2014-12-15, 00:30
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Verkar som det ska bli en del nya billiga hyresrätter i Frihamnen, GBG... En trea på 70 kvadrat ska bara kosta 6000 i månaden

http://www.hemhyra.se/vastra-gotaland/en-nybyggd-trea-6-000-kr

Det är bara två saker jag inte förstår:

1. Hur ska kalkylen gå ihop?

2. Vem ska ha rätt att hyra långt under självkostnadspris?

Jag antar att det är rena fantasierna och att det aldrig kommer att bli av....
Hyra under självkostnadspris?? Vad ska folk göra, bo i tält på gatan? Tak över huvudet borde vara en mänsklig rättighet helt otroligt hur egoistiskt du tänker som bostadsrättsbaron som redan har sitt på det torra.
Citera
2014-12-15, 00:34
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Hyra under självkostnadspris?? Vad ska folk göra, bo i tält på gatan? Tak över huvudet borde vara en mänsklig rättighet helt otroligt hur egoistiskt du tänker som bostadsrättsbaron som redan har sitt på det torra.

Du missade det viktigaste i texten.

Citat:
Att på det här sättet försöka hålla nere hyrorna vid nybyggnationen är ovanligt.

– Bakgrunden är att Göteborg är en segregerad stad. Det måste vi jobba emot. När det gäller nybyggnation har vi länge krävt blandade upplåtelseformer, men nu ser vi att det inte räcker. Även nya hyresrätter blir så pass dyra, säger Fastighetsnämndens ordförande Ulf Kamne (MP).

Presumtionshyra innebär att Hyresgästföreningen och en värd kommer överens om en hyra som inte behöver följa bruksvärdet.

Under 15 år är hyresnivån sedan ”låst”. Under tiden kan en sådan hyres*rätt inte användas som jämförelse när man ska bestämma hyran för andra lägenheter.

http://www.hemhyra.se/vastra-gotaland/en-nybyggd-trea-6000-kr

Det blir fortfarande du Kirk Douglas som får betala fullt pris för din lägenhet och utöver det får du dessutom betala för asylanten som får en billigare hyra än vad du själv får i samma hus, samma standard, samma antal kvadratmeter.

Du betalar, hyresgästföreningen och politikerna ljublar.
Senast redigerad av Grävulen 2014-12-15 kl. 00:37.
Citera
2014-12-15, 00:56
Medlem
€rics avatar
Kul med debatten i agenda. Ingen pratar om att tar vi in 100.000 nya människor varje år och dessutom ökar i födsel kontra död så kommer vi ha fortsatt bostadsbrist långt fram i tiden. Ännu en anledning till varför vårt land inte kan ta emot fler flyktingar, vi har inte plats. Enkel matematik.

Sedan måste man börja bygga högre lägenhetshus i Stockholm. De flesta nybyggen i kommunerna runtom är oftast 3-5 våningar. Måste upp till minst 8.
Senast redigerad av €ric 2014-12-15 kl. 00:58.
Citera
2014-12-15, 01:33
Medlem
Citat:
Tak över huvudet borde vara en mänsklig rättighet helt otroligt hur egoistiskt du tänker som bostadsrättsbaron som redan har sitt på det torra.
Med en rättighet följer en motsvarande skyldighet för någon att ordna rättigheten.

Men du (och likasinnade) kan väl bara ta på er skyldigheten och ordna fram bostäder när det behövs.

Något problem med det?

Annars är det bara att sätta igång.
Citera
2014-12-15, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Sedan måste man börja bygga högre lägenhetshus i Stockholm. De flesta nybyggen i kommunerna runtom är oftast 3-5 våningar. Måste upp till minst 8.
Du vill ha fler Flemingsberg?
Citera
2014-12-15, 01:42
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Med en rättighet följer en motsvarande skyldighet för någon att ordna rättigheten.

Men du (och likasinnade) kan väl bara ta på er skyldigheten och ordna fram bostäder när det behövs.

Något problem med det?

