2014-12-15, 08:24
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Definiera gammalt! Hur gamla hus vill du riva?

Det är upp till ägaren att avgöra, menar jag. Inte kommunen, annat än i undantagsfall.

Jag tycker inte det är rimligt att som nu, lappa och laga gamla hus in absurdum.
Vi har till och med ROT-regler på villamarknaden som styr mot att lappa och laga gammal skit istället för att bygga nytt och bra.

Tänk om regelverket var tvärtom. ROT bara på nybyggnation. Det skulle få konsekvenser.
Citera
2014-12-15, 08:38
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det är upp till ägaren att avgöra, menar jag. Inte kommunen, annat än i undantagsfall.

Jag tycker inte det är rimligt att som nu, lappa och laga gamla hus in absurdum.
Vi har till och med ROT-regler på villamarknaden som styr mot att lappa och laga gammal skit istället för att bygga nytt och bra.

Tänk om regelverket var tvärtom. ROT bara på nybyggnation. Det skulle få konsekvenser.

De bostadslösa har inte råd med hyran i nybyggen så de är glada om de får ett ruckel att bo i.

Nybyggda hyreslägenheter bor folk i som en absolut nödlösning. Om de har råd men får inga lån.
Jag har själv gjort det men bara ett par år sedan var det dags att inse det ekonomiska vansinnet att betala till ett bostadsföretag i stället för att köpa och betala till sig själv.
Citera
2014-12-15, 08:44
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:
Senaste årsskiftet fanns det enl SCB drygt 4,6 milj bostäder i landet.

Med den takten det har byggts senaste 5 åren måste bostäderna stå i snitt 200 år.
I år börjar vi komma ner till "bara" 100 år .
Samtidigt som landet växer.

Att politiken utgår ifrån att bostäder skall vara i >100 är är en förlegad syn.
Det är orimligt att i en tid när teknikutveckling går rasade fort ha kvar gamla hus med stora kostnader att modernisera i takt med tiden.

Det borde byggas mycket mer.

Och det borde rivas mer.

Boverket lägger nästan all sin energi på ett mycket krångligt regelverk som berör nybyggnation. Samtidigt är det en försvinnande liten del av bostadsbeståndet.
Om politikerna såg till att Boverket fokuserade på att underlätta regelverket också för beståndet skulle man snabb kunna skapa mängder med nya bostäder.

Något så enkelt som om det finns ett gammalt hus att man får riva det och bygga ett nytt på samma plats med modern standard med ett förenklat regelverk skulle underlätta något enormt.

Det skulle sätta igång bomarknaden upp till rimliga nivåer. Och det snabbt.

Vill du riva i gamla stan, hus från 1600-, 1700-, 1800- talet? Finns inga hus som är mer attraktiva i hela huvudstaden.
Citera
2014-12-15, 09:02
Medlem
serioustalks avatar
HUR kan KD stå och gnälla (agenda) på att det byggs för lite?

MP har haft makten i 2-3 månader och KD är genast där o gnäller. 8 år av KD styre byggdes det rekord lite och nu detta? Vedervärdigt.
Senast redigerad av serioustalk 2014-12-15 kl. 09:04.
Citera
2014-12-15, 09:09
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:

Det håller jag absolut inte med om. Hus byggda före 1930-talet är de enda vackra byggnader som finns och de borde omfattas av ett kompromisslöst rivningsförbud. De håller dessutom hög kvalitet och kan stå i princip hur länge som helst, inte som den fuskbyggda nyfunkisen av idag som kommer att bli väldigt dyr att underhålla inom några decennier.

Vill du bygga mer är det dessutom så att det finns stora arealer gles- eller obebyggd mark som lätt skulle kunna tomtbeläggas och inordnas i en kvartersbaserad stadsplan (ett förfarande som ineffektiv svensk stadsplanering inte längre använder sig av). Rivning krävs bara i undantagsfall och gäller då främst firmabyggnader, lagerlokaler, servicebyggnader m.m på randen av stadskärnorna, uppförda efter andra världskriget och framåt.
Citera
2014-12-15, 09:42
Medlem
spoilers avatar
Någon som har en ledig 6-rummare?

