2014-12-14, 20:33
Medlem
Kan inte Åkesson komma tillbaka snart. Eller är det så att det måste komma ett nytt parti som har mer moderna och normala åsikter om verkligheten. Ta bort tramset om nationalism, för vad f-n är det egentligen? Självklart ska riksdagen och regeringen jobba för nationens bästa samtidigt som kommunrepresentanter ska jobba för kommuninnevånarna. Låt SvP få ensamrätten på att använda ordet nationalism och jobba för att få ett så bra Sverige som möjligt.

Jag håller med SD i det mesta i partiprogrammet och valmanifestet men jag kallar mig inte nationalist. Som jag skrev i inledningen, kan det inte bildas ett nytt parti utan en massa tokskallar.
Citera
2014-12-14, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Det är ju sant, judar är ett eget folk. Eller kan man helt plötsligt tillhöra ett annat folk bara för att man befinner sig i det folkets nation? Hur blir jag en del av judarna då? Eller det är enbart när det kommer till svenskarna som man kan bli en del av, eftersom vem som helst är svensk men vem som helst är inte jude.

Låter rättvist och logiskt. Vissa är visst mer jämställda än andra.
Det är just den snäva definitionen av svenskt, där Björn Söder står och tänder adventsljus, som är kärnan. Judar i Sverige ska själva ha rätten att bestämma om de är både svenskar och judar, eller inget av det. De kanske vill vara rastafari? Medborgare är en juridisk status, allt annat är relativt. Hur svenskt är det inte numera att äta en pizza? Eller ställa in en julgran i hemmet? Ta en snus? Italienskt respektive tyskt respektive indianskt! Vem bryr sig? Det är svenskt!
Citera
2014-12-14, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallepedal
Kan inte Åkesson komma tillbaka snart. Eller är det så att det måste komma ett nytt parti som har mer moderna och normala åsikter om verkligheten. Ta bort tramset om nationalism, för vad f-n är det egentligen? Självklart ska riksdagen och regeringen jobba för nationens bästa samtidigt som kommunrepresentanter ska jobba för kommuninnevånarna. Låt SvP få ensamrätten på att använda ordet nationalism och jobba för att få ett så bra Sverige som möjligt.

Jag håller med SD i det mesta i partiprogrammet och valmanifestet men jag kallar mig inte nationalist. Som jag skrev i inledningen, kan det inte bildas ett nytt parti utan en massa tokskallar.
Du satte verkligen fingret på den för SD ömmande punkten. Fler får upp ögonen nu.
Citera
2014-12-14, 20:37
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensktpeddo
Ok du är jude, men du kan inte vara svensk utan att välja bort den judiska kulturen. Hur svenskt är det att bära kippa? Lika osvenskt som hucklekärringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Det är ju sant, judar är ett eget folk. Eller kan man helt plötsligt tillhöra ett annat folk bara för att man befinner sig i det folkets nation? Hur blir jag en del av judarna då? Eller det är enbart när det kommer till svenskarna som man kan bli en del av, eftersom vem som helst är svensk men vem som helst är inte jude.

Låter rättvist och logiskt. Vissa är visst mer jämställda än andra.

Faktum är att jag har svårt för att säga uttrycket "Vi svenskar...", men det betyder inte att jag inte respekterar det svenska folket för det gör jag i allra högsta grad. För övrigt så har Mattias Karlsson helt rätt; Zlatan är inte svensk, men han är inte någon sämre människa för det
Citera
2014-12-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elashback
För att SD är folkets parti som vågar tala sanning och inte ett gäng gummiryggar som moderaterna.

Du har köpt Gazavänstermedias bild av K.E. som den haschpundaren du är.

Bröderna Ekeroth är judar, har flera gånger besökt Israel och befunnit sig på möten med kända zionister.

Du är själv antingen zionist eller en SD-fanboy som inte inser hur stor andel judar som ligger bakom denna massinvasion från mellanöstern.
Citera
2014-12-14, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Du satte verkligen fingret på den för SD ömmande punkten. Fler får upp ögonen nu.

röstade på dem sist efter detta börjar jag i ärlighetens namn tveka...
Citera
2014-12-14, 20:48
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Faktum är att jag har svårt för att säga uttrycket "Vi svenskar...", men det betyder inte att jag inte respekterar det svenska folket för det gör jag i allra högsta grad. För övrigt så har Mattias Karlsson helt rätt; Zlatan är inte svensk, men han är inte någon sämre människa för det

Ja, då är du inte svensk om det tar emot. Med all respekt, du är säkert en fin kille även om du inte äter bacon till frukost.
Citera
2014-12-14, 20:50
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Det är just den snäva definitionen av svenskt, där Björn Söder står och tänder adventsljus, som är kärnan. Judar i Sverige ska själva ha rätten att bestämma om de är både svenskar och judar, eller inget av det. De kanske vill vara rastafari? Medborgare är en juridisk status, allt annat är relativt. Hur svenskt är det inte numera att äta en pizza? Eller ställa in en julgran i hemmet? Ta en snus? Italienskt respektive tyskt respektive indianskt! Vem bryr sig? Det är svenskt!