Annars är det bara att sätta igång.
Nu pratade jag inte om invandringen utan om bostadsbrist för svenskar och svenska ungdomar specifikt.
Citera
2014-12-15, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Något så enkelt som om det finns ett gammalt hus att man får riva det och bygga ett nytt på samma plats med modern standard med ett förenklat regelverk skulle underlätta något enormt.

Det skulle sätta igång bomarknaden upp till rimliga nivåer. Och det snabbt.
Vad finns det för hinder?

Där jag bodde tidigare köpte en del villor. Rev den gamla byggnaden och smällde upp en ny villa.
Om det blev så mycket bättre vet jag inte, men väldigt dyrt blev det iaf.

Att det inte händer oftare beror väl mest på att byggnaden man köper och river kostar trots allt en hel del i inköp. Få vill lägga 2-3 MSEK extra på sitt nybygge.

Jag tvivlar starkt på att boverket eller kommunen krånglar. Jag vet att i en del villaområden där tomten är lite större så står överheten och applåderar när någon byggfirma köper en villa, river den och smäller upp ett flerfamiljshus. Förtätning med alla dess problem verkar vara något som kommunerna hurrar över numera.
Grannarna uppskattar inte det men den lilla människan har inget att sätta emot överheten.
Citera
2014-12-15, 01:47
Medlem
Citat:
Nu pratade jag inte om invandringen utan om bostadsbrist för svenskar och svenska ungdomar specifikt.
Då har vi det gemensamt. Jag talade inte heller om någon invandring utan om just det du skrev.

Tar du på dig skyldigheten?
Citera
2014-12-15, 01:51
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Då har vi det gemensamt. Jag talade inte heller om någon invandring utan om just det du skrev.

Tar du på dig skyldigheten?
Det är statens ansvar.
Citera
2014-12-15, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Tycker vi tar den diskussionen om varför vi har bostadsbrist i I&I istället.
Är folk mer kunniga där?
Här är det iaf ingen som ännu kunnat visa att det föreligger någon bostadsbrist.
Rent spontant kan jag tycka att vi borde säkerställa att det faktiskt föreligger bostadsbrist innan man diskuterar varför den finns.

Citat:
Låt oss här fokusera på frågan om vi kan lösa bostadsbristen genom att bygga hundratusen slumbaracker utan krav på modern standard. Ett sådant bobestånd kommer inte att byggas av något privat bostadsbolag, ej heller kommunalt dito. Det är helt enkelt en astronomisk förlustaffär. Både själva bygget och de sociala konsekvenserna.
Det finns bostadsmoduler. (Aka baracker). Används bl a som studentbostäder på sina håll.

Det är bara att beställa och smälla upp, för den hugade. Kommer att hända med närmast automatik det går att få ut någon avans på det. Men händer naturligtvis inte om staten/kommunen hindrar med prisreglering eller annat sätt.

Citat:
Låt mig göra en servettkalkyl, hmmm, 100k lgh gånger 2 miljoner blir.... 200 miljarder, eller hur?
Hyreslägenheter kostar ca 25 KSEK/kvm. Går vi efter snittet i Stockholm med 34 kvm/person så kostar en lägenhet 850 KSEK att få upp. (Det är normalpris. Är man beredd att sänka standarden så blir det billigare). Men sedan kostar marken också. Och då handlar det om var man bor, och hur mycket man kan förtäta. Men säg 1 MSEK per styck i tillverkningskostnad.

Och det är ju fritt fram för var och en som ser en bostadsbrist att möta den med tillverkade bostäder. Då finns det pengar att tjäna på att tillgodose efterfrågan. Eller ...
Citera
2014-12-15, 02:05
Medlem
Citat:
Det är statens ansvar.
Staten har försvar och rättsväsen att tänka på.

Det är väl alldeles utmärkt om du och likasinnade tar på er den här skyldigheten. Ni anser ju att rättigheten ska finnas. Vad tar emot?
Citera
2014-12-15, 08:17
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Något så enkelt som om det finns ett gammalt hus att man får riva det och bygga ett nytt på samma plats med modern standard med ett förenklat regelverk skulle underlätta något enormt.

Definiera gammalt! Hur gamla hus vill du riva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in