"Att hitta bostad som nyanländ i Sverige är inte lätt - särskilt inte om man är en stor familj. Yusuf, hans mamma och elva småsyskon bor sedan tio månader i sex hotellrum i Brålanda. Snart måste de flytta."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6044991
Citera
2014-12-15, 10:01
Medlem
Bajsfacistens avatar
Jag hörde på radion om en 12-barnsfamilj. Va fan tänkte jag. Fördumsfull/människokännare som jag är så täntek jag direkt negerflyktingar från Somalia eller Eritrea. Nyfiken att få vatten på min kvarn så hade jag naturligtvis rätt. Då mår jag lite gott till morgonkaffet när man får vatten på sin kvarn, det är alltid gott. Hur fan kan man trycka ut 12 stycken jävla avkommor, nog fan är det en kolonisering. Har alltid tyckt att den tanken är överdriven från invandringskritiker eller rena rasister men nog är det så. Spökplumpenhonorna i Sverige är ju alltid gravida och en barnvagn framförsig.

Som en invasiv art som mördarsinglar, eller amerikansk hummer. Men sin högre reproduktion sprider sina islamska åsikter och värderingar genom reproduktion och avel och inte genom ideernas bärande ideer. Kärringen har ju gått och varit gravid 108 månader eller 9 rena år och vankat fram som en avelsugga (förutsatt att det inte är några tvillingar). De borde lägga ut en annons på i ATL eller Land Landbruk och annonsera efter någon liten gammal ekonomibyggnad där man kan hussera ett dussin asylvalpar. Det finns ju många nerlagda stall som det inte bedrivs nåon verksamhet längre.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6044991

Citat:
I värsta fall blir familjen ett ärende på socialtjänstens bord, men det blir aktuellt först om och när bostadslösheten är ett faktum. Så fort Yusuf förstod att de skulle behöva lämna hotellet så hörde han av sig till socialtjänsten. Det var en och en halv månad sen och halva uppsägningstiden har gått. Hittills har inte socialtjänsten haft större tur än Yusuf när det kommer till att hitta en bostad åt familjen.
Citera
2014-12-15, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Är folk mer kunniga där?
Här är det iaf ingen som ännu kunnat visa att det föreligger någon bostadsbrist.
Rent spontant kan jag tycka att vi borde säkerställa att det faktiskt föreligger bostadsbrist innan man diskuterar varför den finns.

Hur säkerställer vi att det faktiskt föreligger bostadsbrist?
Citera
2014-12-15, 10:42
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodyholly
Vill du riva i gamla stan, hus från 1600-, 1700-, 1800- talet? Finns inga hus som är mer attraktiva i hela huvudstaden.

Vill du missuppfatta så varsågod.

Det finns väl inte någon ägare av en attraktiv fastighet som vill riva en sådan.

Massvis med hus är bra men modet nu är att allt gammalt är bra. Så är det inte.
Samtidigt som det finns bra och vackra byggnader från alla tidsåldrar. Men allt är inte bra bara för att det är gammalt. Det finns massvis med fastigheter som borde ersättas med nya och bättre fastigheter. Och många som bör bevaras. Men nu bevaras nästan allt.

Jag menar det byggt mycket skräphus de senaste 100 åren och där många speciellt de från 50-60-70 talen är ren skit. Mätt dagens standard.
Och Sverige är så mycket mer än Stockholm. Tro det eller ej.
Citera
2014-12-15, 11:04
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Du vill ha fler Flemingsberg?
Det är tyvärr vad som krävs.
Citera
2014-12-15, 11:09
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Det är tyvärr vad som krävs.

Störst befolkningstäthet i Göteborg finns i Linnéstaden. Stadsdelarna som ingår är från förra sekelskiftet och standardhöjden på husen är 6 våningar. Det behövs inga Flemingsberg. Man behöver bara bygga tätt i slutna kvarter efter en klassisk stadsplan.
Senast redigerad av Överliggaren 2014-12-15 kl. 11:17.
Citera
2014-12-15, 11:13
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Jag menar det byggt mycket skräphus de senaste 100 åren och där många speciellt de från 50-60-70 talen är ren skit.

Det var därför jag bad dig att definiera "gammalt". Vad gäller den förfunktionalistiska bebyggelsen så bör dock rivningsförbud införas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in