2014-12-14, 19:33
Medlem
CuteSpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Svensk är man ifall ens identitet är övervägande svensk. Ser man i första hand sig som jude eller muslim och i första hand lojal till de religionerna är man troligtvis inte svensk.

Har man däremot i första hand en svensk identitet och i andra hand en religiös identitet som jude eller muslim kan man naturligtvis vara svensk.

Tycker dock att Söders formulering är lite klumpigt formulerad. Han bör ju understryka att man naturligtvis kan vara både svensk och jude. Problemet är ju när man inte har en svensk identitet alls.

Frågan är ju hur man avgör allt det där. "Om man ser sig som...", "... är man troligtvis inte svensk..." osv - är det inte lite flummigt? Vem ska avgöra detta? Kan man styra hur folk känner sig? I denna intervju hävdar Björn S. i och för sig att man kan lämna sin identitet... Gällande det näst sista stycket i ditt inlägg, så håller jag inte med. Säger inte Björn S. precis tvärtom: att man inte kan vara både jude och svensk. Är inte det själva poängen? En svensk same är först och främst en same (den samiska nationen osv)
Senast redigerad av CuteSpew 2014-12-14 kl. 19:53.
Citera
2014-12-14, 19:36
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteSpew
Frågan är ju hur man avgör allt det där. "Om man ser sig som...", "... är man troligtvis inte svensk..." osv - är det inte lite flummigt? Vem ska avgöra detta? Kan man styra hur folk känner sig? I denna intervju hävdar Björn S. dessutom att man kan lämna sin identitet. Gällande det näst sista stycket i ditt inlägg, så håller jag inte med. Säger inte Björn S. precis tvärtom: att man inte kan vara både jude och svensk. Är inte det själva poängen? En svensk same är först och främst en same (den samiska nationen osv)

En jude är alltid först och främst en jude. Allting annat som juden påstår är ren lögn i syfte att förvilla godtrogna goyims. En jude har alltid en dold agenda för att gynna sig själv på bekostnad av icke-judar.
Citera
2014-12-14, 19:40
Medlem
Anusiktets avatar
Citat:
Lena Posner Körösi är ordförande i Judiska Centralrådet i Sverige. Hon reagerar starkt på Björn Söder...... ”Jag identifierar mig själv, ingen annan ska göra det åt mig”,

Hon uppfattar Sverigedemokraternas retorik närmast som 30-talsklingande.

– Femtekolonnare som inte är renrasiga kan man inte lita på, det räcker inte med att de har ett svenskt pass – så låter det. Det är förfärligt och visar upp en falsk och vidrig människosyn, säger Lena Posner Körösi.
http://www.dn.se/val/nyval-2015/sd-visar-upp-en-falsk-och-vidrig-manniskosyn/
Citera
2014-12-14, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DowtonAbbey
Tornedalsfinnar. Men det är ju människor som a l l t i d bott i Sverige. Bara att de tillhört en annan språkgrupp då Sverige och Finland var ett och samma land till 1809. Skåne har ju faktiskt tillhört Danmark en gång i tiden men Tornedalen har aldrig varit ockuperad av annan makt. Vilken mupp , tänk om svenskar skulle säga så om skåningar, vi accepterar dem. Tornedalingar är lika mycket svenskar som alla andra. Isåfall är Gotlänningar också icke svenskar.
För att tydliggöra det hela en person bosatt i Tornedalen är först och främst svensk sedan Tornedaling och många som är bosatta där kan inte ens tornedalsfinska.

Jag tror absolut att tornedalsfinnar och svenskar kan samexistera utan några större problem, men: Om nu tornedalsfinnar är svenskar, varför kräver de då särrättigheter? De kan ju inte både vara svenskar, och samtidigt inte vara det, eller hur?
Citera
2014-12-14, 19:59
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anusiktet
http://www.dn.se/val/nyval-2015/sd-visar-upp-en-falsk-och-vidrig-manniskosyn/

Jag är jude själv och jag håller inte med henne. Björn Söder jämställer samer, tornedalsfinnar och judar, plus att han ser upp till staten Israel, låter det som judehat? mitt svar är NEJ!
Citera
2014-12-14, 20:01
Medlem
brianmolkos avatar
Man har ju ett och annat om honom
Citera
2014-12-14, 20:04
Medlem
MrSkargards avatar
En icke-debatt. Ingenting av det Söder sa avviker från partiets tama linje i befolkningsfrågan.
Citera
2014-12-14, 20:18
Medlem
svensktpeddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Jag är jude själv och jag håller inte med henne. Björn Söder jämställer samer, tornedalsfinnar och judar, plus att han ser upp till staten Israel, låter det som judehat? mitt svar är NEJ!