Snäva definitionen? Den enda giltiga definitionen är att man har två svenska föräldrar. Har man inte det är man inte helt svensk helt enkelt.

Det handlar inte om medborgarskap eller vilka maträtter man äter eller traditioner man firar. Varför är det så viktigt för dig att omdefiniera något väldigt definierbart och tydligt i verkligheten? Det är ingen rättighet att bestämma vilket folk man tillhör, det är något man föds med, det är därför det kallas ursprung och är en del utav det som definierar en som person. Oavsett hur mycket du själv vill slänga dig runt med omdefinieringar av folk, de är ogiltiga. Du framstår som en pajas bland folket eftersom det inte är verkligt, det tillhör inte verkligheten. Jag kan inte gå in på socialkontoret och hävda jag är same och ska ha bidrag och rätt till renskötsel på direkten men en arab har möjlighet att kalla sig svensk? Samtidigt som han kan hävda att han även är arab och därmed utsatt för strukturell rasism och ska ha alla möjliga privilegier.

Ursäkta om jag låter otrevlig men du är så jävla långt ute och seglar i denna diskussion om du kommer med mat-argument. Sedan när definierade valet av näringsintaget ens ursprung? Blev vi turkar när vi började käka kåldolmar? Är alla pizzabagare i landet italienare? Slutar de bli araber/juggar bara för att de bakar pizza?
Citera
2014-12-14, 20:51
Medlem
MKultra72s avatar
Sånt här grovt förtal borde såklart anmälas. Lögnerna måste få ett slut.
Citera
2014-12-14, 20:52
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
http://youtu.be/qC4HWA2qF00

Jaa, mycket märkligt betéende att markera sin "isreal vänliga" sida på den absolut bästa sändningstiden. Nu har iofs inte Ryssland koncentrationsläger eller årtionden utav historia där man invaderat/attackerat länder(som Israel har och ingen förnekar.), men vilket liv det hade blivit om något parti flaggat för en Rysk flagga.

Varför måste man markera med en flagga från ett annat land som parti under valnatt?

Fast jag tror säkert Björn Söder är citerad fel, oavsett i denna sak så är det ovanstående jag skrev anmärkningsvärt att ingen- varesig förespråkare eller "motståndare" i kommersiell media, aldrig talar öppet om.

Det finns Judar som är Svenskar och det finns till och med Judar som ser sig först som Svenskar och inte viseversa.
Senast redigerad av raxmouse 2014-12-14 kl. 21:11.
Citera
2014-12-14, 20:56
Medlem
svensktpeddos avatar
Citat:

Tack för svaret. Är du beredd att ta ett bidrag för att flytta till Israel och på så sätt medverka till (åter)försvenskningen?
Ekeroth har lagt sådana motioner, tillsammans med Söders uttalande, bör judar hjälpas att flytta hem.
Jag tycker att Söder är inne på rätt spår, jag som trodde att radikalisterna tystats för gott e.x. Kasselstrand. Muslimer, judar och katoliker har inte i vårt land att göra.
Citera
2014-12-14, 21:00
Medlem
Den här artikeln belyser mycket väl anledningen till varför jag aldrig skulle rösta på SD. Även om en ansenlig del av Sveriges befolkning skulle vilja dra ner på invandringen tror jag den del av befolkningen som fundamentalt delar SD:s ideologiska grund är mycket, mycket liten.

Björn Söders kulturella och nationalistiska gränsdragningar är uppenbart godtyckliga, ovetenskapliga och nostalgiska. Dessutom tror jag den stora majoriteten av det svenska folket accepterar att vi lever i en värld som globaliseras i allt större utsträckning. Hur vi navigerar den färden kan man ha olika åsikter om, men att försöka lägga i backväxeln (som Söder uppenbarligen vill) tror jag är ett dödfött projekt; praktiskt så väl som ideologiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in