2014-12-15, 12:48
Medlem
Vad är det som är så farligt med att inte bli kallad helt Svensk?

För det första, de finnar, turkar, balkanflyktingar jag känner är mycket stolta över att vara finnar, turkar och serber/albaner osv... De skulle aldrig själva kalla sig Svenskar utan dom är väldigt noga med och säga att dom är turkar osv för dom är väldigt stolta över sin nation! Även de finska vänner jag har som bott här hela livet är ju väldigt noga med att poängtera att de är finnar och svenskar. Är dte hockey på tv så är det ju 100% finnar typ...

Hade jag exempelvis flyttat till ett annat land och bosatt mig och skaffat ett liv där så hade jag sett mig som en svensk som är medborgare i detta nya hemland.

Jag tror folk hetsar upp sig lite väl mycket över vad tidningarna skriver utan att egentligen tänka efter vad det är han försöker säga. Det finns egentligen inget konstigt i det han skriver/säger så jag förstår inte vad problemet är.
Citera
2014-12-15, 12:50
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Om Finlandssvensken är född i Finland, gått i Finsk Skola i åtminstone halva sitt liv samt har lärt sig Finska i förstahand så ja.

En Kurd är alltid primärt en Turk om han är född i Turkiet, uppväxt i Turkiet samt gått i Skola i Turkiet i större delen av sitt liv speciellt då Kurdistan inte ett eget land.

Precis som Occiterna är Fransmän då Occitanien inte existerar som ett eget land och precis som med Baskrarna och Assyrierna.

Fram tills de har ett eget land så får de acceptera att de alltid kommer att tillhöra två kulturer. (Fram tills de släpper den ena av dem)

Så länge Kurderna anser sig vilja ha ett eget land så är inte den kulturen död titta bara runt i Europa så har du ett flertal Separatister som inte har haft ett eget land i hundratals och i vissa extrema fall tusentals år.

Fast nu går ju finlandssvenska barn ofta i finlandssvensk skola och bor ofta i primärt finlandssvenska kommuner, där de först och främst lärt sig Svenska.

Är en finlandssvensk finne verkligen alltid lika finsk som en finsk finne?

Fast om Kurderna primärt är Turkar, ter sig inte deras strävan efter ett Kurdiskt land då lite dumt? De är ju ändå främst Turkar. Varför räknar exempelvis: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/tu.html
inte Kurder som Turkar? Slarvfel?
Citera
2014-12-15, 12:50
Medlem
Ondahamsterns avatar
RagnarLodbrok

Citat:
svensk är man om man är svensk.

Kan du vara så vänlig och definiera vem som är Svensk.

Citat:
De som däremot tagit ensamrätt på definitionen om vem som är svensk är dessa politiskt korrekta
som hävdar att vi inte existerar

Kultur och Språk historiskt så är Svenskar, Danskar och Norrmän enbart större dialekter mellan varandra då vi alla är Nordmän, den kulltueralla skillnaden mellan Svenskar, Norrmän och Danskar började någon gång på 900-talet men det är i förstahand en språklig skillnad då våra kulturella traditioner är antingen lika eller identiska.

Det är det man ofta syftar till när man säger att Svenskar inte existerar och vissa av oss vill dra det så långt att vi vill se ett enat Skandinavien med antingen Stockholm eller Köpenhamn som huvudstad.

Citat:
och att ALLA som sätter sin fot på svensk mark blir svenskar.

Där håller jag med dig, det krävs åtminstone att man antingen är lojal mot sitt nya land (vet om Syrier som har gått så långt att de inte ens lär sina barn något annat språk än Svenska) alternativt att de föds i Sverige.
Citera
2014-12-15, 12:57
Medlem
ulvvfs avatar
Jag förstår inte varför han uttrycker sig så, då han vet om hur mediaklimatet är? Oavsett om det är vinklat eller inte eller om man kan försvara det, så gäller det att tänka över sina utspel då han är i den positionen, i alla fall om det är makt man är ute efter.
Senast redigerad av ulvvf 2014-12-15 kl. 13:00.
Citera
2014-12-15, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Stranger

För det första, de finnar, turkar, balkanflyktingar jag känner är mycket stolta över att vara finnar, turkar och serber/albaner osv... De skulle aldrig själva kalla sig Svenskar utan dom är väldigt noga med och säga att dom är turkar osv för dom är väldigt stolta över sin nation! Även de finska vänner jag har som bott här hela livet är ju väldigt noga med att poängtera att de är finnar och svenskar. Är dte hockey på tv så är det ju 100% finnar typ...

Hade jag exempelvis flyttat till ett annat land och bosatt mig och skaffat ett liv där så hade jag sett mig som en svensk som är medborgare i detta nya hemland.

Jag tror folk hetsar upp sig lite väl mycket över vad tidningarna skriver utan att egentligen tänka efter vad det är han försöker säga. Det finns egentligen inget konstigt i det han skriver/säger så jag förstår inte vad problemet är.