Ok du är jude, men du kan inte vara svensk utan att välja bort den judiska kulturen. Hur svenskt är det att bära kippa? Lika osvenskt som hucklekärringar.
Citera
2014-12-14, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteSpew
... Är inte rubriken fullt rimlig med tanke på vad B.S säger? ...
Jo, visst är den det. Rubriken är nedkokad men korrekt. Man kan inte uttrycka en hel artikel i en rubrik, men i allt väsentligt är rubriken korrekt, om än givetvis tillspetsad.
Jag kan inte låta bli att dra på munnen åt en del härinne som inte kan bestämma sig vilket ben de ska stå på:
"Öööh, judar är inte som vi, så ere ju, fast, asså, när det verkar som att vi tycker att judar inte är som svenskar, asså, det låter lite tillspetsat, asså..."
För oss andra är detta inget problem, vi finner inget specifikt svenskt i något speciellt, varken vad gäller kulturyttringar eller etnicitet. Den djävla julgranen är tysk!
Senast redigerad av Redax 2014-12-14 kl. 20:23.
Citera
2014-12-14, 20:23
Medlem
Fjodorovs avatar
Det är ju sant, judar är ett eget folk. Eller kan man helt plötsligt tillhöra ett annat folk bara för att man befinner sig i det folkets nation? Hur blir jag en del av judarna då? Eller det är enbart när det kommer till svenskarna som man kan bli en del av, eftersom vem som helst är svensk men vem som helst är inte jude.

Låter rättvist och logiskt. Vissa är visst mer jämställda än andra.
Citera
2014-12-14, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Jag tror absolut att tornedalsfinnar och svenskar kan samexistera utan några större problem, men: Om nu tornedalsfinnar är svenskar, varför kräver de då särrättigheter? De kan ju inte både vara svenskar, och samtidigt inte vara det, eller hur?
Vaddå för särrättigheter ? Tornedalingar kan faktiskt svenska, de som är dåliga på svenska där är dem som flyttat in från Finland och struntat i att lära sig svenska i den finska skolan( det finns sådana också ) och de är något annat än att var Tornedaling.
Senast redigerad av DowtonAbbey 2014-12-14 kl. 20:34.
Citera
2014-12-14, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PremiumBananas
finns ens svenskar? att bli kallad svensk är väl snarare en förödmjukelse än någonting positivt? vårt tråkiga land med vår icke existerande kultur.... klart man står högre i kurs av att vara jude, somalier eller kurd, svensk är ju definitivt inte bättre än något av dessa...

Du är en liten skamfläck, jag känner många som håller med mig när jag säger att den svenska kulturen är rik. Bara för att vissa idioter tror att vi inte har någon kultur betyder det inte att den helt plötsligt inte finns.

Judar är inte svenskar, judar tillhör det judiska folket och bör således bo i sitt judiska hemland som tvunget skulle etableras med våld. Judar känner sig manade att samarbeta och hjälpa varandra, mest på grund av sin långa historia av 'grundlösa förföljerser'. Detta gör att dem inte är att betrakta som kapabla att vara lojala mot Sverige. Utan troligtvis är lojala mot Israel i första hand, USA:s utrikespolitik är ett bra exempel på detta där judar har haft extremt stort inflytande.

Vårt 'tråkiga' land var innan denna massinvasion ett av de tryggaste ställen man kunde befinna sig i och trygghet föder innovation. Vi kan räkna oss ganska få i antal, men har trots det bidragit med en galet lång lista med uppfinningar.

Vi har slagit dansken och ryssen och ägt Östersjön tills dess att vi blev huggna i ryggen av ryssen, dansken och fransmannen tillsammans från två olika håll.

Själv älskar jag Sverige.
Inte fan skäms man för att vara svensk, man skäms för sådana svenskar som dig däremot.
Senast redigerad av qMQa 2014-12-14 kl. 20:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in