Citat:
Ursprungligen postat av
Redax
Det är just den snäva definitionen av svenskt, där Björn Söder står och tänder adventsljus, som är kärnan. Judar i Sverige ska själva ha rätten att bestämma om de är både svenskar och judar, eller inget av det. De kanske vill vara rastafari? Medborgare är en juridisk status, allt annat är relativt. Hur svenskt är det inte numera att äta en pizza? Eller ställa in en julgran i hemmet? Ta en snus? Italienskt respektive tyskt respektive indianskt! Vem bryr sig? Det är svenskt!
Snäva definitionen? Den enda giltiga definitionen är att man har två svenska föräldrar. Har man inte det är man inte helt svensk helt enkelt.
Det handlar inte om medborgarskap eller vilka maträtter man äter eller traditioner man firar. Varför är det så viktigt för dig att omdefiniera något väldigt definierbart och tydligt i verkligheten? Det är ingen rättighet att bestämma vilket folk man tillhör, det är något man föds med, det är därför det kallas ursprung och är en del utav det som definierar en som person. Oavsett hur mycket du själv vill slänga dig runt med omdefinieringar av folk, de är ogiltiga. Du framstår som en pajas bland folket eftersom det inte är verkligt, det tillhör inte verkligheten. Jag kan inte gå in på socialkontoret och hävda jag är same och ska ha bidrag och rätt till renskötsel på direkten men en arab har möjlighet att kalla sig svensk? Samtidigt som han kan hävda att han även är arab och därmed utsatt för strukturell rasism och ska ha alla möjliga privilegier.
Ursäkta om jag låter otrevlig men du är så jävla långt ute och seglar i denna diskussion om du kommer med mat-argument. Sedan när definierade valet av näringsintaget ens ursprung? Blev vi turkar när vi började käka kåldolmar? Är alla pizzabagare i landet italienare? Slutar de bli araber/juggar bara för att de bakar pizza?