2014-12-14, 15:58
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
M.a.o. så gissar du bara ... och predikar sen om dina gissninger som om dessa har allmän-värde.

Som vanligt.
Ja självklart! Jag är ju inte Gud eller innehar en slags erkänd expert metodik till det jag skrev nyss.
Jag använder min hjärna och lägger ihop, drar ifrån och leker lite med saker jag lärt mig genom livet.
Använder min hjärna
Citera
2014-12-14, 15:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrythehamster
Finns väldigt mycket som tyder på att en högre makt finns om man sätter sig in i kvantfysik och hur naturen ser ut generellt ur en vetenskaplig synvinkel.

Nej, det gör det faktisk inte. Du refererar sannoliken till nån new-age vandringsmyt med pseudo-vetenskap i grunden.

Citat:
Visste du t.ex hur komplext ett löv är? Ett löv har oändligt med geometriska strukturer och dessa strukturer kan länkas samman till pi och tusentals andra naturliga fenomen. "Allt hänger ihop" och är sammankopplat. T.om stenen du ser utanför ditt hus

Finetunings-argumentet är kass.
Citera
2014-12-14, 16:01
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Du måste skilja på GUD och på religion. Alla religioner kan vara totalt fel, men en gud kan ändå finnas.

För att livet, och universum är en stort och märklig. Samt att vi vet fortfarande ganska lite om det. Samt att tidigare människor alltid har pratat om den sprituella delen av tillvaron och den har vi glömt nu. Det är inte bra alls. För mig är det mer logiskt med en skapare än utan. Att saker bara skulle kunna ske perfekt helt utan skapare eller av slumpen, är ju rent statistiskt ganska osannolikt.
Vad är det som säger att godhet är att denna person inte ska få cancer. Jag tror att vi vet mycket lite om guds motiv med saker.
Jag ser livet som ett undantag, från vårt liv utan kropp. Dvs när vi är i andeform. Samt att man reinkarnerar. Livet är också en form av skola. Vi har även fri vilja. Samt att gud nog varken kan eller vill detaljändra varje liten detalj. För ändrar du x tilll y, så kommer Z att får det sämre osv. Dvs det går inte.
Saken är att inget är perfekt. Kolla bara på våran kropp. Är det verkligen smart av gud att ha luftstrupen på samma ställe som matstrupen? Eller att cellerna kan plötsligt fördela sig okontrollerat? Om gud skapade oss vem skapade gud? Precis du kan inte svara på det.

Är det inte pinsamt att du först skriver att gud har ett motiv med sina handlingar för att sedan skriva att människan har en fri vilja. Du säger emot dig själv. Vad är gud då? En varelse? Energi? Eller något annat? Då kommer vi ingenstans eftersom vi har inte definierat gud. Gud kan lika gärna vara några utomjordiska ingenjörer från en annan dimension som fick ett projekt att skapa ett universum. Efter att ha lyckats glömde de koden till superdatorn och kan inte komma åt filerna längre. Här sitter vi människor och försöker förstå de fysiska lagarna, hur stort universum är och försöker förstå meningen med livet när det egentligen är ett misslyckat projekt.
Citera
2014-12-14, 16:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja självklart! Jag är ju inte Gud eller innehar en slags erkänd expert metodik till det jag skrev nyss.
Jag använder min hjärna och lägger ihop, drar ifrån och leker lite med saker jag lärt mig genom livet.
Använder min hjärna

Din hjärna skulle fungera mer optimalt enligt sin funktion om du kopplade på den före du sättar igång med substanslös retorik.
Citera
2014-12-14, 16:04
Medlem
johanjosefssons avatar
Därför definition av vad en "Gud" är differerar mellan olika tro.
Citera
2014-12-14, 16:05
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Saken är att inget är perfekt. Kolla bara på våran kropp. Är det verkligen smart av gud att ha luftstrupen på samma ställe som matstrupen? Eller att cellerna kan plötsligt fördela sig okontrollerat? Om gud skapade oss vem skapade gud? Precis du kan inte svara på det.

