2014-12-14, 19:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuffhaggman
Felaktig användning av ord som...var/vart(ibland ser jag folk använda ordet "vart" istället för "blev")

Jag oroar mig för att dessa fel kommer bli såpass utbredda att språket anpassar sig efter de obildade.

De som använder "vart" tycker nog att du i högsta grad har bidragit till den förflackningen. "Vart" är preteritumformen av "varda", varda - varder - vart.

Gör inte bort dig mer nu.
Citera
2014-12-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insexskruv
Minns ni "Laserturken"?

Klart ni gör. Denna film innehåller en kaosblatte som säger en massa mer eller mindre roliga saker, bland annat "Jag ska ta han!", där han felaktigt använder ordet "han".

Sedan hände det som inte fick hända - svenska folket (i synnerhet flashbackmedlemmar) har apat efter denna förbannade "jag är totalt jävla dum i huvudet"- trend och nu använder man ordet "han" istället för "honom".

EXEMPEL:

Det här är bara ett endaste exempel, det fullkomligen KRYLLAR av liknande citat på flashback. Jag är jävligt mycket mer trött på felaktig användning av ordet "han" än vad jag är på ordet "hen". Det säger en hel del.

Kan vi lära flashback att det exempelvis heter; "låt honom sova ruset av sig"?
Kan vi ta ett varv med de och dem också när vi ändå håller på?
Citera
2014-12-14, 20:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxium

Nej tack. Det finns en egen tråd för den diskussionen:

(FB) Den stora tråden om "de" och "dem". (/Mod.)
Citera
2014-12-14, 20:10
Medlem
noughts avatar
Fy fan för alla er som sitter och försvarar det här, hävdar att språket utvecklas och att ordboken nog snart ändras.

Varför börjar vi inte alla skriva på nyspråk, eller rövarspråket?
DoDe änondodroraror sosäkokerortot i orordodbobokokenon sosnonarortot!

Avskyvärt beteende.
Citera
2014-12-14, 20:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nought
Fy fan för alla er som sitter och försvarar det här, hävdar att språket utvecklas och att ordboken nog snart ändras.

Det har den ju alltid. Om en person från 1700-talet med din inställning skulle se dina ömkliga rader vore du mer att skrattas åt.
Citera
2014-12-14, 21:05
Medlem
meganegerdases avatar
Det stora problemet jag ser är när folk missbrukar honom, just för att det i kommande fallbeskrivning faktiskt låter bättre och används i talspråk.

Man säger "Jag är bättre än honom"

När det egentligen heter "Jag är bättre än han"

Som egentligen är en förenkling av "Jag är bättre än vad han är"

Så på så sätt kanske det tar ut sig och vi använder det lika mycket, men på fel sätt
Citera
2014-12-14, 21:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Man säger "Jag är bättre än honom"

När det egentligen heter "Jag är bättre än han"

Som egentligen är en förenkling av "Jag är bättre än vad han är"

Nej, det är ingen "förenkling". Numera är "än", i det aktuella fallet, att betrakta som antingen en konjunktion eller en preposition. Om det är en konjunktion ska det vara som du skriver. Om det däremot är en preposition ska det inte komma något efter objektet. Således är det du anger tvärtemot en "förenkling". Om du använder "än" som preposition slipper du den harang av ord som annars kommer efter subjektspronomen, ifall du vill skriva den fullständiga meningen.

Ditt "än vad han är" är dock en oerhört överdimensionerad konstruktion. Varför ska du ha in ett "vad" där?
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-12-14 kl. 21:40.
Citera
2014-12-14, 22:46
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxium

Det är ganska olika saker. Detta med han istället för honom beror på att många faktiskt pratar så. Om man pratar så, så är det helt ok att även skriva det exvis på ett forum.

Detta vidriga dem som kläms dit i tid och otid är något helt annat. Knappast någon säger ju de eller dem i när man pratar utan båda orden uttalas dom.

Väldigt många verkar ha fått för sig att dem helt enkelt är en lite finare stavning av ordet dom (ungefär som mej/mig, sej/sig).

Därför sitter folk och plitar ner detta äckliga dem vare sig det är rätt eller inte. Syftet är troligen att försöka verka "lite bildad" men naturligtvis blir effekten den helt motsatta.

Någon förenkling av typen "skriv som du talar" är det inte, utan snarare tvärtom.
Citera
2014-12-14, 22:56
Medlem
Citat:
Minns ni "Laserturken"?

Klart ni gör. Denna film innehåller en kaosblatte som säger en massa mer eller mindre roliga saker, bland annat "Jag ska ta han!", där han felaktigt använder ordet "han".

Sedan hände det som inte fick hända - svenska folket (i synnerhet flashbackmedlemmar) har apat efter denna förbannade "jag är totalt jävla dum i huvudet"- trend och nu använder man ordet "han" istället för "honom".

EXEMPEL:

Det här är bara ett endaste exempel, det fullkomligen KRYLLAR av liknande citat på flashback. Jag är jävligt mycket mer trött på felaktig användning av ordet "han" än vad jag är på ordet "hen". Det säger en hel del.

Enig. Det känns som att läsa texter av mongoloida och rasister (typ samma sak). Det låter verkligen efterblivet. Sorglig utveckling. Lika illa som "hon". - "Jag snacka me hon".
Citera
2014-12-14, 23:33
Medlem
Stig.af.Bussens avatar
Citat:
Minns ni "Laserturken"?

EXEMPEL:

Förr hade svenskan två objektsformer, ackusativ och dativ. Böjningen ”han” är den gamla ackusativformen, som alltså var samma som subjektsformen ”han” (han såg han).
På motsvarande sätt hette det då ”henna” i ackusativ och ”henne” i dativ.

De som säger ”jag såg han” säger aldrig ”jag såg hon” om de syftar på en tjej, då kan det bli en kortform av den gamla formen ”henna” istället: ”Jag såg'na”.

Av nån konstig anledning började ”honom” och ”henne” användas som enda objektsformer.
Så det är inte nåt nytt slarvigt språk i det här fallet, utan en gammal kvarleva.
Citera
2014-12-15, 00:09
Medlem
johnlund213s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
I de södra delarna av vårt avdankade land existerar knappt tredje person ackusativ inom personliga pronomen har jag märkt. Honom blir han, henne blir hon och det blir i vissa allvarliga övertramp där av någon anledning.

Kanske är det den obildade skånskan som sprider sig?

skönt att inta apa efter riksnormen kan jag spontant känna
Citera
2014-12-15, 01:20
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
...

Kom dock ihåg att ibland finns det en betydelseskillnad. Jämför dessa:

- Johan tycker bättre om glass än mig.
- Johan tycker bättre om glass än jag.

Båda är korrekt svenska, men de betyder inte samma sak.
Den första utsagan kan tolkas på tre sätt:

1. Semantiskt identisk med den andra, där talaren är för lat för att klämma ur sig ett »gör«.
2. En prioritering betingad av fysiken: Glassen smälter snabbt, men det gör inte talaren Asta.
3. Demonstration av ett zeugma: knytning av två olika väsen till partikelverbet »tycka om«.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in