Samer och judar ska också räkna med det? För att inte tala om oss skåningar som på intet sätt är Svenskar vilket SD på nåt viss glömt bort.
Citera
2014-12-15, 12:58
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Ja, men det var som sagt inte vad Björn Söder talade om

Eller har du hittat på en egen alternativ intervju?
Ja, du kan väl åtminstone skriva ut ditt fantasifoster, för annars blir det ju svårt att diskutera?

Så Söders uttalande hör inte ihop med princippgrogrammet och dess tal om "essens"?
Citera
2014-12-15, 13:04
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Så Söders uttalande hör inte ihop med princippgrogrammet och dess tal om "essens"?

Det får du fråga honom om. Så kan du väl återkomma när du fått ett svar, eller kanske är beredd att försöka diskutera vad han sagt.
Citera
2014-12-15, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The Stranger

Helt rätt, håller med dig till 100%

Oavsett vart jag skulle flytta skulle jag vara en stolt svensk, men självklart skulle jag försöka att anpassa mig på lämpligt sätt i landet i fråga.
Citera
2014-12-15, 13:20
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baghdadbob
Vad fan är en pursvensk, tror inte det ens existerar. Sen hur är det att trampa på svenskar? Vad har en annan persons privatliv med dig att göra?
Och vad behöver man göra för att defineras som svensk? måste man va blond? för då är ju inte åkesson svensk. Vad är det? för ni vet inte ens själva vad som gör en människa svensk.

Löjligt av Söder och SD att ta ensamrätt på vad som är svenskt och inte svenskt. Det är inte SD som bestämmer det. Och jag välkomnar faktiskt fler såna här kommentarer för det visar vad SD är för parti.

PS : vill gärna ha en förklaring på vad en "pursvensk" är. Är kungen pursvensk?
Många frågor du har. För att ta några ur högen, nej man måste givetvis inte vara blond för att vara svensk. Och ja, jag ser kungen som svensk. Men trots allt finns det ju en etnisk grupp som kallas svenskar, även om många vill förneka oss det. Pursvenskar är givetvis inte ett adekvat ord, utan mer ett annat ord för etniska svenskar. Men du menar alltså att etniska svenskar inte existerar?

Och jag tror att det är just detta förnekande, allt spott och spe mot det som är svenskt, är det som har gjort en del pursvenskar förbannade. Media och etablissemanget har sagt oss att det inte finns någon svensk kultur. Att det inte finns några svenskar. Vad vinner man på det, mer än att reta upp folk som trots allt har ett uns av stolthet kvar för sitt svenska arv.

Om man nu siktar på stor invandring, vore det då inte bättre att börja med att erkänna att det finns svenskhet och att det finns svenskar? För hur skulle det annars kunna uppstå integrationsproblem med svenskarna om vi inte finns? Det är ju liksom att skjuta sig själv i foten redan från början att förneka det. Det är att be om integrationsproblem, vilket vi mycket riktigt också har fått i stor omfattning.
Citera
2014-12-15, 13:25
Medlem
Som andra konstaterat så var rubriken missvisande vilket blev tydligt om man läste vad Björn Söder sade.
Att skilja på begreppet medborgare och nation är väl knappast särskilt kontroversiellt.
Man kan ju vända på det, kan en svennebannan bli en del av den samiska eller judiska nationen (folket) hursomhelst?
Vad jag har uppfattat från såväl samer som judar är svaret nej, även om det så klart finns skiljda åsikter om vad som krävs.
I det judiska fallet är det så klart möjligt, även utan blodsband (genom konvertering). Vad gäller samer finns det de som förutom ett krav på att man iallafall ska kunna samiska även ska ha de rätta blodsbanden.

Att Björn Söder inte är så inne på det här med intersektionalitet betyder ju knappast att han borde avgå.

Det jag tyckte kanske kunde anses som lite kontroversiellt och liberalt var att Björn Söder verkade sätta så stor fokus på hur individen upplevde sin nationstillhörighet.
Senast redigerad av RMgX 2014-12-15 kl. 13:36.
Citera
2014-12-15, 13:25
Medlem
HerrRobots avatar
men är ni helt retarderade eller?

man är såklart en svensk jude.

ett folkslag har gemensam historia, språk och kultur.

svenska judar har två historier, två språk och två kulturer – därför är de inte bara svenskar utan svenska judar.

exakt vad är konstigt med det?
Citera
2014-12-15, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrRobot
men är ni helt retarderade eller?

man är såklart en svensk jude.

ett folkslag har gemensam historia, språk och kultur.

svenska judar har två historier, två språk och två kulturer – därför är de inte bara svenskar utan svenska judar.

exakt vad är konstigt med det?

Nej kan man inte köpa det borde man väl angripa bl.a. afro-svenskarnas riksförbund för att de inte kallar sig svenskarnas riksförbund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in