Är det inte pinsamt att du först skriver att gud har ett motiv med sina handlingar för att sedan skriva att människan har en fri vilja. Du säger emot dig själv. Vad är gud då? En varelse? Energi? Eller något annat? Då kommer vi ingenstans eftersom vi har inte definierat gud. Gud kan lika gärna vara några utomjordiska ingenjörer från en annan dimension som fick ett projekt att skapa ett universum. Efter att ha lyckats glömde de koden till superdatorn och kan inte komma åt filerna längre. Här sitter vi människor och försöker förstå de fysiska lagarna, hur stort universum är och försöker förstå meningen med livet när det egentligen är ett misslyckat projekt.
Gud ÄR och det räcker väl? ÄR i alla sina böjningar. ÄR,VAR och BLIR! Sedan har man rätt att kalla det Gud, energi, eller vad man nu vill. Man kan även vara ateist.
Man ÄR en ateist, man ÄR en troende, man ÄR ingenting ändå ÄR man liksom.
Man är oavsett man vill eller inte och blir till slut ett VAR också.
Krångligare än så är det inte.
Citera
2014-12-14, 16:05
Medlem
Bogomils avatar
Tråden är bara ännu én av en lång rad av meningslöst käbblande mellan pådyvlande teism och nån variant av anti-teism.

Och allt som sägas är bara mekaniska upprepninger av det som sagts en zillion gånger tidigare.
Citera
2014-12-14, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Mental
Folk tror på Gud utan blägg för att de

1)blev indoktrinerade med en viss religion i sin uppväxt. Detta är den vanligaste anledningen.

2)de har "upplevt Gud". Vi kritiskt tänkade människor kan ju såklart vara väldigt säkra på att det handlar om en hallucination eller någon annan naturlig förklaring.

3)de är rädda för döden och därför intalar sig själva att det finns en Gud och ett efterliv.

4) de är helt enkelt sinnessjuka.

Jag tror att det endast är kategori 4 som på riktigt kan tro att det finns en Gud. Kategori 1,2 och 3 vet innerst inne att det bara är löjliga fantasier.

Känner en man som hade samma inställning. Han är också sportälskare och har många favoriter i olika sporter.
Det visade sig efter lite efterforskning att hans "idoler" nästan alla var mer eller mindre troende. Så kan det gå om man är från Sverige och raljerar om sinnessjuka troende helt utan helhetsbild. Övriga världen är ju ca 99.85% i befolkning.

Med andra ord så kan man se på sommar OS och avnjuta hur sinnessjuka underhåller en utan att veta om att man föraktar de utövande pga att man är från Sverige och har bestämt sig hur det ligger till.
Citera
2014-12-14, 16:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Gud ÄR och det räcker väl? ÄR i alla sina böjningar.

Retorisk trams, som kan betyda allting eller ingenting.
Citera
2014-12-14, 16:11
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Din hjärna skulle fungera mer optimalt enligt sin funktion om du kopplade på den före du sättar igång med substanslös retorik.
Den är mycket påkopplad annars skulle jag inte kunna diskutera med dig. Det vet du!
Jag är nöjd med den och det är huvudsaken.
Vad du anser kommer på sista plats. Och du finns inte i min hjärna annat än då jag är här inne och snurrar i trådarna.
Citera
2014-12-14, 16:21
Bannlyst
Citat:
Nej, det gör det faktisk inte. Du refererar sannoliken till nån new-age vandringsmyt med pseudo-vetenskap i grunden.

Finetunings-argumentet är kass.

Varsågod att youtuba. Illusion of time, reality illusion, god quantum physics. Snacka inte när du inte vet
Citera
2014-12-14, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harrythehamster
Du verkar dum. Du kan ju lägga fram de där "argumenten" för en troende kvantfysiken så skrattar han i nyllet på dig. Finns väldigt mycket som tyder på att en högre makt finns om man sätter sig in i kvantfysik och hur naturen ser ut generellt ur en vetenskaplig synvinkel. Visste du t.ex hur komplext ett löv är? Ett löv har oändligt med geometriska strukturer och dessa strukturer kan länkas samman till pi och tusentals andra naturliga fenomen. "Allt hänger ihop" och är sammankopplat. T.om stenen du ser utanför ditt hus

Kvantfysik är märklig, ja. Det har ingenting med en eventuell Gud att göra. Ett vanligt innehållslöst argument från troende.
Att saker är komplexa tyder heller inte på att det finns en Gud. Evolutionen är ett bra exempel på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in