt gentemot omvärlden likt judendomen för att känna störst gemenskap med sina egna, dagens mångkulturella Sverige ändrar inte på detta faktum även om materialismens illusion kan hålla den gömd.

Samhället är en biologisk skapelse sprunget ur den gemenskap och samhörighet som utvecklats genom det vi kallar för folket, inte någon slags social konstruktion som kulturmarxismen framhäver det..
Citera
2014-12-15, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Avgå Björn Söder. Jävla idiot. Jävla dåre! Efter detta kan han inte vara kvar... Bra jobbat. Jävla idiot!

Är Jimmie den enda vettiga i SD?

Jag tror det kan vara relevant för diskussionen att folk vet om att t.ex du är sosse.
https://www.flashback.org/sp51337032

Det finns inget kontroversiellt i Söders uttalande.

Citat:
Röstade S till Riksdagen och andra partier på kommun och landsting i September och kommer rösta S i precis allting nu! Nu får det vara nog!
Citera
2014-12-15, 14:10
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PremiumBananas
jösses, fattar inte folk sarkasm nuförtiden...
Fattar inte folk att sarkasm inte funkar i text!?
Citera
2014-12-15, 14:17
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Har inte Björn Söder viftat med Israels flagga och besökt Israel? Mystisk man det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in