Björn Söder får frågan, "-Kan man inte vara både jude och svensk, samtidigt?"
Han svarar;
"– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige. Samer och judar har levt i Sverige under lång tid."
Samerna själva säger;
"Samisk identitet ser olika ut beroende på vem man är. Vad som ryms i den egna samiska identiteten kan
man bara själv avgöra. Den samiska identiteten har också en ytterligare dimension då samerna som folk
också är såväl en minoritet som ett urfolk. Som urfolk har samerna bl.a. rättigheter till land, vatten och
självbestämmande. Det finns en trend i Sverige där samhället och myndigheterna vill betrakta samerna
som endast en etnisk nationell minoritet och därigenom tonar ner betydelsen av att samerna är ett
urfolk."
Samernas egna retorik kring huruvida man har "rätt" att identifiera sig som same eller inte låter så här;
"Rätten att identifiera sig som same är både en juridisk och personlig frågeställning. I Sverige finns det
ingen för alla vedertagen metod för denna identifikation. Oftast brukar denna självidentifikation vara
baserad på en blandning av språkkriterier, kulturell tillhörighet samt inte minst självidentifikation."
http://www.sapmi.se/LM09Samisk%20identitet.pdf
Känner vi igen den retoriken någonstans ifrån, där det då problematiseras något fasansfullt?
Samerna själva identifierar sig ju som Samer, och inte som svenskar, så vad är problemet i det Björn säger?
Är det inte lite rasistiskt utav Samer att jag inte får kalla mig Same?